Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Peukalo - 30.01.20 - klo:19:50

Otsikko: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: Peukalo - 30.01.20 - klo:19:50
Tuossa latviasta valtran huolto, esimerkkinä 8550 laittelun hinta.

https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/tractors/wheeled-tractors/bckdpx.html
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: lypsyukko - 04.02.20 - klo:12:27
Tuossa latviasta valtran huolto, esimerkkinä 8550 laittelun hinta.

https://www.ss.lv/msg/lv/agriculture/agricultural-machinery/tractors/wheeled-tractors/bckdpx.html

Sinne sitten huollattamaan vaan ! Mun mielestä nykyään ei edes kannata karehtia suomalaisten osaavien huoltomiesten hintoja. Ne pirut, kun vähenevät samaa tahtia prosenttuaalisesti, kuin lypsykarjat. Ne vielä jatka , jotka eivät pysty lopettamaan ;)
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: Mopomies - 04.02.20 - klo:13:15
Eikös traktorit yleensä kannata huoltaa itse? Aika turha on kriisiä huutaa, jos on varaa käyttää huoltomiestä.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: ht - 04.02.20 - klo:13:35
Eikös traktorit yleensä kannata huoltaa itse? Aika turha on kriisiä huutaa, jos on varaa käyttää huoltomiestä.

Kannattaa siltä osin kun oma osaaminen, työkalut ja muu infra antaa myöten. Mutta jos traktorissa on erityisosaamista ja erikoistyökaluja vaativia sähköjärjestelmiä ja hydrauliikkaa (90-luvun ja vanhemmissa Tojotoissa ei näitä ole, kirj. huom. ;D), kannattanee etsiä se huoltomies.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: JameksiP - 04.02.20 - klo:13:39
Eikös traktorit yleensä kannata huoltaa itse? Aika turha on kriisiä huutaa, jos on varaa käyttää huoltomiestä.


Pienillä tiloilla on kannattavaa huoltaa/huollattaa
koneet ja käyttää ne sitten loppuun. Varaosat ja
suodattimet Saksasta tai Hollannista saa sopuhintaan.
Ne jotka huollattavat koneita, katsovat laskun loppusumman
ja maksavat laskun.  Isoilla tiloilla koneet ostetaan uusina
Suomesta. Kiertonopeus (3-5v) on niin tiuha, ettei huoltoon tai
puhdistuksiin ole aihetta. 1. huolto on sitten 2. omistajan asia.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: ht - 04.02.20 - klo:14:39
Isoilla tiloilla koneet ostetaan uusina
Suomesta. Kiertonopeus (3-5v) on niin tiuha, ettei huoltoon tai
puhdistuksiin ole aihetta.

Jos uudella ykköskoneella ajetaan esmes 800 h/vuosi, niin neljässä vuodessa kertyy 4000 tuntia. Onko ihan aikuisten oikeesti olemassa joku paksupää, joka ei ko. välillä putsaa vaikkapa ohjaamon ilmansuodatinta tai vaihda motoriööliä yhtään kertaa?
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: JameksiP - 04.02.20 - klo:16:00
50h tunnin huolto tehty, jos sitä ei ole saatu tingittyä
kaupanteon yhteydessä pois. Voihan joku rengeistä olla
niin viitseliäs, että putsaa hyttiä. Vaihtokone riviin mennessä
kone pestään ja ilmoituksessa kerrotaan, että on iso huolto
juuri tehty. Siihen aikaan kun taksit oli mersuja, oli autoilija tarkka
ettei autolle tehty mitään ylimääräistä. Tarinan mukaan kokenut
suhari tiesi moottorin äänestä, milloin oli aika tilata uusi auto.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: Mopomies - 04.02.20 - klo:17:09
Eikös traktorit yleensä kannata huoltaa itse? Aika turha on kriisiä huutaa, jos on varaa käyttää huoltomiestä.

Kannattaa siltä osin kun oma osaaminen, työkalut ja muu infra antaa myöten. Mutta jos traktorissa on erityisosaamista ja erikoistyökaluja vaativia sähköjärjestelmiä ja hydrauliikkaa (90-luvun ja vanhemmissa Tojotoissa ei näitä ole, kirj. huom. ;D), kannattanee etsiä se huoltomies.

Tarkennuksena: 90-luvun ja vanhemmissa Tojotoissa ei sähköjärjestelmissä ja hydrauliikassa ole vikoja.

