Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hydraulihalkojat  (Luettu 27312 kertaa)

tuunaaja

  • Vieras
Vs: Hydraulihalkojat
Jälleen kerran mielipiteeni on että itte tekemällä saa justihin sellaasen kun haluaa. I-palkista runko ja terä   jostakin karkenevasta teräksestä. Jos haluat mun tekeleestä kuvia niin laita yksityisviestillä mailiosoite niin laitan vaikka kuvia. Tai voinhan vaikka sellaasen teheräkin meirän pajalla jos kiinnostaa...(mm. 4 halkaiseva T-terä 13 X 100 jousiteräksestä karkaistuna ja päästettynä)...itte tekemällä vaan aina säästää sen minkä Yara ja sen kätyrit vie...
Mikä sylinterin koko hyvä? Japa kait käyttää 60/35 n.6tonnia työntövoima-onko 80/50liian iso

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Hydraulihalkojat
Mikä sylinterin koko hyvä? Japa kait käyttää 60/35 n.6tonnia työntövoima-onko 80/50liian iso


No ei tosiaan ole liian iso :P
Mä laitoin 140/80, kun oli ensimmäinen 1000mm iskunen mikä löyty edullisesti. Vähän ohuempikin saattais riittää ::)

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Hydraulihalkojat
Jälleen kerran mielipiteeni on että itte tekemällä saa justihin sellaasen kun haluaa. I-palkista runko ja terä   jostakin karkenevasta teräksestä. Jos haluat mun tekeleestä kuvia niin laita yksityisviestillä mailiosoite niin laitan vaikka kuvia. Tai voinhan vaikka sellaasen teheräkin meirän pajalla jos kiinnostaa...(mm. 4 halkaiseva T-terä 13 X 100 jousiteräksestä karkaistuna ja päästettynä)...itte tekemällä vaan aina säästää sen minkä Yara ja sen kätyrit vie...
Mikä sylinterin koko hyvä? Japa kait käyttää 60/35 n.6tonnia työntövoima-onko 80/50liian iso
riippuu niin paljon myös traktorin hydrauliikasta eli kuinka kauan jaksat odottaa sylinterin työntöjä  ;D

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Hydraulihalkojat

 riippuu niin paljon myös traktorin hydrauliikasta eli kuinka kauan jaksat odottaa sylinterin työntöjä  ;D


Mutta jos koneessa on oma hydrauliikka, niin ei ole väliä millasella piikkilangankiristäjällä sitä pyörittää :D

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Hydraulihalkojat

 riippuu niin paljon myös traktorin hydrauliikasta eli kuinka kauan jaksat odottaa sylinterin työntöjä  ;D


Mutta jos koneessa on oma hydrauliikka, niin ei ole väliä millasella piikkilangankiristäjällä sitä pyörittää :D
iso sylinteri tarvitsee silti isomman pumpun jos meinaat saada siihen vauhtiakin...

agn809

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Hydraulihalkojat
70/40 tuntuu olevan melko yleinen sylinteri + 2-nopeusventtiili,
Hydrauliikan tuottö 40 l/min rittä jos ei kovin hätäinen. 

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Vs: Hydraulihalkojat

 riippuu niin paljon myös traktorin hydrauliikasta eli kuinka kauan jaksat odottaa sylinterin työntöjä  ;D


Mutta jos koneessa on oma hydrauliikka, niin ei ole väliä millasella piikkilangankiristäjällä sitä pyörittää :D

Niin onx semmoista kaupallista versiota, et olis oma hydrauliikka ja voalla pyöritettävä pumppu? Sähkömoottorilla ja polttomoottorilla pyöritettävissä on oma hydrauliikka, mut traktorikäyttöisissä näytetään luottavan traktorin hydrauliikkaan. Meinaan vaan et ei tarvis traktorin käydä muuta kuin tyhjäkäynnillä ja kelpais vanhempi ja vaatimattomampikin traktori halkaisijan eteen?
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

jalle

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 697
  • Enhän mä mistään mitään tiedä
Vs: Hydraulihalkojat
Eihän niitä taida kaupallisia valmisteita olla saatavilla. Valmiit tuotteet on kyllä melkosia leluja >:( Itse tekemällä saa ainakin haluamansa. Laskin omassa olevan voimaa n. 19,5t :P

fote

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 444
Vs: Hydraulihalkojat
Palaxista on tehoa noin 25% sun koneesta ;D ;D ;D.

