kyllähän pyörä voisi olla akseliputkeen laakeroitu jolloin vetoakselin katketessa vain kyyti loppuu.
Eli kuten kuorma-auton akseli. Siinä ei kyllä stefa hinkkaa sitä vetoakselia mihinkään. Lisäksi tällä perusteella taitaa kaikkien traktoreiden akselit olla huonoa suunnittelua?
Tavallaan kyllä. Mutta on niitä katkennut niitä trumpettejakin, aina se sulake jostain löytyy.
Vetarin katkeaminen liittyy paljolti siihen mikä sen katkaisee. Harvoin se kai pelkkä moottorin tuottama pyörittävä vääntömomentti on, useammin kai liiallinen kuorma liiallisella offsetilla laakeriin nähden ja sivuttaisvääntö. Poislukien nyt kuorma-autokalusto ja varsinkin 'keppivetoiset'.
Jarruttamalla saa useimmissa tapauksissa suuremmat momentit akselille kuin moottorilla, jos siis jarrut ovat siellä jossain perässä. Parinkympin vauhdissa 6 t akselipainolla ei moni vehje enää sudi, mutta jarrulla saa pyörän lukkoon vielä asvaltillakin. Ja se viimeinen akselinpätkä sen jarrutusmomentin pyörälle välittää.
Paripyörien kanssa raju temmeltäminen suurella painolla on varma tapa - suolla laittoivat 3 rinnan ja sitten heikommat akselit napsahtelivat.
Mulla ne akselit on menneet hakkuukäytössä kun sivulta väännetään nosturilla niin että koneen toinen puoli on ilmassa ja se ainoa kantava pyörä sortuu alle... ei tuossa pyörissä kestäneet vakiolevytkään. Tahallista väärinkäyttöä siis, ei mopolla mahottomia, en syytä suunnittelijaa. Onneksi vekottimeen varaosa-akseli on niin edullinen että remontin muu vaiva on suurempi kuin sen osan arvo. Taisi olla jossain 200 e päälle originaali. Konehan on ikäloppu raato, ja kerran vaihdettu osa ei ole enää pettänyt uudelleen, eli lienee jonkinlaista väsymistä niissä alkuperäisissä ollut havaittavissa.
Nykyään varmaan kannattaa suunnittelussa käyttää varmuuskertoimena jotain viittä kun akseleita mitoittaa, sen verran rajuihin hommiin ja koville kuormille isot koneet voivat joutua. Joku 25 t lietevaunu koukussa tehdään paniikkijarrutus linkussa niin että vaunu työntää traktorin perää sivuttain sladissa, ja tökätään vielä sivuttain johonkin penkkaan tai reunaan. Tulee akselille sellaiset kierto- ja taivutusväännöt että huonosta laskimesta loppuvat numerot kun Newtonmetrejä käsitellään. Jos siis vaunun jarrut eivät syystä tai toisesta pelitä kunnolla tai vaunu on jäällä tms..