Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Antibiootti  (Luettu 7356 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Antibiootti
Robottilypsyssä olis kuulemma ollut hankaluuksia antibioottien kanssa .

Tuttu Tuottaja harmitteli asemalypsyllä tapahtunutta : Lehmään oli antibiootti hoidon jälkeen tehty parina päivänä peräkkäin antibiootti testi . Oli varmuuden vuoksi tehnyt testin tankkimaidosta joka olikin näyttänyt antibioottia olleen maidossa , maidot maahan . Oliko testi epäluotettava ? Toinen epäillys oli et toinen lehmä olisi imenyt antibioottilehmää mikä ei ole mahdotonta .
Asiallista keskustelua !!!

Tämä ei tapahtunut etelässä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7359
  • Never Trust a Hippy
Vs: Antibiootti
Mistä sen tietää, että mitä tapahtui.

Todennäköisintä varmaan on se, että joku toinen lehmä on imenyt antibioottilääkitys lehmän utareita. Itsekin pidit tätä mahdollisena, koska "Tämä ei tapahtunut etelässä"
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi

carhu

  • Vieras
Vs: Antibiootti
Mistä sen tietää, että mitä tapahtui.

Todennäköisintä varmaan on se, että joku toinen lehmä on imenyt antibioottilääkitys lehmän utareita. Itsekin pidit tätä mahdollisena, koska "Tämä ei tapahtunut etelässä"

Vaen voehan tua tapahtuva "etelässäki"tae sitte ee vae.Ohojaus virhe luulen ma.

pig24

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12039
Vs: Antibiootti
Se imijä ei lopeta ennen nenäpiikkirengasta - tuollainen paljastuu aika nopeasti.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Antibiootti
Mistä sen tietää, että mitä tapahtui.

Todennäköisintä varmaan on se, että joku toinen lehmä on imenyt antibioottilääkitys lehmän utareita. Itsekin pidit tätä mahdollisena, koska "Tämä ei tapahtunut etelässä"

Vaen voehan tua tapahtuva "etelässäki"tae sitte ee vae.Ohojaus virhe luulen ma.
Laitoin tuon kommentin etette ala etelää syytelemään . Mikä ohjaus virhe ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Antibiootti
Robottilypsyssä olis kuulemma ollut hankaluuksia antibioottien kanssa .

Tuttu Tuottaja harmitteli asemalypsyllä tapahtunutta : Lehmään oli antibiootti hoidon jälkeen tehty parina päivänä peräkkäin antibiootti testi . Oli varmuuden vuoksi tehnyt testin tankkimaidosta joka olikin näyttänyt antibioottia olleen maidossa , maidot maahan . Oliko testi epäluotettava ? Toinen epäillys oli et toinen lehmä olisi imenyt antibioottilehmää mikä ei ole mahdotonta .
Asiallista keskustelua !!!

Tämä ei tapahtunut etelässä .

Eli jotakin ehkä tapahtui, mutta saattoi olla tapahtumattakin. Yleensä suurin riskitekijä antibioottivahinkoihin löytyy sieltä ruiskun tylpemmästä päästä. Tai antibioottitestin tekijästä. Vaikka delvotestin teko pitäisi onnistua 5-vuotiaalta apinaltakin, onnistuu jotkut senkin ryssimään.  Vääriä positiivisia ilmeisesti tulee joskus, mutta niihinkin tilanteisiin on ratkaisut olemassa.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3626
Vs: Antibiootti
Robottilypsyssä olis kuulemma ollut hankaluuksia antibioottien kanssa .

Tuttu Tuottaja harmitteli asemalypsyllä tapahtunutta : Lehmään oli antibiootti hoidon jälkeen tehty parina päivänä peräkkäin antibiootti testi . Oli varmuuden vuoksi tehnyt testin tankkimaidosta joka olikin näyttänyt antibioottia olleen maidossa , maidot maahan . Oliko testi epäluotettava ? Toinen epäillys oli et toinen lehmä olisi imenyt antibioottilehmää mikä ei ole mahdotonta .
Asiallista keskustelua !!!

Tämä ei tapahtunut etelässä .

