Agronet

Keskusteluaiheet => Vapaa sana => Aiheen aloitti: icefarmer - 29.09.20 - klo:22:43

Otsikko: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 29.09.20 - klo:22:43
perin mielenkiintoista, nyt on estonoan kylkysestä löytynyt iso reikä, 1,5m x4,o metriä, selittävät jotta merivirrat kääntäneet alusta nii reikä tullut näkösälle.

sekin myönnetään jotta ruotsi salakuljerti venäläistä sotilasmateriaalin estonialla, tiedä vaikka oes nassakka novitsikkia ollu romujen seassa :o :o :o :o

itse en kyllä usko että merivirrat kääntelee pohjan savikkoon liimaantunutta hylkyä, en ollenkaan :'( :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: lypsyukko - 30.09.20 - klo:07:49
Amorellan reitille uiskenteli 4m pitkä ja 1,5m korkea lohkare, eli käänteleekö sittenkin se näkymätön merivirta painaviakin massoja ?
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Oksa - 30.09.20 - klo:08:09
tulee mieleen erään vähemmistöedustajan selitys ylikäytäväkolarin syystä;   juna koukkas!                    on se muuten hupaisaa miten jo vuosisatoja sitten uponneet laivat saahaan selvitettyä kuin upposi mutta ei moista aika uutta alusta.    nooo, tuskin tuokaan koskaan "selviää"..
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 30.09.20 - klo:08:45
Kauhean työn joku on tehnyt, kun on pitänyt keulavisiirikin käydä irroittamassa ja siirtämässä se kauas laivasta. Ja tämäkin välittömästi uppoamisen jälkeen. Tässä on aivan selvästi samanlainen hössötys kuin ilmastoasioissakin. Kiinnitetään huomiota seikkoihin, jotka ovat kokonaiskuvan kannalta epäoleellisia.

Keula auki tuollaisissa olosuhteissa ei aikaisempien kokemusten mukaisesti ole helppoa pysyä pinnalla. Se on vaan kylmä fakta. Kolaroi joku sitten tai räjäytteli reikiä, mutta ilman keulaporttia ei noissa olosuhteissa pitkälle pötkitä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 30.09.20 - klo:09:54
Amorellan reitille uiskenteli 4m pitkä ja 1,5m korkea lohkare, eli käänteleekö sittenkin se näkymätön merivirta painaviakin massoja ?
jäät tuon voisi tehdä mutta ei vesi :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Syyllinen - 30.09.20 - klo:10:50
Jospa kyseessä ovat Dragsfjärdin myrkkylaivurin upottamat ja ajelehtineet pcb-myrkkytynnyrikasat. ;D ;D ;D

(https://www.juvekim.fi/tuotekuvat/isot/1709771.jpg)
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: pig24 - 30.09.20 - klo:11:59
Jospa kyseessä ovat Dragsfjärdin myrkkylaivurin upottamat ja ajelehtineet pcb-myrkkytynnyrikasat.
Aika kova kakku: 5 vuotta ehdotonta - myös firman toiminimen kirjoittamiseen oikeutetulle. Asteikko törkeässä ympäristön turmelemisessa on  4 kk - 6 vuotta.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 30.09.20 - klo:12:23
Vasta Neuvostoliiton romahduksen jälkeen uskallettiin virolaisen larontakaa kaivaa kuutoskoneella varustettu Pobeda esiin. Alkuperäinen Pobeda oli nähtävästi niin varma pommi, jotta ruotsalaiset halusivat tämän yksilön itselleen. Staalinin uudelleen tulemisen pelossa suomineuvostoliittoseuran aktiivit saivat tietää tämän auton kuljetuksesta ja he päättivät estää auton saapumisen Ruotsiin. He ajoivat Estonian kylkeen neuvostovalmisteisella hydrokopterilla, joka jostain syystä räjähti vahingossa tuhannen paskaksi. Seuran varmistusaalto törmäsi samalla tavalla laivan keulaan ja visiiri irtoi liitoksistaan. Ja seuraukset sitten tiedetään.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Pobeda

Ruotsalaiset saivat tietää samaan aikaan, että sana "pommi" tarkoitti tässä aivan eri asiaa, mitä ruotsalaiset alunperin luulivat. Ja tämänkin nolon tilanteen ruotsalaiset halusivat peittää meren pohjaan.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 30.09.20 - klo:16:05
Kauhean työn joku on tehnyt, kun on pitänyt keulavisiirikin käydä irroittamassa ja siirtämässä se kauas laivasta. Ja tämäkin välittömästi uppoamisen jälkeen. Tässä on aivan selvästi samanlainen hössötys kuin ilmastoasioissakin. Kiinnitetään huomiota seikkoihin, jotka ovat kokonaiskuvan kannalta epäoleellisia.

Keula auki tuollaisissa olosuhteissa ei aikaisempien kokemusten mukaisesti ole helppoa pysyä pinnalla. Se on vaan kylmä fakta. Kolaroi joku sitten tai räjäytteli reikiä, mutta ilman keulaporttia ei noissa olosuhteissa pitkälle pötkitä.

Nykyisin niissä varmistukset . Antilla niitä hitsasivat .

Estonia olisi pitänyt nostaa ja haudata vainajat oikeasti . Sakut upotti laivansa 1 maailmansodan hävittyään Brittein saarilla . Joku firma keksi nostaa ne ylös ja myi Hitlerille .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 30.09.20 - klo:21:11
estoniallahan ei ollu käsittääkseni ollu avomeriluokitusta laisinkaan olemassa....

sitäkin olen miettinyt että kyllähän ne hitsisaumat hapertuu kun alus viedään maatalousvaltaisen raikkaan veden rannikolta merenkurkusta uimaan hesalaisten paskavesiin suomenlahrelle, melkeen sais olla rosterista kaikki vedenalaiset rakenteen  :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 01.10.20 - klo:07:45
estoniallahan ei ollu käsittääkseni ollu avomeriluokitusta laisinkaan olemassa....

sitäkin olen miettinyt että kyllähän ne hitsisaumat hapertuu kun alus viedään maatalousvaltaisen raikkaan veden rannikolta merenkurkusta uimaan hesalaisten paskavesiin suomenlahrelle, melkeen sais olla rosterista kaikki vedenalaiset rakenteen  :-\ :-\ :-\ :-\

Kohtuutonta väittää et paskavesi olisi ruostuttanut Estonian . Laivoja maalataan ja tarkistellaan säännöllisesti . Keulavisiirin lukitus ei ollut https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/95ed8070-5ebf-4565-beb5-830f7966847b oikeanlainen .
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006255187.html

Eikä Estonian varustamo ole mikään Suomalainen yritys .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 01.10.20 - klo:09:58
Kun noita muita uppoamisteorioita lueskelee, tulee väkisinkin mieleen, että auttoiko mikään asia paatin uppoamisessa.

Kaikkien mahdollisten törmäysten ja räjäytysten lomassa, suurin kysymys on kuitenkin Estoonian sukellusnopeus. Eli miksi se upposi niin nopeasti. Yleensä ilmataskut pitävät noita pinnalla jonkin aikaa. Räjäytettiinkö reikiä lisää vai oliko laiva niin harva ja romu, että vesi pääsi autokannelta helposti myös pohjakerroksiin. Vai oliko laivan tyyppi vaan sellainen, että kun kerran sukelletaan, niin mennään komeasti.

Salaliittoteorioissa väitetään, että visiiri olisi ollut paikallaan ja ramppi kiinni, kun taas toisessa teoriassa koko paska olisi räjäytetty irti.

Ruotsin ja jenkkien outo suhtautuminen ei ainakaan lisää varmuutta siitä että kaikki olisi mennyt niinkuin strömsöössä. Epävirallisissa kuvauksissa on kuvattu aivan selviä repeämiä ja niitä on kovasti yritetty laittaa räjähdyksen piikkiin. Teorioita on paljon ja paljon niissä on myös ristiriitoja keskenään.

Nyt kai näissä uusissa dokumenttiohjelmissa moottoriäijät kertovat, että visiiri olisi ollut kiinni tai ainakin ramppi olisi ollut kiinni. Välittömästi onnettomuuden jälkeen, heillä oli vahva kuva siitä, että keula olisi ollut auki. Paraneeko muisti iän myötä vai onko esim. joku setelikasa avittanut muistia tiettyyn suuntaan. Ei tällaistakaan voi sulkea pois.

Keula kuitenkin aukesi ja portti putosi ja laiva on pohjassa. Ja Ruotsi ei omalla toiminnallaan ole ainakaan auttanut asian salaliittoteorioiden purkamisessa.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 01.10.20 - klo:16:11
estoniallahan ei ollu käsittääkseni ollu avomeriluokitusta laisinkaan olemassa....

sitäkin olen miettinyt että kyllähän ne hitsisaumat hapertuu kun alus viedään maatalousvaltaisen raikkaan veden rannikolta merenkurkusta uimaan hesalaisten paskavesiin suomenlahrelle, melkeen sais olla rosterista kaikki vedenalaiset rakenteen  :-\ :-\ :-\ :-\

Suolavesi laivoja ruostuttaa .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Maatalousvaltaisuus taitaa olla etelässä .  ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Eemeli - 01.10.20 - klo:16:37
Oleellinen asia uusimmassa dokumentissa, miksi kuvattiin.
Onko jotakin paljastettavaa.

Kuvauksen ohjaajaa ollaa haastamassa oikeuteen, hautarauhan rikkomisesta.
Miksi kuvauksia ei estetty heti alkuunsa.

Alue jatkuvassa viranomaisvalvonnassa, eikä liene robottienkaan käyttö mahdollista huomaamatta.

Kaikki eitaida olla siten miten on annettu ymmärtää.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Turhapuro - 01.10.20 - klo:17:46
estoniallahan ei ollu käsittääkseni ollu avomeriluokitusta laisinkaan olemassa....

sitäkin olen miettinyt että kyllähän ne hitsisaumat hapertuu kun alus viedään maatalousvaltaisen raikkaan veden rannikolta merenkurkusta uimaan hesalaisten paskavesiin suomenlahrelle, melkeen sais olla rosterista kaikki vedenalaiset rakenteen  :-\ :-\ :-\ :-\

Suolavesi laivoja ruostuttaa .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Maatalousvaltaisuus taitaa olla etelässä .  ;D ;D ;D
Itämeren suolapitoisuus on hyvin pieni valtameriin verrattuna.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 01.10.20 - klo:18:43
estoniallahan ei ollu käsittääkseni ollu avomeriluokitusta laisinkaan olemassa....

sitäkin olen miettinyt että kyllähän ne hitsisaumat hapertuu kun alus viedään maatalousvaltaisen raikkaan veden rannikolta merenkurkusta uimaan hesalaisten paskavesiin suomenlahrelle, melkeen sais olla rosterista kaikki vedenalaiset rakenteen  :-\ :-\ :-\ :-\

Suolavesi laivoja ruostuttaa .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Maatalousvaltaisuus taitaa olla etelässä .  ;D ;D ;D
Itämeren suolapitoisuus on hyvin pieni valtameriin verrattuna.

