Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa  (Luettu 8650 kertaa)

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Hydraulisesti esiohjattuun kourakuormaajaan on tullut liikkeisiin tolkuton viive. Sen verran selvitellyt, että ilmaa taitaa olla linjoissa. Vika poistuukin ilmaamalla esiohjauslinjat, mutta kohta tulee takaisin.

Mistähän ilmaa voi tulla? Onko muuta vaihtoehtoa kuin imusiiviläkotelon tiiviste, imuputken kumiosat laatikon sisään, tai itse pumppu? Kaksi viimeistä taitaa olla aika työläitä vaihtaa, joten ensin mielellään kokeilisi kaikki muut mahdollisuudet.

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2523
  • Etelä-Karjala
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Veikkaisin, ikävä kyllä, niitä imupuolen kumikäyriä. Imusiivilän kotelossahan on vain normi o-rengas, se on äkkiä katottu.

Kerropas sitten kun vika oikeesti löytyy.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

traktorikuski

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 368
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Muistaakseni 805:stä vai olik 6300 oli se pumpusta lähtevä kuminen imuputki tipahtanut. Öljy vaan vaahtosi kun pumppu imi siitä öljypinnan rajamailta. Joku silloin tiesi että on aika yleinenkin vika.

Taisi saada laitettua paikalleen sieltä kyljen luukusta enempiä purkamatta.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
jos ilmavuotua kuvittelis muittenki liikkeiren tökkivän ja valojen vilikkuvan.

imusiivilän kannen vuoto ilmenis ensi heti käynnistyksen jälkeen tökkivänä ohjauksena yms

ootko varma että on ilmaa? vahtoaako?

vain yleensä pikaliittimistä kannattaa aloottaa nuo kourakuormaamien esiohjauspuolen häikät, etenki paluupuolella pitäs olla uuret tai sitte ei ollenkaa

mutta jos siis vahtuaa niin se imusiivilän kannen tiiviste on siis se helepoon

mettoo ja meka sarjoos ei pääse imuputkeen käsiksi muuta reppu pois, 05sarjas pääsi helepommalla

mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Kiitoksia vastauksista. Eilen tuota taas yritin hetken ihmetellä.

Tarkistin esiohjauspaineet ja ne oli 25bar, eli ok.

Sitten otin kourakuormaajan paluuletkun irti ja laskin pönttöön öljyä reilu 10 litraa. Kun öljy tuli letkusta, niin näytti ettei siinä sen kummemmin ilmakuplia ollut, vähän tietysti tuli kun öljy osui pöntön seinään tai pohjalla olleeseen öljyyn. Mutta sitten kun etsin pientä veneen vesipumppua, millä pumppaisin öljyt takaisin, niin vähän ajan päästä öljyn pinnalla oli noussut sellainen pieni vaahtokerros. Eli kyllä kai siinä öljyn seassa on ollut ilmaa pieninä kuplina.

Lisätietona vielä, että kourakuormaaja on Kesla 203T. Walvoil 8SD pöytä hydraulisella esiohjauksella. Traktori ja kuormaaja vuosimallia 2002. Tunteja 8500.

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Edelliselle vastaajalle vielä, että kuormaajan molemmat paluut menee suoraan tankkiin, ilman pikaliittimiä.

Mielellään löytäisi vian jostain muualta. Kourakuormaajakin on tuppisovitteissa kiinni, joten aikamoista purkua luvassa, mikäli peräreppu pitää irrottaa.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Hydraulisesti esiohjattuun kourakuormaajaan on tullut liikkeisiin tolkuton viive. Sen verran selvitellyt, että ilmaa taitaa olla linjoissa. Vika poistuukin ilmaamalla esiohjauslinjat, mutta kohta tulee takaisin.

