• Tavallinen aihe

Aihe Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä  (Luettu 1414 kertaa)

Uuni-ukko EVP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Onko yleistä, vaarallinen liike tapahtuu ilman kenenkään läsnäoloa  ohjaimen lähellä?
-Tapahtui tallissa, tie kulkee seinän takana parinkymmenen metrin päässä, ei tietoa menikö joku ohi
-Radio on uusittu viikko sitten.  Lähtee takaisin pajalle, muttamutta....

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1293
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Luulisi radio-ohjauksen olevan koodattua ohjaimesta vastaanottimelle. Mutta tätä ennen ja tämän jälkeen voi tapahtua mitä vaan.

Eli ohjain on joko liikkunut tai liikesuuntien mittaamiseen käytetyt komponentit ovat tomineet omia aikojaan. Voi johtua oikosulusta tai indusoituneesta häiriökentästä, jonka jokin on aiheuttanut. Omatoiminen toiminta voisi tuntua joltain oikosululta.

No toisessa päässä joku on vaan sitten liikuttanut venttiilin karaa, mutta onko käsky tullut ohjaimelta vai jostain muualta.

Vahva epäilys on, että elektroniikka ei sovellu kyseiseen käyttöön.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5928
  • karkki vai keppana?
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Olisi mielenkiintoista tietää mistä laitteesta on kyse? Onko laadukas ammattilaite vai joku ei niin laadukas.
pessimisti ei pety!

Uuni-ukko EVP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Kuorma-auton päällä henkilönostoon katsastettu nosturi, pitäisi olla jotenkin soveltuvaa ammattitason tekniikkaa.
Merkkiä en voi kertoa, mutta tiellä niitä tulee vastaan useinkin.

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1293
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Olisi mielenkiintoista tietää mistä laitteesta on kyse? Onko laadukas ammattilaite vai joku ei niin laadukas.

Tämä olisi mukava tietää. Alihankinta on tänä päivänä sellaista, että varsinkin tuolta Kiinan pojilta voi tulla ihan mitä vaan. Vaikka kuinka olisi suunniteltu Saksassa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1293
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Kuorma-auton päällä henkilönostoon katsastettu nosturi, pitäisi olla jotenkin soveltuvaa ammattitason tekniikkaa.
Merkkiä en voi kertoa, mutta tiellä niitä tulee vastaan useinkin.

Ammattitason tekniikkaa pitäisi tuollaisissa kyllä olla. Mutta varsinkin digimaailmassa, ammattitason tekniikkaa on kaikenlaista.

Kun se pyssymies siinä vieressä kääntää katseen muualle, voit ihan kyllä kertoa nosturin merkin.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

kärmeskytö

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 331
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Tuollastahan ei missään oloissa saisi sattua jos ei kerran joku hanikoista vääntele. Voiko joku muu laite olla samalla taajuudella,kaikenlaisia halpisvehkeitä on kiinan pojilla myynnissä ja myös käytössä täällä kotomaassakin.

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1293
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Tuollastahan ei missään oloissa saisi sattua jos ei kerran joku hanikoista vääntele. Voiko joku muu laite olla samalla taajuudella,kaikenlaisia halpisvehkeitä on kiinan pojilla myynnissä ja myös käytössä täällä kotomaassakin.

Ei edes sama taajuus saa missään tapauksessa aiheuttaa tuollaista. Varsinkin siksi, kun Kiinasta tulee rekka tolkulla kaikenlaista mahdollista elektronista laitetta sinne tänne.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2969
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Kyllä jossain on ihan oikeaa vikaa. Lähetysinformaatio on niin moneen kertaan koodattua ja tarkastettua että ulkoisen häiriön on lähes mahdotonta saada aikaan hyväksyttyä lähetettä joka aiheuttaisi toiminnon suorittamisen. Mutta vika joko lähettimessä tai vastaanottimessa (tai sen ohjaamassa hydrauliikan ohjaimessa) voi kyllä saada liikettä aikaan ilman käyttäjän aikomusta :-(

Törmäsin minäkin huolestuttavaan ilmiöön - jopa ilman radio-ohjausta..
Kävin auttamassa kaveria paluuaurojen säädössä ja siinä muutaman kerran nostelin ja laskin auroja lokasuojan nappuloista kun ei säätöruuvit tahtoneet oikein liikkua.
Lopuksi aurat jäivät kunnolla ylös ja pidimme siinä pientä maailmanparannustuokiota. Muutaman minuutin päästä aurat tulivat itsestään yllättäen alas... ja tapahtuma oli ainakin muutaman kerran toistettavissa, viiven pituus yllättävään toimintaan vaihteli testikerrasta toiseen mutta alas ne tulivat ennemmin tai myöhemmin.
En ole tuollaiseen koskaan ennen törmännyt, varmaan on joskus oltu osittain työkoneen allakin kun jotain on pitänyt ähertää.

