Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Kauanko veronmaksajalla maksatetaan yhden sektorin hirmuinen ylituotanto  (Luettu 3625 kertaa)

sianlihantuottaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
Mutta siihen Uudenmaan juttuun. Jospa muu maa nostaa hieman vaikka veden hintaa, jotta päijännetunnelin lähtö pysyy auki.
älä nyt horjuta omillaan elävien helsinkiläisten, sorkkiksen ja eemelin turvallisuuden tunnetta :D :D :D :D

Eipä tuo suuremmin taitaisi hetkauttaa?

https://fi.wikipedia.org/wiki/P%C3%A4ij%C3%A4nnetunneli

"Päijännetunnelin eteläosa peruskorjattiin vuonna 2008 huhti-joulukuussa, jolloin pääkaupunkiseudun vesi otettiin Vantaanjoesta. Korjaustöihin osallistui 130 henkilöä, ja työt maksoivat 18 miljoonaa euroa.[3] Edellisen kerran tunneli oli suljettu pohjoisosan peruskorjauksen vuoksi vuonna 2001.[4]"

Jos se tuon yli puoli vuotta saattoi olla poissa käytöstä, niin yhtään mitään katastrofia ei seuraisi. Uudellamalla on muutakin kuin Helsingin seutu ja hyvin pärjäävät veden kanssa. Ja Helsingin seutukin todennäköisesti vain muuttaisi strategiaa. Veden puhdistuskustannukset tietysti jonkun verran nousisivat, mutta vesi ei loppuisi. Mutta että jos kyseinen hintalappu Päijänne-tunnelin auki pitämisestä olisi suurempi kuin korkeammat puhdistuskustannukset, niin todennäköisesti uusimaalaiset sanoisivat, että "pitäkää tunkkinne"?

sianlihantuottaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 194
Piti oikein kartasta tarkistaa, kun en oikein noita seutuja tunne. Oman seudun joet ovat hyvin hallussa mutta tuo Uusimaa ei. Mutta oli sellainen hytinä, että Päijänteestä alkunsa saava pikku puronen Kymijoki nimeltään olisi Uudenmaan rajajoki. Ja on tosiaan, menee Ruotsinpyhtään ja Loviisan rajalla ja Loviisan kauttakin joku haara. Näillä nurkilla Turun seudun vesi rakensi vesiputken Kokemäenjoesta Turkuun. Kymijoesta Loviisasta Helsinkiin suurin piirtein sama matka. Että Päijännetunnelin sulkemisella kiristäminen ja sillä rahastaminen ei onnistuisi.Jos Vantaanjoki ei riitä, niin sitten Kymijoki.

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3661
Sepe hakee maitoa Enontekiön Lidlistä rekkakuormittain.

Sen sijaan että heittelet näitä ns nokkelia kommentteja, niin laskehan joskus, paljonko on rahtikulu per maitolitra, kun maidot haetaan josta Enontekiöltä tai Utsjoelta Oulun meijerille. Saatat yllättyä.
Pitäsin sika-ja viljaukkona suuni hyvin supussa noista rahtikustanuksista.Ei se lihan rahtaaminen Kiinaan ja viljan rahtaaminen ties minne rapakon taakse,ole kumminkaan ilmaista,ei etes veronmaksajille.Täällä vain saa sen kuvan ettei muu maksa kuin maito,mutta tokihan täällä ei juuri muita olekkaan kuin pankkoisäntiä äänessä,huutamassa miten ne muut.Persekkö vielä pitäisi muiden pyyhkiä?

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2710
Utsjoelta oulun valiolle 850 km suuntaansa ( https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/urho-guttormilla-on-25-lehmaa-ja-koko-eu-n-pohjoisin-lypsytila-utsjoella-maitoautolle-edestakaista-matkaa-tulee-1700-kilometria/7112456#gs.3c2ul6).

Nykyaikainen keräilyauto kuluttanee n. 30 l/100 km --> 260 l dieseliä suuntaansa --> polttoainekustannus n 350 €

Reissun p-a kulut n 700 € ja kuskikin tarvii palkkansa.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26071
  • vastustan
Utsjoelta oulun valiolle 850 km suuntaansa ( https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/urho-guttormilla-on-25-lehmaa-ja-koko-eu-n-pohjoisin-lypsytila-utsjoella-maitoautolle-edestakaista-matkaa-tulee-1700-kilometria/7112456#gs.3c2ul6).

Nykyaikainen keräilyauto kuluttanee n. 30 l/100 km --> 260 l dieseliä suuntaansa --> polttoainekustannus n 350 €

Reissun p-a kulut n 700 € ja kuskikin tarvii palkkansa.
ja ainut tila on tuo. tuollahan on niitä erikoisautoja jotka vie kauppaan tavaraa ja tuo tullessaan tonkkamaidot ;) :D ;D 8)
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Utsjoelta oulun valiolle 850 km suuntaansa ( https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/urho-guttormilla-on-25-lehmaa-ja-koko-eu-n-pohjoisin-lypsytila-utsjoella-maitoautolle-edestakaista-matkaa-tulee-1700-kilometria/7112456#gs.3c2ul6).

