Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Sato näkymät.  (Luettu 10837 kertaa)

carhu

  • Vieras
Vs: Sato näkymät.
Totuuden torvi nyt huutelee mitä huutelee mut on siellä pieni totuuden jyväkin mukana. Lohkokohan suomessa on ihan älyttömän pieni. Jos lohkokoko saataisiin edes toiselle kymmenelle niin se auttaisi jo paljon mutta kun ei. Niin paljon halukkaita viljelijöitä vaikka viljely on kannattamatonta (näiden samojen mielestä?) Ja nii n paljon vastusta tilusjärjestelyihin...

Siellä missän voi raivata 100ha yhteen lohkoon niin ne todellakin ovat voittajia tulevaisuudessa jos rahat riittävät sinne asti. Valitettavasti omalla seudulla ei moiseen ole mahdollisuutta... pitäisi toiminta siirtää noin 500km pohjoiseen vähintään..

Aena vaen kovenee nuot vaatimukset.Tuntralta tuvet helevettiin .Naapurin pellot minulle.Mitäs viellä.Oon aena ite pyrkinny siihen kun oon ostannu maata notta ostan sieltä missä voen ite vilijellä ee sitte tartte muiten maeta himota.Peltova se on oltava mielellään vaekka vähän enemmänki ja liki etusella paekalla. Niilä viellä aenaki on mahollisuutta. :D

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sato näkymät.
Totuuden torvi nyt huutelee mitä huutelee mut on siellä pieni totuuden jyväkin mukana. Lohkokohan suomessa on ihan älyttömän pieni. Jos lohkokoko saataisiin edes toiselle kymmenelle niin se auttaisi jo paljon mutta kun ei. Niin paljon halukkaita viljelijöitä vaikka viljely on kannattamatonta (näiden samojen mielestä?) Ja nii n paljon vastusta tilusjärjestelyihin...

Siellä missän voi raivata 100ha yhteen lohkoon niin ne todellakin ovat voittajia tulevaisuudessa jos rahat riittävät sinne asti. Valitettavasti omalla seudulla ei moiseen ole mahdollisuutta... pitäisi toiminta siirtää noin 500km pohjoiseen vähintään..

Aena vaen kovenee nuot vaatimukset.Tuntralta tuvet helevettiin .Naapurin pellot minulle.Mitäs viellä.Oon aena ite pyrkinny siihen kun oon ostannu maata notta ostan sieltä missä voen ite vilijellä ee sitte tartte muiten maeta himota.Peltova se on oltava mielellään vaekka vähän enemmänki ja liki etusella paekalla. Niilä viellä aenaki on mahollisuutta. :D

Ei kokonaan pois vaan samalle tasolle . Ketä sitten vinkuu . Vienti sakkaa koska korona vaikuttaa muihinkin valtioihin , verotulot vähenee .  :P
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Sato näkymät.
Viljan viljely tiloilta käydään töissä  muualla tai on yritystoimintaa   tai  eläkeläinen viljelee.    Se on perinne ja perintö.  Eivät tule myyntiin , ei koe että  tarvitsisi liittää yhteen isommiksi tiloiksi.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sato näkymät.
Viljan viljely tiloilta käydään töissä  muualla tai on yritystoimintaa   tai  eläkeläinen viljelee.    Se on perinne ja perintö.  Eivät tule myyntiin , ei koe että  tarvitsisi liittää yhteen isommiksi tiloiksi.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid=280418109864439&set=gm.3127942227273417&type=3&theater

Tätäkö kannatat ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Turhapuro

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 891
  • Johtaja Turhapuro
Vs: Sato näkymät.
Onko Sorkkiksen tila ollut aina kasvinviljelytila vai onko eläimistä siirrytty laajapohjaisempaan yritystoimintaan?
Työn tekeminen on aina kiehtonut minua, siksipä voin katsoa sitä vaikka kuinka monta tuntia.

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Sato näkymät.
Ei aukea tai en osaa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Sato näkymät.
Nyt olisi mahdollista Suomessa jakaa alueille mitä tuotetaan .  Eteläinen Suomi tuottaisi rypsiä/rapsia   ja vehnää, nämä rahakasvit.   Halvemmat rehu  viljat tuotetaan  pohjoisempana, missä on kotieläin tilatkin.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Sato näkymät.
Nyt olisi mahdollista Suomessa jakaa alueille mitä tuotetaan .  Eteläinen Suomi tuottaisi rypsiä/rapsia   ja vehnää, nämä rahakasvit.   Halvemmat rehu  viljat tuotetaan  pohjoisempana, missä on kotieläin tilatkin.

