Toimittaja virui junassa Turun ja Hesan välillä peräti tunnin ja 52 minuuttia. Uusi juna "kiitäisi" saman matkan 78 minuutissa.
https://www.is.fi/turun-seutu/art-2000009920394.htmlTuossa lehtiartikkelissa arvioitiin hyödyn nopeudesta olevan 5-6 miljardia. Vuodessako? Oletetaan niin. Puoli tuntia nopeammin Turkuun tai Hesaan, niin hei me tienataan 6 miljardia vuodessa.
Puolen tunnin säästöhän on mitätön, kun japanilaisella yli 500 km/h suhahtavalla maglen junalla sama matka menisi vielä tunnin nopeammin. Sehän tarkoittaisi vielä 12 miljardin lisähyötyä. 30+30+30 minuuttia matka-ajasta pois on siis 6+6+6 miljardia hyötyä.
Tällöin junan kiihdytyksetkin kannattaa tehdä niin rajuiksi, mitä matkustajien kyky G-voimien kestämiseen on. Jokainen minuutti matka-ajassahan merkitsee 200 miljoonan euron hyötyä tai kustannusta. Hyväkuntoinen ihminen kestää 4-5 G:tä kiihdytystä, mutta jarrutusta vain 2 G:tä.
Junan nopeushyötyjen kannalta nuo raja-arvot ovat tärkeitä, sillä matkanopeuden edut katoavat mikäli matkustajat ovat pääteasemalla taju kankaalla. Junan tyhjentäminen hidastuu merkittävästi.