Juu kyllä mä sen uskon. Ei se meilläkään huono ollut, joskaan ei paraskaan. Mä en vain ymmärrä sen 2017 vuoden ihanointia. Vettä kyllä riitti, mutta aurinko ja lämpö puuttui eikä se vilja pelkällä vedellä kasva. En vaan ilmeisesti osaa pelkällä vedellä kasvattaa... Kesä on tietysti erilainen ympäri suomea, mutta en muista kenenkään muun muistelevan 2017 vuotta lämmöllä kuin muutaman nimimerkin täällä.
Olisiko ymmärryksessä kuitenkin ? Kaksi kuivaa vuotta, 2010 ja 2018 näkyy selvästi ja 2009, 2017, märät vuodet myös.
Kuva: 18 vuoden keskisadot viljalajien viljelyalan mukaan painotettuna. Mukana rypsi ja rapsi.
-SS-
Tuollaisen käppyrän jos tekisi meidän tilalta niin näyttäisi kovin erilaiselta. Ehkä mä en sitten vaan osaa viljellä noina märkinä vuosina. Sinänsä hyvä kun noita kuivia on yleisemmin
Nyt kyllä lopetat tuollaset virallisiin tietoihin perustuvat informaatiopläjäykset, pillaavat agron paikalliset yleistykset koko Suomen säistä ja sadoista.
Ja SS:kö ei yleistä? Vaikka hänelle ja muutamalle muulle 2017 on ollut huippuvuosi niin kaikille se ei ole ollut... ehkä siellä ss:n kumpuilevassa maastossa ne kummut kuivuu sellaisiksi että hommasta ei tule mitään, jos taivaalta ei tule vettä. Täällä tasamaalla pärjätään kai sitten paremmin.
Täällä sitten taas esim. Tuolloin 2017 kasvukausi loppui auttamatta kesken. Lämpösummaa ei vain kertynyt tarpeeksi. Täällä varmaan kylvettiin kuukautta myöhemmin, että tuollaisena vähä lämpöisenä vuonna keväältäkin annetaan heti tasoitusta.
Tänä vuonnahan on jo keretty hehkutella varsinais-suomen suurta satoa. Vettä tuli sopivasti kylvöjen jälkeen ja kesäkään ei ihan kuiva ole ollut, ehkä kesäkuun kuivuus leikkasi kirkkaimman kärjen veke. Toista se on täällä kymenlaaksossa. Täällä yleisesti piti alkaa kylvämään silloin kun ne toukokuun sateet alkoi. Ne joiden maalajit salli kylvön ennen sitä saivat kyllä aikaan hienot viljat, muut sitten heikompaa. Kesäkuun kuivuus kruunasi homman.
Ymmärrän kyllä, että eri vuodet näyttävät eri puolilla suomea erilaisilta. Ei pitäisi kenenkään yleistää mitään vuotta... Meillä esim. Lähi historian paras vuosi oli 2016..