• Tavallinen aihe

Aihe estonia  (Luettu 5178 kertaa)

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1526
Vs: estonia
Tuo MI6 juttukin on mielenkiintoinen siinä mielessä, että venäjä varoitteli tästä sotilasmateriaalin kuljetuksesta. Nuo aikaisemmat sotilasmateriaalin kuljetukset Ruotsi on ihan tunnustanutkin, mutta tuon illan kuljetusta ei ole tunnustettu. Ei venäjäkään varmaan tyytyväinen ollut, jos tuollaista tavaraa roudataan länsimaihin. Tiedetään myös varmasti, että joitain ihmisiä liittyen tuohon rahtaamiseen on tapettu ihan oikeasti. Siinä niitä faktoja.

Mutta miten Estonian uppoaminen voisi liittyä tuohon skenarioon. Käytännössä ihan miten vaan. Ja tästä on lähtenyt laukalle useita salaliittoteorioita.

Kun nämä sotakuljetukset tiedetään ja tiedetään venäjän toiminta missä tahansa asiassa, ei millään voi sulkea pois noitakaan asioita, jos tehdään kattavaa raporttia onnettomuudesta. Taisi vaan olla niin, että näitä salakuljetusjuttuja ei silloin vielä tiedetty eikä Ruotsikaan sitä silloin tunnustanut.

Eli voi olla niin, että onnettomuustutkinta tehtiin suljetussa kuplassa, jossa ei tiedetty, haluttu tietää ulkopuolisesta kulissista. Olisi Ruotsinkin luullut kertovan, että vähän sellaista erikoista hommaa me touhuttiin Viron kanssa. Joko sitä ei silloin ymmärretty kertoa tai sitten sitä ei haluttu kertoa. Tähän liittyen huhuissa on jo vedetty jenkitkin mukaan soppaan. Se nyt on aukottomasti todistamatonta teoriarönsyilyä.

Jos venäjä olisi upottanut laivan ja Ruotsi olisi siitä ollut tietoinen, miksi sitten salata se. Oliko koko pyssymatskujen roudaus täysin harrastelijoiden puuhastelua? Ja siksi pelättäisiin kunnon ruotsalaista skandaalia. Että tapahtui pieni "Oota mä soitan kohta" -viba, jota ei haluta tunnustaa. Vai painostaako joku muu isompi valtio pysymään hiljaa.

Tämä toimintakenttä on kuin luotu loputtomille salaliittoteorioille. Mutta jokin tuossa kokonaisuudessa ei täsmää. Tärkeintä olisi voida todistaa se, miksi Estonia upposi niin nopeasti. Aiheuttiko kova aallokko ja keinuminen veden leviämisessä aluksen sisällä vai jokin muu? Näihin juttuihin on saatavana nykyään niin paljon referenssejä, joissa autolautat kelluvat pitkiäkin aikoja kaatuneena. Ennen Estonian turmaa ja sen jälkeen.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4493
  • Savo savolaisille!
Vs: estonia
virostako ei oes löytyny vaikka valkoista umpikaappiautoa jos sotilasmateriaalia haluttiin salakuljettaa vaan piti armeijan avolava-autolla kuljettaa top secret tarraasta laatikkoa  :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Joo, tuo "todistajanlausunto" on täysin epäuskottava. Jos on tarkoitus salakuljettaa salaista sotilasmateriaalia, sitä ei todellakaan tuoda myöhässä laivan lähtöä viivästyttäen armeijan ajoneuvoilla moottoripyöräsaattuessa. Niin tyhmiä eivät ole edes ruotsalaiset sotilaat. Tai no. Ei, niin tyhmiä ne eivät voi olla. Tuo "todistajanlausunto" on täysin epäuskottava.


Älkääs nyt pilata hyvää salaliittoteoriaa tylsillä faktoilla.  Neuvostoliiton sotilaskalustoahan myytiin kylmänsodan lopussa rahamiehille pitkin Eurooppaa, Berliinistä sai setelitukolla mitä vaan osasi pyytää.  Ei tarvinnut törmäillä sukellusveneellä matkustajalaivoihin.

Höpöjuttuja levittävien olisi hyvä lukea alkuperäinen tutkimusraportti, kuviakin löytyy jos ei jaksa lukea:

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia.html[/url]
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: estonia
Siis minähän en tiedä, enkä väitä mitään. Liitän vain tähän lisää lainauksia artikkelista ja toivon, että alus nostetaan ja tutkitaan.
Sekä toivon, että omaisten toiveita kuullaan ja vainajat pääsevät omaisten saattamana hautaan. 

---------------

”Heti Estonian uppoamisen jälkeen 28. syyskuuta 1994 alkoi levitä huhuja siitä, että alus kuljetti erittäin salaisia ​​sotatarvikkeita.

