• Tavallinen aihe

Aihe Hydraulinen esiohjaus .  (Luettu 1574 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Hydraulinen esiohjaus .
Pakkaspäivää saa pitää tänään ja huomenna .  :)
Elikkä siis , onko hydraulisesti esiohjattuja järjestelmiä olemassa . Tarkoitan lähinnä noita kevennyttyjä systeemejä eli pieni hydraulisynteri esim hoitaisi isompaa lohkoa jonka läpi kulkee isomäärä öljyä ja lihasvoimin ei vipua jaksaisi vääntää .
Tutulla on ajatuksena tehdä joku systeemi ja ajatuksena on siis laittaa isoonlohkoon pieni hydraulisylinteri tai sylinterit joilla olisi oma järjestelmä .

Selitin varmaan tarpeeksi sekavasti . Sähköä ei siis käyettäisi .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Sellainen kuin metsänostureissa kaikkein yleisin sähköisen ja täysin mekaanisen vaihtoehtona?

Onko ajatuksena välttää sähkön tarvetta vai tarvitaanko propo ohjausta? Metsäkuormaajissakin on/off lohkot sähköllä.

Paalimies

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 143
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
On etukuormaimessa. Erittäin hyvä, en valita. Sähköisestä ei ole kokemusta. Tämä on erittäin tarkka ja mahdollinen vikapaikka löytyy yleensä helposti. Varmaan kallis systeemi ollut uutena....

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Sellainen kuin metsänostureissa kaikkein yleisin sähköisen ja täysin mekaanisen vaihtoehtona?

Onko ajatuksena välttää sähkön tarvetta vai tarvitaanko propo ohjausta? Metsäkuormaajissakin on/off lohkot sähköllä.

Tutullani joku suunitelma . En ole noihin aiemmin törmännyt koska vaihtoehtoina sähköiset lohkot tai vivusta vääntäminen mikä jatkuukin omalla kohdallani .
Jos linkkejä löytyy olen kiinnostunut .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

carhu@meiliboxi.fi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1612
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Tutuillani ja meellä oes hyvijä neuvoja. Vaan olemma lähestymis kiellossa ,niin saat tulla toemeen ihan omillas. Täh. :D :D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Tutuillani ja meellä oes hyvijä neuvoja. Vaan olemma lähestymis kiellossa ,niin saat tulla toemeen ihan omillas. Täh. :D :D

Koita olla paskaa kirjoittamatta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1773
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Aika helvetin monessa koneessa esim. kaivurit sun muut nostokurjet on jokin esiohjaus. Hydrauliikkakaupoista kannattaa kysellä lohkoja ja vipuja, mutta toisaalta Kiinasta saa halvalla. Voivat toimia hyvin tai sitten ei.

Tuossa on esimerkiksi venttiili, mitä voi ohjata melkein millä vaan. Saa mitä tilaa, eli haluamansa kokoonpanon. Ei varmaankaan ilmaiseksi.

https://www.nestepaine.fi/fi/tuotteet/270219386/hds20-lohkoventtiilit


Eniten herättää kysymyksen sellainen venttiili, jota ei käsivoimin jaksa vääntää. Yleensä kahvoissa on sen verran vipuvartta, että kara kuin kara liikkuu. Mutta jos on vaikka ahdas paikka tai ei viitsi metristä kahvaa heiluttaa, niin esiohjaus on ratkaisu.

Viritystyyppinen esiohjaus voisi olla ihan vaan pieni suuntalohko, jolla ohjataan sitten isomman lohkon käsivivun vartta. Kun "esiohjaussylinterin" liikkeen rajoittaa sellaiselle alueelle, jotta päälohkon vipu ei katkea, niin siinähän on jo jotain esiohjausta. Siinä vaan on se, että kun esiohjauskahvan vetää takaisin nolla-asentoon, niin päälohkon vivun pitäisi palautua myös keskelle. Muuten pääsylinterin liike jatkuu, jos esiohjauskahvalla ei esiohjaussylinteriä vedetä takaisin keskiasentoon. Letku- ja venttiilihelveteillä saa tällaisen tietenkin tehtyä, mutta siksi on olemassa nämä valmiit ohjausventtiilit ja lohkot, mitkä ovat tehty siihen tarkoitukseen kompaktisti.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 233
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Jaksaa niitä vipuja käännellä pienempikin mies mutta jos kokeilee vanhaa kaivuria tai metsäkuormaaja ja perään esiohjattuja malleja niin helposti hoksaa kummalla mieluummin tekee koko työpäivän. Ergonomia ihan eri lepuutella käsiä kyynärnojalla ja käännellä ranneliikkeillä joystickejä.