Entä selkämeren ?
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 01.10.20 - klo:20:26
Tuon uuden dokumentin mielenkiintoinen asia noiden trailereiden näkökulmasta on se, että tuo reikä ja sen ympäristö näyttää siltä, että just on käyty tekemässä reikä ja uppoaminenkin oli eilen. Laiva on ollut pohjassa jo jonkun aikaa, ja jo niissä Raapen Jutan kuvissa korroosiota oli reippaasti. Että luulisi jossain reiän saumassa ruostetta olevan enemmän.

En oo kattonu uutta dokumenttia, kun se maksaa, mutta onkohan nuo kuvat yhtä puhtaita joka kohtauksessa.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 01.10.20 - klo:20:55
Tuon uuden dokumentin mielenkiintoinen asia noiden trailereiden näkökulmasta on se, että tuo reikä ja sen ympäristö näyttää siltä, että just on käyty tekemässä reikä ja uppoaminenkin oli eilen. Laiva on ollut pohjassa jo jonkun aikaa, ja jo niissä Raapen Jutan kuvissa korroosiota oli reippaasti. Että luulisi jossain reiän saumassa ruostetta olevan enemmän.

En oo kattonu uutta dokumenttia, kun se maksaa, mutta onkohan nuo kuvat yhtä puhtaita joka kohtauksessa.
sorkkiskaan ei selvästi ole mitään merimieessukua.... mutta missä on kaikki levät ja vihreä ryönä :-\ :-\ :-\ :-\

sitä ihmeteltuiin jo kauan miten kovaa kyytiä viron pojat anto estonialle aallokossa, siinä missä muilla laivoilla himmailtiin, estonia ajo aikataulussa :'( :'( :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Oksa - 02.10.20 - klo:08:12
eikös jo muutama vuosi uppoamisesta merivartiosto karkottannu jotain porukkaa paatin luota?   muistelen niin.   lie hyö käyneet arvotavaraa keräilleet..?
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 02.10.20 - klo:08:39
eikös jo muutama vuosi uppoamisesta merivartiosto karkottannu jotain porukkaa paatin luota?   muistelen niin.   lie hyö käyneet arvotavaraa keräilleet..?

Hankalaa se tuollaisella vesijättömaalla on äkseerata. Kun ollaan ei kenenkään maalla, niin sukeltajia voidaan poistaa vain väkivallalla ja hakkaamisella. Jos et ole hautarauhasopimuksen allekirjoittajamaasta, ei kotipuolessakaan pamppumiehet odota ovella saapumistasi. Jos matkustat tällaisiin hautasopimusmaihin, silloin voidaan syyttää hautarauhan rikkomisesta. Esim. Suomalaisen sukeltajan on siksi hankalaa mennä sinne ilman lupaa. Siinä hautarauhasopimuksessa on aika monta maata.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 02.10.20 - klo:11:06
Tuossa nostetussa keulavisiirissäkin on mielenkiintoinen yksityiskohta. Jos nyt tämän ajan kuluessa moottorimiehet muistavatkin visiirin olleen kiinni ja jos oletetaan, että se on uitettu kauemmaksi uppoamispaikasta, kuka on sen sylinterinvarren käynyt meressä vääntämässä mutkalle. Joku metrihalko- tai vaikka kolmimetrihalkomies näkee märkiä unia tuollaisen kokoisesta sylinteristä. Varmaan saa vääntää aika paljon, jotta sen saa mutkalle.

Parasta olisi nyt vaan kuvata digivehkeillä ja kunnon valaistuksella koko näkyvä runko tai nostaa koko romu ylös. Jos se kestää nostoa. Miten se nostetaan noin syvältä, hyvä kysymys? Tätä varmaa mietittiin myös yheksänneljä. Sitten sitä voisi jossain telakalla käydä potkimassa renkaisiin ja tehdä amatöörianalyyseja. Jos osoittautuu, että uppoaminen vain johtui niin paskassa kunnossa olevasta laivasta tai joku ampui sen pohjaan, skandaali on valmis.

Ensimmäinen vaihtoehto olisi tosi hautarauhan rikkomista, koska enää ei ruumiita voisi niin helposti tunnistaa. Kauhea kasa luita ja kauheasti myös merenpohjassa. Räjäytysvaihtoehto merkitsisi vain sitä, että jotkut vanhat parrat ovat kisailleet keskenään ja kaikki eivät edes muistaisi oikeasti, mitä tuli tehtyä. Jouduttaisiin syyttämään henkilöitä, jotka ovat jo kuolleet vanhuuteen tai ovat muuten jossain palvelutalossa. Uusien hallitusten on helppo pestä kädet, koska virallinen tieto on virallinen tieto.

Suurin tappelu tulisi romumiehillä, että kuka saa mitäkin rautaa leikata mistäkin.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Syyllinen - 02.10.20 - klo:12:07
Parasta olisi nyt vaan kuvata digivehkeillä ja kunnon valaistuksella koko näkyvä runko tai nostaa koko romu ylös. Jos se kestää nostoa. Miten se nostetaan noin syvältä, hyvä kysymys?
(https://miro.medium.com/max/2363/1*w7GvtWcUVuZZ4ddpD-oCEQ.png)
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 02.10.20 - klo:12:22
Parasta olisi nyt vaan kuvata digivehkeillä ja kunnon valaistuksella koko näkyvä runko tai nostaa koko romu ylös. Jos se kestää nostoa. Miten se nostetaan noin syvältä, hyvä kysymys?
(https://miro.medium.com/max/2363/1*w7GvtWcUVuZZ4ddpD-oCEQ.png)

Eihän tuo ole edes syvässä
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 02.10.20 - klo:12:29
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/15a82b30-3ba6-495e-a0f4-634ae15d28f2
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 02.10.20 - klo:12:50
Pingispallojen olisi hyvä kestää se kymmenen baaria ilmaa sisällä, jotta ei olisi lättynä tuolla pohjassa. Jos sellaisia pingispallo nostoja tekisi, niin pallot kyllä kannattaa täyttää jollain vedyllä tai heliumilla. No, jollekin urakka siinä.

Tuo syvyys on hankala sukeltajienkin kannalta ja jos siellä pitäisi jotain kaivella tai vaijereita kiinnitellä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 02.10.20 - klo:12:56
Pingispallojen olisi hyvä kestää se kymmenen baaria ilmaa sisällä, jotta ei olisi lättynä tuolla pohjassa. Jos sellaisia pingispallo nostoja tekisi, niin pallot kyllä kannattaa täyttää jollain vedyllä tai heliumilla. No, jollekin urakka siinä.

Tuo syvyys on hankala sukeltajienkin kannalta ja jos siellä pitäisi jotain kaivella tai vaijereita kiinnitellä.

Eihän tuo ole syvää . Myrskyt haittaa .

Saksalaisten ensimmäisen maailmansodan loputtua upotetut laivat nostettiin paineilmalla . Alukset tiivistettiin , pumpattiin paine ilmaa täyteen ja ne nousi .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 02.10.20 - klo:13:01
Pingispallojen olisi hyvä kestää se kymmenen baaria ilmaa sisällä, jotta ei olisi lättynä tuolla pohjassa. Jos sellaisia pingispallo nostoja tekisi, niin pallot kyllä kannattaa täyttää jollain vedyllä tai heliumilla. No, jollekin urakka siinä.

Tuo syvyys on hankala sukeltajienkin kannalta ja jos siellä pitäisi jotain kaivella tai vaijereita kiinnitellä.

Eihän tuo ole syvää . Myrskyt haittaa .

Saksalaisten ensimmäisen maailmansodan loputtua upotetut laivat nostettiin paineilmalla . Alukset tiivistettiin , pumpattiin paine ilmaa täyteen ja ne nousi .

Meinasitko uretaanilla tiivistää sen keulankin, mistä puuttuu rautaa?
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 02.10.20 - klo:20:25
Pingispallojen olisi hyvä kestää se kymmenen baaria ilmaa sisällä, jotta ei olisi lättynä tuolla pohjassa. Jos sellaisia pingispallo nostoja tekisi, niin pallot kyllä kannattaa täyttää jollain vedyllä tai heliumilla. No, jollekin urakka siinä.

Tuo syvyys on hankala sukeltajienkin kannalta ja jos siellä pitäisi jotain kaivella tai vaijereita kiinnitellä.

Eihän tuo ole syvää . Myrskyt haittaa .

Saksalaisten ensimmäisen maailmansodan loputtua upotetut laivat nostettiin paineilmalla . Alukset tiivistettiin , pumpattiin paine ilmaa täyteen ja ne nousi .

Meinasitko uretaanilla tiivistää sen keulankin, mistä puuttuu rautaa?
eihän siellä ntartte kun saada ilmastointilaitteet pelaamaan niin paatti nousee pinnalle, lämpimin veshän on aena pohjassa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 03.10.20 - klo:08:56
On siellä osastoja  ::) ::) ::) ::)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nosturialus
https://yle.fi/uutiset/3-11556893
https://www.kaleva.fi/hitlerin-laivaston-ylpeys-nostetaan-merenpohjasta/2114012
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 03.10.20 - klo:09:24
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/14dcd845-eb3c-4227-8d17-f594a082e2fb?utm_medium=Social&utm_source=Facebook&fbclid=IwAR2R0elqn9WV5nWQzrDniTuRIowCBGSATqL123zzOHi4UlWuPrMwIBdwbMc#Echobox=1601399308
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 03.10.20 - klo:09:46
On siellä osastoja  ::) ::) ::) ::)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nosturialus
https://yle.fi/uutiset/3-11556893
https://www.kaleva.fi/hitlerin-laivaston-ylpeys-nostetaan-merenpohjasta/2114012

Mitä noista linkeistä pitäisi päätellä? Sorkan vastaus todennäköisesti kuuluisi, että "Keinoja on olemassa".  ;D
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 03.10.20 - klo:10:53
On siellä osastoja  ::) ::) ::) ::)
https://fi.wikipedia.org/wiki/Nosturialus
https://yle.fi/uutiset/3-11556893
https://www.kaleva.fi/hitlerin-laivaston-ylpeys-nostetaan-merenpohjasta/2114012

Mitä noista linkeistä pitäisi päätellä? Sorkan vastaus todennäköisesti kuuluisi, että "Keinoja on olemassa".  ;D
Todellinen uppoamis syy varmaan keulavisiirin irtoaminen , miksi ramppi oli alhaalla en tiedä .