Eli jotakin ehkä tapahtui, mutta saattoi olla tapahtumattakin. Yleensä suurin riskitekijä antibioottivahinkoihin löytyy sieltä ruiskun tylpemmästä päästä. Tai antibioottitestin tekijästä. Vaikka delvotestin teko pitäisi onnistua 5-vuotiaalta apinaltakin, onnistuu jotkut senkin ryssimään.  Vääriä positiivisia ilmeisesti tulee joskus, mutta niihinkin tilanteisiin on ratkaisut olemassa.
Toinen se tod.näk.syy on se,on lääkitty väärää lehmää.Tästähän ruokavirasto,Valio lähettelee vähän väliä kirjeitä.Tätä tapahtuu koko Suomessa,etenkin pihatoissa ja robopihatoissa.Piikki on mennyt väärään lapaan ja yhdestä piikistä tulee täydet varoajat.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Antibiootti
Robottilypsyssä olis kuulemma ollut hankaluuksia antibioottien kanssa .

Tuttu Tuottaja harmitteli asemalypsyllä tapahtunutta : Lehmään oli antibiootti hoidon jälkeen tehty parina päivänä peräkkäin antibiootti testi . Oli varmuuden vuoksi tehnyt testin tankkimaidosta joka olikin näyttänyt antibioottia olleen maidossa , maidot maahan . Oliko testi epäluotettava ? Toinen epäillys oli et toinen lehmä olisi imenyt antibioottilehmää mikä ei ole mahdotonta .
Asiallista keskustelua !!!

Tämä ei tapahtunut etelässä .

Eli jotakin ehkä tapahtui, mutta saattoi olla tapahtumattakin. Yleensä suurin riskitekijä antibioottivahinkoihin löytyy sieltä ruiskun tylpemmästä päästä. Tai antibioottitestin tekijästä. Vaikka delvotestin teko pitäisi onnistua 5-vuotiaalta apinaltakin, onnistuu jotkut senkin ryssimään.  Vääriä positiivisia ilmeisesti tulee joskus, mutta niihinkin tilanteisiin on ratkaisut olemassa.
Toinen se tod.näk.syy on se,on lääkitty väärää lehmää.Tästähän ruokavirasto,Valio lähettelee vähän väliä kirjeitä.Tätä tapahtuu koko Suomessa,etenkin pihatoissa ja robopihatoissa.Piikki on mennyt väärään lapaan ja yhdestä piikistä tulee täydet varoajat.

Ei varmana ollut väärä lehmää lääkitty . Lehmästä otettu näyte oli ollut puhdas varoajat otettu huomioon , varoajathan ei välttämättä toteudu . Roboilla on ollut antbiootin kanssa vaikka uusimmissa niiden pitäis reagoida antibioottimaitoon .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Antibiootti
Joskus menneisyydessä on kerran käynyt niin että testattavan lehmän maito on ollut puhdas ja delvotest-pikari selvästi keltainen eli ei jäämiä, mutta ylläri ylläri tankista otettu kontrollinäyte olikin iloisen violetti. Siinähän automaattisesti tulee mieleen että näytepikarit ovat vain menneet testauksessa sekaisin, mutta tuossa tapauksessa olin 100% varma että en sekoillut näytteiden kanssa. No, uusi näyte heti perään samana päivänä. Toinen tulos näytti sekä hoidetun lehmän että tankkinäytteen osalta negatiivista. Olin niin vainoharhainen että taisin testata illalla vielä kolmannenkin kerran ja oli negatiivinen. Syytä tuolle kontrollinäytteen ensimmäiselle positiiviselle ei löytynyt, pikareissa oli päiväystä jäljellä eivätkä olleet päässeet jäätymään/vahingoittumaan tms. Se tuli ainoana mieleen että otin näytteet tuotosseurannan pikareihin ja mietin että jos siitä säilöntäainepilleristä oli pesusta huolimatta jäänyt jäämiä purkin pohjalle ja delvotest oli reagoinut siihen? En tiedä onko mahdollista mutta jäi mietityttämään.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Antibiootti
Joskus menneisyydessä on kerran käynyt niin että testattavan lehmän maito on ollut puhdas ja delvotest-pikari selvästi keltainen eli ei jäämiä, mutta ylläri ylläri tankista otettu kontrollinäyte olikin iloisen violetti. Siinähän automaattisesti tulee mieleen että näytepikarit ovat vain menneet testauksessa sekaisin, mutta tuossa tapauksessa olin 100% varma että en sekoillut näytteiden kanssa. No, uusi näyte heti perään samana päivänä. Toinen tulos näytti sekä hoidetun lehmän että tankkinäytteen osalta negatiivista. Olin niin vainoharhainen että taisin testata illalla vielä kolmannenkin kerran ja oli negatiivinen. Syytä tuolle kontrollinäytteen ensimmäiselle positiiviselle ei löytynyt, pikareissa oli päiväystä jäljellä eivätkä olleet päässeet jäätymään/vahingoittumaan tms. Se tuli ainoana mieleen että otin näytteet tuotosseurannan pikareihin ja mietin että jos siitä säilöntäainepilleristä oli pesusta huolimatta jäänyt jäämiä purkin pohjalle ja delvotest oli reagoinut siihen? En tiedä onko mahdollista mutta jäi mietityttämään.

