Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Heino Leino - 24.08.19 - klo:16:59

Otsikko: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 24.08.19 - klo:16:59
Ei kuitenkaa Akua Ankan, kun rattorin akun. Ostin teeäks Teussiin mennä suvena possina aj eipä tuo ennää halua virtaa itellään pittää. Eilennii piti teussi vettää toisella teussilla käyntiin
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: sorkkis - 24.08.19 - klo:17:41
Ei kuitenkaa Akua Ankan, kun rattorin akun. Ostin teeäks Teussiin mennä suvena possina aj eipä tuo ennää halua virtaa itellään pittää. Eilennii piti teussi vettää toisella teussilla käyntiin
Ota miinuskenkä irti kun lopetat ajamisen . Jos akku ei purkaannu on vika jossakin muualla .
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: eevertti - 24.08.19 - klo:18:51
Ja usein miten muutenkin on vika maapuolella vaikka ensimmäinen ajatus on että akkuhan se sökönä kun ei starttaa.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: lypsyukko - 24.08.19 - klo:18:52
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Oksa - 24.08.19 - klo:19:41
ja se päävirtakytkin ei ole niiiiiin kallis ettei sitä kantsis laittaa nuihin vehkeisiin.   ei ole akkuin kanssa läheskään niin paljon hommoo...

   paitti nykyakut ei kyllä kestä sitä mitä ennenvanhaan.   mut kyl takuuajan.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: iskra - 24.08.19 - klo:20:12
18 vuotta kesti alkuperäinen valkea possi ventissä, kun kyselin paikalliselta akkuhuollolta mikseivät myy bossia, sanoivat että tuli liikaa takuujuttuja niin lopettivat, ota näistä nyt sit selvää..
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Oksa - 24.08.19 - klo:20:35
mutta tuo täysikäinen onkin ihan toista tekniikkaa kuin nykyiset.   huomaa jo painosta.     huomasin tänään itekii et fiun akku alkaa olla kait heikossa hapessa.. ei huoli virtaa!      neljä vuotta kestikii..
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: tepperi - 24.08.19 - klo:20:49
halpa ja kallis akku näkyy kestävän saman, eli parivuotta.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 24.08.19 - klo:21:13
Ylläpitolaturi pitää olla melkein joka koneessa, jos meinaa pitää akun toimivana. On ne niin paskoja nykyään.

Ja akkupiuhat kannattaa kattoo ja joku laturi, ettei vuoda.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: K.Kusti - 24.08.19 - klo:21:19
Sit kun meillä kaikilla on ne sähköautot niin kiva vaihdella akkuja kahden vuoden välein. siis sehän on vihreitten mukaan joskus parinvuoden päästä?
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 25.08.19 - klo:06:30
Ja usein miten muutenkin on vika maapuolella vaikka ensimmäinen ajatus on että akkuhan se sökönä kun ei starttaa.

On testattu apukaapelin kans vetämällä navasta virta suoraan startin päähän ja maapuoli samoen runkoon, eikä virran kipenettäkkää.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 25.08.19 - klo:06:33
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Oksa - 25.08.19 - klo:07:56
ite keksin aamuyöstä et oon tainnu keitellä tuon fiun akun kuiviin...    ku ei ole etes kennoilla korkkeja...  kun ajelen tuota vesipuolta lammesta ni se laukkaa pikkasen vajaa 2800 kierroksella ja kun valot ledei ni mihnä virtaa tartteis..?                     pitäisköhä asentaa anperimittari väliin..
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: metsajussi - 25.08.19 - klo:08:46
ite keksin aamuyöstä et oon tainnu keitellä tuon fiun akun kuiviin...    ku ei ole etes kennoilla korkkeja...  kun ajelen tuota vesipuolta lammesta ni se laukkaa pikkasen vajaa 2800 kierroksella ja kun valot ledei ni mihnä virtaa tartteis..?                     pitäisköhä asentaa anperimittari väliin..