Mikä sen visiirin sitten irroitti on varmaan kysymys johon vastuksia saadaan , ehkä .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Turhapuro - 03.10.20 - klo:11:56
Ruohonleikkurin ja autolautan rakenteissa on sen verran eroja että ei ehkä kannata vaivata aivojaan?

Visiirin rakenne ottaa itseensä jäissä ja myrskyissä, ennen muinoin ei ollut mitenkään tavatonta lekan roime autokannella kun lukkoja hakattiin.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 03.10.20 - klo:14:36
Todellinen uppoamissyy on veden pääsy laivaan ja ilman poistuminen. Mikä sen aiheutti? Sitä varmasti spekuloidaan niin kauan, kunnes laiva on nostettu ylös. Ja sen jälkeenkin vielä kauan.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 10.10.20 - klo:17:43
Katsoin eräällä tavalla tuon uuden Estoonia dokkarin. Pitää kyllä myöntää, että ainoa varma asia on se, että vesi tuli ilman tilalle laivaan ja laiva on melko varmasti pohjassa.

Silloin -94 on pyöritty niin sekapäisissä olosuhteissa neukkulan hajoamisen jälkeen, että mitä vaan on voinut tapahtua.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 10.10.20 - klo:17:49
Katsoin eräällä tavalla tuon uuden Estoonia dokkarin. Pitää kyllä myöntää, että ainoa varma asia on se, että vesi tuli ilman tilalle laivaan ja laiva on melko varmasti pohjassa.

Silloin -94 on pyöritty niin sekapäisissä olosuhteissa neukkulan hajoamisen jälkeen, että mitä vaan on voinut tapahtua.
kohta sorkkis väittää että alus upposi ilmoineen, teräs vaan vettyi :D :D :D :D :D

missähän muuten sorkkis on, ei kai sitä ole taas bannattu :'( :'( :'( :'( :'(
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: PelleH - 10.10.20 - klo:19:06
Oikein liikuttaa tuo lähimmäisestään huolehtiminen ;D, Sorkkista on äkkiä ikävä ::)
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Syyllinen - 11.10.20 - klo:08:36
Katsoin eräällä tavalla tuon uuden Estoonia dokkarin. Pitää kyllä myöntää, että ainoa varma asia on se, että vesi tuli ilman tilalle laivaan ja laiva on melko varmasti pohjassa.

Silloin -94 on pyöritty niin sekapäisissä olosuhteissa neukkulan hajoamisen jälkeen, että mitä vaan on voinut tapahtua.
kohta sorkkis väittää että alus upposi ilmoineen, teräs vaan vettyi :D :D :D :D :D

missähän muuten sorkkis on, ei kai sitä ole taas bannattu :'( :'( :'( :'( :'(
Varmaan kuluttaa taas jäähypenkkiä ;D

(https://i.gifer.com/89xc.gif)
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: de Citonni - 11.10.20 - klo:11:41
Katsoin eräällä tavalla tuon uuden Estoonia dokkarin. Pitää kyllä myöntää, että ainoa varma asia on se, että vesi tuli ilman tilalle laivaan ja laiva on melko varmasti pohjassa.

Silloin -94 on pyöritty niin sekapäisissä olosuhteissa neukkulan hajoamisen jälkeen, että mitä vaan on voinut tapahtua.
Ruotsalaisissa medioissa aihe ollut paljon esillä. Muutamassa matkustajan haastattelussa kerrottu kuinka lähtö Tallinnasta viivästyi ja viimehetkellä alukseen tuli sotilasajoneuvoja.
Tapahtumista merellä kerrottiin, että ensimmäinen havainto tapahtumien kulusta oli jysähdys aluksen sivulle ja voimakas kallistuminen.

Onhan se mielestäni sen luokan onnettomuus, että sen tarkempi tutkimus on paikallaan. Tuskin on mahdottomuus edes aluksen nostaminen ylös pohjasta, jos halutaan saada täysi selvyys tapahtumasta.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: junttieinari - 11.10.20 - klo:12:14
Katsoin eräällä tavalla tuon uuden Estoonia dokkarin. Pitää kyllä myöntää, että ainoa varma asia on se, että vesi tuli ilman tilalle laivaan ja laiva on melko varmasti pohjassa.

Silloin -94 on pyöritty niin sekapäisissä olosuhteissa neukkulan hajoamisen jälkeen, että mitä vaan on voinut tapahtua.
Ruotsalaisissa medioissa aihe ollut paljon esillä. Muutamassa matkustajan haastattelussa kerrottu kuinka lähtö Tallinnasta viivästyi ja viimehetkellä alukseen tuli sotilasajoneuvoja.
Tapahtumista merellä kerrottiin, että ensimmäinen havainto tapahtumien kulusta oli jysähdys aluksen sivulle ja voimakas kallistuminen.

Onhan se mielestäni sen luokan onnettomuus, että sen tarkempi tutkimus on paikallaan. Tuskin on mahdottomuus edes aluksen nostaminen ylös pohjasta, jos halutaan saada täysi selvyys tapahtumasta.

Mikään ei ole niin epäluotettava kuin silminnäkijä. (no, korkeintaan rahan haistanut dokumentin kuvaaja) Tästäkin tapauksesta löytyy se 137 erilaista versiota tapahtumista. Virolainen turvallisuuskulttuuri oli tuohon aikaan viellä aika venäläistä, hälläväliä-asenne ja kova myrsky oli tappava yhdistelmä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: de Citonni - 11.10.20 - klo:12:31
Oli miten oli, mutta jonkin asteista salailun ja haluttomuuden tunnetta on ollut havaittavissa asian ympärillä.
Ainoa keino huhujen lopettamiselle olisi aluksen nosto ja tutkiminen.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 11.10.20 - klo:13:10
Tuossa keississä on aivan liian monta auki olevaa asiaa ml. se keulaportti. Paikalla olleiden todistajalausunnot on aika kylmästi sivuutettu ja niistä muutamista lausunnoista on luotu sopiva tapahtumaketju. Ollaanko tuolloin oltu liian sinisilmäisiä?

Jos jotain on räjäytetty tai muuten sabotoitu, ajankohta on valittu oikein. Syysmyrsky. On pimeää ja kylmää. Ja Mariellallakin samantyyppinen visiiri on mennyt rikki myrskyssä. Aika hyvät asetelmat tarkoituksenmukaiselle onnettomuudelle.

Ruotsin käyttäytyminen koko pohjassa olon aikana on outoa. Ensin meinataan nostaa koko paska ylös ja seuraavana päivänä jo ajetaan kilvan kiveä hylyn päälle. Ja vahingossa vielä sellaiseen kohtaan, jossa sattuu olemaan reikä.

Näitä spekulaatioita riittää. Fiksua olisi selvittää kaikki mahdolliset seikat ja nostaa laiva ylös. Jos sen vielä ehjänä saa. Hankalaa on se, jos valtiotasolla ollaan sekaannuttu johonkin hämärään. Silloin voidaan kieltää mitä vaan.

Mutta varmaa on vain se, että siellä on nytkin vettä sisällä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: de Citonni - 11.10.20 - klo:14:38
https://www.expressen.se/nyheter/sara-overlevde-jag-sag-militartransport-pa-estonia/

”Sara Hedrenius kertoo todistavansa, kuinka sotilasajoneuvot vierivät alukseen ennen lähtöä.

- Laivan lähtö viivästyy, joten menen ulos kannelle ja katson parkkipaikalle. Sitten näen, että tulee kuljetus, joka ajaa nopeasti, kolmen neljän moottoripyörän saattamana. Vihreäksi maalatut sotilasajoneuvot ajavat laivaan, kertoo Sara Hedrenius uudessa dokumentissa "Estonia - löytö, joka muuttaa kaiken".

- Oli ainakin yksi auto, jossa oli suuri laatikko lavalla. Kun he ovat laivassa, lähdemme, ajattelen: "Aha, he odottivat heitä", hän sanoo.

-------

Sinä yönä kun Estonia upposi, alus salakuljetti tärkeitä tietoja Venäjän ballististen ohjusten ohjelmasta ja siihen kuuluvista laitteista. Sotilaallisten salaisuuksien ja varusteiden salakuljetus oli jatkunut pitkään, Stephen Davis sanoo "Estonialöytö, joka muuttaa kaiken" ohjelmassa.

Hän sanoo, että Venäjä varoitti terävästi sekä Viroa että MI6: ta ainakin kahdesti, toinen kerta vähän ennen uppoamista.

Sara Hedrenius katsoo, että uudet sukellukset tulisi sallia Estoniaan, mikä on nyt kielletty hautarauhalain vuoksi ja että uusi riippumaton tutkimus olisi tehtävä.

- Tarvitsemme selkeyttä. Kunnioitan hautarauhaa. Mutta ei voi ottaa kuolleita ihmisiä panttivangiksi, että ei tutkittaisi heidän kuolinsyytään, hän sanoo.”
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 11.10.20 - klo:15:52
virostako ei oes löytyny vaikka valkoista umpikaappiautoa jos sotilasmateriaalia haluttiin salakuljettaa vaan piti armeijan avolava-autolla kuljettaa top secret tarraasta laatikkoa  :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: MaaJussi77 - 11.10.20 - klo:16:02
virostako ei oes löytyny vaikka valkoista umpikaappiautoa jos sotilasmateriaalia haluttiin salakuljettaa vaan piti armeijan avolava-autolla kuljettaa top secret tarraasta laatikkoa  :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Joo, tuo "todistajanlausunto" on täysin epäuskottava. Jos on tarkoitus salakuljettaa salaista sotilasmateriaalia, sitä ei todellakaan tuoda myöhässä laivan lähtöä viivästyttäen armeijan ajoneuvoilla moottoripyöräsaattuessa. Niin tyhmiä eivät ole edes ruotsalaiset sotilaat. Tai no. Ei, niin tyhmiä ne eivät voi olla. Tuo "todistajanlausunto" on täysin epäuskottava.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 11.10.20 - klo:16:44
Tuo MI6 juttukin on mielenkiintoinen siinä mielessä, että venäjä varoitteli tästä sotilasmateriaalin kuljetuksesta. Nuo aikaisemmat sotilasmateriaalin kuljetukset Ruotsi on ihan tunnustanutkin, mutta tuon illan kuljetusta ei ole tunnustettu. Ei venäjäkään varmaan tyytyväinen ollut, jos tuollaista tavaraa roudataan länsimaihin. Tiedetään myös varmasti, että joitain ihmisiä liittyen tuohon rahtaamiseen on tapettu ihan oikeasti. Siinä niitä faktoja.