kantola

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 27223
  • Ut sementem feeceris, ita metes.
Vs: Hydraulihalkojat
Eihän niitä taida kaupallisia valmisteita olla saatavilla. Valmiit tuotteet on kyllä melkosia leluja >:( Itse tekemällä saa ainakin haluamansa. Laskin omassa olevan voimaa n. 19,5t :P

Tuollahan pätkii kohta ratakiskoa, pituussuunnassa. ;D
Yllä oleva materiaali on laadittu vain informatiivisessa tarkoituksessa, eikä siinä mainittuja seikkoja ole tarkoitettu ohjeeksi tai neuvoksi.

rene

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5964
Vs: Hydraulihalkojat
Eihän niitä taida kaupallisia valmisteita olla saatavilla. Valmiit tuotteet on kyllä melkosia leluja >:( Itse tekemällä saa ainakin haluamansa. Laskin omassa olevan voimaa n. 19,5t :P
Riippuu paineesta. Jos männän halkaisija on 140 niin tuo 19500kg tulee jo 127:n barin paineella. Keski-ikäisen valmetin 190 baaria tuovat tuolle sylinterille voimaa reilut 29 tonnia. Hyvä tietää: kun männän halkaisija kaksinkertaistuu niin pinta-ala elikkä myös voima nelinkertaistuu. Ei siinä mitään, rakenteet pitää oleman jonkunmoiset että kestää.
 
  Olen ittelle kehitellyt samantyyppistä vähän pidemmälle vietynä. Pitäisi olla venttiili jossa saisi neljännellä asennolla ohjattua paineen sylinterin molemmile puolille kun ei tarvitse kaikkea voimaa (tai painevaihtoisella venttiilillä varren puolelle jolloin nopeus olisi aina suurempi niin pitkään kun voima riittää). Nopeus lähes nelinkertaistuisi ja voimaakin olisi yhä kahdeksan tonnin paikkeille.

   HOMMAN POINTTI:  Ajatus katkoa puut samalla laitteella. Kun terävää terää vasten painetaan puuta liki 30t voimalla niin se menee poikki. Tuossa minun suunnitelmassani sylinterin liikevara on pienempi ja sylinteri on pystysuorassa. Myös halkominen tapahtuu sivulta päin. Useampaan osaan halkaisu olisi kätevää pölkkyä pyöräyttämällä.

hiluhi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1739
  • Murheellinen vilkuttaja
Vs: Hydraulihalkojat
  Olen ittelle kehitellyt samantyyppistä vähän pidemmälle vietynä. Pitäisi olla venttiili jossa saisi neljännellä asennolla ohjattua paineen sylinterin molemmile puolille kun ei tarvitse kaikkea voimaa (tai painevaihtoisella venttiilillä varren puolelle jolloin nopeus olisi aina suurempi niin pitkään kun voima riittää). Nopeus lähes nelinkertaistuisi ja voimaakin olisi yhä kahdeksan tonnin paikkeille.

   HOMMAN POINTTI:  Ajatus katkoa puut samalla laitteella. Kun terävää terää vasten painetaan puuta liki 30t voimalla niin se menee poikki. Tuossa minun suunnitelmassani sylinterin liikevara on pienempi ja sylinteri on pystysuorassa. Myös halkominen tapahtuu sivulta päin. Useampaan osaan halkaisu olisi kätevää pölkkyä pyöräyttämällä.