Ja tuon ikäisiin koneisiin saa hommailtua aika helposti intterneetistä workshop manuaaleja, jos vaikka pelkkien räjähdyskuvien katseleminen hirvittää. Engelskaa niissä kyllä tarvii osata. Ja sähköt ovat usein vain kytkentäkaavioita, jotka monesti ovat niin epäselviä, että oletetaan ettei niitä kukaan lue. Pl. saksalaismerkit.

Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: icefarmer - 04.02.20 - klo:20:13
50h tunnin huolto tehty, jos sitä ei ole saatu tingittyä
kaupanteon yhteydessä pois. Voihan joku rengeistä olla
niin viitseliäs, että putsaa hyttiä. Vaihtokone riviin mennessä
kone pestään ja ilmoituksessa kerrotaan, että on iso huolto
juuri tehty. Siihen aikaan kun taksit oli mersuja, oli autoilija tarkka
ettei autolle tehty mitään ylimääräistä. Tarinan mukaan kokenut
suhari tiesi moottorin äänestä, milloin oli aika tilata uusi auto.
meinaakko jotta takuunalaiseen koneeseen jätetään huollot tekemättä   :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: farmeri - 04.02.20 - klo:20:58
No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?

Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: JameksiP - 04.02.20 - klo:21:34
"meinaakko jotta takuunalaiseen koneeseen jätetään huollot tekemättä"


Näillä asiakkailla, joka uusivat malliston yläpäässä olevia koneita
jatkuvalla kierrolla takuut pelaa ilman kyselyitä. Joskus uuteen koneeseen
saatetaan tehdä jokin muutostyö valmistajan piikkiin. Kun tavan tallaaja
ostaa Suomesta uuden koneen ja tekee huollot itse, saattaa vuosien päästä
tulla yllätys. Myyjän merkkihuolto on kirjannut työn tehdyksi ja kuitannut
laskun. Mielenkiintoista jos jokin turvallisuuteen vaikuttava lisäys on merkitty
tehdyksi ja onnettomuuden sattuessa selviää ettei olekaan. Riski kannattaa
kuitenkin ottaa.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: Cutana - 05.02.20 - klo:05:18
50h tunnin huolto tehty, jos sitä ei ole saatu tingittyä
kaupanteon yhteydessä pois. Voihan joku rengeistä olla
niin viitseliäs, että putsaa hyttiä. Vaihtokone riviin mennessä
kone pestään ja ilmoituksessa kerrotaan, että on iso huolto
juuri tehty. Siihen aikaan kun taksit oli mersuja, oli autoilija tarkka
ettei autolle tehty mitään ylimääräistä. Tarinan mukaan kokenut
suhari tiesi moottorin äänestä, milloin oli aika tilata uusi auto.
Sillon tosiaan ku taksit oli Mersuja täälläpäin tekivät vanhemmiten jotain taikoja startille. Käämivät startin ankkurin eri volteille tms en oo varma oliko just noin kun aikaa tuosta on reilusti. Kumminkin kierroksia starttiin lisää,eli kone kyllä pelasi kun vain käyntiin sen sai.
Siihen oli ihan km lukematkin milloin tuo taika tehtiin ja myös km lukema kuinka pitkästi sen jälkeen vielä ajettiin ennen koneremppaa/auton vaihtoa.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: ilkka - 05.02.20 - klo:09:38
No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?

Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
[/b]


Asia juurikin noin.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: Mopomies - 05.02.20 - klo:12:23
No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?

Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
[/b]


Asia juurikin noin.

Toivottavasti ymmärrätte, että yritykset "löytävät" muitakin vikoja, kuin mahdollisia tiedettyjä vikoja. Tämä on ihan normaalia markkinointikikkaa. Varmuuden vuoksi vaihdettavat komponentit ovat ehjiä, mutta niiden vaihto perustellaan hyvin.

Ennen ei ollut mahdollisia huonoja komponentteja tai asiakasta ei suoraan kusetettu. Nyt se on jokapäiväistä elämää.

Seurailkaapa niiden uusien autojenne/koneiden tai vaikka vanhojen huoltotoimenpiteitä. Aina löytyy jotain korjattavaa, josta voi ottaa maksun.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: lypsyukko - 05.02.20 - klo:13:56
No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?

Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
[/b]


Asia juurikin noin.

Toivottavasti ymmärrätte, että yritykset "löytävät" muitakin vikoja, kuin mahdollisia tiedettyjä vikoja. Tämä on ihan normaalia markkinointikikkaa. Varmuuden vuoksi vaihdettavat komponentit ovat ehjiä, mutta niiden vaihto perustellaan hyvin.

Ennen ei ollut mahdollisia huonoja komponentteja tai asiakasta ei suoraan kusetettu. Nyt se on jokapäiväistä elämää.

Seurailkaapa niiden uusien autojenne/koneiden tai vaikka vanhojen huoltotoimenpiteitä. Aina löytyy jotain korjattavaa, josta voi ottaa maksun.
Ehkä niille v1ttumaisille ja laskustaan aina valittaville asiakkailleen  voi tehdä noin.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: Mopomies - 05.02.20 - klo:14:20
No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?

Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
[/b]


Asia juurikin noin.

Toivottavasti ymmärrätte, että yritykset "löytävät" muitakin vikoja, kuin mahdollisia tiedettyjä vikoja. Tämä on ihan normaalia markkinointikikkaa. Varmuuden vuoksi vaihdettavat komponentit ovat ehjiä, mutta niiden vaihto perustellaan hyvin.

Ennen ei ollut mahdollisia huonoja komponentteja tai asiakasta ei suoraan kusetettu. Nyt se on jokapäiväistä elämää.

Seurailkaapa niiden uusien autojenne/koneiden tai vaikka vanhojen huoltotoimenpiteitä. Aina löytyy jotain korjattavaa, josta voi ottaa maksun.
Ehkä niille v1ttumaisille ja laskustaan aina valittaville asiakkailleen  voi tehdä noin.

Ei oikeastaan. Tunnen tuota sektoria hiukan ja nykypäivänä huoltokorjaamot/huoltoihmiset koulutetaan niin, että asiakas pyritään "kynimään" puhtaaksi. Hienotunteisesti tietenkin.

Tämän hetken vempeleissä kun on niin paljon sähköä ja epävarmoja antureita, niin niiden suojassa voidaan asiakkaalle tyrkyttää kaikenlaista. Toki sen ymmärtää, koska varaosilla ja huolloilla/korjauksilla paikataan tuotteen alkuperäistä matalaa hintaa. Tämä yleensä koskee kaikkia uusina ostettuja vehkeitä.

Antureiden viat katsotaan kännin kautta ja jos vikoja löytyy, on helppo aina laittaa uutta osaa. Aina varsinainen vika ei ole edes kyseisessä komponentissa, vaan jossakin muussa tekijässä. Huonossa liitoksessa, huonossa maapotentiaalissa, huonossa kolvauksessa jossain poksissa... jne.

Tämä on säälittävää katseltavaa, varsinkin maajusseja kohtaan, kun ne tulot ovat mitä ovat. Mutta tilanne on tämä. Tiedän parikin ukkoa, jotka ovat lähteneet merkkikorjaamosta kävelemään, kun omatunto ei anna enää periksi. Tämä ei tietenkään muuta mitään isossa kuvassa.

Tietokone- ja sähköviat ovat tavalliselle tallaajalle niin hepreaa, että niiden kustannuksella voidaan tehdä melkein mitä vaan. Vasta jos samaa anturia on vaihdettu se kymmenen kertaa pienen ajan kuluessa, aletaan ihmettelemään varsinaista vikaa. Ja silloin vaihdetaan todella kalliita osia. Takuuaikana tämä ei haittaa, mutta jos takuuajan ulkopuolella tällaista tapahtuu, niin kallista on lysti.

Olkaa tarkkoina ja jos vain aika sallii, niin vapaa-ajalla voisi hiukan tutustua sen murheenkryynin saloihin. Vapaassa internetissä on koneista aika paljon kokemuksia maailmalta eri asioista, vioista tai vikojen korjauksista.
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: sorkkis - 05.02.20 - klo:18:34
No eipä niihin uusiin koneisiin voi muuta tehdä kuin öljyt ja suodattimet vaihdella, sitäkään ei kannata juuri tehdä, jos ajat alle 500h/vuosi. Vähäisellä ajomäärällä suodattimet+öljyt on sama vaihdatttaa huollossa samalla kun huoltomies säätää venttiilit, kalibroi mahdollisesti vaihdelaatikkoa ja korjailee pikkuviat. Miksihän muuten rahoistaan tarkat saksalaisisännät käyttävät koneensa ennakkohuollossa?