Mutta miten Estonian uppoaminen voisi liittyä tuohon skenarioon. Käytännössä ihan miten vaan. Ja tästä on lähtenyt laukalle useita salaliittoteorioita.

Kun nämä sotakuljetukset tiedetään ja tiedetään venäjän toiminta missä tahansa asiassa, ei millään voi sulkea pois noitakaan asioita, jos tehdään kattavaa raporttia onnettomuudesta. Taisi vaan olla niin, että näitä salakuljetusjuttuja ei silloin vielä tiedetty eikä Ruotsikaan sitä silloin tunnustanut.

Eli voi olla niin, että onnettomuustutkinta tehtiin suljetussa kuplassa, jossa ei tiedetty, haluttu tietää ulkopuolisesta kulissista. Olisi Ruotsinkin luullut kertovan, että vähän sellaista erikoista hommaa me touhuttiin Viron kanssa. Joko sitä ei silloin ymmärretty kertoa tai sitten sitä ei haluttu kertoa. Tähän liittyen huhuissa on jo vedetty jenkitkin mukaan soppaan. Se nyt on aukottomasti todistamatonta teoriarönsyilyä.

Jos venäjä olisi upottanut laivan ja Ruotsi olisi siitä ollut tietoinen, miksi sitten salata se. Oliko koko pyssymatskujen roudaus täysin harrastelijoiden puuhastelua? Ja siksi pelättäisiin kunnon ruotsalaista skandaalia. Että tapahtui pieni "Oota mä soitan kohta" -viba, jota ei haluta tunnustaa. Vai painostaako joku muu isompi valtio pysymään hiljaa.

Tämä toimintakenttä on kuin luotu loputtomille salaliittoteorioille. Mutta jokin tuossa kokonaisuudessa ei täsmää. Tärkeintä olisi voida todistaa se, miksi Estonia upposi niin nopeasti. Aiheuttiko kova aallokko ja keinuminen veden leviämisessä aluksen sisällä vai jokin muu? Näihin juttuihin on saatavana nykyään niin paljon referenssejä, joissa autolautat kelluvat pitkiäkin aikoja kaatuneena. Ennen Estonian turmaa ja sen jälkeen.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: junttieinari - 11.10.20 - klo:19:52
virostako ei oes löytyny vaikka valkoista umpikaappiautoa jos sotilasmateriaalia haluttiin salakuljettaa vaan piti armeijan avolava-autolla kuljettaa top secret tarraasta laatikkoa  :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Joo, tuo "todistajanlausunto" on täysin epäuskottava. Jos on tarkoitus salakuljettaa salaista sotilasmateriaalia, sitä ei todellakaan tuoda myöhässä laivan lähtöä viivästyttäen armeijan ajoneuvoilla moottoripyöräsaattuessa. Niin tyhmiä eivät ole edes ruotsalaiset sotilaat. Tai no. Ei, niin tyhmiä ne eivät voi olla. Tuo "todistajanlausunto" on täysin epäuskottava.


Älkääs nyt pilata hyvää salaliittoteoriaa tylsillä faktoilla.  Neuvostoliiton sotilaskalustoahan myytiin kylmänsodan lopussa rahamiehille pitkin Eurooppaa, Berliinistä sai setelitukolla mitä vaan osasi pyytää.  Ei tarvinnut törmäillä sukellusveneellä matkustajalaivoihin.

Höpöjuttuja levittävien olisi hyvä lukea alkuperäinen tutkimusraportti, kuviakin löytyy jos ei jaksa lukea:

https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia.html (https://www.turvallisuustutkinta.fi/fi/index/tutkintaselostukset/vesiliikenneonnettomuuksientutkinta/mvestonia.html)[/url]
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: de Citonni - 11.10.20 - klo:20:44
Siis minähän en tiedä, enkä väitä mitään. Liitän vain tähän lisää lainauksia artikkelista ja toivon, että alus nostetaan ja tutkitaan.
Sekä toivon, että omaisten toiveita kuullaan ja vainajat pääsevät omaisten saattamana hautaan. 

---------------

”Heti Estonian uppoamisen jälkeen 28. syyskuuta 1994 alkoi levitä huhuja siitä, että alus kuljetti erittäin salaisia ​​sotatarvikkeita.

Ruotsin viranomaiset torjuivat tiedot, mutta lopulta puolustusvoimat joutuivat vahvistamaan sen, korkean tullivirkailijan paljastettua kaksi sotilaskuljetusta. Puolustusvoimat kiistää, että Estonialla olisi ollut tällaista lastia aluksen uppoamisyönä.

Sara Hedrenius pitää mielestään outona, että matkustaja-aluksella oli sotilaskuljetus. Hänen mielestään oli myös outoa, kun monta vuotta myöhemmin vahvistettiin, että Estonialla oli ollut sotilaskuljetuksia, mutta ei vain sinä yönä - koska "on täytynyt olla useita", sekä kannella olleita matkustajia että henkilökuntaa, jotka näkivät mitä itse näki, hän sanoo .

- Estoniasta on vielä paljon vastaamattomia kysymyksiä. Miksi viranomaiset eivät voi vahvistaa sotilaskuljetuksia sinä yönä, kun tiedän sellaisia olevan. Olen nähnyt tämän tapahtuman, hän sanoo dokumentissa.

Vuonna 2004 SVT paljasti, että Ruotsin tullin ja Ruotsin puolustusvoimien välillä oli sopimus siitä, että Estoniaa käytetään aseiden kuljetusreitinä. Ruotsin tulli päästi nämä kuljetukset läpi tarkastamatta niitä.


Puolustusvoimat vahvistivat samana vuonna kaksi tällaista kuljetusta viikkoja ennen haaksirikkoa. Hallituksen selvitys tuli myöhemmin samaan tulokseen.

Tietojen mukaan nämä olivat Neuvostoliiton asejärjestelmiä, joista Ruotsin ja muun läntisen maailman tiedustelupalvelut olivat kiinnostuneita. Neuvostoliitto oli romahtanut muutama vuosi aiemmin ja Venäjällä vallinneessa kaaoksessa oli hyvät mahdollisuudet ostaa sekä aseita että salaisia ​tietoja.

Tutkiva toimittaja Stephen Davis Uudesta-Seelannista kertoo dokumentissa, että Britannian tiedustelupalvelu MI6 sekä Ruotsin ja Viron tiedustelupalvelut olivat yhteistyössä.”
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 12.10.20 - klo:22:23
En tiedä onko selvitetty sitä, että kun tuo hätäkanava 16 oli alkuyön ollut varattuna. Että kuinka usein jollain jää kantoaalto päälle hätäkanavalla. Ja onko siihen edes kiinnitetty huomiota. Radiohäirintä sopisi niin komeasti vaihtoehtoteorioiden kanssa. Keulavisiirin räjäytysmahdollisuuskin kumottiin loppuraportissa vain, että poliisi on tutkinut niitä labroissa ja mitään ei löytynyt. Eli mihinkään räjähdykseen ei haluttu uskoa tai kenellekään ei tullut koko asia edes mieleen. Tai sitten joku muutti poliisin tutkimuksia ja näin taas avautuu uusia uria teorioille.

Jos jotain salattavaa esim. Ruotsillakin olisi, vaikuttaa se oudolta että itse visiiri elää ja voi hyvin. Joko siitä on korvat tai saranat polttettu pois niin, että mitään järkevää tutkittavaa ei ole tai sitten asia vaan yksinkertaisesti on "mee itte kattoo" -tapaus. Jolloin on täysin selvää, että paska visiiri petti huonon ylläpidon seurauksena ja that's it.

Loppuraportti on epäonnistunut siltä osin, että uppoamisen syypää oli selvillä ja raportti kasattiin sen ympärille. Näinhän toimii moni tieteellinen tutkimuskin, jolloin halutaan tieteellisesti todistaa eri asioiden yhteys. Tulokset ovat valmiina, vain todistelu puuttuu. Tulos voi olla todettu, haluttu tai määrätty.

Estoniasta pitäisi tehdä uusi tutkimus, jossa otetaan huomioon eri mahdollisuudet uppoamiseen. Ennen kokonaisvaltaista tutkintaa ja mahdollista romun nostoa on varmaa se, että väittely totuudesta jatkuu loputtomiin. Ja tämän uuden tutkimuksen jälkeenkin salateoriat juoksisivat villinä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 12.10.20 - klo:22:41
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Syyllinen - 13.10.20 - klo:00:51
Kyseessähän oli alus, jossa oli paljon autoja ja rekkoja. Kun kallistuskulma oli riittävä, niin autot ja rekat lähtivät liikkeelle.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 13.10.20 - klo:11:11
Viime vuonna pidetyssä Estonia-seminaarissa, onnettomuuden aikana Silja Europalla ollut kapteeni Esa Mäkelä vastailee kaikenlaisiin kysymyksiin.

https://www.youtube.com/watch?v=Z8wytjkJIUg

Häntä ihmetytti se, miksi Estonia upposi niin nopeasti. Tätä ihmetteli joskus myös Mariellan kapteeni Jan Tore Törnroos. Tämä olisi se tärkein syy, mikä pitäisi oikeasti selvittää.

Koska esim. Mariellan nopeus näin raktorihuippunopeuksille muutettuna oli tuolla paikalla n.20 km/h ja Estonia painoi menemään melkein kolmeekymppiä.

Kun yksi vaihtoehto on, että rutiinilla ja perus meiningillä painettiin menemään niin kauan, kunnes joku antoi periksi. Ja samalla periaatteella Estonian paikat olisivat vähän pitkällä langalla räittyjä eli korjaukset oli mitä oli ja luukut auki siellä täällä. Tällainen asenne edesauttaisi sitä, että laiva uppoo niin nopeasti.

Jostain syystä kaatumisen jälkeen laiva upposi nopeasti ja tärkeintä olisi selvittää miksi. Tätä kun ei ole selvitetty. Ainoastaan vain todettu. Paljolta olisi säästytty, jos purkki olisi jo aikoja sitten nostettu ylös.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: de Citonni - 13.10.20 - klo:19:23
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Montako laivaa on uponnut keulavisiirin takia?

Keulavisiirissä oli ns. ”Atlanttilukko”, joten olisi pitänyt kestää paljon kovempiakin myrskyjä.
Saksalainen rakentajatelakka on tosin väittänyt, että lukkoa on myöhemmin muutettu.
Parannettuko, vai huononnettu?

Alukseen on myös rakennettu myöhemmin jonkilaiset hydraulisesti ulos työnnettävät "sivuevät" vakauttamaan huonossa säässä kulkua.

