Miten paljon se vaikuttaa katon kustannuksissa jos tehdään kapeampi rakennus? Minun käsittääkseni se vaikuttaa ainoastaan liimapuissa, jotka nyt ei tolkuton kustannus erä katosta ole. Toki pilareihinhan se vaikuttaa kanssa, mutta ne taas on yleensä kapeammissakin rakennuksissa.
Kyllähän rakennuksen kapeneminen keventää yläkerran ja sitä kannattavien rakenteiden rekenteita. Katon jäykisteisiin (ei niihin ristisidevaijereihin)
, kannatinpilareihin, niiden perustuksiin ja mikä on kapea? Jos päästään jopa 16 m leveyteen mahdollistaa se todella edulisen katon ristikoilla ilman pilaririviä.
Jos uudessa navetassa (luonnollinen ilmastointi) on katon osuus vaikkapa 140 000 €, onhan sillä merkitystä jos siitä säästyy esim 15%. Toki ristikoilla päästään murto osiin edellisestä. Monessa uudessa vaan on ihan ylijäreät pilarit ja niiden perustukset. Joissakin rivissä mastot jopa 2 m väelin, ja kuitenkin samassa rakannuksessa kantavat elementit seinissä, joille osa tuuli ja kattokuormasta mahdollisuus siirtää. Ja varmuuden vakuudeksi kattokin jäykistetty erillisenä rakenteena. Mastothan ovat hulppeita jos suunnitellaan kaikki kuorma niiden vastaanotettavaksi esim 30 m leveässä ja 10 korkeassa hallissa :O Näkyy että rahaa on haluttu käyttää, suunnitteluun vaiko toteuttamiseen?
Nyt jos joku ottaa tähän esille ne romahtaneet uudet navetat, niissä vika on ollut muussa kuin valitussa rakenteessa. Suunnittelussa ja sen vielä suunnitelmien vastaisessa toteutusessa. Yhdessä ainakin oli kattotuoliväli 30 cm kyseisten ristikoiden suunnitelmien vastainen (miten oli navetan suunnitelma, en tiedä) ja katon harvalaudoitus oli ristikoihin vaadittu 300 jaolla 100x25 ylä ja alapuolelle vielä vinossa. Toteutunut oli ollut 600 jaolla 100x18 ja samanlinjaisena.