No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?
Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
[/b]
Asia juurikin noin.
Toivottavasti ymmärrätte, että yritykset "löytävät" muitakin vikoja, kuin mahdollisia tiedettyjä vikoja. Tämä on ihan normaalia markkinointikikkaa. Varmuuden vuoksi vaihdettavat komponentit ovat ehjiä, mutta niiden vaihto perustellaan hyvin.
Ennen ei ollut mahdollisia huonoja komponentteja tai asiakasta ei suoraan kusetettu. Nyt se on jokapäiväistä elämää.
Seurailkaapa niiden uusien autojenne/koneiden tai vaikka vanhojen huoltotoimenpiteitä. Aina löytyy jotain korjattavaa, josta voi ottaa maksun.
Ehkä niille v1ttumaisille ja laskustaan aina valittaville asiakkailleen voi tehdä noin.
Ei oikeastaan. Tunnen tuota sektoria hiukan ja nykypäivänä huoltokorjaamot/huoltoihmiset koulutetaan niin, että asiakas pyritään "kynimään" puhtaaksi. Hienotunteisesti tietenkin.
Tämän hetken vempeleissä kun on niin paljon sähköä ja epävarmoja antureita, niin niiden suojassa voidaan asiakkaalle tyrkyttää kaikenlaista. Toki sen ymmärtää, koska varaosilla ja huolloilla/korjauksilla paikataan tuotteen alkuperäistä matalaa hintaa. Tämä yleensä koskee kaikkia uusina ostettuja vehkeitä.
Antureiden viat katsotaan kännin kautta ja jos vikoja löytyy, on helppo aina laittaa uutta osaa. Aina varsinainen vika ei ole edes kyseisessä komponentissa, vaan jossakin muussa tekijässä. Huonossa liitoksessa, huonossa maapotentiaalissa, huonossa kolvauksessa jossain poksissa... jne.
Tämä on säälittävää katseltavaa, varsinkin maajusseja kohtaan, kun ne tulot ovat mitä ovat. Mutta tilanne on tämä. Tiedän parikin ukkoa, jotka ovat lähteneet merkkikorjaamosta kävelemään, kun omatunto ei anna enää periksi. Tämä ei tietenkään muuta mitään isossa kuvassa.
Tietokone- ja sähköviat ovat tavalliselle tallaajalle niin hepreaa, että niiden kustannuksella voidaan tehdä melkein mitä vaan. Vasta jos samaa anturia on vaihdettu se kymmenen kertaa pienen ajan kuluessa, aletaan ihmettelemään varsinaista vikaa. Ja silloin vaihdetaan todella kalliita osia. Takuuaikana tämä ei haittaa, mutta jos takuuajan ulkopuolella tällaista tapahtuu, niin kallista on lysti.
Olkaa tarkkoina ja jos vain aika sallii, niin vapaa-ajalla voisi hiukan tutustua sen murheenkryynin saloihin. Vapaassa internetissä on koneista aika paljon kokemuksia maailmalta eri asioista, vioista tai vikojen korjauksista.