Ruotsin viranomaiset torjuivat tiedot, mutta lopulta puolustusvoimat joutuivat vahvistamaan sen, korkean tullivirkailijan paljastettua kaksi sotilaskuljetusta. Puolustusvoimat kiistää, että Estonialla olisi ollut tällaista lastia aluksen uppoamisyönä.

Sara Hedrenius pitää mielestään outona, että matkustaja-aluksella oli sotilaskuljetus. Hänen mielestään oli myös outoa, kun monta vuotta myöhemmin vahvistettiin, että Estonialla oli ollut sotilaskuljetuksia, mutta ei vain sinä yönä - koska "on täytynyt olla useita", sekä kannella olleita matkustajia että henkilökuntaa, jotka näkivät mitä itse näki, hän sanoo .

- Estoniasta on vielä paljon vastaamattomia kysymyksiä. Miksi viranomaiset eivät voi vahvistaa sotilaskuljetuksia sinä yönä, kun tiedän sellaisia olevan. Olen nähnyt tämän tapahtuman, hän sanoo dokumentissa.

Vuonna 2004 SVT paljasti, että Ruotsin tullin ja Ruotsin puolustusvoimien välillä oli sopimus siitä, että Estoniaa käytetään aseiden kuljetusreitinä. Ruotsin tulli päästi nämä kuljetukset läpi tarkastamatta niitä.


Puolustusvoimat vahvistivat samana vuonna kaksi tällaista kuljetusta viikkoja ennen haaksirikkoa. Hallituksen selvitys tuli myöhemmin samaan tulokseen.

Tietojen mukaan nämä olivat Neuvostoliiton asejärjestelmiä, joista Ruotsin ja muun läntisen maailman tiedustelupalvelut olivat kiinnostuneita. Neuvostoliitto oli romahtanut muutama vuosi aiemmin ja Venäjällä vallinneessa kaaoksessa oli hyvät mahdollisuudet ostaa sekä aseita että salaisia ​tietoja.

Tutkiva toimittaja Stephen Davis Uudesta-Seelannista kertoo dokumentissa, että Britannian tiedustelupalvelu MI6 sekä Ruotsin ja Viron tiedustelupalvelut olivat yhteistyössä.”
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1526
Vs: estonia
En tiedä onko selvitetty sitä, että kun tuo hätäkanava 16 oli alkuyön ollut varattuna. Että kuinka usein jollain jää kantoaalto päälle hätäkanavalla. Ja onko siihen edes kiinnitetty huomiota. Radiohäirintä sopisi niin komeasti vaihtoehtoteorioiden kanssa. Keulavisiirin räjäytysmahdollisuuskin kumottiin loppuraportissa vain, että poliisi on tutkinut niitä labroissa ja mitään ei löytynyt. Eli mihinkään räjähdykseen ei haluttu uskoa tai kenellekään ei tullut koko asia edes mieleen. Tai sitten joku muutti poliisin tutkimuksia ja näin taas avautuu uusia uria teorioille.

Jos jotain salattavaa esim. Ruotsillakin olisi, vaikuttaa se oudolta että itse visiiri elää ja voi hyvin. Joko siitä on korvat tai saranat polttettu pois niin, että mitään järkevää tutkittavaa ei ole tai sitten asia vaan yksinkertaisesti on "mee itte kattoo" -tapaus. Jolloin on täysin selvää, että paska visiiri petti huonon ylläpidon seurauksena ja that's it.

Loppuraportti on epäonnistunut siltä osin, että uppoamisen syypää oli selvillä ja raportti kasattiin sen ympärille. Näinhän toimii moni tieteellinen tutkimuskin, jolloin halutaan tieteellisesti todistaa eri asioiden yhteys. Tulokset ovat valmiina, vain todistelu puuttuu. Tulos voi olla todettu, haluttu tai määrätty.

Estoniasta pitäisi tehdä uusi tutkimus, jossa otetaan huomioon eri mahdollisuudet uppoamiseen. Ennen kokonaisvaltaista tutkintaa ja mahdollista romun nostoa on varmaa se, että väittely totuudesta jatkuu loputtomiin. Ja tämän uuden tutkimuksen jälkeenkin salateoriat juoksisivat villinä.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20491
  • vastustan
Vs: estonia
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4865
  • Never Trust a Hippy
Vs: estonia
Kyseessähän oli alus, jossa oli paljon autoja ja rekkoja. Kun kallistuskulma oli riittävä, niin autot ja rekat lähtivät liikkeelle.
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1526
Vs: estonia
Viime vuonna pidetyssä Estonia-seminaarissa, onnettomuuden aikana Silja Europalla ollut kapteeni Esa Mäkelä vastailee kaikenlaisiin kysymyksiin.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg

Häntä ihmetytti se, miksi Estonia upposi niin nopeasti. Tätä ihmetteli joskus myös Mariellan kapteeni Jan Tore Törnroos. Tämä olisi se tärkein syy, mikä pitäisi oikeasti selvittää.

