• Tavallinen aihe

Aihe Akun ikä?  (Luettu 3954 kertaa)

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16635
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Akun ikä?
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18780
  • vastustan
Vs: Akun ikä?
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16635
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Akun ikä?
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Nyt kirjoitat taas ihan höpöjä . Kun virtapiiri on katkaistu ottamalla akunkenkä irti saadaan selville onko vika akussa tai traktorissa . Yksinkertainen konsti ammattikoulussa opetettu .
Miksi vetää tyhjästä akusta kaapeli suoraan starttiin koska akun kunnosta ei ole tietoa .
Heinohan ilmoitti että traktori lataa .

Helppoa olis ollut kokeilla toisella akulla , mikset sitä konstia maininnut ?
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 18780
  • vastustan
Vs: Akun ikä?
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Nyt kirjoitat taas ihan höpöjä . Kun virtapiiri on katkaistu ottamalla akunkenkä irti saadaan selville onko vika akussa tai traktorissa . Yksinkertainen konsti ammattikoulussa opetettu .
Miksi vetää tyhjästä akusta kaapeli suoraan starttiin koska akun kunnosta ei ole tietoa .
Heinohan ilmoitti että traktori lataa .

Helppoa olis ollut kokeilla toisella akulla , mikset sitä konstia maininnut ?
mehän emme tiedä onko heinolla ollut toinen akku helposti saatavilla, epäilen että ei kun vetämällä on käynnistetty vaikka kaapelit löytyy :-\ :-\ :-\ :-\
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

ilkka

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2205
Vs: Akun ikä?

sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\


Net valtuutetun akkuliikkeen heebot toimii icen alueella varmaanki virkavastuun alaisina, vai miten on ?

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8594
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Akun ikä?
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tuota vasaraa en oo vielä kokkeillu...
Elämä on parasta kometiijjaa

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8594
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Akun ikä?
Huommenna uuvven akun ostoon, vaekka saattaa se vika olla tartissae, vaen kun Koo satasen akku on jo siinä kunnossa, että kun maa mennee kuuraan, niin ei taho jaksaa pyörittää, että siirretään uus akku siihen jos se on tuohon teeäksään turha ostos
Elämä on parasta kometiijjaa

Viljelijä evp

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 271
Vs: Akun ikä?
Ei kuitenkaa Akua Ankan, kun rattorin akun. Ostin teeäks Teussiin mennä suvena possina aj eipä tuo ennää halua virtaa itellään pittää. Eilennii piti teussi vettää toisella teussilla käyntiin
Poshi ei ole nykysin mikään laadun tae merkkinä, eikä paljon muukaan.Onko vielä takuuta vai vuodenko se nykyään.Joku alkuperäis asennus akku kesti 12 vuotta yhessä koneessa, mut eipä ole enää myynnissä sekään merkki taitaa olla kiinalaista tavaraa paljolti akutkin vain nimi vaihtuu.Ja monenmoista neuvoa näkyi tulleen, vasaroinnista lähtien.Tuskin se akku kovin kuitenkaan kopauttelusta tykkää.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2614
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Akun ikä?
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

Se on vähän inhottava selvittää tuollainen. Kuormitusmittarikaan ei löydä vaikkapa hiljalleen itsepurkavaa akkua jos sen vie heti latauksen jälkeen mittaukseen. Pitäisi ensin ladata, odotella viikko ja mitata sitten...

Akkua voinee tutkia ja hutkia vaikka seuraavasti jos ei ole kiire:

Ladataan  akku täyteen ja varmistetaan että starttaa kevyesti. Voidaan päätellä että traktorin puolesta muuten kunnossa, paitsi piilevä kulutus seisoessa jää epävarmaksi.
Akun kenkä irti tai päävirtakytkin auki ja odotellaan muutama päivä. Tässä vaiheessa voisi virtamittarilla varmistaa akun ja irrotetun johdon väliltä että traktori ei enemmälti kuluta seisoessaan, aivan pieni määrä (luokkaa alle 20 mA, kaikenmaailman valmiuspiirejä, kelloja sun muita) voi olla OK.

Joissakin koneissa päävirtakytkimen ohi on tosiaan otettu joillekin laitteille ohituskaista, näissä kannattaa ehkä ottaa oikeasti kenkä irti.

Käynnistystesti uudelleen, jos ei lähde mutta lataamalla korjaantuu, niin akku todennäköisesti itsepurkaa.

iskra

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 11537
Vs: Akun ikä?
Parkkivalot on joissain vehkeissä ainakin ohi päävirtakytkimen..

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2614
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Akun ikä?
Parkkivalot on joissain vehkeissä ainakin ohi päävirtakytkimen..

Juu ja radioita, polttoainetoimisia lisämmittimiä, porrasvaloja ym.

Uudempien Valtrojen sähköisen päävirtakatkaisimen ohjauspiiri...

Heino Leino

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8594
  • Joka kalalle haesoo, se akkasa elättää...
Vs: Akun ikä?
Käväsin akun myöneessä virmassa ja se myöjä kahto että siinä on takkuu vielä voemassa, että ens viikolla kaenaloon ja kauppaan testattavaksi. Tarttivikkaa vähä myöjä eppäeli
Elämä on parasta kometiijjaa

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16635
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Akun ikä?
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

Se on vähän inhottava selvittää tuollainen. Kuormitusmittarikaan ei löydä vaikkapa hiljalleen itsepurkavaa akkua jos sen vie heti latauksen jälkeen mittaukseen. Pitäisi ensin ladata, odotella viikko ja mitata sitten...

Akkua voinee tutkia ja hutkia vaikka seuraavasti jos ei ole kiire:

Ladataan  akku täyteen ja varmistetaan että starttaa kevyesti. Voidaan päätellä että traktorin puolesta muuten kunnossa, paitsi piilevä kulutus seisoessa jää epävarmaksi.
Akun kenkä irti tai päävirtakytkin auki ja odotellaan muutama päivä. Tässä vaiheessa voisi virtamittarilla varmistaa akun ja irrotetun johdon väliltä että traktori ei enemmälti kuluta seisoessaan, aivan pieni määrä (luokkaa alle 20 mA, kaikenmaailman valmiuspiirejä, kelloja sun muita) voi olla OK.

Joissakin koneissa päävirtakytkimen ohi on tosiaan otettu joillekin laitteille ohituskaista, näissä kannattaa ehkä ottaa oikeasti kenkä irti.

Käynnistystesti uudelleen, jos ei lähde mutta lataamalla korjaantuu, niin akku todennäköisesti itsepurkaa.

Jo pitää vaikeeks tehdä yksinkertainen asia . Kuormitusmittauksen voi tehdä starttaamalla eikä viikkoja kannata odotella . Yksinkertaisin tapa on ottaa miinuskaapeli irti  yöksi jos aamulla ei illalla ladattu akku toimi on vika akussa . Jos laturilla ei huoli virtaa on akku sökö .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 16635
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Akun ikä?
Käväsin akun myöneessä virmassa ja se myöjä kahto että siinä on takkuu vielä voemassa, että ens viikolla kaenaloon ja kauppaan testattavaksi. Tarttivikkaa vähä myöjä eppäeli
Jos ei uudella ladatulla akulla käynnisty eikä starttaa on vika startissa .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2614
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Akun ikä?
Tai johdoissa  - ehkä niiden liitoksissa lähinnä. Maajohto akulta runkoon ja johtojen liitokset kenkiin ym.