Kyllä toimivan lataussäätimen pitäisi tuo hanskata... tietysti jos säädin on mallia kaputt niin sitten.

Mittaa kurillasi latausjännite - eli siis jännite akun navoissa kun koneessa on kierroksia eikä juurikaan sähkökuormaa. Mielellään siinä 13,8 - 14 V luokkaa.

Jatkuva alilataus on sitten ehkä vielä turmiollisempaa kuin ylilataus.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: iskra - 25.08.19 - klo:08:56
Mulla yhdessä vehkeessä latasi myös liikaa, akku siinä syylärin edessä, akkuhöyryt pehmensivät syylärin 30 vuodessa, muuta en keksinyt kun sen happohöyryn siihen läpipehmenemiseen kun sen höyryn vaikutuksen.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: sorkkis - 25.08.19 - klo:13:03
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: icefarmer - 25.08.19 - klo:14:07
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: sorkkis - 25.08.19 - klo:14:34
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Nyt kirjoitat taas ihan höpöjä . Kun virtapiiri on katkaistu ottamalla akunkenkä irti saadaan selville onko vika akussa tai traktorissa . Yksinkertainen konsti ammattikoulussa opetettu .
Miksi vetää tyhjästä akusta kaapeli suoraan starttiin koska akun kunnosta ei ole tietoa .
Heinohan ilmoitti että traktori lataa .

Helppoa olis ollut kokeilla toisella akulla , mikset sitä konstia maininnut ?
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: icefarmer - 25.08.19 - klo:14:47
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Nyt kirjoitat taas ihan höpöjä . Kun virtapiiri on katkaistu ottamalla akunkenkä irti saadaan selville onko vika akussa tai traktorissa . Yksinkertainen konsti ammattikoulussa opetettu .
Miksi vetää tyhjästä akusta kaapeli suoraan starttiin koska akun kunnosta ei ole tietoa .
Heinohan ilmoitti että traktori lataa .

Helppoa olis ollut kokeilla toisella akulla , mikset sitä konstia maininnut ?
mehän emme tiedä onko heinolla ollut toinen akku helposti saatavilla, epäilen että ei kun vetämällä on käynnistetty vaikka kaapelit löytyy :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: ilkka - 25.08.19 - klo:14:52

sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\


Net valtuutetun akkuliikkeen heebot toimii icen alueella varmaanki virkavastuun alaisina, vai miten on ?
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 25.08.19 - klo:16:46
Eikö akku nyt aina takuuajan kestä ja rapiat päälle, joten jotain muuta häikkää isäntä konees. Toimiiko siinä Teussis laturi? Oon kuullut että yks kuski oli joskus  manannut Valtran koetaulun sähköjä. Kuulemma lämpömittari nousi punaiselle, laturin merkkivalo paloi ja joku kolmio oli  vilkuttanut ja olikohan summerikin soinut. No vikahan ei tietysti ollut koetaulun sähköissä vaan laturin remmi oli muuttunut kaksi päiseksi :)

Muokataan … kummassa se vika onkaan teussin sähköissä vai nkh:n sähköjärjestelmässä? Tyhjääkö käärijä, vai eikö se saa kunnolla virtaa teussista?

Kyllä teussin laturi pellaa, sen kun saa jollakikonstin käyntiin, niin sähkövermeet pellaapi mm tuuletin ihan normaalisti.
Lataa se akku verkkovirta laturilla siten et otat miinus tai plussanavasta akunkengän irti . Kun akku on täynnä odottelet hetkisen ja akun kenkä paikalleen . starttaa , jos käynnistyy pitäis akun olla kunnossa . Se toinen vaihto ehto : Ajon jälkeen miinusnavan akunkenkä irti akunnavasta , jos ei virtaa tule akusta parin tunnin päästä on akku sökö .

