Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe patruuna kuormain 450  (Luettu 4326 kertaa)

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
patruuna kuormain 450
patruuna 450  kuormain olisko hankittu 1984 käännön hammaspyörästä lähti hammas pois. Halkasijaltaan liki 20 centtiä en ole vielä sitä irrottanut. Voikohan näitä  hitsata Uusi maksaa noin  500 e jos edes löytyy junkkarilta . puretaankohan näitä jossain.

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1324
Vs: patruuna kuormain 450
Sen hammaspyörän voi irroittaa ja kääntää eri asentoon,
Ei ihan haittaa käyttöä kun tiedostaa hammasvian.
Näin on tehty.

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: patruuna kuormain 450
Tätä itsekin  mietin. Kiitti vinkistä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: patruuna kuormain 450
Alkuperäisessä rattaassa ei ole toista kiila uraa. Ainakaan mulla ei ollut. Toki sen kait tarkka mies rälläköi vastakkaiselle puolelle :) Itte uusin rattaan ja hammastangon. Tuossa uudemmassa olikin onneksi toinen kiilaura, mutta kyllä taitaa pilkki porsia monesta kohtaa ennen kuin rattaan tarvitsisi kääntää. Nytkin on käännön sylinterin putki hydrossa korjattavana. Vaihtokone rivissä olen nähnyt hammastangon siirretyn pilkin takapuolelle ja suoja nätisti etupuolella, joten pika silmäilyllä luulin ja moni muukin, että vähän käytetty kun rataskin noin hyvä :) Niin nyt muuten syyllistyin yleistykseen ... Oliko se harvahammaskohta kuluneimmassa eli keskikohdassa vai välillä. Jos se on välillä niin eihän se kiilaura saakaan olla vastakkaisella puolella :(

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: patruuna kuormain 450
Keskikohdasta puuttu yks hammas.  Ei siinä ole kuin yksi ura kiilalle, kun  pystypuomin nostaa ylös ja kääntää rattaan  ylösalasin tulee terve kohta eteen. Aion puuttuvan hampaan  valupuikolla hitsata kasvattamalla  ja rälläköidä,   On siten vähemmällä rasituksella.

Viimeksi muokattu: 07.03.21 - klo:11:23 kirjoittanut fote

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: patruuna kuormain 450
ihan pätevä konsti.    rasitustahan on vain pienellä osalla..

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: patruuna kuormain 450
Keskikohdasta puuttu yks hammas.  Ei siinä ole kuin yksi ura kiilalle, kun  pystypuomin nostaa ylös ja kääntää rattaan  tulee terve kohta eteen. Aion puuttuvan hampaan  valupuikolla hitsata kasvattamalla  ja rälläköidä, ja kääntää taakse ylösalasin  On siten vähemmällä rasituksella.
Miksihän mun järki ei nyt sytytä :(  Niin onkos tuo pystypuomi symmetrinen , luultavasti sitten. Eipä tullut aikoinaan ajateltua. Siis ajattelitko kääntää pystypuomia 180 astetta? Vai onko siinä pystypuomissa kaksi kiilauraa ? Omassani ei ole. (Toisaalta miksi sitten "jälkiasennus" rattaassa olisi kaksi uraa) Ja mitä auttaa rattaan ylös alaisin kääntö ? Luultavasti helpoin konsti on heittää se tanko/sylkky paketti sinne taakse ja tehdä hammaskorjaus, jos puomi pitää saada eteen. Mitäänhän ei edestä tuolla nosteta  8)

Muokataan nyt vielä aamun valjettua. Pystypuomi ei todellakaan ole symmetrinen ja onhan siinä kiinni puomin sylinterikin. Eli joko rattaaseen toisen kiilauran teettäminen tai sylkky taakse. Ja jos hommaat uusia niin laita tänne viesti löytyykö noita vielä ? Munkin olis pitänyt "uskaltaa" kysyä uutta sylinteriä, mutta luulin alunperin pääseväni vähällä ja korjuuttavani pajalla. Pajalta käskettiin viedä hydroon ja hydrossa kyseltiin ootko kysynyt Junkkarilta ?