Mistähän ilmaa voi tulla? Onko muuta vaihtoehtoa kuin imusiiviläkotelon tiiviste, imuputken kumiosat laatikon sisään, tai itse pumppu? Kaksi viimeistä taitaa olla aika työläitä vaihtaa, joten ensin mielellään kokeilisi kaikki muut mahdollisuudet.
Voitko koittaa Valmetin hydrauliikalla jotakin muuta konetta ? Näin varmistat onko vika tosiaankin Traktorissa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1326
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Onko kuormaajan hydraulilohkon painesuodatin, ja
Esiohjausuodatin vaihdettu koska?
Hydr esiohjauskahvat toimii normaalisti, eikä jäykät?
Kaikki esiohjausliikkeet hitaita/viiveellisiä?
Entäs sähköiset on off liikkeet, jatke ja koura

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
No saattaahan kuormaajan suotimien vaihdosta olla viitisen vuotta aikaa. Traktoriin vaihdettu useammin.

Vika oli aluksi vain nosto-liikkeessä. Mutta nyt viivettä on vähän havaittavissa muissakin liikkeissä. Semmoinen tuntuma on, että viive ei ole niin suuri, jos tekee kaksi liikettä yhtä aikaa. Mutta jos ensin laskee puomia alaspäin ja sitten nostaa, niin on varmaan pari sekuntia paikallaan ja sitten rytkähtää liikkeelle.

Aluksi epäilinkin kuormaajan puolta, kun vaikutti olevan vain yhdessä liikkeessä. Oli ajatuksena vaihdella letkuja, että voisi selvittää onko vika kahvassa vai venttiilipöydässä. Mutta kun vika korjaantuu ilmaamalla esiohjauslinjaa, eli löysäämällä venttiilipöydästä kahvalta tulevaa nostoliikkeen letkun liitintä. Ilmakuplia sieltä näkyy ihan tulevan. Sitä en kyllä käsitä miten ilma joutuu enimmäkseen tuohon nosto-linjaan, vai onko vaan että se on raskain liike ja vaatii eniten esiohjauspainetta. Ja näin ilmakin puristuu eniten.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
No saattaahan kuormaajan suotimien vaihdosta olla viitisen vuotta aikaa. Traktoriin vaihdettu useammin.

Vika oli aluksi vain nosto-liikkeessä. Mutta nyt viivettä on vähän havaittavissa muissakin liikkeissä. Semmoinen tuntuma on, että viive ei ole niin suuri, jos tekee kaksi liikettä yhtä aikaa. Mutta jos ensin laskee puomia alaspäin ja sitten nostaa, niin on varmaan pari sekuntia paikallaan ja sitten rytkähtää liikkeelle.

Aluksi epäilinkin kuormaajan puolta, kun vaikutti olevan vain yhdessä liikkeessä. Oli ajatuksena vaihdella letkuja, että voisi selvittää onko vika kahvassa vai venttiilipöydässä. Mutta kun vika korjaantuu ilmaamalla esiohjauslinjaa, eli löysäämällä venttiilipöydästä kahvalta tulevaa nostoliikkeen letkun liitintä. Ilmakuplia sieltä näkyy ihan tulevan. Sitä en kyllä käsitä miten ilma joutuu enimmäkseen tuohon nosto-linjaan, vai onko vaan että se on raskain liike ja vaatii eniten esiohjauspainetta. Ja näin ilmakin puristuu eniten.

Tee se jo alussa tekemäsi pönttökoe uudestaan. Eli traktorin tuottolinjasta letkulla astiaan. Pidä tällä kertaa letkun pää öljyn pinnan alapuolella, niin näet paremmin josko sieltä ilmaa tulee. En oikein keksi mistä sinne muualta ilmaa pääsisi kun kaikki kohdat ovat lähinnä paineellisia ja vuotaisivat siis vain öljyä ulospäin.

