• Tavallinen aihe

Aihe Savukaasupuhaltimen laakerit  (Luettu 1796 kertaa)

andypoge

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 379
Savukaasupuhaltimen laakerit
Alkoi tuollainen Ventur GMT-HT-78 -savukaasupuhallin vinkumaan. Onkohan laakerit sököt?  Oletteko vaihtaneet laakereita tuollaisiin? Mistä saa? Puhallin on hakekattilan perässä.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5692
  • karkki vai keppana?
Vs: Savukaasupuhaltimen laakerit
En tunne kyseistä rakennetta, mutta yleensä ovat moottorin laakereiden varassa. Suurin ongelma lienee saada ropeli irti akselilta.
pessimisti ei pety!

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 569
Vs: Savukaasupuhaltimen laakerit
Jollei ropellin pultti irtoa helposti, niin voi olla vikasuuntainen jenkakin siinä.
 Muuten ei mitään kokemusta moisesta ilmanliikuttimesta.

erppo

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 175
Vs: Savukaasupuhaltimen laakerit
Nämä puhaltimen/imurin moottorit ovat usein rakennettu niin, että pyörivä osa (ankkuri) on moottorin ulompi osa ja voima siirtyy akselilla siivikolle staatorin läpi. Ankkuriin on samalla rakennettu pyörimistunnistimen vaatima tunnistuspinta, vähän kuten auton abs-laitteistossa. Laakerit noissa on melko pienet, rullaluistimen laakerien luokkaa. Tyyppi voi olla muistaakseni joku 60082Z tai jotain sinnepäin. Laakerien vaihto ei ole vaikea homma.
Siivikon takaa akselilta voi löytyä pieni lisätuuletinkin. Laakereiden lukitus luultavasti todella heiveröisellä lukkorenkaalla joka ei enää ensimmäisen irroituksen jälkeen tahdo pysyä urassaan. Froling-kattilan imurin taaimmaisen laakerin takana vielä pari belleville-jousta asennusta haittaamassa. Kun purat, merkkaa osien sijainti toisiinsa nähden niin ei tule kasatessa ja paikalleen asennettaessa ongelmia.

Homer

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 72
Vs: Savukaasupuhaltimen laakerit
https://pns.fi/sodeca-finland/

Omaan hakekattilaan löytyi puhallin tuolta.