No saattaahan kuormaajan suotimien vaihdosta olla viitisen vuotta aikaa. Traktoriin vaihdettu useammin.
Vika oli aluksi vain nosto-liikkeessä. Mutta nyt viivettä on vähän havaittavissa muissakin liikkeissä. Semmoinen tuntuma on, että viive ei ole niin suuri, jos tekee kaksi liikettä yhtä aikaa. Mutta jos ensin laskee puomia alaspäin ja sitten nostaa, niin on varmaan pari sekuntia paikallaan ja sitten rytkähtää liikkeelle.
Aluksi epäilinkin kuormaajan puolta, kun vaikutti olevan vain yhdessä liikkeessä. Oli ajatuksena vaihdella letkuja, että voisi selvittää onko vika kahvassa vai venttiilipöydässä. Mutta kun vika korjaantuu ilmaamalla esiohjauslinjaa, eli löysäämällä venttiilipöydästä kahvalta tulevaa nostoliikkeen letkun liitintä. Ilmakuplia sieltä näkyy ihan tulevan. Sitä en kyllä käsitä miten ilma joutuu enimmäkseen tuohon nosto-linjaan, vai onko vaan että se on raskain liike ja vaatii eniten esiohjauspainetta. Ja näin ilmakin puristuu eniten.
Tee se jo alussa tekemäsi pönttökoe uudestaan. Eli traktorin tuottolinjasta letkulla astiaan. Pidä tällä kertaa letkun pää öljyn pinnan alapuolella, niin näet paremmin josko sieltä ilmaa tulee. En oikein keksi mistä sinne muualta ilmaa pääsisi kun kaikki kohdat ovat lähinnä paineellisia ja vuotaisivat siis vain öljyä ulospäin.
Yksi mahdollisuus on joku isompi sylinteri joka ei saa alas laskettaessa toiselle puolelleen riittävästi korvausöljyä vaan vetää sille puolelle alipaineen ja saa sitten tiivisteiden ohi ilmaa tilalle. Tiivisteet eivät oikein toimi tuohon suuntaan...
Siis sama ilmiö kuin vaikka etukuormaajassa, jos laskee tyhjäkäynnillä nopeasti alas niin saattaa olla että seuraavan kerran nostettaessa se hetken miettii ennen kuin lähtee nousemaan. Mutta miten se ilma pääsisi niin suoraan sinne esiohjauksen puolelle on taas ihan eri kysymys, tuo ilmahan poistuu aikanaan paluulinjasta takaisin koneen öljysäiliöön. Paremmissa venttiilipöydissä on ns. kavitaationestoventtiilit jotka ratkaisevat em. ongelman.
Miten se esiohjauspaine on siinä systeemissä muodostettu?
Imupuolen vuotojen lisäksi yksi juttu on myös se jos paluuvirtaus ei syystä tai toisesta päädy säiliön nestepinnan alle - silloin se voi saada sekoitettua säiliön öljyyn kuplia jotka sitten aikanaan päätyvät pumpun kautta kiertoon. Mutta tämä edellyttäisi että joku paluuputki koneen sisällä olisi murtunut tai irronnut, en osaa sanoa onko Valtrassa edes mahdollista. Tuokin vika löytyisi sillä pönttötestillä kyllä, ennen testiä kannattaa antaa koneen käydä ja kierrättää öljyä riittävästi jotta mahdollinen ongelma ehtii kehittyä.
Piti vielä muokata edellistä: eihän se ongelma nyt ole vaan tuo sama kuin kuvaamassani ek-tapauksessa? Eikä lopulta liittyisi esiohjaukseen ollenkaan?
Ilmeneekö nostoviiveongelma jos laskee puomia vain hyvin hitaasti ennen uudelleen nostamista?