Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Multiva Cerex  (Luettu 12866 kertaa)

Kaikki

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1511
Vs: Multiva Cerex
jaq muka toimii okei..?    onko taas se kuuluisa trolli?        itellä jo etukuormaajan sähkölohko vihoittellee joskus talvella...
Karjatilojen ilmastossa leijuu Kaikki paska ja ammoniakkikaasut ym hiilidioksidi ja metaani .Eläintiloilla työt kannattaisi tehdä hevosella ja käsin  :D

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
Vs: Multiva Cerex
Ei kai tällä sopimuskaudella kannattaisi tehdä töitä millään tämä kun on näennäisviljelyn kulta-aikaa. Heinää vaan kaikki pellot ja urakoi sitten muille jos maksavat hyvin.
Mutta kun ei osaa olla viljelemättäkään.
Cerexillä voi kyllä kylvää ilman sähköjä jos, ihan petuskoneessa ei taida valojen lisäksi paljon sähköjä ollakkaan, mutta mulla siis sähköjen puuttuessa ei sivumerkkarit ja ruiskutusurat yms. Aputoiminnot toimi mutta kylvö sinänsä onnistuu.
Juu, parempia ja sähköisempiäkin koneita varmasti on mutta hintaluokka sopi minun kukkarolle parhaiten.

Viimeksi muokattu: 13.07.19 - klo:20:37 kirjoittanut eevertti

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Multiva Cerex
Tikitaalista sähköviat johtuvat monesti. Väylät ovat luotu labraan, mutta ei todellisuuteen. Kaikissa paskoissa pitäisi digipotentiaaliero nostaa yli kymmenen volttia, jotta tasoerot olisi mahdollista koodata vähän hapettuneillakin liittimillä. Samalla virtaa voisi nostaa hiukan.

Tämä tuo uusia ongelmia, mutta ei mitään sellaista, etteikö maatalouskoneita saisi toimimaan. Haittana olisi aivan liian turhan nopeat prosessorit tai ohjaimet, jotka olisivat herkkiä.

Kylmästi lisää raakaa logiikkaa ja järjettömät kisakireät nykyhössötykset pois. Kaikki toimisivat paljon paremmin ja luotettavammin.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Multiva Cerex
Tikitaalista sähköviat johtuvat monesti. Väylät ovat luotu labraan, mutta ei todellisuuteen. Kaikissa paskoissa pitäisi digipotentiaaliero nostaa yli kymmenen volttia, jotta tasoerot olisi mahdollista koodata vähän hapettuneillakin liittimillä. Samalla virtaa voisi nostaa hiukan.

Tämä tuo uusia ongelmia, mutta ei mitään sellaista, etteikö maatalouskoneita saisi toimimaan. Haittana olisi aivan liian turhan nopeat prosessorit tai ohjaimet, jotka olisivat herkkiä.

Kylmästi lisää raakaa logiikkaa ja järjettömät kisakireät nykyhössötykset pois. Kaikki toimisivat paljon paremmin ja luotettavammin.

Tikitaalin lisäksi luetaan jotain 0,5 voltin analogitasoja joita siirretään johtonipuissa kohtuuttomia etäisyyksiä.
Kuvassa yhden härpäkkeen ratkaisu siitä miten yhtä piuhaa pitkin luetaan 7 eri reed-kytkimen tila. Eli kytkimet ovat vastushässäkässä niin että saadaan aikaan liuta erilaisia jännitetasoja joita sitten ilmeisesti A/D-muunnin tulkitsee jossain bittiboksissa.

Tulee vaan mieleen että tuolla kun vähän matkalla tulee jossain liittimessä ylimenovastusta niin mitähän se toisen pään purkki päättelee saamastaan 0,4 V vääristyneestä jännitteestä? Kulkeeko kone eteen vai taakse vaiko vaihtaa jatkuvasti ylös tai alas?

Ratkaisu olisi minusta ihan OK jos se muunnin olisi samalla printillä kuin nuo kytkimetkin, mutta taitaa olla metrien päässä ja useamman liittimen takana.

Aikanaan (lanka)puhelintekniikassa optimoitiin käytetyt jännitteet ja virrat niin että laitteet kestivät parhaiten ja linjan aiheuttamat häiriöt jäivät mahdollisimman vähäisiksi. Esim releiden, kytkinten ja koskettimien virta oli niille mahdollisimman sopiva. Riittävä jännite ja virta selvisi läpi pienistä oksidoitumisista ja hapettumista, aiheuttamatta kuitenkaan kärkien kulumista kipinöinnin ja hitsautumisen muodoissa. Kosketinpintojen materiaalit oli tietenkin valittu noihin käyttöolosuhteisiin juuri sopiviksi.

Viimeksi muokattu: 13.07.19 - klo:10:30 kirjoittanut metsajussi

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Multiva Cerex
En tiedä tuota ISOBUS-protokollaa tai oikeastaan hardwarea, mutta voisin kuvitella että kun töpseliä irroitellaan ja siirrellään, niin onglemia se alkaa tuottamaan. Ja varmasti kalliita korjata, vaikka osat olisivat puoli-ilmaisia.

