Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Meneekö tää ihan näin?  (Luettu 6009 kertaa)

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 469
Vs: Meneekö tää ihan näin?
Tarpeeksi vauhtia niin pysyy pinnalla. Moottorikelkkakin kulkee järvessä veden pinnalla...

 ;D
Jäällä liikkumiseen on ihan taulukko nopeuksien suhteen,jään paksuus vaikuttaa asiaan.
Juuri tuo vasta aalto kyseessä,jos ei muuten niin rantaan tulessa pettää kun aalto nostaa jäätä.
Eli rauhallisesti tai urku auki,tosin rantautuminen kahtasataa voi olla haasteellista.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Meneekö tää ihan näin?
Tarpeeksi vauhtia niin pysyy pinnalla. Moottorikelkkakin kulkee järvessä veden pinnalla...

 ;D
Jäällä liikkumiseen on ihan taulukko nopeuksien suhteen,jään paksuus vaikuttaa asiaan.
Juuri tuo vasta aalto kyseessä,jos ei muuten niin rantaan tulessa pettää kun aalto nostaa jäätä.
Eli rauhallisesti tai urku auki,tosin rantautuminen kahtasataa voi olla haasteellista.

Tämä on yks hyvä esimerkki siitä, miten massan liike-energia vaikuttaa. Tätä aaltoahan pyritään hallitsemaan siltasäännöllä ja akselisijoituksilla.

Mutta edelleen tämä energiakysymys. Jos ajettava pinta olisi niin ideaalinen, että se ei antaisi periksi millään muodoin. Silloin ei tarvittaisi siltasääntöäkään. Mutta kun ei ole.

Jos kävelee suolla ja pysyy pinnalla, niin koko pitäjä ei sitä huomaa. Mutta jos vaikka 20tn liikkuu suolla ja pysyy pinnalla, sen tärinän erottaa puista aika kaukaakin. Nyt sen siltasäännön saa taas tähän, kun nostaa sen pinnalla pysyvän 20tn:n massan etenemisnopeutta. Ennen pitkään siitä tulee sukellusvene.

Nyt kun tie kohtaa sen massan, niin ensimmäisenä siihen kohdistuu etupyörät. Ja sitä kautta koko paskan liike-energia. Ja tämän energian vuoksi kohtaaminen on aika vihainen tapahtuma. Voisi arvailla, että tämä aaltoliike, mikä syntyy massan painovoimasta, muokkautuu tämän liike-energian vuoksi jollakin lailla. Perustuuko se ns. seisovan aallon suhteen rikkomiseen vai mihinkä.

Sinänsä mielenkiintoinen aihe, koska isojen koneiden aiheuttamat tiivistymät pelloilla ja isojen autojen aiheuttamat tievauriot ovat tosiasioita. Vaikka olisi kuinka isot renkaat ja vaikka kuinka monta akselia. Jostain se johtuu, mutta mistä.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Meneekö tää ihan näin?
Jos alusta myötää (palautuen) niin sillä on silloin jokin etenevä ominaistaajuus, resonanssitaajuus. Jos vierivä kuormitus etenee nopeutta joka vahvistaa tätä resonanssia (summautuu siihen vahvistuen) niin silloin alkaa amplitudi kasvaa, voimat suurenevat ja jossain voi tapahtua jotain hassua...

Jos alusta myötää joka tapauksessa, niin suurella nopeudella etenevä kuorma aiheuttaa eteensä samalla nopeudella etenevän eränlaisen 'shokkiaallon' joka voi myös esim heijastua jostakin edessä olevasta kantavammasta esteestä (esim lähelle pintaa tuleva kallio tai muu muu muutos tien rakenteessa) ja sitten summautuu siihen vastaantulevaan aaltoon. Lopputulos on taas sitten joko vaimentuminen tai vahvistuminen, riippuu aaltojen vaiheiden tilasta.

Vetävät akselit aiheuttavat vielä enemmän vinoon suuntatuvia kuormavektoreita kuin vapaasti pyörivät, samoin jarrutukset; ja resonansseja voinee tapahtua jopa eri akselien välillä.
Yhtälö tuskin on yksinkertainen, siihen vaikuttavat ajoneuvon nopeus ja massa, maaperän ominaisuudet ja tien rakenne, renkaat, akselimäärä ja niiden sijainti ja painonjakauma niiden kesken ja muut 10 tuntematonta parametria..

Teoria toiminee huonosti jollain kuivalla moreenilla, mutta näillä riittämättömästi perustetuilla vanhoilla teillä pintakerrokset voivat levätä suorastaan vellovan savipatjan päällä. Näkee kun katsoo raskaan yhdistelmän etenemistä kelirikon aikaan, tie joustaa kuin vesisänky ja taikinamainen savikura tursuaa halkeamista ylös.

Tämä on omaa arveluani, ei perustu mihinkään virallisen tietoon. Sellaistakin voisi löytyä jos keksisi sopivat hakusanat.

Viimeksi muokattu: 13.03.20 - klo:11:49 kirjoittanut metsajussi

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Meneekö tää ihan näin?

Jos kävelee suolla ja pysyy pinnalla, niin koko pitäjä ei sitä huomaa. Mutta jos vaikka 20tn liikkuu suolla ja pysyy pinnalla, sen tärinän erottaa puista aika kaukaakin. Nyt sen siltasäännön saa taas tähän, kun nostaa sen pinnalla pysyvän 20tn:n massan etenemisnopeutta. Ennen pitkään siitä tulee sukellusvene.

Suo on kyllä aika mielenkiintoinen asia noin kantavuuden puolesta. Se voi kohtuullisesti kantaa hitaasti ja rauhallisesti liikkuvan, mutta ei pidä jättää yöksi samaan paikkaan seisomaankaan. Tai ainakin kannattaa illalla vetää se vaijeri jo valmiiksi 'rannalle'...
Se sitova pintakerros voi antaa hiljalleen periksi, ja sen rikkouduttua ei sitten olekaan kuin yksi suunta ja se on alas :-(

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Meneekö tää ihan näin?
Tarpeeksi vauhtia niin pysyy pinnalla. Moottorikelkkakin kulkee järvessä veden pinnalla...

 ;hymyy tukkarejjakka pysy........aika palio

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Meneekö tää ihan näin?
nii et paljon tukkirekan nopeus etn opysyios pinnalla

Agraaari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1022
Vs: Meneekö tää ihan näin?
sori mut hytkyr