Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe hydr koneikko  (Luettu 16669 kertaa)

Töveli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2622
Vs: hydr koneikko
sen on täytynyt käydä Oimjakonissa rälläköimässä -70co pakkasta. On siinä pitänyt jo rälläkänkaapeliakin lämmittää :o
Maaliskuu ja Suomessakin melkein - 40 astetta pakkasta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viime-yona-mitattiin-maaliskuun-kylmimmat-pakkaslukemat-2000-luvulla-pekka-poudan-mukaan-myos-keskiviikosta-tulee-torkean-kylma/8085606

Veikkaan että Sorkkiskin keskittyy nyt tuon aurinkokeräimen osahankintaan: https://www.koneviesti.fi/lukijan-idea/artikkeli-1.532895

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hydr koneikko
sen on täytynyt käydä Oimjakonissa rälläköimässä -70co pakkasta. On siinä pitänyt jo rälläkänkaapeliakin lämmittää :o
Maaliskuu ja Suomessakin melkein - 40 astetta pakkasta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viime-yona-mitattiin-maaliskuun-kylmimmat-pakkaslukemat-2000-luvulla-pekka-poudan-mukaan-myos-keskiviikosta-tulee-torkean-kylma/8085606

Veikkaan että Sorkkiskin keskittyy nyt tuon aurinkokeräimen osahankintaan: https://www.koneviesti.fi/lukijan-idea/artikkeli-1.532895

Joissakin vehkeissä johto on sellainen muovikumikaapeli että tosiaan tarvitsee lämmittää jos meinaa pakkasella väännellä. Yksi oli sellainen vihreä auton moottorilämmittimen kaapeli, meni ihan tönköksi jos vähänkään enemmän pakkasta.. ja olevinaan ihan Defan tms originaalituote.

Kerran oli hätäkäytössä sisäkäyttöön tarkoitettu valkoinen jatkojohto. Kovalla pakkasella sen päälle kaatui jäätikölle joku puupölkky tms, 30 cm matkalle pelkät kuparikarvat jäivät jäljelle kun kaikki eristeet murenivat pois.

Nostureista sen verran että lannoitetoimitus tuli noin -20 C kelillä. Yhtään ei auton nosturi takerrellut eikä hidastellut, en sitten kysynyt että mitkä liemet siellä oli.
Väljät putket, letkut ja venttiilit auttavat myös kylmällä toimintaan. Minä en kyllä tahtonut pysyä lämpimänä kun vieressä katselin ja koukkuja säkeistä irrottelin; kaksi kerrallaan nosteli.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: hydr koneikko
sen on täytynyt käydä Oimjakonissa rälläköimässä -70co pakkasta. On siinä pitänyt jo rälläkänkaapeliakin lämmittää :o
Maaliskuu ja Suomessakin melkein - 40 astetta pakkasta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viime-yona-mitattiin-maaliskuun-kylmimmat-pakkaslukemat-2000-luvulla-pekka-poudan-mukaan-myos-keskiviikosta-tulee-torkean-kylma/8085606

Veikkaan että Sorkkiskin keskittyy nyt tuon aurinkokeräimen osahankintaan: https://www.koneviesti.fi/lukijan-idea/artikkeli-1.532895

Meinaatko että vetää tyhjennysharjoituksia ;D
pessimisti ei pety!

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: hydr koneikko
Lainaus
Joissakin vehkeissä johto on sellainen muovikumikaapeli että tosiaan tarvitsee lämmittää jos meinaa pakkasella väännellä. Yksi oli sellainen vihreä auton moottorilämmittimen kaapeli, meni ihan tönköksi jos vähänkään enemmän pakkasta.. ja olevinaan ihan Defan tms originaalituote.

Kerran oli hätäkäytössä sisäkäyttöön tarkoitettu valkoinen jatkojohto. Kovalla pakkasella sen päälle kaatui jäätikölle joku puupölkky tms, 30 cm matkalle pelkät kuparikarvat jäivät jäljelle kun kaikki eristeet murenivat pois.