Ei pitäis olla vaikeeta .
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

vaikka heino ol kaapelin vetäny jo sorkkista viisaammin suoraan tartin napaan ois vielä kannattanu kumahuttaa tartin  kylkeen vasaralla, ehkä leino niin  tekikin :-\ :-\ :-\ :-\ :-\

Tuota vasaraa en oo vielä kokkeillu...
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 25.08.19 - klo:16:57
Huommenna uuvven akun ostoon, vaekka saattaa se vika olla tartissae, vaen kun Koo satasen akku on jo siinä kunnossa, että kun maa mennee kuuraan, niin ei taho jaksaa pyörittää, että siirretään uus akku siihen jos se on tuohon teeäksään turha ostos
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Viljelijä evp - 25.08.19 - klo:22:32
Ei kuitenkaa Akua Ankan, kun rattorin akun. Ostin teeäks Teussiin mennä suvena possina aj eipä tuo ennää halua virtaa itellään pittää. Eilennii piti teussi vettää toisella teussilla käyntiin
Poshi ei ole nykysin mikään laadun tae merkkinä, eikä paljon muukaan.Onko vielä takuuta vai vuodenko se nykyään.Joku alkuperäis asennus akku kesti 12 vuotta yhessä koneessa, mut eipä ole enää myynnissä sekään merkki taitaa olla kiinalaista tavaraa paljolti akutkin vain nimi vaihtuu.Ja monenmoista neuvoa näkyi tulleen, vasaroinnista lähtien.Tuskin se akku kovin kuitenkaan kopauttelusta tykkää.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: metsajussi - 27.08.19 - klo:09:00
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

Se on vähän inhottava selvittää tuollainen. Kuormitusmittarikaan ei löydä vaikkapa hiljalleen itsepurkavaa akkua jos sen vie heti latauksen jälkeen mittaukseen. Pitäisi ensin ladata, odotella viikko ja mitata sitten...

Akkua voinee tutkia ja hutkia vaikka seuraavasti jos ei ole kiire:

Ladataan  akku täyteen ja varmistetaan että starttaa kevyesti. Voidaan päätellä että traktorin puolesta muuten kunnossa, paitsi piilevä kulutus seisoessa jää epävarmaksi.
Akun kenkä irti tai päävirtakytkin auki ja odotellaan muutama päivä. Tässä vaiheessa voisi virtamittarilla varmistaa akun ja irrotetun johdon väliltä että traktori ei enemmälti kuluta seisoessaan, aivan pieni määrä (luokkaa alle 20 mA, kaikenmaailman valmiuspiirejä, kelloja sun muita) voi olla OK.

Joissakin koneissa päävirtakytkimen ohi on tosiaan otettu joillekin laitteille ohituskaista, näissä kannattaa ehkä ottaa oikeasti kenkä irti.

Käynnistystesti uudelleen, jos ei lähde mutta lataamalla korjaantuu, niin akku todennäköisesti itsepurkaa.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: iskra - 27.08.19 - klo:09:44
Parkkivalot on joissain vehkeissä ainakin ohi päävirtakytkimen..
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: metsajussi - 27.08.19 - klo:10:41
Parkkivalot on joissain vehkeissä ainakin ohi päävirtakytkimen..

Juu ja radioita, polttoainetoimisia lisämmittimiä, porrasvaloja ym.

Uudempien Valtrojen sähköisen päävirtakatkaisimen ohjauspiiri...
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 27.08.19 - klo:15:53
Käväsin akun myöneessä virmassa ja se myöjä kahto että siinä on takkuu vielä voemassa, että ens viikolla kaenaloon ja kauppaan testattavaksi. Tarttivikkaa vähä myöjä eppäeli
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: sorkkis - 27.08.19 - klo:16:27
sorkkis vetää  taas mutkat suoriksi vailla ammattitaitoa, valtuutetussa akkuliikkeessä on kuormitusmittari millä totuus selviää. sorkkiksen neuvoilla jää kokonaan diagnoosin ulkopuolelle solenoidin ja startin heikko kunto, kytkentäpinnat ja hiilet :o :o :o :o

Se on vähän inhottava selvittää tuollainen. Kuormitusmittarikaan ei löydä vaikkapa hiljalleen itsepurkavaa akkua jos sen vie heti latauksen jälkeen mittaukseen. Pitäisi ensin ladata, odotella viikko ja mitata sitten...

