Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Astma  (Luettu 13062 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Astma
itellä on joku ahtaama henkireijässä.  en oon tutkituttannu.   mut ku kuormitus sopiva nii alkaa ahistaa....     en sit tiiä kuin paljon kaverin moinen alkaa haitata, kuten evp kirjuutaa.         ite en lekuria moise4n takia mut kun tuo tuttu alkaa kärsiä...    mut kiva kun henki vinkuu kun jotain tartteis tehä.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26009
  • vastustan
Vs: Astma
Se on ihan arvailussa mistä johtuu, mutta hyvin todennäköistä työperäisenä syy, kuivikeoljet/turve, pihaton seiniin tarttuu homepölyä niistä ja parinkymmenen vuoden altistus, niin eipä se ihme olisi, yksilöllistä tämäkin.  :-\
Olihan ennen pikkupaali aikana viljelijöiden homepölykeuhko todellinen ongelma.
kipaseppa rautakaupasta semmonen hengityskone naamamaskilla ja koita tunnollisesti pitää töissä josko helpottaisi. itellä ainakin pakkanen kymmenkertaistaa tuon savun ahdistamisen. huonoa betonipintaa myös kun lakaisee niin kaksi päivää on raskasta hengittää jos ei suojaimia käytä.
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3265
Vs: Astma
itellä on joku ahtaama henkireijässä.  en oon tutkituttannu.   mut ku kuormitus sopiva nii alkaa ahistaa....     en sit tiiä kuin paljon kaverin moinen alkaa haitata, kuten evp kirjuutaa.         ite en lekuria moise4n takia mut kun tuo tuttu alkaa kärsiä...    mut kiva kun henki vinkuu kun jotain tartteis tehä.
mitä saatanaa sää taas sönkötät, jatkuvasti tarvii nyppiä. ja henki vinkuu kannattasi lopettaa se kärheeminen

Viimeksi muokattu: 15.10.20 - klo:16:58 kirjoittanut Viljelijä evp

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Astma
anteeksi toveri jumala.   en nyt ihan osannu arvata et nuin isoille varpaille astuin.     mut täähän on vapaa ja saa kertoa mitä haluaa..   mut jos sulla astma niin hoita pois..  kun kerran keinotkii jopa on olemassa..

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3265
Vs: Astma
en mää tuollasella lekuria vaivaa vaikka se sua häiritteekin.eikä ole astmaa eikä muutakaan ilmastointivikaa, suolikin toimii.

vain elämää

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 243
Vs: Astma
Oksa kovin huolestunut evp:n terveydestä, joka käänteessä mainitsee.

kärmeskytö

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1445
Vs: Astma
^
Tiistaina oli herralla melkoista tykitystä vähän joka säikeeseen...ei ainakaan astma vaivannu  ;D .

nautafarmari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1865
Vs: Astma
Näytteitä talosta otin ja tutkitutin, tämän ikäisestä talosta viitteitä kosteusvaurioista löytyi, liekö sitten terveyshaitaksi asti, sitähän ei varmasti pysty sanomaan. Ei tuo yllätys ollut, helpotuskin saada jotain faktaa asiaan.
Muutenkin asunu pidempään sillä mielin, jottei isompia remontteja kannata tehdä, yli 140 m2, -60 luvun taloon. Isompia ratkasuja tulevaisuudessa, emojen määrä ei muutenkaan olis lisääntynyt, asumisen suhteen myös joutuu miettimään vaihtoehtoja, muutenkin isoja remontteja vaativa talo.
Peltoa myyntiin asuntorahoitukseen, onhan tuota liikaakin.  :)

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26009
  • vastustan
Vs: Astma
Näytteitä talosta otin ja tutkitutin, tämän ikäisestä talosta viitteitä kosteusvaurioista löytyi, liekö sitten terveyshaitaksi asti, sitähän ei varmasti pysty sanomaan. Ei tuo yllätys ollut, helpotuskin saada jotain faktaa asiaan.
Muutenkin asunu pidempään sillä mielin, jottei isompia remontteja kannata tehdä, yli 140 m2, -60 luvun taloon. Isompia ratkasuja tulevaisuudessa, emojen määrä ei muutenkaan olis lisääntynyt, asumisen suhteen myös joutuu miettimään vaihtoehtoja, muutenkin isoja remontteja vaativa talo.
Peltoa myyntiin asuntorahoitukseen, onhan tuota liikaakin.  :)
hengittävä hirsitalo :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Astma
Näytteitä talosta otin ja tutkitutin, tämän ikäisestä talosta viitteitä kosteusvaurioista löytyi, liekö sitten terveyshaitaksi asti, sitähän ei varmasti pysty sanomaan. Ei tuo yllätys ollut, helpotuskin saada jotain faktaa asiaan.
Muutenkin asunu pidempään sillä mielin, jottei isompia remontteja kannata tehdä, yli 140 m2, -60 luvun taloon. Isompia ratkasuja tulevaisuudessa, emojen määrä ei muutenkaan olis lisääntynyt, asumisen suhteen myös joutuu miettimään vaihtoehtoja, muutenkin isoja remontteja vaativa talo.
Peltoa myyntiin asuntorahoitukseen, onhan tuota liikaakin.  :)

