• Tavallinen aihe

Aihe Nesteet renkaisiin  (Luettu 3953 kertaa)

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1366
Vs: Nesteet renkaisiin
Minulla oli suolat pyöräkuormaajan takapyörissä aina. Ainakin yli 15 v. Ei syöpynyt koskaan yhtään venttiiliä ja aina toimivat, kun piti ilmaa tarkastaa tai lisätä. Sisuskumia ei ollut, ihan tubelesselillä mentiin. Ei ollut mitään ongelmia vanteessa koskaan. Kolmet renkaat ajettiin loppuun sillä koneella. Ja niillä vanteilla. Vanteet pysyivät aina ihan kunnossa. Pesurilla pestiin renkaanvaihdon yhteydessä. 

Ruostuminen on hapettumista. Luulen, että hapettumista ei kovin paljoa tapahdu voimakassuolaisen veden täyttämässä renkaassa. Luulo ei kuitenkaan ole tiedon väärti ja traktorin vanne on todella ohut pyöräkuormaajaan verrattuna. Suosittelen varmistamaan asian myös rengasliikkeestä.
huomaako tuota nestetäyttöä maantieajossa mitenkään, äkkiseltään tulee mieleen jotta esimerkiksi traktorin takarengas nestetäytöllä olisi aika huima vauhtipyörä jos olisi neste tarttuvaa. kyllähän vannepainotkin painaa mutta ovat pienemmällä kehänopeudella. mielenkiintoista olisi nähdä minkälainen koski ryöppyää renkaan sisällä kun pitkän matkaa ajetaan maantienopeudella ja sitten äkkijarrutus...

maalaisjärki sanoo että perinteiset vannepainot lisää merkittävästi enempi kulutusta kuin sama paino nokkalimppuja, nestetäyttö voi olla kulutuksen kannalta hyvä ratkaisu vannepainoihin verrattuna?

Ei nestetäyttöä muutoin huomaa, kuin että kiihtyvyys on hieman maltillisempaa, ylämäkiin kone hyytyy nopeammin ja meno on huomattavan vakaata. Koskihan siellä varmaan käy,mutta vapaa tila on niin pieni, ettei se tunnu lainkaan jarrutuksissa tai muutenkaan. Vapaa ilmatila on vain joitain kymmeniä litroja. Lisäksi voi olla että korkeahko ilmanpaine hillitsee kuohumista, en tiedä. Mitään sellaista pientäkään heijaamista en havainnut, kuin vajaassa lietesäiliössä tms. 

Nesteethän laitetaan renkaisiin koneen vakauttamiseksi äärikuormilla. Ei kulutuksella ole siinä merkitystä. Tai on sikäli, että yhdellä ajokerralla sai kuljetettua/irrotettua suuremman lastin. Lisäpainotus uskoakseni vaikuttaa kulutukseen suunilleen saman verran kaikilla toteutustavoilla. Nestetäytön edut ovat matalassa painopisteessä ja koneen mittojen säilymisessä ennallaan ja vakaudessa. Pieni ilmatila - pienempi pomppiminen ajossa. Etupää tyhjänä pomppi selvästi takapäätä helpommin. Pyökkäriinkin olisi ollut mahdollista ottaa lisäpaino metallimurikkana taakse, mutta koneen ulkomitat omisivat kasvaneet turhaan. Vannepainoina yhteensä yli tonnin lisäpainotus ei olisi ollut mitenkään mahdollista. Ja tonnin metallimurikkakin olisi aika kookas.

Vannepainoja voi helposti ja nopeasti säädellä poistamalla tai lisäämälläniitä. Suolatäytön säätäminen on vaikeaa. Siis suolatäyttö vain silloin kun lisäpainon tarve on lähes jatkuvaa. Muutoin siitä on ainakin kulutuksen kannalta vain haittaa. Jos lisäpainoja tarvitsee silloin tällöin, silloin rautaa riviin tai pinoon. Ja pois kun ei tarvitse.

Don Essex

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1366
Vs: Nesteet renkaisiin
Mites pakkasneste mahtais toimia ?

Pakkasneste on kalliimpaa ja ns. ongelmajäte rengastöissä tai puhkeamistilanteessa. Suolavesikään ei toki ole ympäristöystävällistä kun paikalleen leviää, mutta siitä luonto selviää helpommin ja paremmin kuin glykolinesteistä. Renkaita menee monelta raskaissa töissä enemmän kuin syyläreitä ja nestemäärät renkaissa ovat paljon suurempia. Ja vielä  se suolaveden suurempi painokin.