Jollain emotilalla voi ehkä olla aikaa kikkailla 6-7 paalin kanssa kerrallaan, 28 kevyen paalin kärry (painavampia vähän vähemmän) nousevilla laidoilla on paras vaihtoehto jos paaleja tarvitsee edes 3-4 kilometriä kuljettaa ja edes 500 paalia vuodessa. Vähän se alkuinvestointina toki maksaa, mutta 18tonnin kärry joka maksaa sen 15 tonnia, pitää arvonsa niin että ei käytöstä tarvitse saada etua kuin tonni tai pari vuodessa verrattuna heppoisiin viritelmiin. Oma kärrry on nyt ollut kai 6 vuotta, ja likimain saman siitä varmaan saisi myydessä minkä maksoi.
Mulla on puolikas Cieftainin 2-akselisesta lavetista omistuksessa. Lähinnä paalien kuljetusta varten. Toinen omistaja käyttää sitä vielä vähemmän kuin minä. Lavettihan ei ole mikään paalivaunu ja ainakin seuraavat asiat on huonommasti kuin Viljakärryksi tarkoitetussa Tuhdissa. Pienet pyörät, ihan joka paikkaan ei kannata vetää edes tyhjänä. Painava jo tyhjänä, joten liukkaat talvikelit saa unohtaa. Paino + pienet pyörät , turha lähteä umpihankeen paaleja etsimään ja kuorman tyhjäys
. Tuhdin kans on jo kaukana , kun cieftainista vielä kopittelee paaleja kasaan. Normisti en lavetillakaan vedä 12 paalia enempää ,no joskus muutama toiseen kerrokseen. Tuhdilla talvisin 6 ja sulia joskus pari toiseen kerrokseen. Toki jousitettu lavetti kulkee kuin juna. Kuormaaja traktorissa ei ole jarruventtiiliä, joten siltä osin puutteellinen yhdistelmä.
Nämä ovat niin tapauskohtaisia asioita, ei ole mustavalkoista ratkaisua :-)
Mä olen pyrkinyt tekemään kaiken etä-paaliliikenteen hyvien sulien kelien aikaan, ja täällä on helpot ja tasaiset maastot. Kuljetusmatkaa on toisinaan ollut reilustikin (20 km asvalttia) ja hevosheinäpaalit on pitänyt saada ehjinä perille kun jo kesällä kuskataan talven käyttöön. Kipillä purku ei tuolla oikein käy. Ennen kuin joku kommentoi matkaa niin tarkennettakoon että ostaja maksaa rahdin.
Ei lavetista mihinkään umpihankikeräilyyn ole eikä se mahdu eikä taivu kovin ahtaisiin paikkoihin tai kapeisin liittymiin. Maavarakin loppuu heti jos on jotain tömpyröitä tai kumpareita tai jyrkkiä nousuja tielle, maastokelpoisuus on siis huono. Noille pitkille tiematkoille hyvä, jos tuollainen muista syistä pihalta löytyy. Kompromissihan se aina on jos monikäyttöisyyttä hakee. Jos oikeasti tarvitsee speciaalia paalivaunua niin sitten sellainen kannattaa hankkia. Mun täytyy tyytyä kompromisseihin :-(
Viimeksi kun oli kuivaa tavaraa ja meni samantien syöttöön niin pudottelin sorakasettiyhdistelmään sikinsokin paluukuormaksi. Jumps ja tömps. Eipä ollut tuotakaan ennen tehty ja taas tehtiin.