Mä en ihan ymmärrä noita rakennusten kosteuskartoituksia. Viime keväänä tuli muutamakin uneton yö "vesivahingon" takia. Pesuhuoneen kylmän käyttövesiputken suojaputkesta tuli päivittäin pieni määrä vettä alempana olevaan pannuhuoneeseen. Ensin luulin sen olevan kondenssi vettä yläpuolisesta kupari putkesta. No sen ajatuksen suljin pois... Kyseinen muovinen vesiputkikin vaihdettiin , mutta eihän siinä edellisessäkään vuotoa ollut. Kyseinen putki otettiin lattian päälle ja yhä suojaputkesta tuli vettä. Lattialämmitys ja kaikki käyttövesiputket koeponnistettiin. Tämän suorituksen jälkeen putkari huomasi, että pesuhuoneen Wc pöntön huuhtelun aikana jalkaa pitkin valuu pieni määrä vettä ja katoaa nätisti pöntön piilojalan alle. Pönttö pois käytöstä ja vuotovesi loppui. Sitten tuli paikalle vakuutusyhtiön kosteuskartoittaja. Se repi pöntön pois ja piilojalan alla kaakelin ja viemäriputken välisessä silikoni saumassa oli reikä. Vesi siis valui laattojen alle ... Luultavasti se meni kosteuseristeen päällä, mutta se miten se pääsi suojaputkeen pitäisi olla mahdotonta. No suojaputkessa ainakin pitää olla reikä.

Vielä siihen kosteuskartoitukseen ... siinä se piippaili kaakeleiden päältä ja piirteli kosteita kohtia. "tästä kävellään saunaan märillä jaloilla " ... "Luultavasti kosteus on oikea oppisesti vesieristeen päällä" ... "Jos kosteus on eristeen alla laatat korkkaa itsensä irti" ... Ota tuosta nyt sitten selvää. Jos suojaputkeen pääsee ulkopuolinen vesi niin mä en luota yhtään mihinkään, mutta syyllinen oli wc pönttö, joten näiden toimien jälkeinen maksumies olen minä ... hyvin on asia mielestä onneksi unohtunut ja laatat ei ole korkannut yms. Seinän takana olevassa huoneessa sekä seinästä eikä lattiasta onneksi kosteutta noilla opeilla löytynyt. Mutta olihan opetus ja pelotus :(

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Astma
elämä opettaa ja kokemushan se tuokin oli..      ei sitä kannata tänäpäivänä luottaa oikein mihinkään.   
            muutama vuosi sitten kävin paikallisella virastotalolla ja huomasin tutun siellä,  hän viittoi luokseen.   ihmettelin hieman ja menin kuiteskin luo..   hällä oli allergiakohtaus päällä';   homeesta.    siitä läksin ohjaamaan ulos ja raivasin tietä.     kadulla sit yhen volvon puskurille haukkomaan henkeä ja ettimään lääkettään.       on se vaan tuo kosteus väärässä paikassa kiva asia.   ei moni tietä kuin paljon se aiheuttaa hankaluutta.      itelä katola tiilien saumat joskus sopivasti vuotaa mut yks tuttu joka onkelmainen käy aina kattelemassa missä vaiheesa kantsii huolestua.   ei saa henkeä jos paha.    mut miulla käy kohveilla..