Koska esim. Mariellan nopeus näin raktorihuippunopeuksille muutettuna oli tuolla paikalla n.20 km/h ja Estonia painoi menemään melkein kolmeekymppiä.

Kun yksi vaihtoehto on, että rutiinilla ja perus meiningillä painettiin menemään niin kauan, kunnes joku antoi periksi. Ja samalla periaatteella Estonian paikat olisivat vähän pitkällä langalla räittyjä eli korjaukset oli mitä oli ja luukut auki siellä täällä. Tällainen asenne edesauttaisi sitä, että laiva uppoo niin nopeasti.

Jostain syystä kaatumisen jälkeen laiva upposi nopeasti ja tärkeintä olisi selvittää miksi. Tätä kun ei ole selvitetty. Ainoastaan vain todettu. Paljolta olisi säästytty, jos purkki olisi jo aikoja sitten nostettu ylös.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: estonia
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Montako laivaa on uponnut keulavisiirin takia?

Keulavisiirissä oli ns. ”Atlanttilukko”, joten olisi pitänyt kestää paljon kovempiakin myrskyjä.
Saksalainen rakentajatelakka on tosin väittänyt, että lukkoa on myöhemmin muutettu.
Parannettuko, vai huononnettu?

Alukseen on myös rakennettu myöhemmin jonkilaiset hydraulisesti ulos työnnettävät "sivuevät" vakauttamaan huonossa säässä kulkua.

Bureau Veritas tarkasti aluksen omien sääntöjensä ja standardiensa mukaisesti,  että  alus  vastasi  luokituslaitoksen vaatimuksia.  Päätarkastusjakso  oli  viisi vuotta ja tarkastettavat kohteet oli jaettu siten, että noin yksi viidesosa koko tarkastustyöstä tehtiin joka vuosi kiertävän aikataulun  puitteissa.  Keulan  alue  tarkastettiin tämän ohjelman aikana 1983, 1988 ja 1993.


On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20491
  • vastustan
Vs: estonia
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Montako laivaa on uponnut keulavisiirin takia?

Keulavisiirissä oli ns. ”Atlanttilukko”, joten olisi pitänyt kestää paljon kovempiakin myrskyjä.
Saksalainen rakentajatelakka on tosin väittänyt, että lukkoa on myöhemmin muutettu.
Parannettuko, vai huononnettu?

Alukseen on myös rakennettu myöhemmin jonkilaiset hydraulisesti ulos työnnettävät "sivuevät" vakauttamaan huonossa säässä kulkua.

Bureau Veritas tarkasti aluksen omien sääntöjensä ja standardiensa mukaisesti,  että  alus  vastasi  luokituslaitoksen vaatimuksia.  Päätarkastusjakso  oli  viisi vuotta ja tarkastettavat kohteet oli jaettu siten, että noin yksi viidesosa koko tarkastustyöstä tehtiin joka vuosi kiertävän aikataulun  puitteissa.  Keulan  alue  tarkastettiin tämän ohjelman aikana 1983, 1988 ja 1993.
onko visiiriä sitten menetetty noin äärimmäisessä säässä, onhan noita lauttoja tullut pakittamalla satamaan kun visiirin tippuminen ollaan huomattu. estoniallahan ei kait huomattu että visiiri jäi matkalle ja mahdollisesti oli vääntänyt ramppia auki.

kylmähermonen kapteeni aukasee peräluukunki jos keula vuotaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Viimeksi muokattu: 13.10.20 - klo:22:28 kirjoittanut icefarmer

Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20809
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: estonia
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Montako laivaa on uponnut keulavisiirin takia?

Keulavisiirissä oli ns. ”Atlanttilukko”, joten olisi pitänyt kestää paljon kovempiakin myrskyjä.
Saksalainen rakentajatelakka on tosin väittänyt, että lukkoa on myöhemmin muutettu.
Parannettuko, vai huononnettu?

Alukseen on myös rakennettu myöhemmin jonkilaiset hydraulisesti ulos työnnettävät "sivuevät" vakauttamaan huonossa säässä kulkua.