Akkua voinee tutkia ja hutkia vaikka seuraavasti jos ei ole kiire:

Ladataan  akku täyteen ja varmistetaan että starttaa kevyesti. Voidaan päätellä että traktorin puolesta muuten kunnossa, paitsi piilevä kulutus seisoessa jää epävarmaksi.
Akun kenkä irti tai päävirtakytkin auki ja odotellaan muutama päivä. Tässä vaiheessa voisi virtamittarilla varmistaa akun ja irrotetun johdon väliltä että traktori ei enemmälti kuluta seisoessaan, aivan pieni määrä (luokkaa alle 20 mA, kaikenmaailman valmiuspiirejä, kelloja sun muita) voi olla OK.

Joissakin koneissa päävirtakytkimen ohi on tosiaan otettu joillekin laitteille ohituskaista, näissä kannattaa ehkä ottaa oikeasti kenkä irti.

Käynnistystesti uudelleen, jos ei lähde mutta lataamalla korjaantuu, niin akku todennäköisesti itsepurkaa.

Jo pitää vaikeeks tehdä yksinkertainen asia . Kuormitusmittauksen voi tehdä starttaamalla eikä viikkoja kannata odotella . Yksinkertaisin tapa on ottaa miinuskaapeli irti  yöksi jos aamulla ei illalla ladattu akku toimi on vika akussa . Jos laturilla ei huoli virtaa on akku sökö .
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: sorkkis - 27.08.19 - klo:16:28
Käväsin akun myöneessä virmassa ja se myöjä kahto että siinä on takkuu vielä voemassa, että ens viikolla kaenaloon ja kauppaan testattavaksi. Tarttivikkaa vähä myöjä eppäeli
Jos ei uudella ladatulla akulla käynnisty eikä starttaa on vika startissa .
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: metsajussi - 27.08.19 - klo:16:36
Tai johdoissa  - ehkä niiden liitoksissa lähinnä. Maajohto akulta runkoon ja johtojen liitokset kenkiin ym.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: H Hehtolitra - 27.08.19 - klo:16:59
Suosittelen, kun ei ole edes hinnan kiroissa: https://www.puuilo.fi/epages/puuilo.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014011303/Products/10122758
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: sorkkis - 27.08.19 - klo:17:28
Tai johdoissa  - ehkä niiden liitoksissa lähinnä. Maajohto akulta runkoon ja johtojen liitokset kenkiin ym.
nii'i

Mutta ooppelin kondensaattorin kapasitansissa ei ole vikaa .
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: icefarmer - 27.08.19 - klo:20:14
Tai johdoissa  - ehkä niiden liitoksissa lähinnä. Maajohto akulta runkoon ja johtojen liitokset kenkiin ym.
nii'i

Mutta ooppelin kondensaattorin kapasitansissa ei ole vikaa .
ehkä sorkkiksen on viisain ottaa ihan joka ilta se miinuskaapeli irti  :-\ :-\ :-\ :-\
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Viljelijä evp - 27.08.19 - klo:22:54
Paljon on taas tekstailtu akkujuttua ja rivien välistä olen havaitsevinani että epäilys kohdistuu Heinon tietämykselle ,jota tuskin puuttuu näissä koneasioissa.Onpa hän hyvin pitkälle tullut siihen tulokseen että akkumulaattori ei pitele virtaa.Siis paikantanut taudin akkuun.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Oksa - 28.08.19 - klo:08:02
ite sain fiun akun taas mukaan töihin kun sitä irrottaessa huomasin että maakaapelissa oli jotain häikkää.    päässä juotettu kiinnike runkoa varten ja se olikin sitten noin sentin päästä, kuoren alla, melkein poikkki.   säikeet oli nitkutellu nätisti poikki heti tinana vierestä.    jatkossa hankin vain puristamalla tehtyjä johtopäätteitä.   tinatut ei sovi joka paikkaan.      tuokin tuli esille yllerinä.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 04.09.19 - klo:14:21
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 04.09.19 - klo:14:49
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.