Bureau Veritas tarkasti aluksen omien sääntöjensä ja standardiensa mukaisesti,  että  alus  vastasi  luokituslaitoksen vaatimuksia.  Päätarkastusjakso  oli  viisi vuotta ja tarkastettavat kohteet oli jaettu siten, että noin yksi viidesosa koko tarkastustyöstä tehtiin joka vuosi kiertävän aikataulun  puitteissa.  Keulan  alue  tarkastettiin tämän ohjelman aikana 1983, 1988 ja 1993.


Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 13.10.20 - klo:22:06
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Montako laivaa on uponnut keulavisiirin takia?

Keulavisiirissä oli ns. ”Atlanttilukko”, joten olisi pitänyt kestää paljon kovempiakin myrskyjä.
Saksalainen rakentajatelakka on tosin väittänyt, että lukkoa on myöhemmin muutettu.
Parannettuko, vai huononnettu?

Alukseen on myös rakennettu myöhemmin jonkilaiset hydraulisesti ulos työnnettävät "sivuevät" vakauttamaan huonossa säässä kulkua.

Bureau Veritas tarkasti aluksen omien sääntöjensä ja standardiensa mukaisesti,  että  alus  vastasi  luokituslaitoksen vaatimuksia.  Päätarkastusjakso  oli  viisi vuotta ja tarkastettavat kohteet oli jaettu siten, että noin yksi viidesosa koko tarkastustyöstä tehtiin joka vuosi kiertävän aikataulun  puitteissa.  Keulan  alue  tarkastettiin tämän ohjelman aikana 1983, 1988 ja 1993.
onko visiiriä sitten menetetty noin äärimmäisessä säässä, onhan noita lauttoja tullut pakittamalla satamaan kun visiirin tippuminen ollaan huomattu. estoniallahan ei kait huomattu että visiiri jäi matkalle ja mahdollisesti oli vääntänyt ramppia auki.

kylmähermonen kapteeni aukasee peräluukunki jos keula vuotaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.20 - klo:08:12
eihän tuo ensimmäinen visiiri ollu mikä tippu. ja kun koko aluksella ei ole avomeriluokitusta. mitenkähän homma olisi hoidettu jos olisi sattunut olemaan mitä leppein ja tyynein syyssää :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Montako laivaa on uponnut keulavisiirin takia?

Keulavisiirissä oli ns. ”Atlanttilukko”, joten olisi pitänyt kestää paljon kovempiakin myrskyjä.
Saksalainen rakentajatelakka on tosin väittänyt, että lukkoa on myöhemmin muutettu.
Parannettuko, vai huononnettu?

Alukseen on myös rakennettu myöhemmin jonkilaiset hydraulisesti ulos työnnettävät "sivuevät" vakauttamaan huonossa säässä kulkua.

Bureau Veritas tarkasti aluksen omien sääntöjensä ja standardiensa mukaisesti,  että  alus  vastasi  luokituslaitoksen vaatimuksia.  Päätarkastusjakso  oli  viisi vuotta ja tarkastettavat kohteet oli jaettu siten, että noin yksi viidesosa koko tarkastustyöstä tehtiin joka vuosi kiertävän aikataulun  puitteissa.  Keulan  alue  tarkastettiin tämän ohjelman aikana 1983, 1988 ja 1993.
onko visiiriä sitten menetetty noin äärimmäisessä säässä, onhan noita lauttoja tullut pakittamalla satamaan kun visiirin tippuminen ollaan huomattu. estoniallahan ei kait huomattu että visiiri jäi matkalle ja mahdollisesti oli vääntänyt ramppia auki.

kylmähermonen kapteeni aukasee peräluukunki jos keula vuotaa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Jaa . Jos sen tekee on uppoaminen varmaa . https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000005919741.html.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/2014092818701316
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/miksi-estonian-keularampin-kaiteet-loytyivat-aluksen-ulkopuolelta-ex-ruotsalaispoliitikon-kova-arvio-vain-puolustusvoimat-on-voinut-toimia-sellaisella-voimalla/7938208#gs.inmt4p

Tutkimuksessa korostetaan visiirin vetäneen keularampin irti . Miksi ? En tiedä .

Asiaan saadaan valaistus  varmasti .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.20 - klo:14:58
https://seura.fi/ilmiot/mysteerit/totuus-makaa-merenpohjassa-estonian-uppoamisen-monet-outoudet/ ???

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/estoniasta-ei-ole-otettu-opiksi-lahelta-piti-tilanteet-salataan/4350568

Muitakin visiirejä ollut ongelmissa .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 14.10.20 - klo:15:46
Visiiriongelmia on ollut monissa laivoissa. Varsinkin tuon tyyppisessä visiirissä. Ongelma on se, että se ei pysy kiinni, kun taas sivulle aukeavat eivät aukea, jos tulee vaivoja.

Tämä on hyvä mahdollisuus upottaa laiva, kun kaikki edellytykset ovat kunnossa. Tutkintaraportissa ei ollenkaan ole otettu huomioon sitä, että jollain olisi ollut tarve upottaa Estonia. Ja pommien mahdollisuutta viitattiin kintaalla ja sellaista pidettiin hömppäilynä.

Jos Estonia olisi kaatunut ja kellunut aikansa, tilanne olisi niin paljon selvempi. Alus olisi oikeaoppisesti ollut pohja ylöspäin. Miksi se upposi niin nopeasti? Se pitäisi selvittää. Nämähän perustuvat aikaisempiin esimerkkeihin autolauttojen upottua ja myös Estonian jälkeisiin autolauttaonnettomuuksiin. Asiantuntijatkaan eivät ole voineet perustella, miksi kävi näin kun kävi.

Yksinkertaisuudessaan tilanne on voinut olla sellainen, että autokannen alapuolelle on päässyt vettä jostain täysin esteittä. Se on voinut tulla joistakin avonaisista luukuista, mitkä pitää olla kiinni ajettaessa. Tai sitten jostain muusta syystä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Syyllinen - 14.10.20 - klo:16:03
Jospa jättiläismustekala kiskaisi paatin äkkiä veden alle?
(https://pm1.narvii.com/7085/c03a9f2a67c11e1cd11197f921ecb44d33b4e946r1-629-465v2_hq.jpg)
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.20 - klo:16:18
Visiiriongelmia on ollut monissa laivoissa. Varsinkin tuon tyyppisessä visiirissä. Ongelma on se, että se ei pysy kiinni, kun taas sivulle aukeavat eivät aukea, jos tulee vaivoja.

Tämä on hyvä mahdollisuus upottaa laiva, kun kaikki edellytykset ovat kunnossa. Tutkintaraportissa ei ollenkaan ole otettu huomioon sitä, että jollain olisi ollut tarve upottaa Estonia. Ja pommien mahdollisuutta viitattiin kintaalla ja sellaista pidettiin hömppäilynä.

Jos Estonia olisi kaatunut ja kellunut aikansa, tilanne olisi niin paljon selvempi. Alus olisi oikeaoppisesti ollut pohja ylöspäin. Miksi se upposi niin nopeasti? Se pitäisi selvittää. Nämähän perustuvat aikaisempiin esimerkkeihin autolauttojen upottua ja myös Estonian jälkeisiin autolauttaonnettomuuksiin. Asiantuntijatkaan eivät ole voineet perustella, miksi kävi näin kun kävi.

Yksinkertaisuudessaan tilanne on voinut olla sellainen, että autokannen alapuolelle on päässyt vettä jostain täysin esteittä. Se on voinut tulla joistakin avonaisista luukuista, mitkä pitää olla kiinni ajettaessa. Tai sitten jostain muusta syystä.

Keulavisiirin takia sitä vettä tuli ja lisäksi liian suuri tilannenopeus ja myrsky . Reikä kyljessä on saattanut tulla upotessa tai törmäyksestä .

Sitä suunniteltiin valettavaksi betoniin joskus . Miksiköhän ?
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Turhapuro - 14.10.20 - klo:16:26
Turhapuro tietää sattumalta että vedenalaista elämää kuunnellaan hyvinkin tarkkaan. Räjähdys olisi huomattu.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 14.10.20 - klo:16:50
Turhapuro tietää sattumalta että vedenalaista elämää kuunnellaan hyvinkin tarkkaan. Räjähdys olisi huomattu.

Kyllä mutta onko kerrottu .

Räjähdys tuskin oli syynä keulavisiirin irtoamiseen koska sen olisi eloon jääneet kuulleet .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Oksa - 14.10.20 - klo:18:56
mut voiko noihin luottaa?   eiks noilla eloonjääminenen eka huolenaihe.      mut kyl tuo on yhtä hetelmällistä kuin kinata mikä on strumpin rusketuksen syy...
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: de Citonni - 14.10.20 - klo:20:48
Piispa Caroline Krook istui Estonian katastrofietiikan neuvostossa 1990-luvulla.
Hän on alkanut miettiä, saivatko he tietää koko totuuden.

- Entä jos näin olisi? Entä jos meidät todella johdettiin harhaan? hän sanoo.


https://www.expressen.se/nyheter/biskop-caroline-krook-om-estonia-vi-kan-ha-vilseletts/

Piispa Caroline Krook Estoniasta:  Meitä on saatettu johtaa harhaan.

Tuomiorovasti ja piispa Caroline Krook istui onnettomuustutkintalautakunnan eettisessä neuvostossa Estonian katastrofin jälkeen.

Eettinen neuvosto suositteli, ettei alusta saa nostaa Ruotsin merenkulkulaitokselta saatujen tietojen mukaan.

Caroline Krookin mukaan Johan Fransson kuvasi pelastustoimia Estoniasta erittäin vaikeiksi ja riskialttiiksi. Sekä vainajat että pelastushenkilöstö voivat vahingoittua tällaisen tehtävän aikana.

Caroline Krook kertoo kokeneensa vaikeudet melkein ylipääsemättömiksi Johan Franssonin tietojen pohjalta ja päätteli, että eettisellä neuvostolla ei periaatteessa ollut muuta vaihtoehtoa kuin suositella, ettei alusta nosteta.

- On selvää, että kysymys jotenkin vaivaa minua nyt. Yrititettiinkö piilottaa jotain, jota ei haluttu paljastaa? Ja siksi mielestäni se on niin uskomattoman tärkeää nyt, että todella kirjaimellisesti mennään tämän asian pohjalle.

Hän epäilee kuitenkin, voidaanko Valtion onnettomuustutkintalautakunnalle antaa vastuu, jos katastrofi tutkitaan uudelleen.