Älä kirjoita paskaa . Neuvostoliiton touhua .  >:(
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5142
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Sato näkymät.
Ei ole ja101 turhaan huudellut jos tällaisia juttuja kaakossa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kouvolalainen-tuomo-etsii-maatilaa-poikkeuksellisin-keinoin-tarjoaa-tonnin-vihjepalkkiota-facebookissa-julkaistu-ilmoitus-sai-paikallaan-junnanneen-hankkeen-uusille-kierroksille/7861406

Painetta riittää. Ja rahhaa. Muttei maata... kuin sitten "tundralla". ;D

Niin käsitääkseni kyseinen henkilö ei etsi peltoa viljelyyn vaan vanhaa maataloa jossa tontti olisi hieman isompi kuin puoli hehtaaria...

Aika vähän kymijoen länsipuolella on tiloja(taloja) tyhjillään kyllä niihin asukkaat on yleensä löytynyt ja pellot ovat löytäneet ostajansa. Sitten kun mennään enemmän itään niin peltokuviotkin pienenee ja tyhjiä talojakin näkyy enemmän.

Aena vaen kovenee nuot vaatimukset.Tuntralta tuvet helevettiin .Naapurin pellot minulle.Mitäs viellä.Oon aena ite pyrkinny siihen kun oon ostannu maata notta ostan sieltä missä voen ite vilijellä ee sitte tartte muiten maeta himota.Peltova se on oltava mielellään vaekka vähän enemmänki ja liki etusella paekalla. Niilä viellä aenaki on mahollisuutta. :D
No sama ajatus itsellä. Eli peltoja sieltä missä niitä voi itse oikeasti viljellä. Toki nykystä tukisysteemiä kun kattoo niin pellot nyt voi ostaa melkein mistä vain jos hinta kohdallaan. Pitelee siellä sitten heinää ja niittelee sillon tällön pois. Keräilee tuet tilille ja unohtaa kokonaan sen, että pitäisi jotain tuottaa.

En ole mitään uusjakoa tekemässä, mut se olis aika viisastemppu pidemmässä juoksussa. Suomessa ei tarvita lähes 50000 maatilaa, huoltovarmuus säilyy pienemmälläkin tilamäärällä. Siihen suuntaan ollaan toki menossa ja ehkä vuonna 2050 ollaan siinä tilanteessa, että tiloja on vain puolet. Mielestäni kuitenkin nyt hommaa jarrutetaan politiikalla. Annetaan avokätisesti erilaisia tukia jolla ei ole tarkoituskaan tuottaa mitään. Tilusrakenne pirstoutuu entisestään kun jatkavat tilat yrittävät kasvattaa pinta-alaa jotta eläminen olisi mahdollista jne.


Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26108
  • vastustan
Vs: Sato näkymät.
sorkiskin puhisee  kuin tukkoon menny pölyimuri pohjoisen raivioista ja siinä sivussa unohtaa että vieressä oleva tueton pelto on edullisempaa kuin kaukana olevat tuetut pellot. oliko maitotaloudessa noin 10 kilometriä raja.

etelässä varmaan vielä lyhyempi liikenteen ja sen infran tuomista  haasteista johtuen :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

carhu

  • Vieras
Vs: Sato näkymät.
Ei ole ja101 turhaan huudellut jos tällaisia juttuja kaakossa: https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/kouvolalainen-tuomo-etsii-maatilaa-poikkeuksellisin-keinoin-tarjoaa-tonnin-vihjepalkkiota-facebookissa-julkaistu-ilmoitus-sai-paikallaan-junnanneen-hankkeen-uusille-kierroksille/7861406

Painetta riittää. Ja rahhaa. Muttei maata... kuin sitten "tundralla". ;D

Niin käsitääkseni kyseinen henkilö ei etsi peltoa viljelyyn vaan vanhaa maataloa jossa tontti olisi hieman isompi kuin puoli hehtaaria...

