• Tavallinen aihe

Aihe VM kylvökoneen renkaat  (Luettu 5681 kertaa)

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3106
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Tehtaalaisissa umpikumipyörissä on se puute, että kostealla savella alkaa kerätä palletta ulkokehälle ja nostaa vannasta ylemmäs. Normaalikeväänä odotellaan, että maan pinta kuivaa ja lakkaa keräämästä. Sateisena keväänä tuli mieleen, että hitsaisi kannatuspyörän runkoon kaapimen, joka estäisi paksun savikerroksen kertymisen kehälle. Siinä vaan sitten voi lakata pyöriminenkin...
Jos olisi kaavin niin äkkiä on sitten tilanne että pyöriminen loppuu jne.
Meidän maalajeilla ainakin käy niin että se pyörä kerryttää tietyn kerroksen ja loppu tippuu pois. Tämän jos haluaa kompensoida niin syvyyttä voi lisätä. Oikeastihan tuollaista ongelmaa ei pitäisi olla koska silloin pelto liian märkää. Myös se vaikuttaa jos on käyty muokkailemassa ennen. Sänkipellolla ei kosteanakaan ala läheskään niin herkästi kerryttämään kerrosta.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Eipä niillä juuri mitään virkaa ollut, kolmisen vuotta sitte tilasin omaan koneeseen ja petyin.
Ensinnäkin olivat liian pitkät (tiedän olis ollu helppo lyhentää) ja toiseksi ovat  niin löysää kumia että ajaessa maa vetää ne niin taakse ja auki että en kokenut niistä olevan mitään apua, en oikeen ymmärrä mitä näillä lirvakkeilla on kuviteltu voitettavan.
Heti seuraavaksi syksyksi hain Etolasta sopivan paksuista/jäykkyistä muovilevyä (myyjä suositteli tarkoitukseen sopivan materiaalin) mistä silppusin käsisirkkelillä lirvakkeet. Tein niistä sopivan mittaiset että maa ei juurikaan vedä niitä taakse auki ajettaessa (paksuudella myös ryhtiä) jolloin ne ohjaavat sekä pidättävät jyvät suurimmaksi osaksi kylvörivin pohjalla toisin kuin se vetelä ja pitkä kumi viiksi.

Minkähänlaiset ne lirvakkeet sitten ovat... Novassa on kanssa sellaiset kapeat kiilamaiset lerpukkeet siellä kiekkojen välissä mutta niiden ei kai ole tarkoitus paljoa maahan osua, ovathan vaan  siellä kaksoiskiekkojen välissä vähän estämässä siemenien nousua kiekkojen takareunan mukana.

Tää meinaa nyt mennä 'mutta Novassa...' keskusteluksi, lieneekö tästä hyötyä alkuperäiselle kysyjälle. Kunhan tässä lämpimikseni ihmettelen.

Sellaiset 12mm paksua kumia olevat 300mm pitkät, 60mm leviä yläpäästä, alapää 20mm palat.. Ei tää mikään oftopiikki ole vaikka tumestakin puhuu, eikö ole niin parempi että puhutaan kaikesta..

Sehän on kaikille hyödyksi, mitä enemmän kysellään ja opitaan asioista, ym tietoa.. Joo noi lirpukeet estää siementen lentämisen maanpinnalle kiekkojen märänpinnan vauhdittamina.

 Syyskylvöllä ajoin kevätkylvövauhtia 100m, kävin kattoo miltä näyttää.. EEI.. ihan hiljaa ajoin sitten loput. hyvä tuli. mut keväällä näkee sitten..

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Tehtaalaisissa umpikumipyörissä on se puute, että kostealla savella alkaa kerätä palletta ulkokehälle ja nostaa vannasta ylemmäs. Normaalikeväänä odotellaan, että maan pinta kuivaa ja lakkaa keräämästä. Sateisena keväänä tuli mieleen, että hitsaisi kannatuspyörän runkoon kaapimen, joka estäisi paksun savikerroksen kertymisen kehälle. Siinä vaan sitten voi lakata pyöriminenkin...
Jos olisi kaavin niin äkkiä on sitten tilanne että pyöriminen loppuu jne.
Meidän maalajeilla ainakin käy niin että se pyörä kerryttää tietyn kerroksen ja loppu tippuu pois. Tämän jos haluaa kompensoida niin syvyyttä voi lisätä. Oikeastihan tuollaista ongelmaa ei pitäisi olla koska silloin pelto liian märkää. Myös se vaikuttaa jos on käyty muokkailemassa ennen. Sänkipellolla ei kosteanakaan ala läheskään niin herkästi kerryttämään kerrosta.

Kelit on vaan passattava ja ootettava.. että pintakuiva.

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3106
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Tehtaalaisissa umpikumipyörissä on se puute, että kostealla savella alkaa kerätä palletta ulkokehälle ja nostaa vannasta ylemmäs. Normaalikeväänä odotellaan, että maan pinta kuivaa ja lakkaa keräämästä. Sateisena keväänä tuli mieleen, että hitsaisi kannatuspyörän runkoon kaapimen, joka estäisi paksun savikerroksen kertymisen kehälle. Siinä vaan sitten voi lakata pyöriminenkin...
Jos olisi kaavin niin äkkiä on sitten tilanne että pyöriminen loppuu jne.
Meidän maalajeilla ainakin käy niin että se pyörä kerryttää tietyn kerroksen ja loppu tippuu pois. Tämän jos haluaa kompensoida niin syvyyttä voi lisätä. Oikeastihan tuollaista ongelmaa ei pitäisi olla koska silloin pelto liian märkää. Myös se vaikuttaa jos on käyty muokkailemassa ennen. Sänkipellolla ei kosteanakaan ala läheskään niin herkästi kerryttämään kerrosta.

Kelit on vaan passattava ja ootettava.. että pintakuiva.
Näin jos voi niin hyvä aina ei voi. Silloin on tietysti mietittävä lnko koko hommassa muutenkaan järkeä, yleensä ei ole..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3067
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: VM kylvökoneen renkaat

Sellaiset 12mm paksua kumia olevat 300mm pitkät, 60mm leviä yläpäästä, alapää 20mm palat.. Ei tää mikään oftopiikki ole vaikka tumestakin puhuu, eikö ole niin parempi että puhutaan kaikesta..


Ihan erilainen ratkaisu sitten ja ehkä eri tarkoitukseenkin.

Tumen vantaassa on siellä kiekkojen  välissä 2 lirpuketta, niihin ei juuri osu kuin siemenet ja siellä välissä seikkailevat irtomurut. Olin melko yllättynyt kun paljonkin ajetussa koneessa ne olivat kaikki tallella ja vielä ehjät.

Tekijänoikeusrikkomus, lainasin Novan ohjeesta kuvan (toinen lautanen puuttuu kuvasta). Ehkä mennee sitaattioikeuden piikkiin :-))

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 916
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Me jatkettiin VM:ssä sentillä sitä rautaa joka tukee kumiviikseä. Siemenet ei sen jälkeen enää jääneet niin pintaan.

Peukalo

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 703
Vs: VM kylvökoneen renkaat
Me jatkettiin VM:ssä sentillä sitä rautaa joka tukee kumiviikseä. Siemenet ei sen jälkeen enää jääneet niin pintaan.
Hyvä juttu, Lisäilen sitten 3x15mm lattapätkiä keväällä noihin!