Nykyaikainen keräilyauto kuluttanee n. 30 l/100 km --> 260 l dieseliä suuntaansa --> polttoainekustannus n 350 €

Reissun p-a kulut n 700 € ja kuskikin tarvii palkkansa.
ja ainut tila on tuo. tuollahan on niitä erikoisautoja jotka vie kauppaan tavaraa ja tuo tullessaan tonkkamaidot ;) :D ;D 8)

Niin kun näkis nuo erikoisautot ?

JäyhäJököttäjä

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 282
Utsjoelta oulun valiolle 850 km suuntaansa ( https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/urho-guttormilla-on-25-lehmaa-ja-koko-eu-n-pohjoisin-lypsytila-utsjoella-maitoautolle-edestakaista-matkaa-tulee-1700-kilometria/7112456#gs.3c2ul6).

Nykyaikainen keräilyauto kuluttanee n. 30 l/100 km --> 260 l dieseliä suuntaansa --> polttoainekustannus n 350 €

Reissun p-a kulut n 700 € ja kuskikin tarvii palkkansa.
ja ainut tila on tuo. tuollahan on niitä erikoisautoja jotka vie kauppaan tavaraa ja tuo tullessaan tonkkamaidot ;) :D ;D 8)

Niin kun näkis nuo erikoisautot ?

On niitä. Mutta siinä on huomattava, että kuormatila on jaettu kahtia. On se pienempi säiliö eli tiloilta ei mahdu kyytiin yhtä paljon maitoa. Ja on kauppoihin menevien tavaroiden kylmäosasto. Johon siihenkään ei mahdu yhtä paljon kuin normaaliin, mutta toisaalta väkmäärä niin vähäinen kaupoissa, että ei tarvitsekaan? Ovat ilmeisesti laskeneet, että kun matkaa tulee 1.700 kilometriä ja on jonkunlaisia lepoaikasäännöksiäkin ja muita niin kannattaa mennä tuollaisella autolla ja kahden kuskin taktiikalla.

Sepeteus

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37228
Utsjoelta oulun valiolle 850 km suuntaansa ( https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/urho-guttormilla-on-25-lehmaa-ja-koko-eu-n-pohjoisin-lypsytila-utsjoella-maitoautolle-edestakaista-matkaa-tulee-1700-kilometria/7112456#gs.3c2ul6).

Nykyaikainen keräilyauto kuluttanee n. 30 l/100 km --> 260 l dieseliä suuntaansa --> polttoainekustannus n 350 €

Reissun p-a kulut n 700 € ja kuskikin tarvii palkkansa.
ja ainut tila on tuo. tuollahan on niitä erikoisautoja jotka vie kauppaan tavaraa ja tuo tullessaan tonkkamaidot ;) :D ;D 8)

Niin kun näkis nuo erikoisautot ?

On niitä. Mutta siinä on huomattava, että kuormatila on jaettu kahtia. On se pienempi säiliö eli tiloilta ei mahdu kyytiin yhtä paljon maitoa. Ja on kauppoihin menevien tavaroiden kylmäosasto. Johon siihenkään ei mahdu yhtä paljon kuin normaaliin, mutta toisaalta väkmäärä niin vähäinen kaupoissa, että ei tarvitsekaan? Ovat ilmeisesti laskeneet, että kun matkaa tulee 1.700 kilometriä ja on jonkunlaisia lepoaikasäännöksiäkin ja muita niin kannattaa mennä tuollaisella autolla ja kahden kuskin taktiikalla.

Olihan niitä öljyautojakin jossa paluukuormana vietiin tavaraa satamaan. Pois ovat hävinneet teiltä.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65276
ryssien kapitaalikuletukset syöny nuokii..

Eemeli

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22055
Utsjoelta oulun valiolle 850 km suuntaansa ( https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/urho-guttormilla-on-25-lehmaa-ja-koko-eu-n-pohjoisin-lypsytila-utsjoella-maitoautolle-edestakaista-matkaa-tulee-1700-kilometria/7112456#gs.3c2ul6).

Nykyaikainen keräilyauto kuluttanee n. 30 l/100 km --> 260 l dieseliä suuntaansa --> polttoainekustannus n 350 €

Reissun p-a kulut n 700 € ja kuskikin tarvii palkkansa.
Alat olla asian ytimessä.
Joillakin tiloilla olisi yhteiskunnalle halvempaa, kun ilmoittaisi määrään ja päästäisi lietekaivoon.
Olisi vähän kuin toistemme paitojen pesua.