Yksi mahdollisuus on joku isompi sylinteri joka ei saa alas laskettaessa toiselle puolelleen riittävästi korvausöljyä vaan vetää sille puolelle alipaineen ja saa sitten  tiivisteiden ohi ilmaa tilalle. Tiivisteet eivät oikein toimi tuohon suuntaan...
Siis sama ilmiö kuin vaikka etukuormaajassa, jos laskee tyhjäkäynnillä nopeasti alas niin saattaa olla että seuraavan kerran nostettaessa se hetken miettii ennen kuin lähtee nousemaan. Mutta miten se ilma pääsisi niin suoraan sinne esiohjauksen puolelle on taas ihan eri kysymys, tuo ilmahan poistuu aikanaan paluulinjasta takaisin koneen öljysäiliöön. Paremmissa venttiilipöydissä on ns. kavitaationestoventtiilit jotka ratkaisevat em. ongelman.

Miten se esiohjauspaine on siinä systeemissä muodostettu?

Imupuolen vuotojen lisäksi yksi juttu on myös se jos paluuvirtaus ei syystä tai toisesta päädy säiliön nestepinnan alle - silloin se voi saada sekoitettua säiliön öljyyn kuplia jotka sitten aikanaan päätyvät pumpun kautta kiertoon. Mutta tämä edellyttäisi että joku paluuputki koneen sisällä olisi murtunut tai irronnut, en osaa sanoa onko Valtrassa edes mahdollista. Tuokin vika löytyisi sillä pönttötestillä kyllä, ennen testiä kannattaa antaa koneen käydä ja kierrättää öljyä riittävästi jotta mahdollinen ongelma ehtii kehittyä.

Piti vielä muokata edellistä:  eihän se ongelma nyt ole vaan tuo sama kuin kuvaamassani ek-tapauksessa? Eikä lopulta liittyisi esiohjaukseen ollenkaan?
Ilmeneekö nostoviiveongelma jos laskee puomia vain hyvin hitaasti ennen uudelleen nostamista?

Viimeksi muokattu: 21.10.19 - klo:11:57 kirjoittanut metsajussi

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
No eilen taas hetken tuumailin tätä asiaa, kun edellisenä päivänä kävin jututtamassa Valtran ja Keslan huoltoihmisiä.

Valtralta tuli vinkiksi mitata nyt ensin pumpun paine ja kokeilla toisella traktorilla kuormaajaa. No paineen mittasin, 190 bar 1500 kierroksella tuli pikaliittimestä. Ei nyt kovin nopeasti tappiin asti noussut, kertooko lie jostain. Varmaan kesti pari kolme sekuntia ennen kuin nousi huippuunsa. Vertailun vuoksi mittasin paineet vanhemmasta 604:sta ja samalla tavalla sekin käyttäytyi.

Keslallakaan ei suoraan tunnistettu ongelmaa. Vinkiksi kuitenkin sain tarkistaa toimiiko esiohjauslinjan paluussa oleva vastaventtiili. Sen pitäisi pitää 5 bar paine aina linjoissa. No ilmeisesti 17 vuotta sitten sellaista ei ole asennettu, kun en minä sitä löytänyt. Suora letku tulee vaan venttiilipöydästä tankkiin.

Sitten ilmakuplien alkuperän selvittämiseksi laitoin pikaliittimen ja tankin väliin kirkkaan muoviletkun. Käytin traktoria jonkun aikaa ja sitten ajoin öljyä letkun läpi. Ei siinä ilmaa näyttänyt kulkevan. Sammutin traktorin ja jätin öljyn tasaantumaan letkun kiepissä. Puolen tunnin päästä siihen oli muodostunut kuplavana, joka oli jaksanut öljyssä liikkua letkun yläpintaa vasten. Eli pieniä ovat.




Kysymys siis kuuluu, onko tuo määrä ilmaa öljyssä normaalia? Ilmasin lopuksi kuormaajan nostoliikkeen. Riittävästi kun laskin öljyä esiohjauslinjasta astiaan, niin kyllä viive taas poistui.

Eli kyllä kait se pitää alkaa sitä ilmavuotoa tukkimaan . Pitää ensin vaihtaa imusiivilän kotelon tiiviste ja muutenkin tsekata kotelon kunto. Kuulemman jossain ollut hiushalkeama. Mutta se oli kyllä vaahdonnutkin aika lailla.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
No eilen taas hetken tuumailin tätä asiaa, kun edellisenä päivänä kävin jututtamassa Valtran ja Keslan huoltoihmisiä.

