• Tavallinen aihe

Aihe VM kylvökoneen renkaat  (Luettu 5680 kertaa)

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
VM kylvökoneen renkaat
Joo, tuumailin josko täyttäisi solukumilla nuo vantaiden tiivistysrenkaat, elikkä olis sitten umpikumiset.. Voisihan ne vaihtaa koviin tehtaalaisiin, mutta eikös se aja saman asian, täyttö vissiin halvempi?

En tiedä, mielipiteitä kuunnellaan. Alkuperäinen ideahan se että rengas joustaa kevyesti viillon päällä, eikä kura tartu kun elävä renkaanpinta.

Tai sitten kokonaan uudet kottikärryn renkaat kaikkiin, aika huonossa hapessa nuo, paitsi ne mitkä keväällä ostin 20kpl kasan vararenkaita vanteineen. Olivat erittäin hyödylliset ;D

Tarttis vannasviiksetkin laittaa, niinkuin uusissa näkys kaikissa olevan. Jonkun verran heittää jyviä pintaan. Nuo pitelee sen jyvätulvan siellä maan alla, ennenkuin vako sulkeutuu.

Viimeksi muokattu: 04.12.20 - klo:17:34 kirjoittanut Peukalo

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3106
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Joo, tuumailin josko täyttäisi solukumilla nuo vantaiden tiivistysrenkaat, elikkä olis sitten umpikumiset.. Voisihan ne vaihtaa koviin tehtaalaisiin, mutta eikös se aja saman asian, täyttö vissiin halvempi?

En tiedä, mielipiteitä kuunnellaan. Alkuperäinen ideahan se että rengas joustaa kevyesti viillon päällä, eikä kura tartu kun elävä renkaanpinta.

Tai sitten kokonaan uudet kottikärryn renkaat kaikkiin, aika huonossa hapessa nuo, paitsi ne mitkä keväällä ostin 20kpl kasan vararenkaita vanteineen. Olivat erittäin hyödylliset ;D

Tarttis vannasviiksetkin laittaa, niinkuin uusissa näkys kaikissa olevan. Jonkun verran heittää jyviä pintaan. Nuo pitelee sen jyvätulvan siellä maan alla, ennenkuin vako sulkeutuu.
En muuta tiedä kuin et kokeiltiin niitä "umpikumisia kottikärrynpyöriä"  niin ne ei ainakaan kestäneet. Sit kyllästyttiin rengas remonttiin niin ostettiin ne alkuperäset umpikumit..

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Joo, tuumailin josko täyttäisi solukumilla nuo vantaiden tiivistysrenkaat, elikkä olis sitten umpikumiset.. Voisihan ne vaihtaa koviin tehtaalaisiin, mutta eikös se aja saman asian, täyttö vissiin halvempi?

En tiedä, mielipiteitä kuunnellaan. Alkuperäinen ideahan se että rengas joustaa kevyesti viillon päällä, eikä kura tartu kun elävä renkaanpinta.

Tai sitten kokonaan uudet kottikärryn renkaat kaikkiin, aika huonossa hapessa nuo, paitsi ne mitkä keväällä ostin 20kpl kasan vararenkaita vanteineen. Olivat erittäin hyödylliset ;D

Tarttis vannasviiksetkin laittaa, niinkuin uusissa näkys kaikissa olevan. Jonkun verran heittää jyviä pintaan. Nuo pitelee sen jyvätulvan siellä maan alla, ennenkuin vako sulkeutuu.
En muuta tiedä kuin et kokeiltiin niitä "umpikumisia kottikärrynpyöriä"  niin ne ei ainakaan kestäneet. Sit kyllästyttiin rengas remonttiin niin ostettiin ne alkuperäset umpikumit..

Mikä niissä umpikumisissa renkaissa mätti? mureni kappaleiksi vai??

Tää solukumitäyttöhän tulee ilman tilalle, ei sen pitäs enää hajota.. mutta..

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3106
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Joo, tuumailin josko täyttäisi solukumilla nuo vantaiden tiivistysrenkaat, elikkä olis sitten umpikumiset.. Voisihan ne vaihtaa koviin tehtaalaisiin, mutta eikös se aja saman asian, täyttö vissiin halvempi?

En tiedä, mielipiteitä kuunnellaan. Alkuperäinen ideahan se että rengas joustaa kevyesti viillon päällä, eikä kura tartu kun elävä renkaanpinta.