Viimeksi muokattu: 07.03.21 - klo:08:25 kirjoittanut lypsyukko

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: patruuna kuormain 450
Sabluuna ehjistä hampaista ja täyttöhitsaus, Voishan sen sorvari tehä se kiila uran vastapuolelle, ei se nyt mikään iso konsti se. Niin ja onko siinä sen hammastangon takana joku vastepaloja jonka ottaa vastaan sen väännön kun hampaat pyrkii vääntää sen pois? Jos on, nekin vaihtoon

Viimeksi muokattu: 06.03.21 - klo:21:44 kirjoittanut klapikasa

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: patruuna kuormain 450
Sabluuna ehjistä hampaista ja täyttöhitsaus, Voishan sen sorvari tehä se kiila uran vastapuolelle, ei se nyt mikään iso konsti se. Niin ja onko siinä sen hammastangon takana joku vastepaloja jonka ottaa vastaan sen väännön kun hampaat pyrkii vääntää sen pois? Jos on, nekin vaihtoon

Tangon takana on pultti ja siinä leveämpi irto pää. Siis pultilla saa säädettyä että ei tanko lähde "pakoon".  Oma  ratas ja tanko oli ainakin niin loppuun ajettuja, jotta kuormain parani paljon uusimalla molemmat. Mutta pienistä puroista koostuu virta , nyt kun ajattelee, niin tuohon härveliin on mennyt ihan sairaasti rahaa elvyttämiseen :(

Viimeksi muokattu: 06.03.21 - klo:22:15 kirjoittanut lypsyukko

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: patruuna kuormain 450
Tukipalan oikea säätö on olennainen osa hampaiden kestävyyttä ajatellen. Jos kuormitus siirtyy kohti hampaiden kärkiä niin hammaslääkärin tarve kasvaa.
Säätöohje on yleensä ohjekirjassa, mutta periaatteena on 'löysät pois'.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: patruuna kuormain 450
Ei tuollaisen hammaspyörän tekeminen pitäisi mahdottomia maksaa, jos hitsaaminen ei onnistu.
pessimisti ei pety!

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: patruuna kuormain 450
Huomasin  että säätö  oli jäänyt tekemättä hampaat ottivat vain kärjistä kiinni. Sitten kävi vahinko,eli kannattaa vilkasta sitä omaa konetta. Junkkari pyytää uudesta hammaspyörästä 492 e ja tangosta 554 e

kulta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: patruuna kuormain 450
Mie kunnostin tammikuussa patruuna 60:sen käännön.hammasratas makso n.460verolla.kaksi kiilauraa.hammastanko löytyi nettikoneesta 60eurolla uusi,mutta 3200 mallin oma.3200 mallin hammastanko on n.50mm paksu ja 60:sen alkuperäinen n.40mm.joutui koneistamaan n.10mm pois että sopi nätisti paikalleen.vuosi sitten mulla katkesi hammastanko,hitsari hitsasi sen ja toimi hyvin vuoden.on ihan normirautaa.osat on ylimääräsenä jos kiinnostaa.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: patruuna kuormain 450
Mie kunnostin tammikuussa patruuna 60:sen käännön.hammasratas makso n.460verolla.kaksi kiilauraa.hammastanko löytyi nettikoneesta 60eurolla uusi,mutta 3200 mallin oma.3200 mallin hammastanko on n.50mm paksu ja 60:sen alkuperäinen n.40mm.joutui koneistamaan n.10mm pois että sopi nätisti paikalleen.vuosi sitten mulla katkesi hammastanko,hitsari hitsasi sen ja toimi hyvin vuoden.on ihan normirautaa.osat on ylimääräsenä jos kiinnostaa.
Mä taisin sen sulle myydä ;D ? Mun koneen rattaassa oli kaksi kiilauraa ja pyöräytin kerran sen rattaan puoli kierrosta, niin tuli taas monta vuotta lisäaikaa...

kulta

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 69
Vs: patruuna kuormain 450
Mie kunnostin tammikuussa patruuna 60:sen käännön.hammasratas makso n.460verolla.kaksi kiilauraa.hammastanko löytyi nettikoneesta 60eurolla uusi,mutta 3200 mallin oma.3200 mallin hammastanko on n.50mm paksu ja 60:sen alkuperäinen n.40mm.joutui koneistamaan n.10mm pois että sopi nätisti paikalleen.vuosi sitten mulla katkesi hammastanko,hitsari hitsasi sen ja toimi hyvin vuoden.on ihan normirautaa.osat on ylimääräsenä jos kiinnostaa.
Mä taisin sen sulle myydä ;D ? Mun koneen rattaassa oli kaksi kiilauraa ja pyöräytin kerran sen rattaan puoli kierrosta, niin tuli taas monta vuotta lisäaikaa...

Niin taisit myydä.hyvän varaosan myit minulle.kiitos siitä.