Metsäkuormaajassa iso etu ohjausvipujen nostamisessa traktorin hyttiin. Ei tarvitse sitä valtavaa lohkoa nostaa samalla kun perässä roikkuu suuri määrä isoja ja jäykkiä hydrauliikkaletkuja.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3126
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Sitä nyt vähän ihmettelen että vipua ei jaksaisi vääntää - en ole sellaiseen systeemin vielä törmännyt jossa hallintavivun jäykkyys olisi ollut ongelma. Eihän systeemissä ole jokin  vika tai suunnitteluongelma? Esiohjauskahvatkin saa jäykiksi väärällä esiohjauspaineella ja vaijerivälitteiset taas jäällä ja mutkilla vaijerissa :-) Karan välissä jotain tai karan päätykupeissa jäätä tai moskaa..

Kaikkiin vähänkin parempiin venttilipöytiin saanee valita haluamansa ohjaustavan. Käsivipu suoraan tai vaijerilla, hydraulinen, sähköinen, muu mekaaninen (esim rajakytkinrulla tms).
Esiohjauspaine (noin 30 bar yleensä) pitää muodostaa sopivalla systeemillä, paras keino riippuu järjestelmän tyypistä ja rakenteesta.
Jos on pitkät esiohjausletkut niin kovalla pakkasella on alkuun vähän viiveinen käyttötuntuma. Muuten oikein kiva käyttää.
Mulla on tuossa moton poikasessa, tarkka ja pehmeä vaikka ei mitään bittipurkilla tehtyjä ramppeja tms olekaan. Bittipurkki on korvien välissä... eilen just nostelin joitakin kymmeniä lannoitesäkkejä kärryyn.

Piilomainontaa: iso ja väljä pöytä kahvoineen tarpeettomana,  saa kysyä yv:llä, toinen kone vaihtui vuosi sitten sähköiseen ohjaukseen.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22428
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Sitä nyt vähän ihmettelen että vipua ei jaksaisi vääntää - en ole sellaiseen systeemin vielä törmännyt jossa hallintavivun jäykkyys olisi ollut ongelma. Eihän systeemissä ole jokin  vika tai suunnitteluongelma? Esiohjauskahvatkin saa jäykiksi väärällä esiohjauspaineella ja vaijerivälitteiset taas jäällä ja mutkilla vaijerissa :-) Karan välissä jotain tai karan päätykupeissa jäätä tai moskaa..


Kiitos vinkistä .
Niin ja tiedoista . Tuttuni aikoo toteuttaa jonkun systeemin siten että laittaa "esiohjaukseen " toisen pienemmän pumpun ja suurempi pumppu varsinaiseen järjestelmään . Traktori ilmeisesti pyörittää molempia . Ajatuksena on ettei sekoita varsinaista järjestelmää laittamalla venttiileitä  tai muita härpäkkeitä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 238
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Sitä nyt vähän ihmettelen että vipua ei jaksaisi vääntää - en ole sellaiseen systeemin vielä törmännyt jossa hallintavivun jäykkyys olisi ollut ongelma. Eihän systeemissä ole jokin  vika tai suunnitteluongelma? Esiohjauskahvatkin saa jäykiksi väärällä esiohjauspaineella ja vaijerivälitteiset taas jäällä ja mutkilla vaijerissa :-) Karan välissä jotain tai karan päätykupeissa jäätä tai moskaa..

Kaikkiin vähänkin parempiin venttilipöytiin saanee valita haluamansa ohjaustavan. Käsivipu suoraan tai vaijerilla, hydraulinen, sähköinen, muu mekaaninen (esim rajakytkinrulla tms).
Esiohjauspaine (noin 30 bar yleensä) pitää muodostaa sopivalla systeemillä, paras keino riippuu järjestelmän tyypistä ja rakenteesta.
Jos on pitkät esiohjausletkut niin kovalla pakkasella on alkuun vähän viiveinen käyttötuntuma. Muuten oikein kiva käyttää.
Mulla on tuossa moton poikasessa, tarkka ja pehmeä vaikka ei mitään bittipurkilla tehtyjä ramppeja tms olekaan. Bittipurkki on korvien välissä... eilen just nostelin joitakin kymmeniä lannoitesäkkejä
Piilomainontaa: iso ja väljä pöytä kahvoineen tarpeettomana,  saa kysyä yv:llä, toinen kone vaihtui vuosi sitten sähköiseen ohjaukseen.
Rampit on ranteissa. Totesi eräs vanha ajokonemies. Tottahan tuo on.

Cultor

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 529
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Sitä nyt vähän ihmettelen että vipua ei jaksaisi vääntää - en ole sellaiseen systeemin vielä törmännyt jossa hallintavivun jäykkyys olisi ollut ongelma. Eihän systeemissä ole jokin  vika tai suunnitteluongelma? Esiohjauskahvatkin saa jäykiksi väärällä esiohjauspaineella ja vaijerivälitteiset taas jäällä ja mutkilla vaijerissa :-) Karan välissä jotain tai karan päätykupeissa jäätä tai moskaa..