Kaikki pitää tehdä nykyään niin päin vittua että.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Multiva Cerex
Esm super rapid isolla sähkölaatikolla voi kylvää ilman sähköä. Voiko esm. uudella nova combilla, cerxillä tai räpitillä kylvää ilman sähköä?

Novalla pysty ainakin.
Mut jos tuolle linjalle lähtee, kannattaa ottaa kylvökoneen eteen sitten traktori joka lähtee ainoastaan kammella käyntiin

Ei nyt kuitenkaan, ja luotetavuus paranee noissa sähköissä. Mutta esm. sähköt temppuilee, voi silti jatkaa. Hydrauliikka jos tulee vuoto, sen voi paikalistaa ja vaihtaa. Sähkö, jos ei toimi vähän vaikeempi tai ei onnistu jokaiselta paikalistaa saatikka korjata.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: Multiva Cerex
Esm super rapid isolla sähkölaatikolla voi kylvää ilman sähköä. Voiko esm. uudella nova combilla, cerxillä tai räpitillä kylvää ilman sähköä?

Novalla pysty ainakin.
Mut jos tuolle linjalle lähtee, kannattaa ottaa kylvökoneen eteen sitten traktori joka lähtee ainoastaan kammella käyntiin

Ei nyt kuitenkaan, ja luotetavuus paranee noissa sähköissä. Mutta esm. sähköt temppuilee, voi silti jatkaa. Hydrauliikka jos tulee vuoto, sen voi paikalistaa ja vaihtaa. Sähkö, jos ei toimi vähän vaikeempi tai ei onnistu jokaiselta paikalistaa saatikka korjata.

Voihan nyt toki, mutta se ei aina ole kovin helppoa. Joskus venttiilipöytä vuoti öljyä, mutta vika löytyi vasta särövärillä! Sitä ennen oli pöytä ollut kädessä ja vaihdettu lohkojen väliin tiivisteet, vuoti edelleen. Länkkärin pöytä on melkoisen käärmeenpesän alla, että älä ala mulle selittämään helpoista hydrauliikka vioista >:( Aika monta sähkövikaa olisin paikallistanut helpommin.
pessimisti ei pety!

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Vs: Multiva Cerex
jaq muka toimii okei..?    onko taas se kuuluisa trolli?        itellä jo etukuormaajan sähkölohko vihoittellee joskus talvella...
Niin, tiedustelin siis, että niinkö saatte sähkövikoja koneeseen, että pesette ja lyötte saman tien perään ja ei kun kovaa ajoa. Meillä ei pestä ikinä, puhalletaan vaan paineilmalla, rasvataan nipat ja öljytään pinnat talvea vasten. Ei ole sähkövikoja. Ja koneet säilytetään hallissa.

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: Multiva Cerex
Jos pesemällä saa sähkövikoja, vika on yleensä koneessa tai pikemminkin liittimien suojauksessa. Jo ihan labraolosuhteissa saa irroitella kaikkia piirejä ja liittimiä, jos tarpeeksi kauan ovat paikallaan. Siis lähinnä kehitysalustoissa tai emulaattoreissa.

Luuleeko joku Cänni-äijä, että sähköt pelaa työkoneissa vaihtuvissa olosuhteissa loputtomiin, kun suurin osa tiedonsiirrosta perustuu irroitettaviin liittimiin?

Ei ne mitään luule, ne tietää. Silloin vaihetaa kaapeli vaihetaa boksi ja varaosahinnasta tulee kassaan kilinää.

Niin kauan, kun näin toimitaan, on aivan turhaa jauhaa paskaa mistään ilmastonmuutoksesta ja kulutuksen pienentämisestä. Voisivat vihreät homotkin hiukan nähdä maailman kokonaiskuvaa, ennen kuin alkavat jotain hakkuita metsissä kieltämään.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Multiva Cerex
Lyhyesti:

Suunnittelijalle / valmistajalle

- liittimet pitäisi valita käyttöolosuhteiden eikä hinnan mukaan
- sekä niiden määrä minimoida
- ja valita mahdollisimman suojaiset asennuspaikat
- käyttää vähemmän herkkiä kytkentäperiaatteita
- huomoida tärinät ja värinät kiinnityksissä jne
- ei puolitahallisia jälkimarkkinointipyydyksiä varaosakaupan varmistamiseksi

Käyttäjän / omistajan kannattaa

- välttää mm. sähkölaitteiden tarkoituksellista painepesurilla testaamista mutta pitää ne muuten puhtaana
- välttää 'lantalassa' säilyttämistä, kaasut syövyttävät
- välttää turhaa liittimien aukomista
- koneen säännöllinen käyttö on parempi kuin pitkä syyssateessa seisottaminen. Lämpenee ja kuivuu.

Ei väylätekniikka välttämättä mikään mörkö ole, monimutkaisessa koneessa se vähentää johtojen ja liittimien määrää radikaalisti. Ja usein se osaa jopa kertoa mikä on hätänä.
Tee-Se-Itse -miestä se kyllä jarruttaa ja pieni vika voi ikävästi halvaannuttaa puoli konetta.