Tai sitten kokonaan uudet kottikärryn renkaat kaikkiin, aika huonossa hapessa nuo, paitsi ne mitkä keväällä ostin 20kpl kasan vararenkaita vanteineen. Olivat erittäin hyödylliset ;D

Tarttis vannasviiksetkin laittaa, niinkuin uusissa näkys kaikissa olevan. Jonkun verran heittää jyviä pintaan. Nuo pitelee sen jyvätulvan siellä maan alla, ennenkuin vako sulkeutuu.
En muuta tiedä kuin et kokeiltiin niitä "umpikumisia kottikärrynpyöriä"  niin ne ei ainakaan kestäneet. Sit kyllästyttiin rengas remonttiin niin ostettiin ne alkuperäset umpikumit..

Mikä niissä umpikumisissa renkaissa mätti? mureni kappaleiksi vai??

Tää solukumitäyttöhän tulee ilman tilalle, ei sen pitäs enää hajota.. mutta..
Ne meni sellasiksi muodottomiksi ja sitten lähtivät vanteilta.. paino ja/tai vauhti kai syyllinen. Juu tuosta täytöstä en tiedä voi olla toimivakin systeemi..

ceylon

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 93
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Onko ja101 kokemusta siit takaharasta?

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3106
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Onko ja101 kokemusta siit takaharasta?
Ei, uudesta asti ollut ladossa. Etuharaan siitä on käyty piikkejä hakemassa.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Onko ja101 kokemusta siit takaharasta?
Ei, uudesta asti ollut ladossa. Etuharaan siitä on käyty piikkejä hakemassa.

https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/sowing-equipment/grain-drills/bfbbml.html#photo-8

Tuossa näkyy se takahara. Voe mahoton kun ärsytti tuo juttu. Vuosi sitten oisin välittömästi ostanut sen. Oisin halvemmalla saanu uudemman koneen. Kaveri tuolla etelässä katteli ehkä joo hyvä., mutta tuumailee vielä. Tuo on ollut jo 6kk vissiin myynnissä. Ostakaapa poies

Viimeksi muokattu: 10.12.20 - klo:23:25 kirjoittanut Peukalo

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 441
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Onko ja101 kokemusta siit takaharasta?
Ei, uudesta asti ollut ladossa. Etuharaan siitä on käyty piikkejä hakemassa.

https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/sowing-equipment/grain-drills/bfbbml.html#photo-8

Tuossa näkyy se takahara. Voe mahoton kun ärsytti tuo juttu. Vuosi sitten oisin välittömästi ostanut sen. Oisin halvemmalla saanu uudemman koneen. Kaveri tuolla etelässä katteli ehkä joo hyvä., mutta tuumailee vielä. Tuo on ollut jo 6kk vissiin myynnissä. Ostakaapa poies

Itse tulin takaharan osalta siihen päätelmään, että ainakaan savella sillä ei ole käyttöä suorakylvössä. Jos vantaan sulkupyörä ja kannatuspyörästö eivät saa kylvövakoa sulki (jolloin ollaan liian märällä liikkeellä), niin ei takaharakaan enää pysty karistelemaan riittävästi tavaraa siemenen peitoksi. Pahnan järjestely sitten taas pitäisi tehdä etuharalla, jos siihen on tarvetta.

Jos sitten taas muokattuja enemmän ajaa, niin ehkä takaharasta voi olla jotakin hyötyä pinnan mururakenteen järjestelyssä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3067
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Novan kanssa takaharasta on hyötyä jos suorakylvössäkin kylvää samalla pintaan esim heinää piensiemenlaitteesta.
Vähän pöllyttelee maata päälle jos keli on oikea eikä pehkua ole liikaa niin että haraa pysty loivassa kulmassa käyttämään.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Joo, tuumailin josko täyttäisi solukumilla nuo vantaiden tiivistysrenkaat, elikkä olis sitten umpikumiset.. Voisihan ne vaihtaa koviin tehtaalaisiin, mutta eikös se aja saman asian, täyttö vissiin halvempi?

En tiedä, mielipiteitä kuunnellaan. Alkuperäinen ideahan se että rengas joustaa kevyesti viillon päällä, eikä kura tartu kun elävä renkaanpinta.

Tai sitten kokonaan uudet kottikärryn renkaat kaikkiin, aika huonossa hapessa nuo, paitsi ne mitkä keväällä ostin 20kpl kasan vararenkaita vanteineen. Olivat erittäin hyödylliset ;D

Tarttis vannasviiksetkin laittaa, niinkuin uusissa näkys kaikissa olevan. Jonkun verran heittää jyviä pintaan. Nuo pitelee sen jyvätulvan siellä maan alla, ennenkuin vako sulkeutuu.

Tänään tuli Dometalilta kumiliparepaketti, nuo vannasviikset, kiekkojen väliin. Kevväällä näkee kuin paljo apua on..