Nostureista sen verran että lannoitetoimitus tuli noin -20 C kelillä. Yhtään ei auton nosturi takerrellut eikä hidastellut, en sitten kysynyt että mitkä liemet siellä oli.
Väljät putket, letkut ja venttiilit auttavat myös kylmällä toimintaan. Minä en kyllä tahtonut pysyä lämpimänä kun vieressä katselin ja koukkuja säkeistä irrottelin; kaksi kerrallaan nosteli.
Enemmän itseä noissa mietityttää letkujen ja johtojen kestävyys kovilla pakkasilla, öljyjen ja ajan kovettamat, aika rapeita ovat.
Mitekäs tuollainen nosturi, siinä varmaan on joku tuuli ja pakkasrajakin?
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hydr koneikko
Taitaa katsastukset pitää huolen että letkut eivät ikäänny liikaa. Mutta kyllähän niitä pakkanen varmasti rasittaa, varsinkin käytössä jossa öljyt eivät paljoa niitä lämmitä.
Ja valmistaja on varmaan määritellyt käyttölämpötila-alueen, luulisin että Suomen normaalitalvina se ei kuitenkaan vastaan tule. Materiaalivalinnoissa on varmaan otettu mm teräksen kylmähauraus huomioon.

Tuuliraja lienee niin korkealla että tuskin kukaan trombissa alkaa kuormailemaan. Puomia on kuitenkin niin vähän ja matalalla että tuulikuorma ei voi muodostua taakan painoon tähden merkittäväksi. Nosturin sallima kääntömomentti on suurempi kuin se minkä tuuli pystyisi pienialaisella kappaletavaralla aiheuttamaan. Jotain isokokoista mutta kevyttä peltihäkkyrää taas ei kannata alkaa tuulessa käsittelemään (ainakaan ilman ihmisen apua) ellei halua sen heiluvan ja kolhiintuvan johokin vaikka mitään muuta vaaraa tuulesta ei olisikaan. Lannoitesäkkiä eivät pienet tuulet suuremmin heiluttele.

Toista se on jollain kymmeniin metreihin nousevilla nostureilla, muutama sata kiloa sivuvääntöä 30 m korkealla vivulla on eri juttu. Taakkakin voi olla pinta-alaltaan suuri seinäelementti tms johon tuuli ottaa tosissaan.

Harustamattomat ristikkopuominosturit näyttävät mun silmääni välillä siltä että sellainen ei voi pysyä ehjänä pystyssä, mutta insinöörit lienevät laskeneet toisin :-)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: hydr koneikko
sen on täytynyt käydä Oimjakonissa rälläköimässä -70co pakkasta. On siinä pitänyt jo rälläkänkaapeliakin lämmittää :o
Maaliskuu ja Suomessakin melkein - 40 astetta pakkasta:

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/viime-yona-mitattiin-maaliskuun-kylmimmat-pakkaslukemat-2000-luvulla-pekka-poudan-mukaan-myos-keskiviikosta-tulee-torkean-kylma/8085606

Veikkaan että Sorkkiskin keskittyy nyt tuon aurinkokeräimen osahankintaan: https://www.koneviesti.fi/lukijan-idea/artikkeli-1.532895

Joissakin vehkeissä johto on sellainen muovikumikaapeli että tosiaan tarvitsee lämmittää jos meinaa pakkasella väännellä. Yksi oli sellainen vihreä auton moottorilämmittimen kaapeli, meni ihan tönköksi jos vähänkään enemmän pakkasta.. ja olevinaan ihan Defan tms originaalituote.

Kerran oli hätäkäytössä sisäkäyttöön tarkoitettu valkoinen jatkojohto. Kovalla pakkasella sen päälle kaatui jäätikölle joku puupölkky tms, 30 cm matkalle pelkät kuparikarvat jäivät jäljelle kun kaikki eristeet murenivat pois.