Omat uudemmat koneet käyvät huollossa, aina tuntuu löytyvän joku palikka tai vipstaaki joka olisi työseisokkien välttämiseksi syytä vaihtaa.
[/b]


Asia juurikin noin.

Toivottavasti ymmärrätte, että yritykset "löytävät" muitakin vikoja, kuin mahdollisia tiedettyjä vikoja. Tämä on ihan normaalia markkinointikikkaa. Varmuuden vuoksi vaihdettavat komponentit ovat ehjiä, mutta niiden vaihto perustellaan hyvin.

Ennen ei ollut mahdollisia huonoja komponentteja tai asiakasta ei suoraan kusetettu. Nyt se on jokapäiväistä elämää.

Seurailkaapa niiden uusien autojenne/koneiden tai vaikka vanhojen huoltotoimenpiteitä. Aina löytyy jotain korjattavaa, josta voi ottaa maksun.
Ehkä niille v1ttumaisille ja laskustaan aina valittaville asiakkailleen  voi tehdä noin.

Ei oikeastaan. Tunnen tuota sektoria hiukan ja nykypäivänä huoltokorjaamot/huoltoihmiset koulutetaan niin, että asiakas pyritään "kynimään" puhtaaksi. Hienotunteisesti tietenkin.

Tämän hetken vempeleissä kun on niin paljon sähköä ja epävarmoja antureita, niin niiden suojassa voidaan asiakkaalle tyrkyttää kaikenlaista. Toki sen ymmärtää, koska varaosilla ja huolloilla/korjauksilla paikataan tuotteen alkuperäistä matalaa hintaa. Tämä yleensä koskee kaikkia uusina ostettuja vehkeitä.

Antureiden viat katsotaan kännin kautta ja jos vikoja löytyy, on helppo aina laittaa uutta osaa. Aina varsinainen vika ei ole edes kyseisessä komponentissa, vaan jossakin muussa tekijässä. Huonossa liitoksessa, huonossa maapotentiaalissa, huonossa kolvauksessa jossain poksissa... jne.

Tämä on säälittävää katseltavaa, varsinkin maajusseja kohtaan, kun ne tulot ovat mitä ovat. Mutta tilanne on tämä. Tiedän parikin ukkoa, jotka ovat lähteneet merkkikorjaamosta kävelemään, kun omatunto ei anna enää periksi. Tämä ei tietenkään muuta mitään isossa kuvassa.

Tietokone- ja sähköviat ovat tavalliselle tallaajalle niin hepreaa, että niiden kustannuksella voidaan tehdä melkein mitä vaan. Vasta jos samaa anturia on vaihdettu se kymmenen kertaa pienen ajan kuluessa, aletaan ihmettelemään varsinaista vikaa. Ja silloin vaihdetaan todella kalliita osia. Takuuaikana tämä ei haittaa, mutta jos takuuajan ulkopuolella tällaista tapahtuu, niin kallista on lysti.

Olkaa tarkkoina ja jos vain aika sallii, niin vapaa-ajalla voisi hiukan tutustua sen murheenkryynin saloihin. Vapaassa internetissä on koneista aika paljon kokemuksia maailmalta eri asioista, vioista tai vikojen korjauksista.
Oletkos vainoharhainen ? :o :o :o

Totta kai niitä jotka rahastaa mutta nykyään saa tarjousten perusteella teetettyä huollot . On myös valmiiksi luokitellut hinnat eri korjauskohteista . Takuut ei mene enää vaikka merkkiliikkeissä ei huollattaisikaan .
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: Mopomies - 05.02.20 - klo:19:33
Oletkos vainoharhainen ? :o :o :o

Totta kai niitä jotka rahastaa mutta nykyään saa tarjousten perusteella teetettyä huollot . On myös valmiiksi luokitellut hinnat eri korjauskohteista . Takuut ei mene enää vaikka merkkiliikkeissä ei huollattaisikaan .

