Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Voitelurasvat  (Luettu 9505 kertaa)

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Voitelurasvat
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas  tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222  litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Voitelurasvat
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas  tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222  litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.

Näitähän on tarjolla joka lähtöön ja hintaluokkaan. Mutta minun mielestä rasvausväli on tärkeämpää, kuin rasvan väri tai laatu. Siksi keskusvoitelu tiuhalla, mutta pienellä annostuksella on parempi, kuin tööttää se tuubi kerralla sinne tappiin tai laakeriin. Vinhasti pyöriviin kun vaan ei laita mitään tappirasvaa. Keskitetty voitelurivi joko nipoilla, nipalla/annostelijoilla helpottaa rasvauksen suorittamista, jos joutuu taipumaan akrobaatiaa vaativiin asentoihin rasvaa pumpatessa.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26008
  • vastustan
Vs: Voitelurasvat
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas  tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222  litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.

Näitähän on tarjolla joka lähtöön ja hintaluokkaan. Mutta minun mielestä rasvausväli on tärkeämpää, kuin rasvan väri tai laatu. Siksi keskusvoitelu tiuhalla, mutta pienellä annostuksella on parempi, kuin tööttää se tuubi kerralla sinne tappiin tai laakeriin. Vinhasti pyöriviin kun vaan ei laita mitään tappirasvaa. Keskitetty voitelurivi joko nipoilla, nipalla/annostelijoilla helpottaa rasvauksen suorittamista, jos joutuu taipumaan akrobaatiaa vaativiin asentoihin rasvaa pumpatessa.
ethän sää vaan le remmivetooseen mopoon sortunu kun tärkein osa-alue jää huomiootta ;) :D ;D 8)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

julkku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 36
Vs: Voitelurasvat
Osta toinenkin rässi,  jos ahistaa.  Vääräkin on paree, kuin ilman.


MKR

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 235
Vs: Voitelurasvat
Hyvin pitkälti ainakin itse olen siirtynyt Viiman Erikoisrasvaan, joka on myös litiumkompleksisaentimella ja muutenkin ominaisuuksiltaan hyvin lähellä Mobil XHP222, ainoastaan halvempaa.

Muutama prässi on käytössä, yhdessä kaivurin mukana kulkevassa taitaa olla vielä kalsiumpohjaista. Veden kesto tietenkin tuolla hyvä. Harkinnassa on ollut siirtyä vielä pykälää parempaan synteettisellä perusöljyllä ja vismuttisaentimella tehtyyn rasvaan. Tuota rasvaa kuitenkin menee vain muutama laatikko vuodessa, ei ole hintakysymys. Jos hyvällä rasvalla ja tiheällä rasvausvälillä säästää yhdenkin laakerin vaihdon olen tyytyväinen. Ei se ainakaan pahasta ole käyttää laadukkaita voiteluaineita.

Ihmettelen miten paljon Universalia kannetaan koneisiin edelleen kaupoista ulos.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Voitelurasvat
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas  tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222  litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.

Näitähän on tarjolla joka lähtöön ja hintaluokkaan. Mutta minun mielestä rasvausväli on tärkeämpää, kuin rasvan väri tai laatu. Siksi keskusvoitelu tiuhalla, mutta pienellä annostuksella on parempi, kuin tööttää se tuubi kerralla sinne tappiin tai laakeriin. Vinhasti pyöriviin kun vaan ei laita mitään tappirasvaa. Keskitetty voitelurivi joko nipoilla, nipalla/annostelijoilla helpottaa rasvauksen suorittamista, jos joutuu taipumaan akrobaatiaa vaativiin asentoihin rasvaa pumpatessa.
ethän sää vaan le remmivetooseen mopoon sortunu kun tärkein osa-alue jää huomiootta ;) :D ;D 8)

Höh, kaikissa kulkuneuvoissa pitää olla kartaani.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Voitelurasvat
Ehkä toi keltainen litiumrasva on suosittu, kun se käy vähän kaikkeen ja on tavallaan turvallinen. Luin joskus tutkimuksen jossa väitettiin, että se rasvan sisältämä perusöljy olisi paras voiteluaine, mikäli laakeri olisi siinä öljykylvyssä, tai tavalliseen laakeriin painettas sitä öjyä kaiken aikaa lisää pikkuhiljaa. Artikkelin mukaan kaikki lisäaineet ja sitkostimet tekevät rasvasta huonompaa mitä tuo öljy on. Ne esitettiin ikäänkuin välttämättömänä pahana, joita tarvitaan, kun kukaan ei jaksa rasvata niinku tunnin välein tai jatkuvasti. Liäaineet ja saostimet esitettiin ikäänkuin keinoina estää liiallinen valuminen, ja kuumankeston paraneminen,  sekä kuitujen saaminen laakeripintojen väliin.
öjykylvyssä nuo kaikki ilmeisesti toteutuisivat ilman lisäaineita.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 469
Vs: Voitelurasvat
Ehkä toi keltainen litiumrasva on suosittu, kun se käy vähän kaikkeen ja on tavallaan turvallinen. Luin joskus tutkimuksen jossa väitettiin, että se rasvan sisältämä perusöljy olisi paras voiteluaine, mikäli laakeri olisi siinä öljykylvyssä, tai tavalliseen laakeriin painettas sitä öjyä kaiken aikaa lisää pikkuhiljaa. Artikkelin mukaan kaikki lisäaineet ja sitkostimet tekevät rasvasta huonompaa mitä tuo öljy on. Ne esitettiin ikäänkuin välttämättömänä pahana, joita tarvitaan, kun kukaan ei jaksa rasvata niinku tunnin välein tai jatkuvasti. Liäaineet ja saostimet esitettiin ikäänkuin keinoina estää liiallinen valuminen, ja kuumankeston paraneminen,  sekä kuitujen saaminen laakeripintojen väliin.
öjykylvyssä nuo kaikki ilmeisesti toteutuisivat ilman lisäaineita.
Juuri noin. Öljy on se joka voitelee ja muut osallistuu talkoisiin pitämällä öljyä voitelukohteessa.
Ns. keltainen perusvassu on turvallinen,just niinku kirjotit. Jos ei oikeasti halua opiskella rasvoja niin perusvassua vaan.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Voitelurasvat
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas  tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222  litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.