Nostureista sen verran että lannoitetoimitus tuli noin -20 C kelillä. Yhtään ei auton nosturi takerrellut eikä hidastellut, en sitten kysynyt että mitkä liemet siellä oli.
Väljät putket, letkut ja venttiilit auttavat myös kylmällä toimintaan. Minä en kyllä tahtonut pysyä lämpimänä kun vieressä katselin ja koukkuja säkeistä irrottelin; kaksi kerrallaan nosteli.

Aikoja sitten käskettiin laittamaan  nosturin öljypumppu pyörimään kuorma-autossa pakkasella ennen työmaalle menoa . Ehti öljyt lämpiämään eikä ongelmia ollut .
Kosteus on pahin riesa sorkkahoitotelineissä . Lohkoihin ja hydraliikkamoottorinjarruissa aiheuttaa ongelmia . Pohjoisessa yks tuttu käyttää sähkökäyttöistä telinettä talvisin ettei tarvii tapella .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4393
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: hydr koneikko
Ennen tuo oli oikein hyvä neuvo kun käytössä oli tavallisia ympäripumppaavia systeemejä.

Nykyään monessa puutavaranosturissakin on cc-ls-hydrauliikka joka ei juuri joutavaa käyttämällä lämpene koska öljy ei levossa juuri liiku.
Pienillä 'lämmitysvirityksillä' asian saa kyllä korjattua. Eli laitetan öljy tarkoituksella kiertämään, esim traktorissa riittää letkulenkki pikaliittimiin ja ao. suuntaventtili päälle.
Motonpoikasessani saa pumpun jäämään nappulasta myös lepopaineille, ja sitten vaan hakkuupään vetomoottorit hiljakseen omia aikojaan pyörimään. Tapa on hellä koska pumppu ei yritä työntää öljyä 30 baria kovemmalla voimalla missään vaiheessa. Lämmettyään alkaa sitten reilummin kiertämään mutta kylmänä aloittaa hiipimällä. Litrat lisääntyy kun vastus vähenee mutta koko ajan mennään ihan suosiolla ja 'vapaaehtoisesti'.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: hydr koneikko
Ennen tuo oli oikein hyvä neuvo kun käytössä oli tavallisia ympäripumppaavia systeemejä.

Nykyään monessa puutavaranosturissakin on cc-ls-hydrauliikka joka ei juuri joutavaa käyttämällä lämpene koska öljy ei levossa juuri liiku.
Pienillä 'lämmitysvirityksillä' asian saa kyllä korjattua. Eli laitetan öljy tarkoituksella kiertämään, esim traktorissa riittää letkulenkki pikaliittimiin ja ao. suuntaventtili päälle.
Motonpoikasessani saa pumpun jäämään nappulasta myös lepopaineille, ja sitten vaan hakkuupään vetomoottorit hiljakseen omia aikojaan pyörimään. Tapa on hellä koska pumppu ei yritä työntää öljyä 30 baria kovemmalla voimalla missään vaiheessa. Lämmettyään alkaa sitten reilummin kiertämään mutta kylmänä aloittaa hiipimällä. Litrat lisääntyy kun vastus vähenee mutta koko ajan mennään ihan suosiolla ja 'vapaaehtoisesti'.
Jep . Nykyisillä öljyillä ei noita ongelmia kuorma-autoilla tai nostureilla ole .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26108
  • vastustan
Vs: hydr koneikko
Ennen tuo oli oikein hyvä neuvo kun käytössä oli tavallisia ympäripumppaavia systeemejä.