Jotenkin luin tuon, että "etälamauttimen".
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Make - 04.09.19 - klo:14:59
https://www.google.fi/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Fhs.mediadelivery.fi%2Fimg%2F1920%2Ff5088738833c42e8b25886d31bad3b63.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Fwww.rautalankapori.fi%2F2017%2F10%2Fakku-purkautuu-fingerpori-rautalangasta.html&docid=rxLFfl9LHhAqNM&tbnid=1hNfDtcnAs1d9M%3A&vet=10ahUKEwjI-ae7jrfkAhVs-ioKHSrGBlcQMwhQKAAwAA..i&w=1920&h=631&client=opera&bih=882&biw=1745&q=fingerpori%20akku%20purkautuu&ved=0ahUKEwjI-ae7jrfkAhVs-ioKHSrGBlcQMwhQKAAwAA&iact=mrc&uact=8
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Viljelijä evp - 04.09.19 - klo:19:30
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.
Jotenkin olin haistelevinani tällasta, että ei heino ihan turhan takia ala uteleen akun kestävyydestä ,varmaan tutkinut muut häiriötekijät.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Oksa - 05.09.19 - klo:08:06
ja nuissa on hirmu suuria eroja laadussa jopa merkin sisällä..   tuolla just eilen kattelin kun palautteliva uutta akkua kun ei toiminnu ja oli kuulema jo toinen samasta mallista joka tuotu takas..             eikä ollu mikään halpamalli..   hitto, kun en muista nimeä..
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.09.19 - klo:08:57
ohuet levyt akussa antaa hyvin virtaa mutta ei kestä tärinää.Itellä ei ole aikoihin ollut akkujen kanssa ongelmaa että olis takuujuttuja tarvinnut.Kyllä ne sen neljä vuotta on kestänyt.Laturin kunto ja latausjännitehän pilaa hyvänkin akun.Valmeteissa oli akku ja laturiongelmia.Nyt kun on ollut länsimerkkejä käytössä akkuongelmat on olleet vähissä.Alkuperäisasennus akku Casessa kesti 12 vuotta.Se kertoo jotain laadusta.Valitettavasti sitä akkua ei enää saa, meni vissiin firmakumoon kun ei käynyt akkukauppa.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: 42 - 05.09.19 - klo:11:17
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.
Jotenkin olin haistelevinani tällasta, että ei heino ihan turhan takia ala uteleen akun kestävyydestä ,varmaan tutkinut muut häiriötekijät.
Juu, en minäkään Heinoa eppäile kyvyttömäksi, Heinon ilo on varmasti ylivuotanut kun possi ei enää vuoden päästä pelaa.
Niin notta mikä perkele on tehnyt boshin akuista täyttä kuraa, toki tiedetään notta jos tekee liian hyvän tuotteen jota ei tarvii usein vaihtaa niin nälkä siinä valmistajalle tulee.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Viljelijä evp - 05.09.19 - klo:19:07
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.
Jotenkin olin haistelevinani tällasta, että ei heino ihan turhan takia ala uteleen akun kestävyydestä ,varmaan tutkinut muut häiriötekijät.
Juu, en minäkään Heinoa eppäile kyvyttömäksi, Heinon ilo on varmasti ylivuotanut kun possi ei enää vuoden päästä pelaa.
Niin notta mikä perkele on tehnyt boshin akuista täyttä kuraa, toki tiedetään notta jos tekee liian hyvän tuotteen jota ei tarvii usein vaihtaa niin nälkä siinä valmistajalle tulee.
vastaus: IKH ,näkyypi niillä olevan myynnissä.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Moottoripolkupyörä Man - 05.09.19 - klo:20:28
Kyllä se nykypäivän laatu on mitä sattuu. Hyvin harvoin sitä edes on olemassa.

