Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe kohta on kärrejä halvalla...  (Luettu 6533 kertaa)

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
kohta on kärrejä halvalla...
ku uutet koslat ei voikaan vetellä kärriä peräsään..    ja kohta joka töllissä kaks autoa, vanha kärrin vetoritsa ja uusin hyrpidi tahi sähkärikosla.   kyllä siinä maailima pelastuu..                         johan nyt on että ei löyty koukkua jopa 2000-luvun alkupuolen autoihin.         mut sähköjärjestelmäthä nuissa on herjannu jo pitkäöän.   töpseli kii ja ei vilkut tahi muut toimi ...  kärrissä..

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19863
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
No ei kyllä 1990-luvun autonrämän perässä lyyhöttävät vanhat putkiaisa-Muulit mitään valoja taaksepäin näyttele nekään. 7-napainen liitin ei muutenkaan kovin hyvä ole , jos suojaluukku on autossa ollut nitkollaan ja töpselikin vesilätäkössä uinut säilytyksessä.

Kyllä nuo uudet moninapaisemmat liittimet toimivat paremmin, enkä ole huomannut, ettei toimisi uusissa autoissa ?

-SS-

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa  :)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa  :)

Mikään kärry, millään korirakenteella ei poista velvollisuutta kuorman sitomisesta!
pessimisti ei pety!

Jippo Premium

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 240
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa  :)

Mikään kärry, millään korirakenteella ei poista velvollisuutta kuorman sitomisesta!

Juu, sidontaliiinat ei paljon maksa, ja hätätapauksessa menee tavallinen köysikin.

de Citonni

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8681
  • Don't dream your life, live your dreams.
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa  :)

Mikään kärry, millään korirakenteella ei poista velvollisuutta kuorman sitomisesta!

Näinhän se on. Vastuu on aina kuljettajalla.
On niin ihanaa olla tekemättä mitään ja levätä sen jälkeen.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa  :)

Mikään kärry, millään korirakenteella ei poista velvollisuutta kuorman sitomisesta!

Juu, sidontaliiinat ei paljon maksa, ja hätätapauksessa menee tavallinen köysikin.

Kuormien sitominen on kehittynyt huomattavasti viime aikoina, en siltikään mielelläni aja kuormatulla kärryllä varustetun auton perässä. Kaikenlaista on tullut eteen vuosien varrella.

Last Man Standing

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2766
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
>Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa.

Kyllä avokärry on ehdoton,kun täytyy raktorin kumeja kuljetella renkasfirmaan.Lehmälijöitähän tuo ei tietenkään koske ,vaihtelevat uuteen kun koppi alkaa  haisemaan liiaksi paskalle.Ei siinä ajassa kerkiä kummit perskaantumaan

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa  :)

Mikään kärry, millään korirakenteella ei poista velvollisuutta kuorman sitomisesta!

Juu, sidontaliiinat ei paljon maksa, ja hätätapauksessa menee tavallinen köysikin.

Köysi ei pidä mitään. Parsimatto ja betoniraudat oli sitomatta. kaikki muu kylvetty on sidottu "asianmukaisesti" liinalla. Tosin tuota sitomista on aina vaikeuttanut lavalta puuttuvat korvakkeet. Eikä kyllä tullut mieleenikään , että lerppu tiiviisti lavassa kiinni oleva parsimatto ottaa ilmaa allensa ja lentää laitojen yli. Nyt tuon tiedän. Toki olisi auttanut, jos edes laitojen päällä olis ollut joku siksakki liinoilla tehtynä. Mutta ei ollut. Muutenhan nuo liinatkin  on sellaiset, että jos joku pääsee vähänkin jossain kurvissa löyhtymään, niin on sama vaikka koko liina olisi irti. No onneksi onnistuneita sidontoja on enemmän kuin epäonnistuneita, mutta siltikään en ole innokas kärryllä kuskaamaan.


Sitten en tiedä sitäkään mikä on hyvä sidontaliina. Viime keväänä hain kevyitä olkipaaleja noilla tuhdin kärryillä. Toisen puolen laita oli pois. Sillä puolella pelkkä sidontaliina. Pellolta pois lähdettäessä kärry oikaisi lumikossa sillanpäästä. Paalit pysyivät kyllä kärryllä, mutta liina venähti arviolta 30cm. Vetolujuus 5000kg, paalit painoivat ehkä 1500-2000 kiloa yhteensä, eikä se kärry edes kaatunut, vähän kallistui.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
>Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa.

Kyllä avokärry on ehdoton,kun täytyy raktorin kumeja kuljetella renkasfirmaan.Lehmälijöitähän tuo ei tietenkään koske ,vaihtelevat uuteen kun koppi alkaa  haisemaan liiaksi paskalle.Ei siinä ajassa kerkiä kummit perskaantumaan
Harvassa on kuljetukset, jos ei puhuta irtotavarasta, milloin laidosta on hyötyä. Lavettimallinen kärry on helppo lastata trukilla, yleensä hyvät sidontapisteet, miinuksena korkeus.
pessimisti ei pety!

Moottoripolkupyörä Man

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4242
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
750 kg kärryssä harvemmin on sellaisia sidontapisteitä, jotta kuorman saa sidotuksi. Sellaisia pressulenkkejä korkeintaan.
Ernst Vettori, haluatko ostaa vokaalin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7069
  • karkki vai keppana?
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
750 kg kärryssä harvemmin on sellaisia sidontapisteitä, jotta kuorman saa sidotuksi. Sellaisia pressulenkkejä korkeintaan.
Taitaa "Ševardnadze" painaa vain 500-600kg ja on ihan hyvät sidontapisteet.
pessimisti ei pety!