Nykyään monessa puutavaranosturissakin on cc-ls-hydrauliikka joka ei juuri joutavaa käyttämällä lämpene koska öljy ei levossa juuri liiku.
Pienillä 'lämmitysvirityksillä' asian saa kyllä korjattua. Eli laitetan öljy tarkoituksella kiertämään, esim traktorissa riittää letkulenkki pikaliittimiin ja ao. suuntaventtili päälle.
Motonpoikasessani saa pumpun jäämään nappulasta myös lepopaineille, ja sitten vaan hakkuupään vetomoottorit hiljakseen omia aikojaan pyörimään. Tapa on hellä koska pumppu ei yritä työntää öljyä 30 baria kovemmalla voimalla missään vaiheessa. Lämmettyään alkaa sitten reilummin kiertämään mutta kylmänä aloittaa hiipimällä. Litrat lisääntyy kun vastus vähenee mutta koko ajan mennään ihan suosiolla ja 'vapaaehtoisesti'.
Jep . Nykyisillä öljyillä ei noita ongelmia kuorma-autoilla tai nostureilla ole .
kaikki muut hydrauliikkavehkeet pelaa saharasta alaskaan mutta sorkkapukki vaan takkuaa ;D ;D ;D ;D
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: hydr koneikko
Ennen tuo oli oikein hyvä neuvo kun käytössä oli tavallisia ympäripumppaavia systeemejä.

Nykyään monessa puutavaranosturissakin on cc-ls-hydrauliikka joka ei juuri joutavaa käyttämällä lämpene koska öljy ei levossa juuri liiku.
Pienillä 'lämmitysvirityksillä' asian saa kyllä korjattua. Eli laitetan öljy tarkoituksella kiertämään, esim traktorissa riittää letkulenkki pikaliittimiin ja ao. suuntaventtili päälle.
Motonpoikasessani saa pumpun jäämään nappulasta myös lepopaineille, ja sitten vaan hakkuupään vetomoottorit hiljakseen omia aikojaan pyörimään. Tapa on hellä koska pumppu ei yritä työntää öljyä 30 baria kovemmalla voimalla missään vaiheessa. Lämmettyään alkaa sitten reilummin kiertämään mutta kylmänä aloittaa hiipimällä. Litrat lisääntyy kun vastus vähenee mutta koko ajan mennään ihan suosiolla ja 'vapaaehtoisesti'.
Jep . Nykyisillä öljyillä ei noita ongelmia kuorma-autoilla tai nostureilla ole .
kaikki muut hydrauliikkavehkeet pelaa saharasta alaskaan mutta sorkkapukki vaan takkuaa ;D ;D ;D ;D
Kuinka niin takkuaa ? Laitoit taas raflaavan viestin .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: hydr koneikko
Oppii sitä näköjään karateenissakin, jos ei muuta niin uusia sanoja ;D
pessimisti ei pety!

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: hydr koneikko
Oppii sitä näköjään karateenissakin, jos ei muuta niin uusia sanoja ;D

Oliko tuo sulle uusi sana ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8696
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: hydr koneikko
Ennen tuo oli oikein hyvä neuvo kun käytössä oli tavallisia ympäripumppaavia systeemejä.

Nykyään monessa puutavaranosturissakin on cc-ls-hydrauliikka joka ei juuri joutavaa käyttämällä lämpene koska öljy ei levossa juuri liiku.
Pienillä 'lämmitysvirityksillä' asian saa kyllä korjattua. Eli laitetan öljy tarkoituksella kiertämään, esim traktorissa riittää letkulenkki pikaliittimiin ja ao. suuntaventtili päälle.
Motonpoikasessani saa pumpun jäämään nappulasta myös lepopaineille, ja sitten vaan hakkuupään vetomoottorit hiljakseen omia aikojaan pyörimään. Tapa on hellä koska pumppu ei yritä työntää öljyä 30 baria kovemmalla voimalla missään vaiheessa. Lämmettyään alkaa sitten reilummin kiertämään mutta kylmänä aloittaa hiipimällä. Litrat lisääntyy kun vastus vähenee mutta koko ajan mennään ihan suosiolla ja 'vapaaehtoisesti'.
Jep . Nykyisillä öljyillä ei noita ongelmia kuorma-autoilla tai nostureilla ole .
kaikki muut hydrauliikkavehkeet pelaa saharasta alaskaan mutta sorkkapukki vaan takkuaa ;D ;D ;D ;D
Onko tullut lisää letkuja, vieläkö on tilaa lehmälle pukissa?  ;D
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.