Kuulostaa tuo laite samanlaisesta jonka isäukko aikoinaan rakensi ja joka on vieläkin käytössä. Tuossa meidän versiossa on sylinterin päässä terä joka katkaisee ja halkaisee samalla, vastaterä V-mallinen kiinteä. Sylinteri ei ole kovin suuri, olisiko varren halkaisija jotain 50mm luokkaa ja iskupituutta n. 80cm.Pyöritettään IH 956:lla ja katkasun jälkeen ulosotolla pyörivä kolakuljetin.
Itse en laitteesta oikein perusta. Sylinterin liike hidas, tosin nopeammalla liikkeella potkis katkottava ranka pahasti käsille, eli aikaa kuluu mielestäni liikaa valmista klapikuutioo kohden. Tuore ranka katkee hyvin, kuiva vähän heikommin. Silppua/säleitä tulee jonkin verran, joten siinä mielessä ei pilkekoneita parempi, mutta varmasti hitaampi. Kolakuljetin pitää kauheaa meteliä.
Ainut hyvä puoli on että siihen ei pahemmin pääomat ole sitoutuneet.
Koneen halkaisuterä on noin 5cm alempana kuin katkaisu, jolloin halkaisee paremmin, mutta ranka "potkii" enemmän. Apu tähän voisi olla. että halkaisuterä olisi katkaisua ylempänä muutaman sentin ja vastaterä ei olisi terävä.
Itse en koneeseen viitsi muutoksia ruveta tekemään niin kauan kun isäukko jaksaa polttopuut sillä tehdä, ja sen jälkeen hommaan jonkun Palaxin Combin tai vastaavan, jolla saa jotain aikaiseksikin.

agn809

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 17
Vs: Hydraulihalkojat

Niin onx semmoista kaupallista versiota, et olis oma hydrauliikka ja voalla pyöritettävä pumppu? Sähkömoottorilla ja polttomoottorilla pyöritettävissä on oma hydrauliikka, mut traktorikäyttöisissä näytetään luottavan traktorin hydrauliikkaan. Meinaan vaan et ei tarvis traktorin käydä muuta kuin tyhjäkäynnillä ja kelpais vanhempi ja vaatimattomampikin traktori halkaisijan eteen?

Palaxilla on ainakin versio jossa oma hydrauliikka. Ja ym. ajatus on järkevä jos on vanhanpuoleinen traktori käytössä. Muuten hinta panee varmaan miettimään.

Päädyttiin itte Palaxin Logsplit 100:een 5,6:lla tonnilla, veitsi 4-osaan halkova.
Parin päivän kokemuksella voi jo sanoa että olen kohtuullisen tyytyväinen. Missään vaiheessa ei ole vielä järkevästi käytettynä saatu jumiin.
Kokeiltu on 6-osaan halkovalla terällä, silloin meni jumiin, tämä ei ole järkevä paksuille pölleille.
Jos 4-osainen veitsi ei saa asetettua keskelle pölliä, niin veitsi ala-asentoon. Hyvät puut halkee vaikkei veitsi yllä läpi. Muutama kerta edestakaisin niin se on siinä. Hankalinta isoissa pölleissä oli että voimat loppuu miehestä. Nostamaalla koneen jalat ylös ja laskemaalla kone maahan niin sai isotkin kyytiin.
Fergussa on toiminto millä sai kahden pumpun tuotot yhdistettyinä, näin riitti lähes tyhjäkäynti ja nopeus oli silti riittävä. 

Hyvää vehkessä on:
   2-nopeus/voima toiminto
   veitsen korkeuden säätövivut molemmin puolin
   helppoa käyttää molemmilta sivuilta
   karikot sivussa toisella puolella jota voi siirtää
   
Parannusta toivoisin:
   karikot molemmille sivuille
   1-käsiohjaus (tämä olisi kyllä CE-sääntöjen vastainen)
   koneen jalkoihin suksen tapaiset, kasan kasvaessa vehkeet siirtää itteensä pois alta
   
Kun isoja pöllejä pitää ottaa takaisin on korkeudensätövivut joskus edessä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12224
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hydraulihalkojat
Älyttömästi on hinnat noussu, jos Japakin maksaa jo 1500. Tuohon edelliseen vastaukseen viitaten Japassa on helppo sitoa narulla toinen kahva alas, jolloin tunkkia voi käyttää yhdellä kädellä.

Palax on ollut hyvässä maineessa. Vielä pari vuotta sitten sitä sai 7 tonnin tunkilla, en tiedä mikä on tilanne nykyään. Seitsemällä tonnilla pitäisi mennä jo mutkaiset pihakoivutkin läpi. Japalla teki tiukkaa.

lahtivaja

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 169
Vs: Hydraulihalkojat
Renelle kysymys:
Onnistuuko tavallisella 3 lohkoisella venttiilistöllä tuo varren puolen öljyn kierrätys männän puolelle.Oma tekele halkoja on hydrauliikkaa vaille valmis ja ajattelin tuommoisen 2 nopeuksisen systeemin laittaa, tavalla tai toisella ??? ;D ;D
Ei hätää hässiessä, kun on leipää taskussa...