Bureau Veritas tarkasti aluksen omien sääntöjensä ja standardiensa mukaisesti,  että  alus  vastasi  luokituslaitoksen vaatimuksia.  Päätarkastusjakso  oli  viisi vuotta ja tarkastettavat kohteet oli jaettu siten, että noin yksi viidesosa koko tarkastustyöstä tehtiin joka vuosi kiertävän aikataulun  puitteissa.  Keulan  alue  tarkastettiin tämän ohjelman aikana 1983, 1988 ja 1993.
onko visiiriä sitten menetetty noin äärimmäisessä säässä, onhan noita lauttoja tullut pakittamalla satamaan kun visiirin tippuminen ollaan huomattu. estoniallahan ei kait huomattu että visiiri jäi matkalle ja mahdollisesti oli vääntänyt ramppia auki.

kylmähermonen kapteeni aukasee peräluukunki jos keula vuotaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Jaa . Jos sen tekee on uppoaminen varmaa . https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005919741.html.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2014092818701316
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-estonian-keularampin-kaiteet-loytyivat-aluksen-ulkopuolelta-ex-ruotsalaispoliitikon-kova-arvio-vain-puolustusvoimat-on-voinut-toimia-sellaisella-voimalla/7938208#gs.inmt4p

Tutkimuksessa korostetaan visiirin vetäneen keularampin irti . Miksi ? En tiedä .

Asiaan saadaan valaistus  varmasti .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20809
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Moottoripolkupyörä Man

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1526
Vs: estonia
Visiiriongelmia on ollut monissa laivoissa. Varsinkin tuon tyyppisessä visiirissä. Ongelma on se, että se ei pysy kiinni, kun taas sivulle aukeavat eivät aukea, jos tulee vaivoja.

Tämä on hyvä mahdollisuus upottaa laiva, kun kaikki edellytykset ovat kunnossa. Tutkintaraportissa ei ollenkaan ole otettu huomioon sitä, että jollain olisi ollut tarve upottaa Estonia. Ja pommien mahdollisuutta viitattiin kintaalla ja sellaista pidettiin hömppäilynä.

Jos Estonia olisi kaatunut ja kellunut aikansa, tilanne olisi niin paljon selvempi. Alus olisi oikeaoppisesti ollut pohja ylöspäin. Miksi se upposi niin nopeasti? Se pitäisi selvittää. Nämähän perustuvat aikaisempiin esimerkkeihin autolauttojen upottua ja myös Estonian jälkeisiin autolauttaonnettomuuksiin. Asiantuntijatkaan eivät ole voineet perustella, miksi kävi näin kun kävi.

Yksinkertaisuudessaan tilanne on voinut olla sellainen, että autokannen alapuolelle on päässyt vettä jostain täysin esteittä. Se on voinut tulla joistakin avonaisista luukuista, mitkä pitää olla kiinni ajettaessa. Tai sitten jostain muusta syystä.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4865
  • Never Trust a Hippy
Vs: estonia
Jospa jättiläismustekala kiskaisi paatin äkkiä veden alle?
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 20809
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: estonia
Visiiriongelmia on ollut monissa laivoissa. Varsinkin tuon tyyppisessä visiirissä. Ongelma on se, että se ei pysy kiinni, kun taas sivulle aukeavat eivät aukea, jos tulee vaivoja.

Tämä on hyvä mahdollisuus upottaa laiva, kun kaikki edellytykset ovat kunnossa. Tutkintaraportissa ei ollenkaan ole otettu huomioon sitä, että jollain olisi ollut tarve upottaa Estonia. Ja pommien mahdollisuutta viitattiin kintaalla ja sellaista pidettiin hömppäilynä.

Jos Estonia olisi kaatunut ja kellunut aikansa, tilanne olisi niin paljon selvempi. Alus olisi oikeaoppisesti ollut pohja ylöspäin. Miksi se upposi niin nopeasti? Se pitäisi selvittää. Nämähän perustuvat aikaisempiin esimerkkeihin autolauttojen upottua ja myös Estonian jälkeisiin autolauttaonnettomuuksiin. Asiantuntijatkaan eivät ole voineet perustella, miksi kävi näin kun kävi.

Yksinkertaisuudessaan tilanne on voinut olla sellainen, että autokannen alapuolelle on päässyt vettä jostain täysin esteittä. Se on voinut tulla joistakin avonaisista luukuista, mitkä pitää olla kiinni ajettaessa. Tai sitten jostain muusta syystä.

Keulavisiirin takia sitä vettä tuli ja lisäksi liian suuri tilannenopeus ja myrsky . Reikä kyljessä on saattanut tulla upotessa tai törmäyksestä .

Sitä suunniteltiin valettavaksi betoniin joskus . Miksiköhän ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Turhapuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 341
  • Johtaja Turhapuro
Vs: estonia
Turhapuro tietää sattumalta että vedenalaista elämää kuunnellaan hyvinkin tarkkaan. Räjähdys olisi huomattu.
Työn tekeminen on aina kiehtonut minua, siksipä voin katsoa sitä vaikka kuinka monta tuntia.