- He tietenkin sanovat, että "emme ole tehneet mitään väärää. Olemme tehneet kaiken mahdollisen ”. Koska itseään kritisoidaan erittäin harvoin, Caroline Krook sanoo
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 14.10.20 - klo:21:03
mutta entäs sitten, kuka muistaa esimerkiksi sen alas ammutun matkustajakoneen...aiheuttiko se muuta kuin paheksuntaa ;) :D ;D 8)

https://www.youtube.com/watch?v=4dKf6DRV4Q4
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 14.10.20 - klo:21:41
Piispa Caroline Krook istui Estonian katastrofietiikan neuvostossa 1990-luvulla.
Hän on alkanut miettiä, saivatko he tietää koko totuuden.

- Entä jos näin olisi? Entä jos meidät todella johdettiin harhaan? hän sanoo.


https://www.expressen.se/nyheter/biskop-caroline-krook-om-estonia-vi-kan-ha-vilseletts/

Piispa Caroline Krook Estoniasta:  Meitä on saatettu johtaa harhaan.

Tuomiorovasti ja piispa Caroline Krook istui onnettomuustutkintalautakunnan eettisessä neuvostossa Estonian katastrofin jälkeen.

Eettinen neuvosto suositteli, ettei alusta saa nostaa Ruotsin merenkulkulaitokselta saatujen tietojen mukaan.

Caroline Krookin mukaan Johan Fransson kuvasi pelastustoimia Estoniasta erittäin vaikeiksi ja riskialttiiksi. Sekä vainajat että pelastushenkilöstö voivat vahingoittua tällaisen tehtävän aikana.

Caroline Krook kertoo kokeneensa vaikeudet melkein ylipääsemättömiksi Johan Franssonin tietojen pohjalta ja päätteli, että eettisellä neuvostolla ei periaatteessa ollut muuta vaihtoehtoa kuin suositella, ettei alusta nosteta.

- On selvää, että kysymys jotenkin vaivaa minua nyt. Yrititettiinkö piilottaa jotain, jota ei haluttu paljastaa? Ja siksi mielestäni se on niin uskomattoman tärkeää nyt, että todella kirjaimellisesti mennään tämän asian pohjalle.

Hän epäilee kuitenkin, voidaanko Valtion onnettomuustutkintalautakunnalle antaa vastuu, jos katastrofi tutkitaan uudelleen.

- He tietenkin sanovat, että "emme ole tehneet mitään väärää. Olemme tehneet kaiken mahdollisen ”. Koska itseään kritisoidaan erittäin harvoin, Caroline Krook sanoo


Sukellusäijät, jotka kuvasivat ja keräilivät eri näytteitä sieltä täältä, ihmettelevät vielä tänä päivänä miksi uhreja ei tuotu samalla ylös. Kun kerran oltiin pelipaikoilla. Aika ristiriidassa sen suhteen, mitä Ruotsin merenkulkulaitos oli. Selvää on, ettei kaikkia ruumiita olisi saatu koskaan ylös, kun niitä ajelehti sinne tänne. Mutta ainakin saatiin lisää salaliittomahdollisuuksia.

On myös aika varmaa, että vesi tuli sisään keulasta. Tutkintaraportin mukaan ajoportin olisi pitänyt aueta, kun visiiri hyppäsi kyydistä. Silminnäkijöiden mukaan, vesi tuli ajoportin sivuista portin ollessa vielä paikallaan. Onko sillä mitään merkitystä, tiedä häntä? Mutta tutkintaraportti väittää toista.

Sitten sellainenkin, että autokannen alapuolella oleviin hyttikäytäviin tuli vettä. Sinne ei pitäisi päästä vettä, jos kaikki asianmukaiset luukut ovat kiinni ja runko on ehjä. Silminnäkijät kertovat, että se tuli alapuolelta portaikosssa, eikä yläpuolelta autokannelta. Tästä ilmiöstä on lähtenyt laukalle paljon teorioita.

Onnettomuustutkintaraportti on tosiaan kaikkea muuta kuin täydellinen. Koko onnettomuustutkinta on perustunut keulavisiirin irtoamiseen ja sen tapahtuman todisteluun. Mitään muita syitä ei ole tutkittu. On vain todettu, että esim. räjähdystä ei ole tapahtunut, koska poliisi on sen tutkinut. Tutkimustuloksia vaan ei ole raportoitu.

Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 14.10.20 - klo:22:14
Piispa Caroline Krook istui Estonian katastrofietiikan neuvostossa 1990-luvulla.
Hän on alkanut miettiä, saivatko he tietää koko totuuden.

- Entä jos näin olisi? Entä jos meidät todella johdettiin harhaan? hän sanoo.


https://www.expressen.se/nyheter/biskop-caroline-krook-om-estonia-vi-kan-ha-vilseletts/

Piispa Caroline Krook Estoniasta:  Meitä on saatettu johtaa harhaan.

Tuomiorovasti ja piispa Caroline Krook istui onnettomuustutkintalautakunnan eettisessä neuvostossa Estonian katastrofin jälkeen.

Eettinen neuvosto suositteli, ettei alusta saa nostaa Ruotsin merenkulkulaitokselta saatujen tietojen mukaan.

Caroline Krookin mukaan Johan Fransson kuvasi pelastustoimia Estoniasta erittäin vaikeiksi ja riskialttiiksi. Sekä vainajat että pelastushenkilöstö voivat vahingoittua tällaisen tehtävän aikana.

Caroline Krook kertoo kokeneensa vaikeudet melkein ylipääsemättömiksi Johan Franssonin tietojen pohjalta ja päätteli, että eettisellä neuvostolla ei periaatteessa ollut muuta vaihtoehtoa kuin suositella, ettei alusta nosteta.

- On selvää, että kysymys jotenkin vaivaa minua nyt. Yrititettiinkö piilottaa jotain, jota ei haluttu paljastaa? Ja siksi mielestäni se on niin uskomattoman tärkeää nyt, että todella kirjaimellisesti mennään tämän asian pohjalle.

Hän epäilee kuitenkin, voidaanko Valtion onnettomuustutkintalautakunnalle antaa vastuu, jos katastrofi tutkitaan uudelleen.

- He tietenkin sanovat, että "emme ole tehneet mitään väärää. Olemme tehneet kaiken mahdollisen ”. Koska itseään kritisoidaan erittäin harvoin, Caroline Krook sanoo


Sukellusäijät, jotka kuvasivat ja keräilivät eri näytteitä sieltä täältä, ihmettelevät vielä tänä päivänä miksi uhreja ei tuotu samalla ylös. Kun kerran oltiin pelipaikoilla. Aika ristiriidassa sen suhteen, mitä Ruotsin merenkulkulaitos oli. Selvää on, ettei kaikkia ruumiita olisi saatu koskaan ylös, kun niitä ajelehti sinne tänne. Mutta ainakin saatiin lisää salaliittomahdollisuuksia.

On myös aika varmaa, että vesi tuli sisään keulasta. Tutkintaraportin mukaan ajoportin olisi pitänyt aueta, kun visiiri hyppäsi kyydistä. Silminnäkijöiden mukaan, vesi tuli ajoportin sivuista portin ollessa vielä paikallaan. Onko sillä mitään merkitystä, tiedä häntä? Mutta tutkintaraportti väittää toista.

Sitten sellainenkin, että autokannen alapuolella oleviin hyttikäytäviin tuli vettä. Sinne ei pitäisi päästä vettä, jos kaikki asianmukaiset luukut ovat kiinni ja runko on ehjä. Silminnäkijät kertovat, että se tuli alapuolelta portaikosssa, eikä yläpuolelta autokannelta. Tästä ilmiöstä on lähtenyt laukalle paljon teorioita.

Onnettomuustutkintaraportti on tosiaan kaikkea muuta kuin täydellinen. Koko onnettomuustutkinta on perustunut keulavisiirin irtoamiseen ja sen tapahtuman todisteluun. Mitään muita syitä ei ole tutkittu. On vain todettu, että esim. räjähdystä ei ole tapahtunut, koska poliisi on sen tutkinut. Tutkimustuloksia vaan ei ole raportoitu.
miten sinne ihmiset pääsee jos veskään ei pääse :o :o :o :o vai lyödäänkö hätätilassa luukku kiinni nenän edestä :o :o :o :o :o
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 15.10.20 - klo:08:24
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000006255187.html

Meret ilman vettä dokumentti aikanaa paljastaa salaisuudet .

Miksei nyt ?
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 15.10.20 - klo:16:46
Kyllähän tuossa Estonian tapauksessa voi olla sellainenkin juttu, että laiva upposi rakenteiden pettäessä ja vei pohjaan jotain, joka tekee jonkun olon epämukavaksi. Siksi sen nosto tulikin yhtäkkiä hankalaksi, kun aikaisemmin oltiin kovaa jo nostamassa sitä.

Sen täytyy olla jotain valtiotason juttuja, koska esim. verottaja tai muu vastaava olisi käynyt onkimassa kynänteroittimenkin laivasta, jos yksityishenkilöä epäiltäisiin firman piikkiin laitosta. Voihan se olla, että mentiin vielä kylmän sodan jälkimainingeissa ja Estonia on vain joutunut suurvaltojen pelinappulaksi.

Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 15.10.20 - klo:18:09
Kyllähän tuossa Estonian tapauksessa voi olla sellainenkin juttu, että laiva upposi rakenteiden pettäessä ja vei pohjaan jotain, joka tekee jonkun olon epämukavaksi. Siksi sen nosto tulikin yhtäkkiä hankalaksi, kun aikaisemmin oltiin kovaa jo nostamassa sitä.

Sen täytyy olla jotain valtiotason juttuja, koska esim. verottaja tai muu vastaava olisi käynyt onkimassa kynänteroittimenkin laivasta, jos yksityishenkilöä epäiltäisiin firman piikkiin laitosta. Voihan se olla, että mentiin vielä kylmän sodan jälkimainingeissa ja Estonia on vain joutunut suurvaltojen pelinappulaksi.
Venäläisten vanhat aseet varmaan aiheutti epämukavan olon joillekkin .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: de Citonni - 15.10.20 - klo:21:02
Piispa Caroline Krook istui Estonian katastrofietiikan neuvostossa 1990-luvulla.
Hän on alkanut miettiä, saivatko he tietää koko totuuden.

- Entä jos näin olisi? Entä jos meidät todella johdettiin harhaan? hän sanoo.


https://www.expressen.se/nyheter/biskop-caroline-krook-om-estonia-vi-kan-ha-vilseletts/

Piispa Caroline Krook Estoniasta:  Meitä on saatettu johtaa harhaan.

Tuomiorovasti ja piispa Caroline Krook istui onnettomuustutkintalautakunnan eettisessä neuvostossa Estonian katastrofin jälkeen.

Eettinen neuvosto suositteli, ettei alusta saa nostaa Ruotsin merenkulkulaitokselta saatujen tietojen mukaan.

