Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Tunnin juna  (Luettu 1519 kertaa)

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8362
Vs: Tunnin juna
Elsa, kohtalon lapsi. Onhan tuota suunniteltu jo yli 50 vuotta.
Mystinen kesälaatumies

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Tunnin juna
Taitaa se kepun vastustus johtua enemmänkin siitä että "tunnin junalla" parannetaan ja mahdollistetaan lisää lähijunaliikennettä pääkaupunkiseudulle ja Salo-Turku-Uusikaupunki väleille.Se että Turusta pääsisi Helsinkiin vähän nopeammin taitaa olla ennemminkin mukava lisä ja mahdollisesti pakollinen paha eu-tukiaisten saamiseen.

icefarmer

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26122
  • vastustan
Vs: Tunnin juna
Hölmöä tyytyä tunnin junaan. Laitetaan vähän enemmän latia pöytään ja tilataan japanialaisilta oikein kunnon tuff-tuff -juna.

Levitoiva maglev-juna kykenee yli 500 km/h nopeuksiin. Ja sitten, kun otetaan huomioon että Hesan ja Turun välimatka on linnuntietä 150 kilometriä, niin ei ole järkeä tehdä rataan yhtään mutkaa vaan noudattaa lyhintä reittiä.

Siksihän uusi juna hommataan, että se lyhentäisi matkustusaikaa. Japsijunalla pääsee 18 minuutissa Hesasta Turkuun. Nynnyilemällä kiihdytyksessä ja jarrutuksessa aikaa saattaa palaa pari minuuttia lisää eli silloinhan matkustusaika plompsahtaa äkkiä 20 minuuttiin. Mutta ehkäpä junan nopeutta voitaisiin hieman kasvattaa.

https://www.is.fi/tiede/art-2000000836156.html

Kaivetaan rata sadan metrin syvyyteen maan alle. Aina kun lähtee asemalta niin saadaan kunnon kiihdytys alamäkeen ja saadaan vähän vuoristoratafiilistä. Jarrutus tapahtuu taas sitten ylämäkeen, joten ei tarvitse sitten niin paljoo jarrutella. Ja jos jotain menisi vikaan, olisihan se hienoa katsella kun joku pötkö singahtaa maan alta taivaalle ja putoaa sitten mihin nyt ikinä putoaa.
tokko sää tuon vertaa ole perillä että se on suurinta edesvastuuttomuutta jarruttaa ylämäen avulla kun jarrutúsenergian voi syöttää verkkoon :o :o :o :o
Kaiken sen minkä Italian mafia joutuu tekemään laittomasti voi Suomessa tehdä laillisesti...

Syyllinen

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7585
  • Never Trust a Hippy
Vs: Tunnin juna
Toimittaja virui junassa Turun ja Hesan välillä peräti tunnin ja 52 minuuttia. Uusi juna "kiitäisi" saman matkan 78 minuutissa.

https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009920394.html

Tuossa lehtiartikkelissa arvioitiin hyödyn nopeudesta olevan 5-6 miljardia. Vuodessako? Oletetaan niin. Puoli tuntia nopeammin Turkuun tai Hesaan, niin hei me tienataan 6 miljardia vuodessa.

Puolen tunnin säästöhän on mitätön, kun japanilaisella yli 500 km/h suhahtavalla maglen junalla sama matka menisi vielä tunnin nopeammin. Sehän tarkoittaisi vielä 12 miljardin lisähyötyä. 30+30+30 minuuttia matka-ajasta pois on siis 6+6+6 miljardia hyötyä.

Tällöin junan kiihdytyksetkin kannattaa tehdä niin rajuiksi, mitä matkustajien kyky G-voimien kestämiseen on. Jokainen minuutti matka-ajassahan merkitsee 200 miljoonan euron hyötyä tai kustannusta. Hyväkuntoinen ihminen kestää 4-5 G:tä kiihdytystä, mutta jarrutusta vain 2 G:tä.

Junan nopeushyötyjen kannalta nuo raja-arvot ovat tärkeitä, sillä matkanopeuden edut katoavat mikäli matkustajat ovat pääteasemalla taju kankaalla. Junan tyhjentäminen hidastuu merkittävästi.
Villi länsi,
Ronald ja Nancy,
Jippi-ai-jippi-oi