Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Jarrullinen Tuhti  (Luettu 3197 kertaa)

SV

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 10
Jarrullinen Tuhti
Ostin noin viisi vuotta vanhan Tuhdin kärrin, jossa on etummaisissa renkaissa jarrut.

Jarrullisen renkaan laakeripesän seutu lämpesi jonkin verran. Toinen puoli ei lämmennyt.

Nostin tunkilla renkaan ilmaan. Ei vaikuta olevan väljystä laakerissa ja rengas pyörii aika hyvin, mutta ottaakohan jarruun kiinni kun jossain kohti hankaa johonkin...

Tässä on jarrusylinterit rummun sisällä. Jarrusysteemiä ei taida pystyä vetristelemään ilman suurempaa purkamista muuten kuin polkemalla jarrua? Onko näissä ollut muilla ongelmia? Mitä olette tehneet?

Pehtoori

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 83
Vs: Jarrullinen Tuhti
Oletko rasvannut navat. Niissä ei alunperin ole juuri rasvaa. Varo työntämästä niin paljon, ettei mene jarruihin. Aloita takimmaisista pyöristä. Veikkaan, että menee tuubi/ pyörä ennenkuin tulee läpi.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Jarrullinen Tuhti
Tuhdissa on paremmat navat kuin muissa kärreissä.Mut joka tapauksessa hyvä tarkistaa ne.Jos stefa on vuotanut niin silloin on päässyt vesi pilaamaan voitelun, nippojahan näissä ei ole.Jarrun herkistely lienee paikallaan ja toiminnan tarkastus.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
Vs: Jarrullinen Tuhti
 Uudemmissa (n. 25 v.) on jo nipat navoissa.  Omiin ja vieraisiin vanhoihin on viritelty jälkikäteen.

Viimeksi muokattu: 21.02.20 - klo:17:24 kirjoittanut ht

-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Jarrullinen Tuhti
Nii, en sitä tiedä, mut nää vanhat navat on tosi vankkoja  esim. verraten samanikäisiin velsoihin jotka tosi kuppasia muutoinkin rakenteeltaan.

Mopomies

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8302
Vs: Jarrullinen Tuhti
Ei se varmaan mahdottomuus ole avata jarrurumpua, jos se on tunkattu ilmaankin. Mutta vois luulla siitä hajusta, jos jarru laahaisi jossakin. Että varmaan sitä laakeria ja sitä rasvaa pitäis eka katsoa.
On vain yksi oikea F-1 moottori.

Rocketdyne F-1 ilman katalysaattoria, urearuiskutusta ja hiukkassuodatinta. Vetää äkeen kuin äkeen.

Viljelijä evp

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3263
Vs: Jarrullinen Tuhti
noo jos pyörittäessä tuntuu että hankaa johonkin, jarruhan laahaa silloin.kannattaa aukaista ja myös sen laakerin voitelu uusia..Ja mielellään kyllä ne kaikki pyörän navat putsata ja laittaa uudet vaseliinit, niin sitten taas menee vuosia eteenpäin.Aivan perushuoltoa ja se laakerin kireys sitten sopivaksi kootessa.Mut älä kysy mikä se on.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Jarrullinen Tuhti
noo jos pyörittäessä tuntuu että hankaa johonkin, jarruhan laahaa silloin.kannattaa aukaista ja myös sen laakerin voitelu uusia..Ja mielellään kyllä ne kaikki pyörän navat putsata ja laittaa uudet vaseliinit, niin sitten taas menee vuosia eteenpäin.Aivan perushuoltoa ja se laakerin kireys sitten sopivaksi kootessa.Mut älä kysy mikä se on.

Pieni hitunen välystä lienee oikea säätö.

Laakerit on ainakin näissä 20+ vuotta vanhoissa punaisissa heikkoja. Kahteen kärryyn olen vaihtanut yhteen pyörään. Rasvaa on ollut. Made in USSR lukee koolissa.
Tympeää kun alkaa kuorma päällä ruske ja naukuminen kaukana kotoa, siinä ei varapyöräkään auta. Viimeksi sain lähes tyhjän kärryn onneksi ajettua kotiin kolmipyöräisenä.
Pitää aina silloin tällöin nostaa pyörät ilmaan ja pyöritellä ja kuulostella mikä on seuraava potilas.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Jarrullinen Tuhti
Nii, en sitä tiedä, mut nää vanhat navat on tosi vankkoja  esim. verraten samanikäisiin velsoihin jotka tosi kuppasia muutoinkin rakenteeltaan.
Velsoissa ei olis hitsaus saumat kiinni jos ne olisi huonompaa kuin Weckmannin alamäki lurut ;D
Kummatkin kestää varmasti sen mihin ovat tarkoitettu, muutama kuorma syksyisin pellolta viljaa, katon alla säilytys.
pessimisti ei pety!

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5107
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Jarrullinen Tuhti
Minkä ikäisistä kärryistä lienee kysymys, mutta meillä oli ongelmia jarrujen kanssa. Jäävät ihan uutenaan laahaamaan päälle. Selitykseksi saatiin että eurooppalaisesta traktorista tulee kovempi paine jarruille kuin kotimaan valmisteesta. Jarrupaineensäädin tuli sitten joka tulisi laittaa kiinni. Nooh edelleen hyllyssä odottamassa.

Asia olisi ollut mielestäni helppo ratkaista riittävän järeillä palautusjousilla, mutta ompa noikin rakentelematta..
Kyliltä kuultua.... "maatalous vaatii välillä kovempaa ryyppäämistä"...