Caroline Krookin mukaan Johan Fransson kuvasi pelastustoimia Estoniasta erittäin vaikeiksi ja riskialttiiksi. Sekä vainajat että pelastushenkilöstö voivat vahingoittua tällaisen tehtävän aikana.

Caroline Krook kertoo kokeneensa vaikeudet melkein ylipääsemättömiksi Johan Franssonin tietojen pohjalta ja päätteli, että eettisellä neuvostolla ei periaatteessa ollut muuta vaihtoehtoa kuin suositella, ettei alusta nosteta.

- On selvää, että kysymys jotenkin vaivaa minua nyt. Yrititettiinkö piilottaa jotain, jota ei haluttu paljastaa? Ja siksi mielestäni se on niin uskomattoman tärkeää nyt, että todella kirjaimellisesti mennään tämän asian pohjalle.

Hän epäilee kuitenkin, voidaanko Valtion onnettomuustutkintalautakunnalle antaa vastuu, jos katastrofi tutkitaan uudelleen.

- He tietenkin sanovat, että "emme ole tehneet mitään väärää. Olemme tehneet kaiken mahdollisen ”. Koska itseään kritisoidaan erittäin harvoin, Caroline Krook sanoo


Sukellusäijät, jotka kuvasivat ja keräilivät eri näytteitä sieltä täältä, ihmettelevät vielä tänä päivänä miksi uhreja ei tuotu samalla ylös. Kun kerran oltiin pelipaikoilla. Aika ristiriidassa sen suhteen, mitä Ruotsin merenkulkulaitos oli. Selvää on, ettei kaikkia ruumiita olisi saatu koskaan ylös, kun niitä ajelehti sinne tänne. Mutta ainakin saatiin lisää salaliittomahdollisuuksia.
Hieman oudoltahan tuo kuulostaa.  Niin sanotusti kaveria ei jätetä on ollut käytäntö sodassakin.  Kaatuneet vainajat on kuljetettu kotiin mikäli on ollut mahdollista ja Karjalassa aloitettiin etsinnät sinne jääneiden kaatuneiden suomalaisten sotilaiden löytämiseksi, joka on tainnut jatkua näihin päiviin saakka.

 ---------------------------

"- Mikään käytännön syy ei estänyt meitä nostamasta ruumita. Laittaa ne vain säkkiin, säkki koriin ja vinssata sitten veneeseen. Mutta sitä ei pyydetty tekemään, kertoo Ray Honor, joka oli sukelluksen projektipäällikkö.

Ruotsin viranomaisten edustajat olivat sukellusaluksella ja seurasivat tarkkaan toimintaa. He antoivat sukeltajille tarkat ohjeet siitä, mihin he aluksessa menevät ja mihin he katsovat ja että he ohittavat kohtaamansa ruumiit. Rockwater nauhoitti veneen ja sukeltajan välisen vuoropuhelun.

Sukeltajan kuullaan sanovan mm.  "Minulla on täällä kaksi ruumista". Yhdessä vaiheessa veneessä oleva valtion virkamiehen kuullaan sanovan: "OK, olemme nähneet tarpeeksi, kiitos."

Rockwater dokumentoi raportissaan 125 uhria. Projektipäällikkö Ray Honor sanoo, että enemmän kuolleita olisi voitu löytää ja nostaa, jos se olisi ollut tarkoitus. Hän korostaa, että vaikka 125 on kaukana kaikista 852 kuolleista, se on silti merkittävä osa niistä.

Sukellusyritys ilmoitti Ruotsin merenkulkulaitokselle 12. joulukuuta 1994 antamassaan raportissa, että alus olisi voitu nostaa, vaikka se olisikin monimutkainen tehtävä. Kolme päivää myöhemmin pääministeri Ingvar Carlsson ilmoitti hallituksen päätöksestä "Estonian ja siellä menehtyneet tulee jättää mereen".

Se oli kiistanalainen päätös. Monet uhrien omaiset protestoivat ja keskustelu on jatkunut tähän päivään asti.

Tuolloin käydyssä keskustelussa esitettiin muun muassa näkemyksiä siitä, että sukeltajat ja oikeuslääkärit voivat pelastustöissä traumatisoitua joutuessaan käsittelemään niin monia kuolleita.

- Joku sanoi, että meidän ei pitäisi pelastaa vainajia, koska voimme traumatisoitua. Mutta itse asiassa oli suurempi trauma jättää vainajat sinne, kun olisimme pelastaneet ne, kertoo sukeltaja Stewart Rumbles."
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 16.10.20 - klo:09:59
"Tuolloin käydyssä keskustelussa esitettiin muun muassa näkemyksiä siitä, että sukeltajat ja oikeuslääkärit voivat pelastustöissä traumatisoitua joutuessaan käsittelemään niin monia kuolleita."

Vähän ehkä kylmää totuutta, mutta tuollainen onnettomuus noille porukoille on mitä parhaimpia työmaita oppimisen kannalta. Ruotsin valtion asenne on erittäin hyvä kasvualusta salaliittoteorioille. Kysymys kuuluukin, ovatko he tehneet sitä tietoisesti tahallaan vai onko ruotsalaisviranomaiset vain niin helvetin tyhmiä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 21.10.20 - klo:18:06
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0091f671-1581-4bab-b2e1-816ea855a504

Ja vielä lisää .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 21.10.20 - klo:21:04
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0091f671-1581-4bab-b2e1-816ea855a504

Ja vielä lisää .
kahdella sukellusveneellä törmätty ;) :D ;D 8)

eikö se madsen ottais syyt niskoelleen tästäkin tapauksesta jos sitte parin vuoden päästä jo pääsis ison rahatukun kanssa ehdonalaiseen. vankilan työpajalla jo oes piikki auki rautiaan jotta suap entistä ehompaa alusta rakennella jo häkissä ollessa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 22.10.20 - klo:06:58
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0091f671-1581-4bab-b2e1-816ea855a504

Ja vielä lisää .
kahdella sukellusveneellä törmätty ;) :D ;D 8)

eikö se madsen ottais syyt niskoelleen tästäkin tapauksesta jos sitte parin vuoden päästä jo pääsis ison rahatukun kanssa ehdonalaiseen. vankilan työpajalla jo oes piikki auki rautiaan jotta suap entistä ehompaa alusta rakennella jo häkissä ollessa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Sulla on ihme meuhkaamista ja ylläpidon suojelus .

Kun tuo etelä on niin kamala paikka teille pohjoisen porukalle niin pysykää poissa täältä ja pärjätkää omillanne .

Etelän kepulaisille on mitta tullut täyteen aluepolitiikkaa . Facessa meillä on oma ryhmä jossa pystymme keskustelemaan asiallisesti ilman pohjoisen meuhkaamista .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: navettapiika - 22.10.20 - klo:07:34
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0091f671-1581-4bab-b2e1-816ea855a504

Ja vielä lisää .
kahdella sukellusveneellä törmätty ;) :D ;D 8)

eikö se madsen ottais syyt niskoelleen tästäkin tapauksesta jos sitte parin vuoden päästä jo pääsis ison rahatukun kanssa ehdonalaiseen. vankilan työpajalla jo oes piikki auki rautiaan jotta suap entistä ehompaa alusta rakennella jo häkissä ollessa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Sulla on ihme meuhkaamista ja ylläpidon suojelus .

Kun tuo etelä on niin kamala paikka teille pohjoisen porukalle niin pysykää poissa täältä ja pärjätkää omillanne .

Etelän kepulaisille on mitta tullut täyteen aluepolitiikkaa . Facessa meillä on oma ryhmä jossa pystymme keskustelemaan asiallisesti ilman pohjoisen meuhkaamista .
Ollaanko me jossakin niin kirjoitettu . Joka saatanan asiaan sää letkautat paskaa .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Syyllinen - 22.10.20 - klo:08:12
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0091f671-1581-4bab-b2e1-816ea855a504

Ja vielä lisää .
kahdella sukellusveneellä törmätty ;) :D ;D 8)

eikö se madsen ottais syyt niskoelleen tästäkin tapauksesta jos sitte parin vuoden päästä jo pääsis ison rahatukun kanssa ehdonalaiseen. vankilan työpajalla jo oes piikki auki rautiaan jotta suap entistä ehompaa alusta rakennella jo häkissä ollessa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Sulla on ihme meuhkaamista ja ylläpidon suojelus .

Kun tuo etelä on niin kamala paikka teille pohjoisen porukalle niin pysykää poissa täältä ja pärjätkää omillanne .

Etelän kepulaisille on mitta tullut täyteen aluepolitiikkaa . Facessa meillä on oma ryhmä jossa pystymme keskustelemaan asiallisesti ilman pohjoisen meuhkaamista .
Ollaanko me jossakin niin kirjoitettu . Joka saatanan asiaan sää letkautat paskaa .
Lappi on kiva. :D

Taitaa sorkkiksen faceryhmä olla samanlainen änkyräkasauma mitä Veetin epätieteellinen on. ;D ;D ;D
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 22.10.20 - klo:08:39
AAEV-ilmiö herättää uusia ajatuksia. Agron Aamun Etninen Värinä edustaa syvän etelän ja tundran hillbilly-alueen vastakkainasettelua.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: kärmeskytö - 22.10.20 - klo:09:05
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0091f671-1581-4bab-b2e1-816ea855a504

Ja vielä lisää .
kahdella sukellusveneellä törmätty ;) :D ;D 8)

eikö se madsen ottais syyt niskoelleen tästäkin tapauksesta jos sitte parin vuoden päästä jo pääsis ison rahatukun kanssa ehdonalaiseen. vankilan työpajalla jo oes piikki auki rautiaan jotta suap entistä ehompaa alusta rakennella jo häkissä ollessa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Sulla on ihme meuhkaamista ja ylläpidon suojelus .

Kun tuo etelä on niin kamala paikka teille pohjoisen porukalle niin pysykää poissa täältä ja pärjätkää omillanne .

Etelän kepulaisille on mitta tullut täyteen aluepolitiikkaa . Facessa meillä on oma ryhmä jossa pystymme keskustelemaan asiallisesti ilman pohjoisen meuhkaamista .

Tämähän se vasta kummaa poukkoilua on kun icefarmer kirjoitti säikeen aiheesta eli estoniasta niin sorkanhoitaja alkaa raivoamaan etelän ja pohjoisen lämpimistä väleistä  :o .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 22.10.20 - klo:14:36
https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/0091f671-1581-4bab-b2e1-816ea855a504

Ja vielä lisää .
kahdella sukellusveneellä törmätty ;) :D ;D 8)

eikö se madsen ottais syyt niskoelleen tästäkin tapauksesta jos sitte parin vuoden päästä jo pääsis ison rahatukun kanssa ehdonalaiseen. vankilan työpajalla jo oes piikki auki rautiaan jotta suap entistä ehompaa alusta rakennella jo häkissä ollessa :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Sulla on ihme meuhkaamista ja ylläpidon suojelus .