Tuota samaa asiaa Tuottaja arveli itsekkin . Testi ei ole täysin luotettava . Jos imijä lehmä olisi ollut kyseessä olisi antibiootti tankkimaidosta löytynyt aiemmin .

Tarkka kaveri toi Tuottaja , oli epäillyt testin luotettavuutta ja olivat tehdeet varmuuden vuoksi tankkimaidosta testin . Jos nimittäin ei olisi tehnyt testiä olisi maksut olleet suurta luokkaa . Antibiootti maitoja on nyt ollut enemmän .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Antibiootti
Joskus menneisyydessä on kerran käynyt niin että testattavan lehmän maito on ollut puhdas ja delvotest-pikari selvästi keltainen eli ei jäämiä, mutta ylläri ylläri tankista otettu kontrollinäyte olikin iloisen violetti. Siinähän automaattisesti tulee mieleen että näytepikarit ovat vain menneet testauksessa sekaisin, mutta tuossa tapauksessa olin 100% varma että en sekoillut näytteiden kanssa. No, uusi näyte heti perään samana päivänä. Toinen tulos näytti sekä hoidetun lehmän että tankkinäytteen osalta negatiivista. Olin niin vainoharhainen että taisin testata illalla vielä kolmannenkin kerran ja oli negatiivinen. Syytä tuolle kontrollinäytteen ensimmäiselle positiiviselle ei löytynyt, pikareissa oli päiväystä jäljellä eivätkä olleet päässeet jäätymään/vahingoittumaan tms. Se tuli ainoana mieleen että otin näytteet tuotosseurannan pikareihin ja mietin että jos siitä säilöntäainepilleristä oli pesusta huolimatta jäänyt jäämiä purkin pohjalle ja delvotest oli reagoinut siihen? En tiedä onko mahdollista mutta jäi mietityttämään.

Mä oon lääkinnyt väärää lehmää parsinavetassa. Ihan satumalta otin silloisen T-101 tankista, en mä tiennyt väärää lääkinneeni, mutta niin vaan oli. Delvon oon kerran ryssinyt tankista. Ihan sininen … toinen näyte puhdas ja aamu yön tunteina kolmaskin. En tiedä oliko tuossa joku maidon mittavirhe. Usein tankki ei kyllä mitenkään kirkkaan keltaiselta näytä, mutta silti negatiivista. Ajatellut, että se 4 asteinen lämpötilako sen muutoksen saa aikaan vrt lypsylämmin.

