Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maatilakaivuri  (Luettu 4960 kertaa)

Laineri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Maatilakaivuri
Pari pientä kaivuuhommaa pitäisi tehdä ja lainaan saisi nostolaitteisiin kiinnitettynä maatilakaivurin (Esa tms).Mulla traktorissa ei kääntyvää penkkiä.Saako tuolla yhdistelmällä tehtyä mitään näillä spekseillä?Ei oo kyllä isot hommat kaivettavanakaan mut silti epäilyttää onko turha yritys.Mitä mieltä?Mulla ei yhtään kokemusta maatilakaivureista.

Rammy

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Maatilakaivuri
Täältä löytyy 40 vuoden kokemus Esa/Valtra maatilakaivureista. Ihan jonkun pienen homman voi nostolaitteisiin kiinnitetyllä ja kääntymättömällä penkillä tehdä. Itsellä nuo ovat olleet Valmetin/Valtran perässä kiinnitysholkeissa, on paljon tukevampi kiinnitys. Hitec Valtralla voi penkin ollessa kaivuuasennossa vekslailla pienellä vaihteella, kätevää. Vanhalla Vallulla piti joka siirrolla käännellä penkkiä. Kyllä noilla kaikenlaista on tullut sorkittua, pientä urakkaakin.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Maatilakaivuri
riippuu paljon siitä mitä haluat ja olet valmis tekemään.    tuossa just naapurilla kattelin kun kaivoi pellon reunaan ojan pätkää vanhalla hakkisouvarikaivuviritelmällä.    ja kyllä se lapion voitti 10-6 !     nuo esat ja muut on kyllä ihan päteviä kun ei vertaa johonkin ookkeriin.   pikkukaivut tekee jos vaan osaa suhteuttaa asian oikein.     ( sähkökaapelit pihalla piilotettu esalla )

Laineri

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5
Vs: Maatilakaivuri
Kiitos kommenteista.Joskus nähnyt sellaisiakin kaivuulaitteita joissa on oma istuin.Mahtaako sellaisella sitten olla helpompaa kun penkki ergonomisempi kuin kääntymätön traktorin penkki?Toisaalta sit traktorin siirrot vaivalloisempia.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Maatilakaivuri
ite kyllä tuossa traktorin penkistä kaivellen olen ollut tyytväinen,   kun sillä ei niiiiiin hirveesti kaivellakaan.   kyl sen siitä penkiltä polvin osaa kaivella kuin kääntyvälläkin,  siirto kun tehtävä kuiteski..

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3267
Vs: Maatilakaivuri
Esahan on jo suht hyvä kaivuri, mutta tää kuskin ergonomia ei niin häävi ole.Ja niitä siirtoja kun tulee taajaan pitäs se jotenkin sujua.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Maatilakaivuri
Itte en ymmärrä mitenkä tuollaisilla oman penkin kaivureilla oikein kaivellaan. Siis näillä nostolaite tarmoilla yms. jossa vivut ja istuin kuuluvat kaivuriin. Pitääkö siinä olla oma kuski sille traktorille vai pompitaan puolen metrin välein siirtämään konetta. Niin tuo puolimetriä siitä ajatuksesta, että itte omistan takaveto Valteemin päälle rakennetun kaivurin. Ja sanoisin, että yhdellä siirrolla se valmis oja ei etene ehkä metriä enempää. Penkki kääntyy ja mekaaninen laatikko . Takanakin joskus kytkin ollut, mutta ei mulle tullessa. Voi olla, että joku maatila kaivuri nelikon päällä voi olla kuski ystävällisempi, kuin tuollainen takaveto "kaivuri". Varsinkin kun harrastuneisuus ja työmotivaatio / laatu ei mikään päätähuimaava. Aika äkkiä se kaivuri kuume ja usko omaan kyvykkyyteen tuollaisella härpäkkeellä katos. LIsäksi mahdolliset remontit nostavat kynnystä ryhtyä "suuriin" urakoihin tai siirtää konetta ainakaan mihinkään mettä siimekseen. Saattaa meinaan muuttua osaksi kiinteistöä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64950
Vs: Maatilakaivuri
periaattessahan just tuo ainoa hyöty noista lapionkorvikkeista.   kaivutöihin sitten hankkii oikean kaivurin kuskineen joka tekee työt,   mutta noilla esoilla sit kissat ja oravat saa hautattua.   mitään isompaa urakkaa ei kannata miettiäkään,   mutta esim.  tavaran lastaus kärriin jo hieman mielekkäämpää kuin lapiolla.