Valtralta tuli vinkiksi mitata nyt ensin pumpun paine ja kokeilla toisella traktorilla kuormaajaa. No paineen mittasin, 190 bar 1500 kierroksella tuli pikaliittimestä. Ei nyt kovin nopeasti tappiin asti noussut, kertooko lie jostain. Varmaan kesti pari kolme sekuntia ennen kuin nousi huippuunsa. Vertailun vuoksi mittasin paineet vanhemmasta 604:sta ja samalla tavalla sekin käyttäytyi.

Keslallakaan ei suoraan tunnistettu ongelmaa. Vinkiksi kuitenkin sain tarkistaa toimiiko esiohjauslinjan paluussa oleva vastaventtiili. Sen pitäisi pitää 5 bar paine aina linjoissa. No ilmeisesti 17 vuotta sitten sellaista ei ole asennettu, kun en minä sitä löytänyt. Suora letku tulee vaan venttiilipöydästä tankkiin.

Sitten ilmakuplien alkuperän selvittämiseksi laitoin pikaliittimen ja tankin väliin kirkkaan muoviletkun. Käytin traktoria jonkun aikaa ja sitten ajoin öljyä letkun läpi. Ei siinä ilmaa näyttänyt kulkevan. Sammutin traktorin ja jätin öljyn tasaantumaan letkun kiepissä. Puolen tunnin päästä siihen oli muodostunut kuplavana, joka oli jaksanut öljyssä liikkua letkun yläpintaa vasten. Eli pieniä ovat.




Kysymys siis kuuluu, onko tuo määrä ilmaa öljyssä normaalia? Ilmasin lopuksi kuormaajan nostoliikkeen. Riittävästi kun laskin öljyä esiohjauslinjasta astiaan, niin kyllä viive taas poistui.

Eli kyllä kait se pitää alkaa sitä ilmavuotoa tukkimaan . Pitää ensin vaihtaa imusiivilän kotelon tiiviste ja muutenkin tsekata kotelon kunto. Kuulemman jossain ollut hiushalkeama. Mutta se oli kyllä vaahdonnutkin aika lailla.
Hyvä kuva , mutta , aina ilmaa tulee jonkun verran . Kannattaisiko harkita omaa öljypumppua kuormaimeen , niitä löytyy melko hyvin osaavista liikkeistä . Säästäis traktorin hydrauliikkaa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

jariman

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1326
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Vuotaako kuormaajan hydr lohko öljyä ulospäin,
Viipalelohko kun kyseessä, o-renkaat kyrvähtänyt esiohjauspuolelta,
Kun vika kai ilmenee seisonnan jälkeen, saapi ilmaa järjestelmään,
Taikka esiohjauskahvojen karvojen kautta ( järjestelmän
Ylin osakomponentti?)
Nämä on joskus todella mielenkiintoisia paikannettavia.

jullikka

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 23
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
Ei merkittäviä vuotoja ole, mutta öljyinen tuo venttiilipöytä on, eli varmaan jostain tihkuu.

Tässä kuormaajassa venttiilipöytä on asennettu ylös nostopuomin juureen, joten se on ylin komponentti.

jusu

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1858
  • tukka ja järki ei pysy samas pääs..
Vs: Valtra 6400 - Ilmaa hydrauliikassa
mä kyllä väittääsin että jos paineet kunnos ja heti käynnistyksen jäläkehen ei ohjaus nyi tai mieti niin vika on kuormaajan puolella mutta enpä ekaa kertaa vääräskää oo

sen vähä mitä ittellä kokemuksia niin imun ilmavuodot -05, mettoo ja meka sarjoos on ilmentyny just käynnistäes ensi
mä mitää mistää tiä mutta... mummielestä.. tai äläs ny..