Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Savolaiset mailmanperitö listauseen?  (Luettu 2551 kertaa)

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
http://www.mynewsdesk.com/se/lansstyrelsen-varmland/pressreleases/avsiktsfoerklaring-om-finnskogen-som-vaerldsarv-2337478

https://finnskogen.se/

Siis tiesittekö savolaiset että teikäiläisä pakeni nälänhätää ja asettui värmlannin metsiin? Ja nyt se siirtokunta tapoineen menossa uneskoon? Ja siellä metsissä oli Savonkielinen koulu vielä 50 luvulla?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Savolaiset mailmanperitö listauseen?
huonosti ovatten hurrit maksanna tukia...

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11786
Vs: Savolaiset mailmanperitö listauseen?
Onhan Savosta menty amerikoihinkin, lainaus  maalaisliiton  40-vuotisjuhlajulkaisusta  erään valtiopäivämiehen kertomuksesta :                                                                                                                                                                                        "Silloin kun minä olin Amerikasa,sattui siellä työrettelöitä, joissa varsinkin savolaissyntyiset kommunistit kunnostautuivat  . Kun paikkakunnan lehdessä oli alituiseen suurin otsikoin että suomalaiset ovat taas rettelöineet, menin minä toimitukseen selittämään etteivät ne ole suomalaiset jotka rettelöivät vaan savolaiset.Nyt kysyttiin minulta mitä ovat ne savolaiset niin sanoin että ne ovat intiaaneihin verrattava heimo Suomessa..                                                                                                                                                                                                Seuraavana päivänä oli lehdessä suurin otsikoin; -Savolaiset-intiaaneihin verrattava suomalaisheimo- aiheuttavat yhä työmaarettelöitä"                                                                                                                                                       Tämä valtiopäivämies oli kainuulainen Kusti Arhama joka puolusti somalaisia siellä aikoinaan.