Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Pyöränvälijyrä.  (Luettu 5670 kertaa)

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Pyöränvälijyrä.
Tässä uutta kylvintä etsiessä herännyt kysymys pyöränvälijyrästä. Kiinnostaisi kuulla hyviä ja huonoja puolia. Kun noita takapyöräkoneita on tarjolla jyrällä ja ilman. Uusissakin koneissa näyttäisi olevan pyöränvälijyrä lisävarustelistalla, eli ilmankin siis pärjää??

Viimeksi muokattu: 21.01.19 - klo:19:06 kirjoittanut eevertti

bdr-529

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7460
Vs: Pyöränvälijyrä.
 Eduksi voitaneen lukea ketterämmät käännökset päisteissä.
Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Pyöränvälijyrä.
Ja huomattavasti vakaampi ajaa, kun ei hyppyytä keulaa.
Varsinkin kun pitää ajonopeutta yli 12km/t

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8353
Vs: Pyöränvälijyrä.
Vetotraktorin pyörien ulkopuolelle jää kuitenkin enemmän jyräämättä kuin pyörien väliin.
Mystinen kesälaatumies

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9724
Vs: Pyöränvälijyrä.
Eduksi voitaneen lukea ketterämmät käännökset päisteissä.

Moni vetää pelkällä "kolmiolla". Ainakin Tumen koneissa on noita kolmioita ollut. Mutta se AP 120 mainitsema vakaus taitaa kadota tuollaisella virityksellä. Itte vedän maatalousvetolaitteella. Ketteryyttä en lisää kaipaa, mutta joskus kyllä jyrää.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Pyöränvälijyrä.
Vetotraktorin pyörien ulkopuolelle jää kuitenkin enemmän jyräämättä kuin pyörien väliin.

Mulla on traktori levikkeillä 320 leveä ja kolmen metrin kone olis kiikarissa. Mutta siis pyöränvälijyrällinen ilmeisesti ketterämpi? Paljon on noita jyrättömiäkin myynnissä. Eihän se jyrä nyt niin suuri kustannus kuitenkaan ole, varsinkin jos uuden ostaa.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19931
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Pyöränvälijyrä.
Eduksi voitaneen lukea ketterämmät käännökset päisteissä.

Nelivedot varmaan menevät muutenkin, mutta takavedolla kääntyminen tuli aivan toisenlaiseksi. Etupainoja ei tarvitse montakaan, ja kääntyminen toimii ilman enempiä jarrunpainalluksia ja nokan puskemista.


18.4 paripyörärengastus menee 3- metrisen koneen työleveyden rajoille, välijyrällä tosiaan tulee koko pyörien välin leveys aika hyvin tallatuksi. Tallaamisen vuoksi en hankkinut tuota sepän tekemää, vaan täyden koneen aisa on mukava laskea jyrän kannatukselle. Ylämäessä pitää hiukan kevittää, muuten takaveto alkaa helposti sutia.

-SS-

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Pyöränvälijyrä.
Vetotraktorin pyörien ulkopuolelle jää kuitenkin enemmän jyräämättä kuin pyörien väliin.

Mulla on traktori levikkeillä 320 leveä ja kolmen metrin kone olis kiikarissa. Mutta siis pyöränvälijyrällinen ilmeisesti ketterämpi? Paljon on noita jyrättömiäkin myynnissä. Eihän se jyrä nyt niin suuri kustannus kuitenkaan ole, varsinkin jos uuden ostaa.


Veikkaan että moni on jättänyt pyöränvälijyrän itselleen kun on ostanut seuraavan koneen. Säästö se pienikin säästö.

AP120

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1283
Vs: Pyöränvälijyrä.
Ja mitä painavampi kone isoilla säiliöillä, sitä mukavampi vetää kun ei traktorin tarvi kannatella niin suurta kuormaa.

6m pneumat sitten erikseen niissä painojakauma erilainen.

Kyllä meilläkin aikoinaan 3m sivupyörä tumea vedettiin vaan kolmiolla, mutta 4m Novassa pyöränvälijyrä on hyvä.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Pyöränvälijyrä.
Rapidin kanssa välijyrä tuntuu varsin ehdottomalta. Sallii niin jyrkät käännökset kuin mahdollista. Jotenkin kone tulee mukavammin perässä ja tasapainottaa sitä kylvinkoneen painoa.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pyöränvälijyrä.
Rapidin kanssa välijyrä tuntuu varsin ehdottomalta. Sallii niin jyrkät käännökset kuin mahdollista. Jotenkin kone tulee mukavammin perässä ja tasapainottaa sitä kylvinkoneen painoa.

Täysin samat sanat 4 m:n Novan suhteen. Voi sanoa että 'taakka putoaa hartioilta' kun laskee jyrän maahan. Ainoa miinuspuoli että pitää muistaa peruuttaessa nostaa ylös. Ei se rikki mene mutta raastaa sivulle. Ihan pienen pätkän suoraan onnistuu peruuttaa jyrä maassakin kunnes se keksii alkaa kääntymään sivulle.

Trivia

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 154
Vs: Pyöränvälijyrä.
Eikö ketään häiritse että jyvät menee syvään rengasvälin kohdalla ilman jyrää? :S Ilmeisesti vaan pehmeiden maiden juttu.. Samoin kokkareet menee muusiksi rengasvälistä, kun leveärenkainen jyrä. 

Toiset toki sanoo että tallaamattomassa rengasvälissä on parhaat oraat. Ainakin sillon totta, jos rallataan kylvöt liian kosteaan.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Pyöränvälijyrä.
Eikö ketään häiritse että jyvät menee syvään rengasvälin kohdalla ilman jyrää? :S Ilmeisesti vaan pehmeiden maiden juttu.. Samoin kokkareet menee muusiksi rengasvälistä, kun leveärenkainen jyrä. 

Toiset toki sanoo että tallaamattomassa rengasvälissä on parhaat oraat. Ainakin sillon totta, jos rallataan kylvöt liian kosteaan.

Tämä taitaa riippua koneesta... Novan vantaan etupyörä kyllä tiivistää osaltaan eikä mene yhtään sen syvempään, ehkä jopa matalampaan, riippuu vannaspainosta.
Ja takapyörästö rikkoo kokkareet suurimmalta osin kuitenkin.

Ellei kyse ole ihan turvemaasta niin perinteisemmällä vantaistolla muokkaussyvyyden pitäisi taas rajoittaa kylvösyvyys oikeaksi. Mahdollisesti korkeammalle jäävä löyhempi pintakerros taas tiivistyy samaan tasoon jo aikasemmin 'jyrätyn' kanssa ensimmäisten reilumpien sateiden aikana.
Löyhät hiekka- ja turvemaat sitten erikseen, mutta siellä taitaa taas oras tulla ylös vaikka nyt olisi sentin-pari syvemmälläkin, ehkä hiukan myöhemmin kuitenkin.