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Avokärry ainakin on sellainen "kylvökone", että pitäis melkein liikennekieltoon laittaa. Oon saanut lähtemään lentoon jopa parsimaton. Onneksi ei oo silti vahinkoa tullut. Laudelaudat katos jo muutamassa minuutissa, kun auton käänsin. Empä kyllä kehdannut lähimmästä talosta mennä peräänkään kyselemään. Vaikka tiesin , että siihen pyörtänölle ne näytti putoavan. Onneksi on tuohon kylälle sen verta lyhyt, että pistää traktorin perään sopivan mittaisen kärryn , niin pysyy tavarat paremin kyytis. 4m tuhti ja 6m salkonippu betonirautaa ei sekään ole hyvä yhdistelmä. Tai ehkä, jos se nippu olis ollut kokonainen - olis löytynyt yhdestä paikkaa  :)

Mikään kärry, millään korirakenteella ei poista velvollisuutta kuorman sitomisesta!

Juu, sidontaliiinat ei paljon maksa, ja hätätapauksessa menee tavallinen köysikin.

Köysi ei pidä mitään. Parsimatto ja betoniraudat oli sitomatta. kaikki muu kylvetty on sidottu "asianmukaisesti" liinalla. Tosin tuota sitomista on aina vaikeuttanut lavalta puuttuvat korvakkeet. Eikä kyllä tullut mieleenikään , että lerppu tiiviisti lavassa kiinni oleva parsimatto ottaa ilmaa allensa ja lentää laitojen yli. Nyt tuon tiedän. Toki olisi auttanut, jos edes laitojen päällä olis ollut joku siksakki liinoilla tehtynä. Mutta ei ollut. Muutenhan nuo liinatkin  on sellaiset, että jos joku pääsee vähänkin jossain kurvissa löyhtymään, niin on sama vaikka koko liina olisi irti. No onneksi onnistuneita sidontoja on enemmän kuin epäonnistuneita, mutta siltikään en ole innokas kärryllä kuskaamaan.


Sitten en tiedä sitäkään mikä on hyvä sidontaliina. Viime keväänä hain kevyitä olkipaaleja noilla tuhdin kärryillä. Toisen puolen laita oli pois. Sillä puolella pelkkä sidontaliina. Pellolta pois lähdettäessä kärry oikaisi lumikossa sillanpäästä. Paalit pysyivät kyllä kärryllä, mutta liina venähti arviolta 30cm. Vetolujuus 5000kg, paalit painoivat ehkä 1500-2000 kiloa yhteensä, eikä se kärry edes kaatunut, vähän kallistui.

Kyllähän köysikin toimii silloin kun sidottava on riittävän kevyt eikä muutenkaan kestä mitään satojen kilojen kirraamista. Joskus ajelin pahvilaatikoita joissa jokaisessa oli sisällä tuoli, ja ne oli ihan näppärä 'verkottaa' pitkällä köydellä laitojen sisään. Painavia kappaleita ei köydellä oikein saa kunnolla kiinni, vaan niihin on sitten omat vanttinsa ym.

Levymäisten kappaleiden sitomiseen laitojen väliin olen käyttänyt muutamaa päälle laitettua kuormalavaa, niin että kokonaisuus nousee laitojen yläpuolelle. Sitten se on helppo sitoa pohjaa vasten. Samoin lavojen päälle on helpompi laittaa vaikka se traksan takapyörä kun tarvii kumisuutaria lähestyä. Ei mene laidat pas2 vaikka siihen päälle pyörän rojauttaakin.

Isojen pyörien kuskaamiseen on hevoskoppi aika näppärä - vierittää vaan ramppia pitkin konin paikalle ja sitoo sinne. Menee kaksikin pyörää tarvittaessa, ja saa taas vierittämällä poiskin ilman nostureita tms. Kantavuuskin riittää.

Betoniraudat ja rumpuputket ovat hankalia jos kärry on liian lyhyt. Jollain olen nähnyt kärryyn sidotut vankat ämpärin tapaiset tukevat kappaleet jotka oli molemmissa päissä nippua sitomassa ja estämässä yksittäisten rautojen kuljeskelua omille teilleen.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9599
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
Kuorman sitomiseen ja sen silmäilyyn oppii melkoisesti, kun katselee taustapeilistä vaikka leijuvaa parsimattoa tai nätisti pahviin paketoitua metallista lauderunkoa :) Tukevimmat sidonta pisteet ainakin omassa kärryssä on lehtijousien kiinnityspisteet. Muut sitten lähinnä vaan koristeita.

alpo10

  • Vieras
Vs: kohta on kärrejä halvalla...
750 kg kärryssä harvemmin on sellaisia sidontapisteitä, jotta kuorman saa sidotuksi. Sellaisia pressulenkkejä korkeintaan.
sama havainto, tämä varmaan yleisin kärrymalli Muuli1400/JCtrailer28 (riippuu mistä ostettu), on varustettu neljällä pop-niiteillä sivulaitoihin kiinnitetyillä sidontalenkeillä. Pressukoukut, joita siis ei ohjeen mukaan saisi ollenkaan käyttää kuorman sitomiseen, sijaitsevat laitojen ulkopuolella. Niihin se kuorma yleensä tulee sidottua. Kun aina puhutaan siitä kuorman sitomisesta, niin miksei ole sitten kunnon paikkoja, mistä sitoo... pakko ollut itse lisäillä lavan pohjaan biltemasta ostettuja läpipultattavia lenkkejä. Verkot ja pressut on hyviä, jos vielä kärryssä on lisälaidat tai kuomu päällä, niin ainakin tavarat pysyvät mukana.