navettapiika

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 600
Vs: Antibiootti
Kävipä taannoin minulle, että toinen lehmä hörppäsi antibioottimaidot ämpäristä, mitä olin viemässä hävitettäväksi. Soitin tästä tietysti eläinlääkärille, että mitäs nyt ja kauanko tällä nyt on sitä varoaikaa. Eläinlääkäri kertoi minulle, että antibiootti menee tosi huonosti lehmän suoliston kautta maitoon ja kehotti muutaman päivän tarkkailemaan, lypsämään erilleen ja testaamaan. Viikon testasin tankkia, mutta ei sitä sieltä löytynyt.
Tuo väärän lehmän lääkitseminen on melkein klassikko ja tietysti aina lomittajan tekemänä.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: Antibiootti
Kävipä taannoin minulle, että toinen lehmä hörppäsi antibioottimaidot ämpäristä, mitä olin viemässä hävitettäväksi. Soitin tästä tietysti eläinlääkärille, että mitäs nyt ja kauanko tällä nyt on sitä varoaikaa. Eläinlääkäri kertoi minulle, että antibiootti menee tosi huonosti lehmän suoliston kautta maitoon ja kehotti muutaman päivän tarkkailemaan, lypsämään erilleen ja testaamaan. Viikon testasin tankkia, mutta ei sitä sieltä löytynyt.
Tuo väärän lehmän lääkitseminen on melkein klassikko ja tietysti aina lomittajan tekemänä.

Eläinlääkäri oli lääkinnyt kerran lehmää (ei meillä) ja neula oli ollut huonosti tai hajonnut se "liitin". Lääkittävän lehmän kylki oli ollut valkoisena ja se oli lähtenyt hakemaan vaan uutta lääkettä. Sillä välin naapuri lehmä oli jo siivonnut. Oli delvo löytänyt kaksi lypsykertaa antibioottia nuolleeltakin lehmältä.

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8340
Vs: Antibiootti
Aikalailla antibiootti jo laimenee ennen maitoon joutumista. Jos 600 kg lehmän maitoa joku toinen lehmä imee esim 3 litraa on siinä 0,5% lääkityn lehmän annoksesta.
Vähän samaa kuin Navettapiika tuossa jo kirjoitti mulle on joskus opetettu, ettei märehtijälle voi antaa antibioottia suun kautta koska pötsimikrobit hajoittavat antibiootin ennenkuin se vaikuttaa.
Testeillä tulee aika helposti vääriä positiivisia tuloksia ja parempi niinpäin.
Mystinen kesälaatumies

kissankello

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 63
Vs: Antibiootti
Joskus menneisyydessä on kerran käynyt niin että testattavan lehmän maito on ollut puhdas ja delvotest-pikari selvästi keltainen eli ei jäämiä, mutta ylläri ylläri tankista otettu kontrollinäyte olikin iloisen violetti. Siinähän automaattisesti tulee mieleen että näytepikarit ovat vain menneet testauksessa sekaisin, mutta tuossa tapauksessa olin 100% varma että en sekoillut näytteiden kanssa. No, uusi näyte heti perään samana päivänä. Toinen tulos näytti sekä hoidetun lehmän että tankkinäytteen osalta negatiivista. Olin niin vainoharhainen että taisin testata illalla vielä kolmannenkin kerran ja oli negatiivinen. Syytä tuolle kontrollinäytteen ensimmäiselle positiiviselle ei löytynyt, pikareissa oli päiväystä jäljellä eivätkä olleet päässeet jäätymään/vahingoittumaan tms. Se tuli ainoana mieleen että otin näytteet tuotosseurannan pikareihin ja mietin että jos siitä säilöntäainepilleristä oli pesusta huolimatta jäänyt jäämiä purkin pohjalle ja delvotest oli reagoinut siihen? En tiedä onko mahdollista mutta jäi mietityttämään.

Mä oon lääkinnyt väärää lehmää parsinavetassa. Ihan satumalta otin silloisen T-101 tankista, en mä tiennyt väärää lääkinneeni, mutta niin vaan oli.

Näitäkin ihan varmasti sattuu silloin tällöin. Tuossa meidän tapauksessa ei kuitenkaan väärän lehmän lääkinnästä ollut kyse, on nimittäin jäänyt mieleen se että lehmä oli hankala lääkittävä ja tarvittiin väh. kaksi ihmistä vaikka oli vaan tuubeista kyse. Oli siis aina vähintään se kaksi silmäparia joka päivä varmistamassa että aineet päätyy oikeaan otukseen  ;D Mutta on tosiaan jäänyt vaivaamaan se yksi positiivinen tulos, mistä lie johtui.