Onko kytkimen säätö kohdillaan. Se kannattaa tarkistaa, lukea ajatuksella ohjekirjassa, että aukeaa. Ei ole mulla ikinä temppuillut.
Paljon pikkupalstoja. Lyhyitä sarkoja. Monta nostoa. Kulumaa.
Kyllä se kytkin on moniulotteinen käsitettävä. Varsikin kun säätö pitää tehdä uudelleen aina jos koneen työsyvyyttä muuttaa nostosylinterien kierteestä. Jostakin syystä kylvölaitteiston veto on nyky-kylvötekniikassa järjestetty mieluummin maapyörällä kuin ketjupyöriä akselilla sivuttain liu'uttamalla ja sakarakytkimiä painelemalla. Olihan joihinkin uudempiin takapyöräkoneisiin saatavana maapyöräsarjaakin. Jos tuo sakarakytkin on paras, miksi uusia huonommaksi ?
Ehkä ensin lyhyt kuvaus hinattavan Tumen sakarakytkimen toiminnasta. Tumen pyörät on laakeroitu neliskulmaisten palkkien päähän, toisessa päässä on palkkiin hitsatun putken liukulaakerointi koneen alla runkoon. Sylinterit ovat pyörän navan vieressä ja puskevat koneen ylös ja päästävät alas. Oikeanpuoleista pyöräkoteloa pitkin nousee rullaketju, joka pyörii aina pyörän mukana. Pyöräkotelon yläpään laakerointiputkessa on kuulalaakeroituna läpimenevä akseli, jossa pyöräpalkin puolella on sakarakytkimen toinen puolisko putkisokalla lukittuna, koneen säiliön alla on hammasratas, jossa on lyhyt jatkoketju varsinaiselle kylvökoneiston pyöritysrattaalle.
Pyöräkotelon ketju on yläpäässä viety pyöräpalkin laakerointiputken läpi menevälle hammaspyörä-sakarapalalle, joka pyörii vapaasti vastakappale-sakarapuoliskon vieressä, kunnes se kytkettäessä liukuu kiinni siihen vastakappaleeseen. Vastakappale on putkisokalla lukittu akseliin. Hammasrattaassa on laakeriholkki sisässä. Kyseisen hammaspyörämurikan on tarkoitus liukua sivuttain,
ketjun linjaa muuttaen, siten että kun hammaspyörässä oleva sakarapala kohtaa vastapään, alkaa se kannatuslaakeroinnin läpi menevä akseli pyöriä yhtenä pakettina, hammaspyörä-sakarapala - toinen sakarapala - akseli, sisäpään hammaspyörä --> koneisto pyörii.
Miten kytkentä tehdään: vajaan vaaksan päässä aivan pyöräkotelon päähän, laakerointipisteen etu-yläpuolelle sivulevyihin on porattu sormenpaksuinen reikä läpi kummastakin levystä (sisempi reikä on hiukan pienempi), ja siinä reiässä on tämä poikittainen kytkintappi, johon tappiin on säädettävästi kiinnitetty levystä leikattu haarukka, joka vastaa vapaana olevan hammaspyörä-sakarapallukan uraan. Haarukan paikka on säädettävä. Tapilla oleva puristusjousi painaa haarukan tyveä kytkentäasentoon päin. Kun tappia liikkuu sivuttain, liikkuu haarukka sivuttain, ja liu'uttaa hammaspyörä-sakarapuolikasta irti ja vastaavasti kiinni vastakappaleeseensa. Mikä aiheuttaa liikkeen, kyseessä on noin 10 mm paksu laattalevy koneen runkoon pultattuna, sen reuna nousee viistosti ajosuuntaan päin. Laatassa on pitkulaiset reiät, joilla laatan ajosuuntaista paikkaa voidaan hiukan säätää, jolloin tapin "putoaminen laatalta" ajoittuu eri tavalla. Tässä on se idea, että kun sen kytkinhaarukan poikkitapin pyöristetty pää liikkuu koneen nostossa ylös, laskussa alas (huom. oli palkin laakerointipisteen ylä-etupuolella), se tappi yläasennossa puskee sitä laattaa vasten ja hammaspyörä-sakara on kaukana vastakappaleestaan. Kun konetta lasketaan, tulee se reuna vastaan ja tappi "putoaa" reunan ohi ja aika kehvelin puristusjousen pitäisi työntää tappi mahdollisimman pitkälle, jotta kytkinhaarukka voi painaa sakarakytkimen kiinni vastakappaleeseensa. Kun kytkinhaarukan tappi on pikinen ja väljä reikiinsä, ei väsynyt jousi välttämättä paina tappia ääriasentoonsa, koska kytkinhaarukan kuorma on kaukana sivussa, siellä kytkinrattaalla.