Kun tuo etelä on niin kamala paikka teille pohjoisen porukalle niin pysykää poissa täältä ja pärjätkää omillanne .

Etelän kepulaisille on mitta tullut täyteen aluepolitiikkaa . Facessa meillä on oma ryhmä jossa pystymme keskustelemaan asiallisesti ilman pohjoisen meuhkaamista .

Tämähän se vasta kummaa poukkoilua on kun icefarmer kirjoitti herjaavan säikeen aiheesta eli estoniasta niin sorkanhoitaja alkaa raivoamaan etelän ja pohjoisen lämpimistä väleistä  :o .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: kärmeskytö - 22.10.20 - klo:15:01
^
Taitaa taas sorkkikselle banaania olla tarjolla kun lisäilee sanoja mun asialliseen viestiin elikkä lisännyt tuon "herjaava" tuohon edelliseen viestiinsä.

No eipä toisaalta väliä.Lapsi on terves kun se leikkii.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Syyllinen - 22.10.20 - klo:15:19
(https://render.fineartamerica.com/images/rendered/default/greeting-card/images/artworkimages/medium/1/chance-card-vintage-monopoly-go-directly-to-jail-design-turnpike.jpg?&targetx=0&targety=0&imagewidth=700&imageheight=500&modelwidth=700&modelheight=500&backgroundcolor=451E10&orientation=0)
 ;D ;D
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 22.10.20 - klo:15:37
^
Taitaa taas sorkkikselle banaania olla tarjolla kun lisäilee sanoja mun asialliseen viestiin elikkä lisännyt tuon "herjaava" tuohon edelliseen viestiinsä.
Määrittele asiallinen .
No eipä toisaalta väliä.Lapsi on terves kun se leikkii.

Katsotaan ensi talvena miten lapin matkailuyrittäjät parkuu etelän lehdissä kuinka huonosti menee . Vetokoiratkin joudutaan lopettamaan koska ei ole käyttöä .

Keväällä ne sitä etelän lehdissä parku .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Oksa - 22.10.20 - klo:19:07
mutta mitä mahtaa etelän ravintolatouhuilijat sit sanua?     tahi muut tuolaisen joutavan tekijät..
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 22.10.20 - klo:21:47
mutta mitä mahtaa etelän ravintolatouhuilijat sit sanua?     tahi muut tuolaisen joutavan tekijät..
japanialaiset tundran turistit ei sorkiksen mielestä tuo kuin jäkälää ja  koirankarvoja  helsinki-vantaan terminaalin laatteelle ;) :D ;D ::)
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Töveli - 22.10.20 - klo:23:53
Tämähän se vasta kummaa poukkoilua on kun icefarmer kirjoitti säikeen aiheesta eli estoniasta niin sorkanhoitaja alkaa raivoamaan etelän ja pohjoisen lämpimistä väleistä  :o .
Samaa ihmettelin minäkin. Toiset rupattelee rauhassa ja tämä on kuin kirveen kanssa kimppuun tulossa joka kerta tuon "rotuoppinsa" kanssa. Menkööt sinne eteläkepu-ryhmäänsä niin ei tarvi täällä ittiänsä kiruttaa. :o ;D
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 23.10.20 - klo:18:33
Tämähän se vasta kummaa poukkoilua on kun icefarmer kirjoitti säikeen aiheesta eli estoniasta niin sorkanhoitaja alkaa raivoamaan etelän ja pohjoisen lämpimistä väleistä  :o .
Samaa ihmettelin minäkin. Toiset rupattelee rauhassa ja tämä on kuin kirveen kanssa kimppuun tulossa joka kerta tuon "rotuoppinsa" kanssa. Menkööt sinne eteläkepu-ryhmäänsä niin ei tarvi täällä ittiänsä kiruttaa. :o ;D


Jäätikköfarmeri ei kirjoita mitään järjellistä etelästä .

Ehkä se on myöntyminen ettei kansallisia tukia kannata enää pohjoiseen maksaa .
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Oksa - 24.10.20 - klo:08:22
miksi net pitäisi eteläänkään maksaa?    mitään luonnollista haittaa viljelyyn..
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: sorkkis - 24.10.20 - klo:08:33
miksi net pitäisi eteläänkään maksaa?    mitään luonnollista haittaa viljelyyn..

Eihän etelään maksetakkaan kansallisia paljoakaan . https://yle.fi/uutiset/3-11189551
https://yle.fi/uutiset/3-11167690
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 24.10.20 - klo:12:00
miksi net pitäisi eteläänkään maksaa?    mitään luonnollista haittaa viljelyyn..

Eihän etelään maksetakkaan kansallisia paljoakaan . https://yle.fi/uutiset/3-11189551
https://yle.fi/uutiset/3-11167690

Voiko keulia, jos ei ole koko porttia?
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 27.09.21 - klo:16:32
Taas on mennyt vuosi ja homma jatkuu iloisesti.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/81c9c344-559f-4906-ac67-b6177928b1ea

Useampi merenkulun ammattilainen on ihmetellyt Estonian nopeata uppoamista. Tuollaisesta reiästähän ilma karkaa, jos se on ollut siellä ennen pohjakosketusta. Ja se kiven dumppaaminen reiän päälle ei ainakaan lisää luottamusta alkuperäiseen tutkimukseen.

Sen verran faktatietoa on olemassa neukkurojun roudaamisesta länteen, että monikansallisen tutkimuksen vaatiminen olisi kaikkea muuta kuin puolueetonta. Jos agronet suorittaisi tutkimuksen, tulokset olisivat luotettavampia. Koska täällä tiedetään, osataan ja aina on olemassa henkilö, joka tietää kuitenkin vielä enemmän. 
 ::)
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Make - 28.09.21 - klo:20:39
Eiköhän siellä oo käyneet ruottalaiset ja/tai venäläiset sotilaat ja tehneet reiän kulkuaukokseen.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Toivo Tonta - 28.09.21 - klo:21:13
Visiiri sen on irrottuaan tehnyt.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 15.06.22 - klo:13:31
Yuutupestahan löytyy aika hyviä estoonia-uutisointeja koottuna. Sieltä selviää myös se, että onnettomuuden aiheuttaja tiedettiin, vaikka koko kippoa ei ollut vielä löydetty. Sen vuoksi koko tutkinta perustui visiirin irtoamiseen ja kaikki muu jäi pimentoon.

Ja se että ensimmäisten sukellusten aikana uppoamispaikan ympäristö ja ilmatila suljettiin, jotta sukeltajilla olisi työrauha. Työrauha mihin? Sukeltajien mukaan löydetyt ruumiit olisi ollut helppo nostaa ylös, samalla kun siellä oltiin, mutta Ruotsin merenkulkuviranomainen väitti -94, että se olisi ollut vaivalloista. Julki tulleiden ja toteen osoitettujen salakuljetusoperaatioiden vuoksi, on aivan selvää että jotain siellä salaillaan. Ei välttämättä koske suoraan uppoamisen syytä, mutta pelko siihen liittyvistä seikoista on todellinen. Ja varsinkin kun tätä oikean puolen reikää yritettiin peittää kivillä.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: mooses - 15.06.22 - klo:22:54
Yuutupestahan löytyy aika hyviä estoonia-uutisointeja koottuna. Sieltä selviää myös se, että onnettomuuden aiheuttaja tiedettiin, vaikka koko kippoa ei ollut vielä löydetty. Sen vuoksi koko tutkinta perustui visiirin irtoamiseen ja kaikki muu jäi pimentoon.

Ja se että ensimmäisten sukellusten aikana uppoamispaikan ympäristö ja ilmatila suljettiin, jotta sukeltajilla olisi työrauha. Työrauha mihin? Sukeltajien mukaan löydetyt ruumiit olisi ollut helppo nostaa ylös, samalla kun siellä oltiin, mutta Ruotsin merenkulkuviranomainen väitti -94, että se olisi ollut vaivalloista. Julki tulleiden ja toteen osoitettujen salakuljetusoperaatioiden vuoksi, on aivan selvää että jotain siellä salaillaan. Ei välttämättä koske suoraan uppoamisen syytä, mutta pelko siihen liittyvistä seikoista on todellinen. Ja varsinkin kun tätä oikean puolen reikää yritettiin peittää kivillä.

Tuahonki onnettomuuteen löytyy aena eri syyt Riippuu ihan siitä keneltä syitä kyssyy. Naorattaa.
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: icefarmer - 16.06.22 - klo:03:07
Taas on mennyt vuosi ja homma jatkuu iloisesti.

https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/81c9c344-559f-4906-ac67-b6177928b1ea

Useampi merenkulun ammattilainen on ihmetellyt Estonian nopeata uppoamista. Tuollaisesta reiästähän ilma karkaa, jos se on ollut siellä ennen pohjakosketusta. Ja se kiven dumppaaminen reiän päälle ei ainakaan lisää luottamusta alkuperäiseen tutkimukseen.

Sen verran faktatietoa on olemassa neukkurojun roudaamisesta länteen, että monikansallisen tutkimuksen vaatiminen olisi kaikkea muuta kuin puolueetonta. Jos agronet suorittaisi tutkimuksen, tulokset olisivat luotettavampia. Koska täällä tiedetään, osataan ja aina on olemassa henkilö, joka tietää kuitenkin vielä enemmän. 
 ::)
yks reikä mitään ratkaise,  kuitenkin on monenlaista ilmataskua,  polttoainesäiliötä, painolastitankkia yms suljettuja osasstoja  mitkä varmaan alusta kannattelisi jos sen aalto pukkaisi nurin  :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: estonia
Kirjoitti: mooses - 16.06.22 - klo:05:59
estoniallahan ei ollu käsittääkseni ollu avomeriluokitusta laisinkaan olemassa....

sitäkin olen miettinyt että kyllähän ne hitsisaumat hapertuu kun alus viedään maatalousvaltaisen raikkaan veden rannikolta merenkurkusta uimaan hesalaisten paskavesiin suomenlahrelle, melkeen sais olla rosterista kaikki vedenalaiset rakenteen  :-\ :-\ :-\ :-\

Suolavesi laivoja ruostuttaa .  ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Maatalousvaltaisuus taitaa olla etelässä .  ;D ;D ;D
Itämeren suolapitoisuus on hyvin pieni valtameriin verrattuna.

Eemmin suolapitosuus on ihan järkyttävä korkealla tasolla Kokoomusta ukkopolinen Nato kouhottaja jonka suolapitosuus hipoo satasta Katkeron suolan ossuus on noen sata rosenttija Vakava assija mutta Naorattaa.