Aika vähän kymijoen länsipuolella on tiloja(taloja) tyhjillään kyllä niihin asukkaat on yleensä löytynyt ja pellot ovat löytäneet ostajansa. Sitten kun mennään enemmän itään niin peltokuviotkin pienenee ja tyhjiä talojakin näkyy enemmän.

Aena vaen kovenee nuot vaatimukset.Tuntralta tuvet helevettiin .Naapurin pellot minulle.Mitäs viellä.Oon aena ite pyrkinny siihen kun oon ostannu maata notta ostan sieltä missä voen ite vilijellä ee sitte tartte muiten maeta himota.Peltova se on oltava mielellään vaekka vähän enemmänki ja liki etusella paekalla. Niilä viellä aenaki on mahollisuutta. :D
No sama ajatus itsellä. Eli peltoja sieltä missä niitä voi itse oikeasti viljellä. Toki nykystä tukisysteemiä kun kattoo niin pellot nyt voi ostaa melkein mistä vain jos hinta kohdallaan. Pitelee siellä sitten heinää ja niittelee sillon tällön pois. Keräilee tuet tilille ja unohtaa kokonaan sen, että pitäisi jotain tuottaa.

En ole mitään uusjakoa tekemässä, mut se olis aika viisastemppu pidemmässä juoksussa. Suomessa ei tarvita lähes 50000 maatilaa, huoltovarmuus säilyy pienemmälläkin tilamäärällä. Siihen suuntaan ollaan toki menossa ja ehkä vuonna 2050 ollaan siinä tilanteessa, että tiloja on vain puolet. Mielestäni kuitenkin nyt hommaa jarrutetaan politiikalla. Annetaan avokätisesti erilaisia tukia jolla ei ole tarkoituskaan tuottaa mitään. Tilusrakenne pirstoutuu entisestään kun jatkavat tilat yrittävät kasvattaa pinta-alaa jotta eläminen olisi mahdollista jne.

Tuassa tuki järjestelmässä on juurrikin se vialla notta ee tarvitse vilijellä sillaen oekejasti.Riittää kun vaen omistaa. Se nyt vaen on niin notta mee ee mahteta tualle juurrikaan mittää. Vaan ee vaevuta  synkkyyteen . Näellä seon mentävä tae sitte kuvioesta poes.

totuuden torvi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1964
Vs: Sato näkymät.
Eteläisessä Suomessa  saa ja pitää olla kotieläintiloja koska siellä  markkinat on.  Proiskut ja kanat  on iso ryhmä, mutta nehän käyttää vehnää.  Kantvik   tarvitsee  rypsiä ettei  tarvitse tuoda niin paljon Baltiasta.. Eteläinen Suomi sopii hyvin näille kasveille, sehän on vain taidosta kiinni onnistuuko.
Lehmälät pitää olla niin , ettei niiden rehu kuljetukset ole valtateillä tukkona.   Kun rakennetaan lehmälä  600 elikolle on haastetta sijoittaa se  että kaikki toimii helposti.

Viimeksi muokattu: 12.07.20 - klo:10:51 kirjoittanut totuuden torvi

carhu

  • Vieras
Vs: Sato näkymät.
 Totta kae kaekkija vilijelijöitä pittää kannustaa .Ihan kaikkija alueista riippumatta.Kaikki joilla sivilirohkeus vaen riittää niin eeku semppijä. :D

JäyhäJököttäjä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 282
Vs: Sato näkymät.
En ole mitään uusjakoa tekemässä, mut se olis aika viisastemppu pidemmässä juoksussa. Suomessa ei tarvita lähes 50000 maatilaa, huoltovarmuus säilyy pienemmälläkin tilamäärällä.

Uusjako ei välttämättä olisi huono ajatus. Itsellä suurempaa valittamista kun keskimääräinen lohkokoko on sentään päälle 7 hehtaaria. Osaa lohkoista ei pysty järkevästi enää suurentamaan, mutta kunhan tuon lähimmän naapurin vanhaisäntä on kirkkomaalla, niin käydään nykyisännän kanssa pienet neuvottelut uudelleenjärjestelyistä. Isä jo aikanaan yritti naapurin vanhanisännän kanssa, mutta "vain kuolleen ruumiini yli" vaikka molemmat olisivat hyötyneet. Isompia ja paremman muotoisia lohkoja. Mutta taitaa olla niin, että vasta poika saa keskimäärin yli 10 hehtaarin lohkot.