En ole vainoharhainen, kun olen ollut tällaisessa systeemissä joskus mukana. Huollot ovat ihan eri asia, kuin se jos huollon tai korjauksen yhteydessä "löytyy" "vikoja" joiden hajoamista ennalta ehkäistään. Tottakai asiakkaan suostumuksella, mutta perustelut löytyy aina. Ja varsinkin sähköjutut ja piilossa olevat "tyyppivika"-komponentit ovat hyviä rahastuskohteita.

Osa saattaa kestää vuoden tai viisi vuotta, mutta kun perustellaan se asiakkaalle hyvin, niin samalla se sitten vaihdetaan. No eihän se mukavaa ole, jos matka katkeaa jonkun tyyppivian takia, mutta kaikkea muutakin voi sattua.

Yks kaveri hämmästyi, kun sanoivat pajalla että iskarin yläpään laakerit alkoivat olemaan jumissa. Auton pyöränkulmien säädön aikana oli huomattu. Hän oli tosin ne itse vaihtanut puoli vuotta sitten. Koska kyseessä oli joku tyyppivika, niin olihan siitä helppo huomauttaa. Googlekin varmasti käskee vaihtamaan ne etukäteen.

Mutta mitä pienempi paja ja vähemmän kytköksiä isoihin huoltoketjuihin, sen epätodennäköisemmin "lisähommaa" ehdotellaan asiakkaalle. Ja jos nyt kauhean isoja remontteja aletaan ehdottamaan, niin äkkiä sana leviää ja paja alkaa menettämään asiakkaita.

Tavallisten määräaikaishuoltojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

Ajattele ny vähän sorkka ennen kuin heti avaudut siellä...
Otsikko: Vs: Traktorihuoltojen hinnat?
Kirjoitti: sorkkis - 05.02.20 - klo:20:06
Oletkos vainoharhainen ? :o :o :o

Totta kai niitä jotka rahastaa mutta nykyään saa tarjousten perusteella teetettyä huollot . On myös valmiiksi luokitellut hinnat eri korjauskohteista . Takuut ei mene enää vaikka merkkiliikkeissä ei huollattaisikaan .

En ole vainoharhainen, kun olen ollut tällaisessa systeemissä joskus mukana. Huollot ovat ihan eri asia, kuin se jos huollon tai korjauksen yhteydessä "löytyy" "vikoja" joiden hajoamista ennalta ehkäistään. Tottakai asiakkaan suostumuksella, mutta perustelut löytyy aina. Ja varsinkin sähköjutut ja piilossa olevat "tyyppivika"-komponentit ovat hyviä rahastuskohteita.

Osa saattaa kestää vuoden tai viisi vuotta, mutta kun perustellaan se asiakkaalle hyvin, niin samalla se sitten vaihdetaan. No eihän se mukavaa ole, jos matka katkeaa jonkun tyyppivian takia, mutta kaikkea muutakin voi sattua.

Yks kaveri hämmästyi, kun sanoivat pajalla että iskarin yläpään laakerit alkoivat olemaan jumissa. Auton pyöränkulmien säädön aikana oli huomattu. Hän oli tosin ne itse vaihtanut puoli vuotta sitten. Koska kyseessä oli joku tyyppivika, niin olihan siitä helppo huomauttaa. Googlekin varmasti käskee vaihtamaan ne etukäteen.

Mutta mitä pienempi paja ja vähemmän kytköksiä isoihin huoltoketjuihin, sen epätodennäköisemmin "lisähommaa" ehdotellaan asiakkaalle. Ja jos nyt kauhean isoja remontteja aletaan ehdottamaan, niin äkkiä sana leviää ja paja alkaa menettämään asiakkaita.

Tavallisten määräaikaishuoltojen kanssa tällä ei ole mitään tekemistä.

Ajattele ny vähän sorkka ennen kuin heti avaudut siellä...

Ajattele vähän nyt itse . On perseestä olevia merkkihuoltoliikkeitä mutta myös hyvin toimivia . Pienilläkin korjaamoilla on "nörtit" hommissa jotka löytää vian kuin vian ja ovat edullisia . On myös tyyppejä jotka osaa rahastaa yhdenmiehen pajoissa "tietämyksillään " . Vianlukukoneita saa ostettua ohjelmilla sopivasti mutta noi uudet traktorit tahtoo olla hankalempia korjattavia . Karjatiloille ei käytettyä kannata nykyisin ostaa koska aika ei riitä itsekorjausiin . Uusin koneisiin saa vakuutuksetkin nykyisin , paremmat .