Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Paljonko satoi vettä  (Luettu 1282250 kertaa)

Joozeppi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2241
Vs: Paljonko satoi vettä
No joo, oli todella märkä ja mutainen reissu. Kun tämmönen keski-iän ylittänyt keskivartalolihava kaveri laitetaan yli kahdeksi tunniksi tuonne siinä saa venlat olla aika rauhassa sen jälkeen.

Forssa-Mäntsälä välillä tuntui et hämäläiset on osittain ollu taas hitaita. Toki siinä on melko metsäinen väli. Näkyi myös lohkoja, joiden käyttötarkoitus ja kasvitus jäi epäselväksi. Siitä sitten Pukkila-Myrskylä-Elimäki-Anjala todella komeaa. Eipä tuo nyt kauhean iso otanta ole maan viljoista mut sekä syys- että kevätviljat erittäin reheviä ja pitkällä. Heillä oli monen monta ylikuivaa vuotta putkeen, joten hyväksymme tämän. Syysvehnäkisassa ei mitään asiaa noita vastaan tänä vuonna kellään. Takasinpäin tulin motaria ja olin sen verran puhki ettei viljat enää kiinnostanu.

Koko maa on nyt kasteltu. Osalle vähän liian myöhään kuten meidän saviseudun ekoille kylvöille mut kyl koko maan yleistilanne on vähintäänkin hyvä+. Matif laskenu huipuistaan 20€, joten mitään hintajuhlaa en elokuulle odottelisi.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 75792
Vs: Paljonko satoi vettä
ja kun katellu nuita viljoja niin eipä taija vieläkään empun toive toteutua 400 euron tonnihinnoista...

Magia

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4315
Vs: Paljonko satoi vettä
^
Vähän mistä kattoo. Näillä näkymin to ja pe forecalla ja ilmatieteen laitoksella ainoat sateettomat päivät seuraavan 10 vrk aikana.
Su näkyy voimistuvan ,sade meinaan,mutta kuten olen sanonut,perinteisesti näillämain tehdään juhannuksena rehua.

Eilen palloiltiin vesimärkänä, vaikka ilmatieteen laitos ennusti tälle päivää poutaa ja foreca pientä sadetta. Onneksi palloiltiin, vaikka sademäärä aamulta on vain reilu 2mm, niin syksyinen sumu sade kastelee aika mukavasti. Ainakaan tätä ei voi poudaksi sanoa.

Jahans. sää ennusteet taas päivittyneet. Iltapäivällä pitäisi taas sataa uudestaan ja huominen pitäis olla molempien ennusteiden mukaan poutaa ja seuraava pouta päivä maanantaina. Siinäpä ne poudat 10 vrk:n aikana ennusteiden mukaan.
Täällä ei välttämättä sada aikoihin tai vain vähän,mutta helvetin kylmäksi muuttuu ilima alle +15 päivälämpötilakin.

bouli

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6468
Vs: Paljonko satoi vettä
45mm toukokuussa ja 76mm kesäkuussa tähänastinen kertymä.   

ja101

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 6562
  • Kouvola, Kymenlaakso
Vs: Paljonko satoi vettä
Naapurikylän isäntä jutteli et sata milliä tullut kylvöjen päälle. Omat laskelmat, jos pysynyt muistissa, niin tulos suunnilleen samassa luokassa. Siinä on jo monta kymmentä milliä enemmän kuin normaalisti..  ::)

Maanantaina tuli ukkosen säestämänä ja keskiviikkona oli sit sadepäivä. Ensimmäiset lätäikön alut löytyy jo pelloilta. Nyt olis ihan hyvä kun pitelisi pari viikkoa poutaa. Keskiviikolle näytti kuitenkin taas lisää vettä. Onneksi nyt haihtuu hyvin kun lämmintä ja tuulta.
Kyliltä kuultua.... "Luomu ilman paskaa on kuin seksi ilman naista"... 😆

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22169
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Paljonko satoi vettä
Vappuna kylvetyt ovat saaneet toukokuussa 27,5 mm, kesäkuussa 40,3 mm. Yhteensä 67,8 mm. Riittää mainiosti heinäkuun alkuun. Huhtikuussa satoikin vain 12,5 mm, jolloin syysvehnä kärsi kovin,. Ceylon kyllä yllättävästi lopetti kuolonhorroksensa ja alkoi kasvaa vasta toukokuun 20 päivän tienoilla, sen yhden isomman sadekuuron jälkeen.


Kuva: Ceylon 20.06.2026. Hajakylvetty kevytmuokkaukseen.

-SS-

Agronautti

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1801
Vs: Paljonko satoi vettä
Vappuna kylvetyt ovat saaneet toukokuussa 27,5 mm, kesäkuussa 40,3 mm. Yhteensä 67,8 mm. Riittää mainiosti heinäkuun alkuun. Huhtikuussa satoikin vain 12,5 mm, jolloin syysvehnä kärsi kovin,. Ceylon kyllä yllättävästi lopetti kuolonhorroksensa ja alkoi kasvaa vasta toukokuun 20 päivän tienoilla, sen yhden isomman sadekuuron jälkeen.


Kuva: Ceylon 20.06.2026. Hajakylvetty kevytmuokkaukseen.

-SS-

Monta jyvää Ceylonin tähkässä siis. parhaissa... Ceylonin pisimmistä tähkistä laskin että 60-66...

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 22169
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Paljonko satoi vettä
Ceylon ei ikinä pysty semmoisia pitkiä nakkitähkiä tekemään kuin Skagen. Mutta itselle Ceylonin viivästynyt keltaruosteistuminen ja niukempi lippulehden ruskettuminen merkitsee kasvinsuojelun helpottumista, (ruosteita on tänä vuonna liikkeellä viljoissa)  ja tasainen suoritus erilaisina vuosina auttaa muun muassa kiinnityssopimuksen tekemisessä. Jos satotaso peräkkäisinä vuosina on vaikkapa 9 tonnia, nolla tonnia, 11 tonnia, nolla tonnia. Tee siitä sitten kiinnitys. Toki kevätvehnällä voi paikata, mutta vuodenkulku on kevätvehnällä täysin erilainen; puinti elokuun ensimmäisillä viikoilla vs. syyskuun toinen viikko. Puintikosteus 14-15% vs. 18-25%. Sakoluku 380 vs 180

Aspektin raita Ceylon palstalla on tulossa kuvattavaksi, kyllä ero näkyy, kun olosuhteet olivat syysviljoille heikoimmat mahdolliset: myöhäinen kylvö, sänkeen levitys ja märkä talvi ja kevätpakkaset kuivuuksineen. Kyllä heikompikin lajike saadaan savisella etelärinteellä kunnolla kynnetyssä pellossa ja aikaisemmalla kylvöllä ravinneannosteluineen ja tautikäsittelyineen kasvamaan mainiosti. Mutta ne rousteiset ja vetiset tasangot, niissä tilanteissa lajikkeelta vaaditaan  semmoista hengissä pysymisen alkukantaista vaistoa.

-SS-