PelleH

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 992
Vs: Maatilakaivuri
Melkein joka kylältä löytyy kaivurinomistajia jo valmiiksi. Eikö pientä hommaa voisi antaa jonkun
sellaisen tehtäväksi? 50-60e/h saa jo jonkinmoisen koneen töihin eikä tule oma niska kipeäksi ;D

josef

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 141
Vs: Maatilakaivuri
Onko kellään kuvaa minkälainen laakeri/nivel on kaivuvivuissa. Alkuperäiset kaivettu loppuun  siksi vivut ei pysy hyvin paikallaan. Esasta kysymys. Mistä uudet nivelet.

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Maatilakaivuri
... nostolaitteisiin kiinnitettynä maatilakaivurin (Esa tms).Mulla traktorissa ei kääntyvää penkkiä.Saako tuolla yhdistelmällä tehtyä mitään näillä spekseillä?

Nostolaitteisiin kiinnitetty kaivuri todennäköisesti lapion voittaa mutta ei sillä mitään oikeasti kaiveta. Myös nostolaitteet ovat turhan kovilla varsinkin kun puomi on pitkänä sivulle päin. Joten myös minä suosittelen soittamaan oikean kaivurin omistajille. 

Tuppikiinnityksellä olevalla Esalla jo jotain kaivaakin ihan oikeastikin kunhan saa olla suht taisaisella paikalla eikä tarvitse ulottua kauas. Eikä ole ajasta puutetta. Esa on alunperin tehty salaojaporukoiden tarpeita ajatellen salaojien aloitusten ja kaivojen kaivamiseen jotka yleensä ovat aika helppoja kaivettavia. Esaa ennen taisi olla vaihtoehtoina salaojatyömailla lapio tai suht loppuun kaiveltu Riukuvammas tms.

Hervast

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9944
  • Backpack rap crap, yap-yap yackety-yack
Vs: Maatilakaivuri
Itte en ymmärrä mitenkä tuollaisilla oman penkin kaivureilla oikein kaivellaan. Siis näillä nostolaite tarmoilla yms. jossa vivut ja istuin kuuluvat kaivuriin. Pitääkö siinä olla oma kuski sille traktorille vai pompitaan puolen metrin välein siirtämään konetta. Niin tuo puolimetriä siitä ajatuksesta, että itte omistan takaveto Valteemin päälle rakennetun kaivurin. Ja sanoisin, että yhdellä siirrolla se valmis oja ei etene ehkä metriä enempää. Penkki kääntyy ja mekaaninen laatikko . Takanakin joskus kytkin ollut, mutta ei mulle tullessa. Voi olla, että joku maatila kaivuri nelikon päällä voi olla kuski ystävällisempi, kuin tuollainen takaveto "kaivuri". Varsinkin kun harrastuneisuus ja työmotivaatio / laatu ei mikään päätähuimaava. Aika äkkiä se kaivuri kuume ja usko omaan kyvykkyyteen tuollaisella härpäkkeellä katos. LIsäksi mahdolliset remontit nostavat kynnystä ryhtyä "suuriin" urakoihin tai siirtää konetta ainakaan mihinkään mettä siimekseen. Saattaa meinaan muuttua osaksi kiinteistöä.