Juuri samoilla periaatteilla, tosin Petro Canadaa ja Kendallia. Merkitystä myös sillä, kuinka helppo patruuna on vaihtaa ja kuinka hyvin se toimii rasvaprässissä. Nuo ainakin toimii Milkkarin akkukoneessa ilmavaivoitta ja tulee tyhjäksi kerrasta. Puimurissa lähinnä käytössä Petro Canadan Precision XL EP2, muuten menee hyvin pitkälle kendallin punaista.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 469
Vs: Voitelurasvat
Miten montaa eri rasvaa käytätte. Itse olen käyttänyt kuulalaakereissa litium pohjaisia rasvoja. Taas  tappinivelissä kalsiumpohjaisia, esim punaisa rasvoja jotka ei sovi vierintälaakereihin.
Miten vahvasti seostettuja sitten voi käyttää kuulalaakerissa, niin riippuu kai pyörintänopeudesta Silppurin laakereihin pistin ihan keltaista yleisvaseliinia, kun pyörii vimmatusti. Omien selvitysten perusteella Esim Mobilin sinistä XHP222  litiumkomplexirasvaa voinee käyttää melko laajasti. Pääsisi helpommalla jos voisi käyttää vain yhtä.

Juuri samoilla periaatteilla, tosin Petro Canadaa ja Kendallia. Merkitystä myös sillä, kuinka helppo patruuna on vaihtaa ja kuinka hyvin se toimii rasvaprässissä. Nuo ainakin toimii Milkkarin akkukoneessa ilmavaivoitta ja tulee tyhjäksi kerrasta. Puimurissa lähinnä käytössä Petro Canadan Precision XL EP2, muuten menee hyvin pitkälle kendallin punaista.
Kendall SHP oli käytössä kauan,hyvä rasva. Hinta vaan kamusi ja kamusi että kohta kympin tuubi ni ny ollu vähä aikaa ilman.
ijasja2, millä hintaa sitä nykyään saa?

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Voitelurasvat
Kendall SPH on kalsiumrasva joka on parhaimmillaan tappivoitelussa. Parempi yleisrasva on Kendall Super Blue 427 joka on litium rasva ja sopii nopeisiinkin laakereihin

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Vs: Voitelurasvat
Kendall SPH on kalsiumrasva joka on parhaimmillaan tappivoitelussa. Parempi yleisrasva on Kendall Super Blue 427 joka on litium rasva ja sopii nopeisiinkin laakereihin

Kumpi noista sopii paremmin 1000 rpm nivelakseliin, sph vai sb427 ?

Hevi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1037
Vs: Voitelurasvat
Itse laittaisin SB427

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Voitelurasvat
Kendall SPH on kalsiumrasva joka on parhaimmillaan tappivoitelussa. Parempi yleisrasva on Kendall Super Blue 427 joka on litium rasva ja sopii nopeisiinkin laakereihin

Kumpi noista sopii paremmin 1000 rpm nivelakseliin, sph vai sb427 ?
Kompa kysymys, parasta ristikoihin on tappirasva, ei ne neulat lujaa liiku ;)
pessimisti ei pety!

ansseus

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Voitelurasvat
Hyvin pitkälti ainakin itse olen siirtynyt Viiman Erikoisrasvaan, joka on myös litiumkompleksisaentimella ja muutenkin ominaisuuksiltaan hyvin lähellä Mobil XHP222, ainoastaan halvempaa.

Muutama prässi on käytössä, yhdessä kaivurin mukana kulkevassa taitaa olla vielä kalsiumpohjaista. Veden kesto tietenkin tuolla hyvä. Harkinnassa on ollut siirtyä vielä pykälää parempaan synteettisellä perusöljyllä ja vismuttisaentimella tehtyyn rasvaan. Tuota rasvaa kuitenkin menee vain muutama laatikko vuodessa, ei ole hintakysymys. Jos hyvällä rasvalla ja tiheällä rasvausvälillä säästää yhdenkin laakerin vaihdon olen tyytyväinen. Ei se ainakaan pahasta ole käyttää laadukkaita voiteluaineita.

Ihmettelen miten paljon Universalia kannetaan koneisiin edelleen kaupoista ulos.

Ostin minäkin paketin Viima erikoisrasvaa EP-2, onko tästä vihreästä eväästä minkälaista kokemusta raatilaisilla jokapaikan rasvana.Myyjä  kertoi sen olevan alkuperäisrasvana Volvolla käytössä