Voihan se olla että ihan vesi nappulassa tai jossain sopimattomassa paikassa saa älyn luulemaan että nappulaa painetaan. Mutta kohtuu yllättävä juttu tuo oli.

Hyvä muistutus kuolevaisuudesta, muistaa taas vähän aikaa varoa  :-/

Viimeksi muokattu: 10.10.20 - klo:19:34 kirjoittanut metsajussi

Uuni-ukko EVP

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Josko on menty  turhan pieniin virtoihin ohjauspuolella, hikitippa väärässä paikassa pudottaa aurat alas, avaa auton ikkunan, pamauttaa nosturin seinään...   Ei auta radion koodikieli, jos logiikan sisäänmenot  hyväksyy yhden virheellisen jännitteen.   Varmoissa piireissä käytetään kahta viestiä samanaikaisesti tyyliin nappula ylhäällä/painettu- ristiriitavika.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2969
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Josko on menty  turhan pieniin virtoihin ohjauspuolella, hikitippa väärässä paikassa pudottaa aurat alas, avaa auton ikkunan, pamauttaa nosturin seinään...   Ei auta radion koodikieli, jos logiikan sisäänmenot  hyväksyy yhden virheellisen jännitteen.   Varmoissa piireissä käytetään kahta viestiä samanaikaisesti tyyliin nappula ylhäällä/painettu- ristiriitavika.

Sitähän tuo helposti on - kun ohjataan jännitesoilla, suurilla impedansseilla ja hituvirroilla. Pelkästään kosteus jonkin QFP-, BGA- tai PLCC-lutikan kinttujen välissä voi saada aikaan vaikka mitä mielenkiintoista.

Komentoketjun varrella syntyneitä virheitä voi metsästää vertaamalla rinnakkaisella systeemillä ihan ensimmäistä tulotietoa ihan viimeiseen lähdön tilaan. Jos tässä ilmenee ristiriitaa niin silloin pelit seis. Mutta esimerkiksi vikaantunutta anturia ensimmäisenä siellä tulopäässä tuokaan ei huomaa ellei niitä antureitakin  ole fyysisesti kahdennettu.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20263
  • vastustan
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
tokko tuommosen nosturin ohjailussa ole mitään  "kuolleen miehen kytkintä"  ????  totaali seis kun nostolava paikallaan????

Nykyäänhän ei edes kuorma-auton perälauta mene kiinni asti ilman turvanappia ettei kuskin pää jää väliin.

Viimeksi muokattu: 10.10.20 - klo:21:36 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1293
Vs: Radio-ohjattu hydrauliikka teki omia liikkeitä
Menee taas vähän ohi, mutta yksi huono asia maailmassa on se, että digitaalisia laitteita ajetaan liian suurilla nopeuksilla. Kun mikro-ohjainten ns. tapista mitattu teho on niin suuri, että sillä vetäisi usemmankin kärryn kerralla, tarkoittaa se juuri sitä, että joudutaan käyttämään pieniä virtoja ja jännitteitä. Kun nimittäin useampikin perus puolijohde tai vaikka se anturi sietää aika reippaitakin jännitteitä.

Mutta kun härveleitä ohjataan suoraan ohjaimen tai prosessorin lähdöillä/tuloilla, ei virtoja tai jännitteitä voida pitää sitä digitaali 5 volttia isompana. Jos välissä olisi edes jotain isompaa momenttia vaativaa, pienet piikit eivät haittaisi.

Nyt on jo niin paljon nähty noita CAN-väylän ongelmia, vaikka siinäkin kahta signaalia käytettään mahdollisena tilan muutoksena. Väitän, että normaaleissa autoissa ja työkoneissa riittäisi myös sellainen väyläratkaisu, jossa nopeuden laskun mahdollistama jännitteen tai virran nosto tekisi laitteista huomattavasti luotettavampia. Mutta mene ja osta sellainen mikro-ohjain, jota ei olisi suunniteltu autobahnalle.

Ja vaikka olisikin pulling-tasoinen ohjain, sen voisi eristää ulkopuolisesta äijädigitaalista. Tämä nyt vaikuttaa vähän avautumiselta, mutta tosiasiassa näissä päivittäisissä luonnon olosuhteille joutuvissa laitteissa ei tarvitsisi olla sitä viimeisintä pentiumia. Kun tosiasia on se, että kun vauhtia lisätään, niin häiriökentät suurenevat. Ratkaisuna on virtojen pienentäminen. Seurauksena on, että pienikin muutos jossain, voi aiheuttaa jotain.

Tämä on vain esimerkkinä siitä, kuinka esim. aurojen omia aikoja laskeutuminen on aivan liian monimutkaisten asioiden takana. Digitaalisten juttujen soveltaminen pitäisi perustua siihen, missä niitä käytetään.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.