Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Nivelakseli ja työturvallisuus  (Luettu 12133 kertaa)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7101
  • karkki vai keppana?
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
Minulla on ulosottoakselissa kertojavaihde ja letkuilla öljyt metsäkärrystä. Kertojavaihde siksi, että ojien ylityksissä tai uppoamistilanteissa suoraan VOakselin jatkeena oleva pumppu voisi osua aisaan ja hajota. Vaihde nostaa pumpun riittävän ylös, jotta se ei osu aisaan. Nivelaisaa voi käyttää vapaasti äärestä toiseen ajattelematta akselikulmia. Ei tuo niin pahan hintainen ole ainakaan tuplalaajakulma-akseliin verrattuna.

Mulla samoin, isohko mäntäpumppu kiinni kertojavaihteessa. Tykkään että on hyvä systeemi kun ei traktorin hydrauliikka riitä, ei tarvi varoa nivelakselia kuten olisi pumpulla joka kärryssä kiinni. Painaahan tuo melkolailla, ja puolentoista tuuman letkut jämäkät käännellä paikalleen laittaessa
.

Mä halusin pumpun aisalle (en enää muista mikä oli suurin syy), taitaa pyörä ottaa kiinni pumpun kertojaan jos aisan ajaa kiinni pyörään, ongelmathan tuossa alkaa sen jälkeen jos sen kaataa.
Laajakulma-akseli toimii äänettömästi ei tule hyttiin mitään resonassi ääniä yms, en tiedä tuleeko tumpissa olevastakaan?
pessimisti ei pety!

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1567
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus


Mä halusin pumpun aisalle (en enää muista mikä oli suurin syy), taitaa pyörä ottaa kiinni pumpun kertojaan jos aisan ajaa kiinni pyörään, ongelmathan tuossa alkaa sen jälkeen jos sen kaataa.
Laajakulma-akseli toimii äänettömästi ei tule hyttiin mitään resonassi ääniä yms, en tiedä tuleeko tumpissa olevastakaan?

Mites tuommoinen niittomurskaimen kaksoiskulmavaihde toimisi aisalle asennettuna pumpun eteen..... pyörii ainakin sen 360  ::)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
Minulla on ulosottoakselissa kertojavaihde ja letkuilla öljyt metsäkärrystä. Kertojavaihde siksi, että ojien ylityksissä tai uppoamistilanteissa suoraan VOakselin jatkeena oleva pumppu voisi osua aisaan ja hajota. Vaihde nostaa pumpun riittävän ylös, jotta se ei osu aisaan. Nivelaisaa voi käyttää vapaasti äärestä toiseen ajattelematta akselikulmia. Ei tuo niin pahan hintainen ole ainakaan tuplalaajakulma-akseliin verrattuna.

Mulla samoin, isohko mäntäpumppu kiinni kertojavaihteessa. Tykkään että on hyvä systeemi kun ei traktorin hydrauliikka riitä, ei tarvi varoa nivelakselia kuten olisi pumpulla joka kärryssä kiinni. Painaahan tuo melkolailla, ja puolentoista tuuman letkut jämäkät käännellä paikalleen laittaessa
.

Mä halusin pumpun aisalle (en enää muista mikä oli suurin syy), taitaa pyörä ottaa kiinni pumpun kertojaan jos aisan ajaa kiinni pyörään, ongelmathan tuossa alkaa sen jälkeen jos sen kaataa.
Laajakulma-akseli toimii äänettömästi ei tule hyttiin mitään resonassi ääniä yms, en tiedä tuleeko tumpissa olevastakaan?

On tuo kärry ollut kyljelläänkin, eikä mitään ongelmaa vaikka on Valtran perässä ts. vetokoukku syvällä. Kertoja ja mäntäpumppupaketti tuo pumpun yläviistoon työntövarren korvakon nurkille, ei voi koskaan ottaa kärryn aisaan tms. kiinni.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Jiitu

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8
  • Norra Karelen
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
Muistaakseni Eurocardanilla oli pto akseli keskitetyllä voitelulla, yks nippa koko helahoitoon. Tainnu hävitä vähin äänin pois.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
Nyt ruskuntestaus, muutama tiiviste hain ja siinä oheessa nivelakseli asiaa hardiruisku. Kuulema ei aloita testausta lainkaan elei suojukset paikoilaan. Ei siinä, seinässä roikui ne ehjänä irroitetut suojat, rasvasin ja paikoileen. Saa nähdä repeytyykö ne sitten vai muistanko otta ne talteen

https://www.youtube.com/watch?v=kgGqO5fe2ps
Ois varmaan käteviä

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9722
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
Kävin testauttamassa ruiskun jossa nivelakselissa suojat paikoillaan, mutta traktorissa ja ruiskun pumpussa ei.  Eipä kukaan mitään valitellut. Tai en minä tiedä onko tuossa pumpussa ollut ikinä "tötteröä". Luulisin että on, mutta ei oo mulle asti tullut. Muutenkin testaus oli lähinnä kuulumisten vaihtoa, kun taas oli 5v vierähtänyt.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65257
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
tuo muuten ihan totta.   kun noita katastuksia on heitetty lonkalta ja siinä samalla saatu maailmaa parannettua.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9722
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
tuo muuten ihan totta.   kun noita katastuksia on heitetty lonkalta ja siinä samalla saatu maailmaa parannettua.

Eihän nyt sentäs ihan lonkalta. Tarkkaa työtähän tuo  ::) Ittiä ihmetytti kun enää levitys tasaisuutta ei tutkittu pöydällä vaan mitta kannulla virtauma / suutin / minuutti. Pöydän käyttö oli kuulemma kielletty. Miten tuo tasaisuus näkyy tuossa kannu testissä ? Kuivalla kelillä kuivalla pihalla testi on paljon parempi. Nooh nyt sitten mittakannut peliin 3 vuoden välein ja rahat pois köyhiltä. Onneksi ei mennyt monopolille.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: Nivelakseli ja työturvallisuus
Ei edes vilkaisut sitä, muuta kun puomit leväleen ja pöydälle, näytää hyvältä ja se joku ilmakuplien mittari kiinni ja sitten lasku kouraan, aika kova minuutti hinta siinä.