Jos ilmastonmuutoksesta haluaisi oikeasti välittää, kuluttajahyödykkeet kestäisivät loputtomiin loputtomalla korjaamisella. Nyt niitä ei kannata korjauttaa. Korjata kyllä kannattaa.

Jokin sekoilusumu leijailee ihmisten päällä, kun ne eivät ymmärrä todellisuutta. Kaikkea yritetään pelastaa sähköautoilla, sirkoilla ja liisoilla.

Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Kaikki - 05.09.19 - klo:20:46
Kyllä se nykypäivän laatu on mitä sattuu. Hyvin harvoin sitä edes on olemassa.

Jos ilmastonmuutoksesta haluaisi oikeasti välittää, kuluttajahyödykkeet kestäisivät loputtomiin loputtomalla korjaamisella. Nyt niitä ei kannata korjauttaa. Korjata kyllä kannattaa.

Jokin sekoilusumu leijailee ihmisten päällä, kun ne eivät ymmärrä todellisuutta. Kaikkea yritetään pelastaa sähköautoilla, sirkoilla ja liisoilla.
Miten Kaikki voidaan pelastaa joillakin Liisoilla ?
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Oksa - 06.09.19 - klo:07:27
eikös hää lähesty ystävällisesti lapulla tuulilasipyyhkimen alla?            hitto kun ei inssit ole keksineet korvaava tuolle vimpstaakille..
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 08.09.19 - klo:09:48
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.
Jotenkin olin haistelevinani tällasta, että ei heino ihan turhan takia ala uteleen akun kestävyydestä ,varmaan tutkinut muut häiriötekijät.

Noo, se ei tuo sähköpuoli oo mitenkää vahvaa aluvetta meikäläesen hummeetissa, vaen kun kyssyy niin usseimmiten asijat selevijää. Kiitoksie vinkilöestä
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 10.07.20 - klo:09:17
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.

Melekeenhän tuo taas vujen kesti, nyt se kuuluu kiehuvan. Likkö ylilattausta (akussa, ei Heinossa). Että vetämällä taas käyntiin
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: metsajussi - 10.07.20 - klo:09:38
Mittaeleppa se lattausjännitys joskus, konneen käyvvä kolkuttaessa, sellane puolikaasu.
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Heino Leino - 11.07.20 - klo:09:54
Pittääpä poejjalle maenita että ottaa mittarin mukkaan, kun merimaesta tulloo
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: Magia - 11.07.20 - klo:11:56
Heenon kantsii hommata jo veevi...
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: sorkkis - 11.07.20 - klo:12:08
Elekeehä mittää, Heino se koppasi aamusella akun kaenaloon ja kiikutti sen myöjäliikkeeseen. Siellä se noheva kauppija-apulaenen otti tiskin alta jonku mittarihärpäkkeen ja toemeusi sen kans Toijjotan takaluukulle, kiinnitti sitte etellämaenitun auton peräosassa olevan akun nappoehin sen mittarhärpäkkeen johot ja kun aekasa naputteli jotaki härpäkkeen nemiskuukkelie, niin siihen ilimausi teksti, että akun kenno oekosessa, leäkkeeksi uus akku. Niin Heino sae sitte takkuuseen uuvven Possiin ja iloni oli yhlihtevuotava, kun teussi lähti taas omin voemin käyntiin. Oekeen päävirtakytkimen siihen ostin lisukkeeksi, vaen saa nähä millon tuo on paekollaan.

Melekeenhän tuo taas vujen kesti, nyt se kuuluu kiehuvan. Likkö ylilattausta (akussa, ei Heinossa). Että vetämällä taas käyntiin
Siis kiehuu , tarkoitatko ylilatausta .
Otsikko: Vs: Akun ikä?
Kirjoitti: metsajussi - 11.07.20 - klo:13:15
Sitähän se käytännössä tarkoittaa ja tavallisesti laturin jännitesäätimen vikaa.
Mutta myös jos vaikka yksi kenno on oikosulussa niin silloin loput saavat ylilatausta vaikka laturi sinänsä on OK.