Kuva: huomatkaa laatassa on merkitty tapin liukureitti. Tuossa kohdassa aina on santaa, pyöristä lentää ym.
Säädössä on monta reunaehtoa. Sakarakytkintä ei kuulemma saa painaa haarukalla jousivoimalla ihan kiinni tiukkaan, vaan sakaroiden pohjien väliin ajoasennossa pitää jäädä millin välys, ettei haarukka hinkkaa sitä uraansa ajon aikana pilalle. Irrotusasennossa ei haarukka saa väkisin puristaa ratas-sakaramurikkaa toiseenkaan reunaan. Laatan paikka eteen-taakse-suunnassa ratkaisee irrotus-ja kytkentähetken. Ketju - varsinkaan uusi - ei saa olla kireällä, koska sen ylärattaan pitää liukua kevyesti, ja uusi ketju muutenkin vastustaa suoralta linjalta sivuttain siirtämistä ! Löysällä ketjulla eteen tulee rattaalta putoaminen. Yhden 3,5 ha kylvin kaupungilla muutama vuosi sitten, kun ketju hyppäsi kytkentähetkellä liikkuvalta rattaalta sinne sakarakytkimen puolelle, ja koko pellon kylvöjälki oli hauskoja neliöitä, ketju pyörä-sakarakytkin pyörähtää aina hiukan, pysähtyy, pyörähtää taas, säiliöstä kuluu tavaraa, vain pinta-alamittarin näyttämän virhe kylvettyyn alaan nähden tai pinta-alamittarin ketjupyörän tapittaminen antaa vihiä ongelmasta. Jos aurinko paistaa takaa, ei sitä ketjupyörää näe.

Kuva: koneen mukana tulleen käyttöohjekirjan kuva oli paljon rakeisempi
Kun kulumaa tulee (tämä kone ei ollut uusi), kuluma vaikuttaa siten, että joko ei irrota tai ei kytke,
toiminta-alue kapenee. Perustelen, miten tätä ei saa säädöllä enää tietyssä vaiheessa hallituksi, ennen kuin on uusittava koko mekanismi.
- Ratas-sakarapuolikkaan ura kytkentähaarukan työliikkeessä kuluu kummaltakin puoleltaan. Vaikuttaa irrotus- ja kytkentähetkeen siten, että säätöalue kapenee. Rasvanippa ei rasvaa uraa. Kytkinhaarukka kuluu myös sivuiltaan ohuemmaksi.
- Kytkentähaarukan tappi kuluu päästään vinoksi, myös vastinlaattaan tapin vaikutuskohdalle kuluu kaareva ura, kuluma laatassa vaikuttaa irrotus- ja kytkentähetkeen ja työliikkeen pituuteen. Varsinkin kytkentä- ja irrotushetken säätö saattaa tapin kulkemaan kulumauran sivuun, jolloin säätö saattaa "hypätä"
- Tapin kuluman, haarukan kuluman, rattaan kytkentäuran kuluman ja laatan kuluman kompensointi kaikki vaikuttavat jousen pituuteen työasennossa ja samalla
kytkentävoimaan vähentävästi
- Pyöräpalkin laakeroinnin kuluma päästää palkin linjan elämään esimerkiksi kuoppaisempaa pellonreunaa kylväessä. Varsinkin sivurinteissä rungon vastinlaatan ja pyöräpalkissa olevan kytkentätapin keskinäinen säätö näyttää elävän. Säätöohjeissa mainitaan tästä, että sakarakytkintä säädettäessä pitää pyöräpalkin välysten olla ulos päin vedettynä. Pellolla pitäisi löytyä sopiva sivurinne sitten.
Eli kyseisen kytkimen huolto tehtaalla ajatellun mukaiseksi tarvitsee ainakin seuraavat toimenpiteet tehdä:
- Pyöräpalkin laakeroinnin kiristys: jaa-a, mitenkähän se tehdään, ei näy kiristysmuttereita
- pyöräpalkin laakeroinnin läpi menevän sakarakytkimen akselin uudistaminen
- sakarakytkimen puolikkaiden uusiminen
- kytkinhaarukka
- kytkinhaarukan tappi
- Kytkinhaarukan jousi, säilytän koneen ylös lukittuna, jota vantaat eivät makaa vajan sannassa, ei hyvä, jousi on myttyyn puristettuna silloin
- Kytkinhaarukan tapin vastinlaatta rungossa vaihdettava


Jos joku jaksoi seurata näin pitkälle, mikä selvästi pölyjauhon kuluttama paikka vielä pitäisi uusia tai korjata, jotta "kanitusta" ei esiintyisi ? Jää lukijalle harjoitustehtäväksi
-SS-