Kaikkiin vähänkin parempiin venttilipöytiin saanee valita haluamansa ohjaustavan. Käsivipu suoraan tai vaijerilla, hydraulinen, sähköinen, muu mekaaninen (esim rajakytkinrulla tms).
Esiohjauspaine (noin 30 bar yleensä) pitää muodostaa sopivalla systeemillä, paras keino riippuu järjestelmän tyypistä ja rakenteesta.
Jos on pitkät esiohjausletkut niin kovalla pakkasella on alkuun vähän viiveinen käyttötuntuma. Muuten oikein kiva käyttää.
Mulla on tuossa moton poikasessa, tarkka ja pehmeä vaikka ei mitään bittipurkilla tehtyjä ramppeja tms olekaan. Bittipurkki on korvien välissä... eilen just nostelin joitakin kymmeniä lannoitesäkkejä kärryyn.
Rampit voidaan tehdä ja hydr. esiohjauksessa tehdään karalle menevää (ja poistuvaa) esiohjauksen öljyä kuristamalla. Olen tässä muutaman kerran viimeisen viiden vuoden aikana joutunut kopeloimaan 80-luvun lopun metsäkoneenn nosturin ohjausta. Alkuperäinen Monsun HV09 (?) pöytä, johon oli vaihdettu Parker Iqan sähköpuoli. Kovin oli ravistava laitos, jos vähänkään nopeutta oli liikkeisiin säädetty. Siis ennenkuin sain rampit jotenkin kohdalleen.

Niin vakaata rannetta ei kellään ole, ettei vivun liikkeen ja karan liikkumisen välillä tarvittaisi pientä viivettä.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21044
  • vastustan
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
 Eihän systeemissä ole jokin  vika tai suunnitteluongelma?   ;) :D ;D ::)

onko muuten vanhoissa kuorma-autoissa  missä  ei vielä sähköisiä lohkoja ole käytetty joskus myös paineilmaa ohjaamaan kipin tai vaihtolavalaitteen toimintoja, niissähän ihaan kunnon kahva on hytissä :-\ :-\ :-\ :-\

sorkkisen kaverillekkin suosittelisin paine-ilmajärjestelmää, ei pikkuvuodot haittaa ja voimat ei pääse aivan tolkuttomiksi sopivilla sylintereillä :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

vakka

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 238
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Sitä nyt vähän ihmettelen että vipua ei jaksaisi vääntää - en ole sellaiseen systeemin vielä törmännyt jossa hallintavivun jäykkyys olisi ollut ongelma. Eihän systeemissä ole jokin  vika tai suunnitteluongelma? Esiohjauskahvatkin saa jäykiksi väärällä esiohjauspaineella ja vaijerivälitteiset taas jäällä ja mutkilla vaijerissa :-) Karan välissä jotain tai karan päätykupeissa jäätä tai moskaa..

Kaikkiin vähänkin parempiin venttilipöytiin saanee valita haluamansa ohjaustavan. Käsivipu suoraan tai vaijerilla, hydraulinen, sähköinen, muu mekaaninen (esim rajakytkinrulla tms).
Esiohjauspaine (noin 30 bar yleensä) pitää muodostaa sopivalla systeemillä, paras keino riippuu järjestelmän tyypistä ja rakenteesta.
Jos on pitkät esiohjausletkut niin kovalla pakkasella on alkuun vähän viiveinen käyttötuntuma. Muuten oikein kiva käyttää.
Mulla on tuossa moton poikasessa, tarkka ja pehmeä vaikka ei mitään bittipurkilla tehtyjä ramppeja tms olekaan. Bittipurkki on korvien välissä... eilen just nostelin joitakin kymmeniä lannoitesäkkejä kärryyn.
Rampit voidaan tehdä ja hydr. esiohjauksessa tehdään karalle menevää (ja poistuvaa) esiohjauksen öljyä kuristamalla. Olen tässä muutaman kerran viimeisen viiden vuoden aikana joutunut kopeloimaan 80-luvun lopun metsäkoneenn nosturin ohjausta. Alkuperäinen Monsun HV09 (?) pöytä, johon oli vaihdettu Parker Iqan sähköpuoli. Kovin oli ravistava laitos, jos vähänkään nopeutta oli liikkeisiin säädetty. Siis ennenkuin sain rampit jotenkin kohdalleen.

Niin vakaata rannetta ei kellään ole, ettei vivun liikkeen ja karan liikkumisen välillä tarvittaisi pientä viivettä.
Ei nuo kyllä mitään ravistimia ole vaikka olisi rampit nollassa jos kone kunnossa. Ainakaan nuo oikeat sähköohjatut.

Viimeksi muokattu: 18.02.21 - klo:03:31 kirjoittanut vakka

carhu@meiliboxi.fi

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1612
Vs: Hydraulinen esiohjaus .
Alakaako esiohjaus olla puikoissa. Täh. :D