Hanska

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 67
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Eipä niillä juuri mitään virkaa ollut, kolmisen vuotta sitte tilasin omaan koneeseen ja petyin.
Ensinnäkin olivat liian pitkät (tiedän olis ollu helppo lyhentää) ja toiseksi ovat  niin löysää kumia että ajaessa maa vetää ne niin taakse ja auki että en kokenut niistä olevan mitään apua, en oikeen ymmärrä mitä näillä lirvakkeilla on kuviteltu voitettavan.
Heti seuraavaksi syksyksi hain Etolasta sopivan paksuista/jäykkyistä muovilevyä (myyjä suositteli tarkoitukseen sopivan materiaalin) mistä silppusin käsisirkkelillä lirvakkeet. Tein niistä sopivan mittaiset että maa ei juurikaan vedä niitä taakse auki ajettaessa (paksuudella myös ryhtiä) jolloin ne ohjaavat sekä pidättävät jyvät suurimmaksi osaksi kylvörivin pohjalla toisin kuin se vetelä ja pitkä kumi viiksi.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Eipä niillä juuri mitään virkaa ollut, kolmisen vuotta sitte tilasin omaan koneeseen ja petyin.
Ensinnäkin olivat liian pitkät (tiedän olis ollu helppo lyhentää) ja toiseksi ovat  niin löysää kumia että ajaessa maa vetää ne niin taakse ja auki että en kokenut niistä olevan mitään apua, en oikeen ymmärrä mitä näillä lirvakkeilla on kuviteltu voitettavan.
Heti seuraavaksi syksyksi hain Etolasta sopivan paksuista/jäykkyistä muovilevyä (myyjä suositteli tarkoitukseen sopivan materiaalin) mistä silppusin käsisirkkelillä lirvakkeet. Tein niistä sopivan mittaiset että maa ei juurikaan vedä niitä taakse auki ajettaessa (paksuudella myös ryhtiä) jolloin ne ohjaavat sekä pidättävät jyvät suurimmaksi osaksi kylvörivin pohjalla toisin kuin se vetelä ja pitkä kumi viiksi.

Mielenkiintoista tietoa! katsotaan kuin käy.. Tai raappalevyyn hitsaa jonkun latan jäykisteeksi, kumin päälle..

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 441
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Tehtaalaisissa umpikumipyörissä on se puute, että kostealla savella alkaa kerätä palletta ulkokehälle ja nostaa vannasta ylemmäs. Normaalikeväänä odotellaan, että maan pinta kuivaa ja lakkaa keräämästä. Sateisena keväänä tuli mieleen, että hitsaisi kannatuspyörän runkoon kaapimen, joka estäisi paksun savikerroksen kertymisen kehälle. Siinä vaan sitten voi lakata pyöriminenkin...

AP120

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 898
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Tehtaalaisissa umpikumipyörissä on se puute, että kostealla savella alkaa kerätä palletta ulkokehälle ja nostaa vannasta ylemmäs. Normaalikeväänä odotellaan, että maan pinta kuivaa ja lakkaa keräämästä. Sateisena keväänä tuli mieleen, että hitsaisi kannatuspyörän runkoon kaapimen, joka estäisi paksun savikerroksen kertymisen kehälle. Siinä vaan sitten voi lakata pyöriminenkin...

Eikös painatus pidä huolen että rengas pyörisi, vaikka tekisikin kaapimen.
Novacombissa kaapimet on.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3067
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Eipä niillä juuri mitään virkaa ollut, kolmisen vuotta sitte tilasin omaan koneeseen ja petyin.
Ensinnäkin olivat liian pitkät (tiedän olis ollu helppo lyhentää) ja toiseksi ovat  niin löysää kumia että ajaessa maa vetää ne niin taakse ja auki että en kokenut niistä olevan mitään apua, en oikeen ymmärrä mitä näillä lirvakkeilla on kuviteltu voitettavan.
Heti seuraavaksi syksyksi hain Etolasta sopivan paksuista/jäykkyistä muovilevyä (myyjä suositteli tarkoitukseen sopivan materiaalin) mistä silppusin käsisirkkelillä lirvakkeet. Tein niistä sopivan mittaiset että maa ei juurikaan vedä niitä taakse auki ajettaessa (paksuudella myös ryhtiä) jolloin ne ohjaavat sekä pidättävät jyvät suurimmaksi osaksi kylvörivin pohjalla toisin kuin se vetelä ja pitkä kumi viiksi.

Minkähänlaiset ne lirvakkeet sitten ovat... Novassa on kanssa sellaiset kapeat kiilamaiset lerpukkeet siellä kiekkojen välissä mutta niiden ei kai ole tarkoitus paljoa maahan osua, ovathan vaan  siellä kaksoiskiekkojen välissä vähän estämässä siemenien nousua kiekkojen takareunan mukana.

Tää meinaa nyt mennä 'mutta Novassa...' keskusteluksi, lieneekö tästä hyötyä alkuperäiselle kysyjälle. Kunhan tässä lämpimikseni ihmettelen.