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Astma
Wc pöntön huuhtelun aikana jalkaa pitkin valuu pieni määrä vettä ja katoaa nätisti pöntön piilojalan alle. Pönttö pois käytöstä ja vuotovesi loppui. Sitten tuli paikalle vakuutusyhtiön kosteuskartoittaja. Se repi pöntön pois ja piilojalan alla kaakelin ja viemäriputken välisessä silikoni saumassa oli reikä. Vesi siis valui laattojen alle ... Luultavasti se meni kosteuseristeen päällä, mutta se miten se pääsi suojaputkeen pitäisi olla mahdotonta. No suojaputkessa ainakin pitää olla reikä.
Mä teen wc-istuimen asentamisen riittävän kokoisten kiilojen kanssa ja kunnon betonimällillä. Siihen jää silloin parin sentin näkyvä korotus lattiasta. Kiilojen reiät 4 kpl voi täyttää jälkikäteen. Minusta lattian vesieristys on pelkästään pahasta, koska betonilattia ei silloin pääse imemään ja toisaalta ajan kanssa luovuttamaan pieniä lorauksia, vaan kosteus jää jonkun muovikerroksen alle muhimaan. Laatathan ei irtoa mihinkään kosteudesta - se on pötypuhetta. Vasta pakkanen ja vesi yhdessä voi tehdä sen. Mulla on itse asiassa laatoitus kellarin tuulenpuoleisella ulkoseinällä - on ne jo useamman vuoden pysyneet siinä (ilman vesieristeitä). Mut mä olenkin maallikko - asiantuntija kun olisi liimannut ne, jo olisivat pudonneet.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Astma
hei,   onko sittenkin mahollista et vesivahingot jopa kuivuis?   ilman koneita, - luonnon tavoin..   itellä vain maalivikoja pinnoissa kun saaneet vettä, - joskus.   ja muuten ei mitään havaittavaa vauriota.    puu ainakin kuivuu hyvin itekseen..

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3265
Vs: Astma
Nuo eristevillat ei taida helpolla kuivaa. puu ja purueristeet kait kuivahtaa elleivät ala mätänemään, eli sieni kun iskee niin se pitää sitten sen kosteuden yllä ja lahottaa kuulemma betonitkin.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Astma
Wc pöntön huuhtelun aikana jalkaa pitkin valuu pieni määrä vettä ja katoaa nätisti pöntön piilojalan alle. Pönttö pois käytöstä ja vuotovesi loppui. Sitten tuli paikalle vakuutusyhtiön kosteuskartoittaja. Se repi pöntön pois ja piilojalan alla kaakelin ja viemäriputken välisessä silikoni saumassa oli reikä. Vesi siis valui laattojen alle ... Luultavasti se meni kosteuseristeen päällä, mutta se miten se pääsi suojaputkeen pitäisi olla mahdotonta. No suojaputkessa ainakin pitää olla reikä.
Mä teen wc-istuimen asentamisen riittävän kokoisten kiilojen kanssa ja kunnon betonimällillä. Siihen jää silloin parin sentin näkyvä korotus lattiasta. Kiilojen reiät 4 kpl voi täyttää jälkikäteen. Minusta lattian vesieristys on pelkästään pahasta, koska betonilattia ei silloin pääse imemään ja toisaalta ajan kanssa luovuttamaan pieniä lorauksia, vaan kosteus jää jonkun muovikerroksen alle muhimaan. Laatathan ei irtoa mihinkään kosteudesta - se on pötypuhetta. Vasta pakkanen ja vesi yhdessä voi tehdä sen. Mulla on itse asiassa laatoitus kellarin tuulenpuoleisella ulkoseinällä - on ne jo useamman vuoden pysyneet siinä (ilman vesieristeitä). Mut mä olenkin maallikko - asiantuntija kun olisi liimannut ne, jo olisivat pudonneet.

Kyllä mä olen kuullut monenkin kiinnitelleen lattiasta irti lähteneitä laattoja. Sitä minä en tiedä miksi ne on irronneet. Mutta se  kosteuskartoittaja etsi kopolaattoja, mutta ei se onneksi niitä löytänyt. Niin jos kaikki olis pysynyt kunnossa (viemäriputken ja laattojen liitos ja pöntön silikoni liimaus) niin tuotakaan ei olisi tullut. Mutta kun nuo molemmat oli hajonnut sekä käyttövesiputken suojaputki, niin miten mikään muukaan voi olla kunnossa. No nyt luotetaan että oli. Betoni laatan ja styroksin alla on onneksi salaojasoraa ... eikä mitään toista betonilaattaa, kuten usein on ollut tapana tehdä.

Evp kehui purueristettä, voi toki olla hyvääkin, mutta viimeisessä laajennuksessa käytin selluvillaa koolatuissa lattioissa ja yläpohjassa. Ehkä ei olisi pahitteeksi vaikka kaikki  vanhat lattiapurut vaihtais selluvillaan. No ihan itsestäänhän ne ei vaihdu, joten saattaa jäädä haave asteelle.