Jonkinverran olen kaivellut 702 valmetin perään tehdyllä kaivurilla joka on tuppisovitteissa. Se oli ihan asiallinen apuvehje, kun liikkui saparovedolla ja oikein huonossa paikassa sai puomin voimalla perän siirrettyä helposti sivuun. Myös matalempiin kärreihin sai lastattua suht helposti, mut soraa tai maata lastatessa sille teki mielellään lastauspenkan.
Mut tuonkin koneen koppia oli muokattu suht paljon; nostolaite oli poistettu, lattia tasainen ja koppia hieman levitetty. Ehkä pahin ergonominen puute tuossa oli käyttövipujen sijoittelu venttiilipöydän päällä. Jos vivut saisi penkin sivuille, niin olisi heti vähemmän rasittava asento käyttää.
A hot blonde and a hot brunette, that was all the diversity we needed back in the 90's

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Vs: Maatilakaivuri
Itte en ymmärrä mitenkä tuollaisilla oman penkin kaivureilla oikein kaivellaan. Siis näillä nostolaite tarmoilla yms. jossa vivut ja istuin kuuluvat kaivuriin. Pitääkö siinä olla oma kuski sille traktorille vai pompitaan puolen metrin välein siirtämään konetta. Niin tuo puolimetriä siitä ajatuksesta, että itte omistan takaveto Valteemin päälle rakennetun kaivurin. Ja sanoisin, että yhdellä siirrolla se valmis oja ei etene ehkä metriä enempää. Penkki kääntyy ja mekaaninen laatikko . Takanakin joskus kytkin ollut, mutta ei mulle tullessa. Voi olla, että joku maatila kaivuri nelikon päällä voi olla kuski ystävällisempi, kuin tuollainen takaveto "kaivuri". Varsinkin kun harrastuneisuus ja työmotivaatio / laatu ei mikään päätähuimaava. Aika äkkiä se kaivuri kuume ja usko omaan kyvykkyyteen tuollaisella härpäkkeellä katos. LIsäksi mahdolliset remontit nostavat kynnystä ryhtyä "suuriin" urakoihin tai siirtää konetta ainakaan mihinkään mettä siimekseen. Saattaa meinaan muuttua osaksi kiinteistöä.

Jonkinverran olen kaivellut 702 valmetin perään tehdyllä kaivurilla joka on tuppisovitteissa. Se oli ihan asiallinen apuvehje, kun liikkui saparovedolla ja oikein huonossa paikassa sai puomin voimalla perän siirrettyä helposti sivuun. Myös matalempiin kärreihin sai lastattua suht helposti, mut soraa tai maata lastatessa sille teki mielellään lastauspenkan.
Mut tuonkin koneen koppia oli muokattu suht paljon; nostolaite oli poistettu, lattia tasainen ja koppia hieman levitetty. Ehkä pahin ergonominen puute tuossa oli käyttövipujen sijoittelu venttiilipöydän päällä. Jos vivut saisi penkin sivuille, niin olisi heti vähemmän rasittava asento käyttää.

Niin 812 päällä mulla on UM855. Mutta kyllä mä ainakin oon noloo. Ojan päällä pysyminen ei oo helppoa ja telojen kans mää oon vielä noloompi. Joku kanto etu ja takapyörän välis ihan telassa kiinni aiheuttaa sen että se ei käänny mihinkään. Hytti nyt ihan asiallinen pyörähdellä, mutta niitä pyörähtelyjä tuloo useita sillä aika kovalla paikalla pitää saada olla, että pelkällä puomilla pökäten liikkuu. Paskakasalla matalaan kärryyn jonkin lainen,mutta pikku hiljaa paska on kiinni kaivuris ja kärry aina vääräs kohtaa. Joskus pitäis raput oikein rakentaa, kun telat ei oo yleensä paikalla. Olis vähän helepompi raihnaasen kulukia.

carlos

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Maatilakaivuri
Onko kellään kuvaa minkälainen laakeri/nivel on kaivuvivuissa. Alkuperäiset kaivettu loppuun  siksi vivut ei pysy hyvin paikallaan. Esasta kysymys. Mistä uudet nivelet.
Siellä on nivellaakerit, mittoja en nyt muista. Kaiva vanha pois ja laakerikaupasta uusi.