Kyllä MTK näyttäisi vaatineen tukea myös mallasohrille:
https://www.mtk.fi/ajankohtaista/lausunnot/lausunnot_2018/fi_FI/Valtioneuvoston_asetus/Ja MTK- Uusimaakin tuon muistion mukaan laajempaa korvausalaa.
https://valtioneuvosto.fi/delegate/file/50369Maaseudun tulevaisuudenkin mukaan
hallitus halusi keskittää kriisitukea eläintiloille. Paljon enemmän rahaa olisi tarvinnut kuivuustuhojen korvaamiseen. Näin pieni summa ei oikeasti auta ketään. Parempi olisi ollut jättää maksamatta.
Kuitenkin minun mielestäni jokaisen tilan tulisi heti etsiä uusia lääkkeitä tilan kannattavuuden parantamiseksi. Kenenkään ei pidä jäädä odottamaan että joku muu tulisi ratkaisemaan kannattavuusongelmia. Maaseudun tulevaisuuden viikonvaihde-osan kannattavuustekstistä en ole kokonaan samaa mieltä, mutta perusviestistä kyllä: Jokaisen tilan tulee itse löytää ratkaisut kannattavuusongelmien korjaamiseksi. Kannattaako kylvää vehnää siksi, kun sitä on ennenkin kylvetty, vai voisiko laittaa jotain muuta? Rypsiä? Härkäpapua? Kannattaa selvittää, mistä voisi saada parhaan katteen. Eikä kylvää sitä mitä aina ennenkin. Sehän voi olla vaikkapa maanparannusnurmi. Ruokaturva ja vastuun ottaminen suomalaisten ruoasta on täysin turhaa, jos se tarkoittaa oman tappion kasvattamista. Jos maidontuotanto ei kannata, laittaa lehmät pois. Kukaan ei vaadi jatkamaan ellei itse sitä halua. Ja jps haluaa, on keksittävä keino saada se kannattamaan. Irlannissa alhaisemmilla hinnoilla maidontuotanto kannattaa jo 6-7000 kg keskituotoksella, kun kustannukset ovat kurissa.
https://pohjois-savo.proagria.fi/blogit/savolaeset-ossoojat/2016/08/09/maidontuotantoa-irlannin-tapaanPellot vuokralle ja muihin töihin. Tai hömpälle jos se kannattaa. Oma ratkaisu on lopettaa heti heikoimmin kannattavien kasvien tuotanto ja vaihtaa ketterästi viljelysuunnitelmia. Pari vuotta sitten oli luomupuhdaskauran hinta huipussa, ja koko vilja-ala oli sitä. Viime keväänä sen hinta putosi ja vehnän sekä mallasohran hinnat menivät ohi, joten ei aariakaan kauraa viime vuonna. Rukiin hinta oli nousussa silloin ja sitä kylvinkin aika paljon. Kiinnitetty hinta oli lievä pettymys ja näytti kesällä menevän alaspäin, joten ruismaiden tilalle tuli syysrypsi, koska tuotantokustannus on tuottomahdollisuuksiin nähden olematon ja riski erittäin pieni. Jos menee talvella pieleen se vaatii vain ylimääräisen äestyksen ja uuden kylvön keväällä.
Kassavirtalaskelmat kuntoon ja suunnittelu tarkaksi. Jos ei osaa tai pysty, hankkii apua asian osaavalta. Tai vaihtaa alaa sellaiseen, jonka osaa.
Ei kannata pohtia, mitä muut tekevät valittajan puolesta. Vastaan tässä: Ei mitään tai korkeintaan vähän. Omat asiat omiin käsiin, niin homma kyllä kääntyy useimmilla.
Itse ihmettelin maastullin jutuissa eniten sitä, että jotkut tilat selviäisivät arvonlisäveron palautuksilla! Miten se voi olla. Omalla kohdalla arvonlisäveroja on joutunut tilittämään aina. Ja paljon, vaikkei metsää olisikaan myyty. Arvonlisäveroa tilitettäessä pitää miettiä että se tarkoittaa että tilalta on myyty enemmän kuin ostettu. Eli kuvaa sekin tavallaan kannattavuutta.