Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)  (Luettu 17610 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4371
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

Miksiköhän niiden keppien pitää olla vielä noin pitkiä... ??
Ei siinä kuitenkaan voimaa näy tarvittavan.

Vai saako siinä sopivaa hartiajumppaa työn lomassa kun kurkottelee kaksin käsin noita kepuloita.

JD6630

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5501
Ja tuosta valmetin keppien jouhevuudesta piti vielä mainita, kun en itse niitä niin epäjouheina tai hankalana pidä. Alueen vaihto vauhdissa vähän nihkeä mutta siinäkin pärjää kahden käden taktiikalla kun vetää päävaihteen vapaalle kun aluetta alkaa vaihtamaan. Ei kyllä vedä mezzo/hitech linjan kepit vertoja 05 vallujen lovikepeille nopeudessa ja jämäkkyydessä. Toki jos oli säätö löysällä niin oli keppi väärässä välissä ja jos liian kireällä niin sitten tahmoi.
Tahmeana ja hitaana vaihdettavana pidän jontikan mekaanista keppiä 6000 sarjasta eteen päin. Sellaista lyhempää uudempaa versiota powerquadista, missä ei ole niitä syviä "hahloja", ei ole oikein tullut kepiteltyä niin ei pysty sanomaan, mutta -30 sarjaan asti melko kömpelö.
Niin että tuo Valmetin 2-vipu systeemi on sun mielestä hyvä vrt. jontikan 1 vipuiseen?

Noh, uskon asioistahan ei voi kiistellä.

aarne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
^ Nohnoh, eipäs nyt poroja neppariin. Kätevämpi se yksi keppi on kuin kaksi, jos se toimii jouhevasti kuten vaikkapa deutzissa. Eikä se powerquad huono ole, ei vain niin jouheva. Hitekki melkeinpä jouhevampi. Lisäksi isompien 5 pykäläisen powerquadin välitykset vaan on melko ikävät. C on liian pieni ja D on liian iso, onneksi suht kätevä rämpätä keppi linjaa edestakaisin verroinkin jos plussa versio että etsii sen käypäisen pikavaihteen. Kaikista kätevin tietysti olisi se hyvin toimiva powershift jonka Voorti tarjosi jo 80-luvun lopussa.

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 469
Jaaha,kahen kepin loukussa.
Siellä missä Miehet punnitaan.
SUOLLA  :o

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9603
Täs nyt alkaa tuntumaan siltä, että mun 6400 on tullut vikoineen linjastolta. Siinä ei saisi varmaan vaihdetta edes päälle, jos ei olisi tuollaisia vipuvarsia. Aluevaihdetta en vielä ikinä ole vaihtanut liikkeessä, en edes yrittänyt. Ihan tarpeeksi tuottaa tuskaa 1-2-3-4. Jostain syystä se välillä kait sylkee vaihdetta pois sitä vielä tupaan yrittäessä. Aina ollut tuollainen, kepinpäässä olevat pikavaihdenupitkin on pitänyt teipata paikoilleen. Mutten ne irtoaa ja roikkuu johtojen varassa. Joskus vaihtaminen saattaa onnistua lähes normaalisti, yleensä ei - siis jos verrataan johonkin muuhun vaihdekeppi härveliin. Voihan tuo olla normaalia. Ainakin joku joskus sanoi, että 3000h:n jälkeen helpottaa , mutta ei vaan vielä ole helpottanut.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3122
HT eli haittavaikutuksia tekniikka. Muistan silloin kun HT tuli ja se viive kun kytkee, se on ärsyttävä, ja auto alueet, se sammuu ennen kuin se tajuu vaihtaa alas. Saman ikäluokan Es nyysky vaihtaa oikea vaihde kun käyttää kytkin poljinta. Esm kun tulee risteykseen, hidastaa, kytkin alas, kone liukuu ja kun nostaa kytkin on oikea vaihde.

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Valtralla en ole koskaan ajanut, joten ei ole kokemusta vaihteiden toiminnasta. VBMValmet 705 kaksiasentoinen pikavaihde toimii hienosti enkä kevennä kaasua kumpaankaan suuntaan vaihtaessa. Pitkät vivut siinäkin on mutta alue vaihtuu vauhdissa kumpaakin suuntaan. IH 475 ei pikavaihdetta olekaan, muuten melko toimivat vaihteet ja "hauska" vaihdekaavio tavanomaisen H:n sijaan.

Monet ehkä muistavat, että meillä on pikavaihdevammainen Maxxum. Kolmonen puuttuu välistä, joten sen yli täytyy mennä kytkimellä. Kun ykkönenkään ei yleensä kytkeydy ilman virhetilan kuittausta, olen oppinut käyttämään pikavaihdettakin aina kytkimen kanssa. 2 ja 4 ovat käytettävissä. Alue vaihtuu yleensä ongelmitta molempiin suuntiin, välikaasua toki tarvitsee.

Mää luulen, että vanhaisäntä käyttää JD 2650 pikavaihdetta kytkimen kanssa, mut en oo varma. Mutta se on niitä harvoja käyttämiäni traktoreita, joissa alue ei vaihdu pysähtymättä. Mut se ei oo ainoo syy, miksi en siitä tykkää :)
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...

W124

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 227
Valtralla en ole koskaan ajanut, joten ei ole kokemusta vaihteiden toiminnasta. VBMValmet 705 kaksiasentoinen pikavaihde toimii hienosti enkä kevennä kaasua kumpaankaan suuntaan vaihtaessa. Pitkät vivut siinäkin on mutta alue vaihtuu vauhdissa kumpaakin suuntaan. IH 475 ei pikavaihdetta olekaan, muuten melko toimivat vaihteet ja "hauska" vaihdekaavio tavanomaisen H:n sijaan.

Monet ehkä muistavat, että meillä on pikavaihdevammainen Maxxum. Kolmonen puuttuu välistä, joten sen yli täytyy mennä kytkimellä. Kun ykkönenkään ei yleensä kytkeydy ilman virhetilan kuittausta, olen oppinut käyttämään pikavaihdettakin aina kytkimen kanssa. 2 ja 4 ovat käytettävissä. Alue vaihtuu yleensä ongelmitta molempiin suuntiin, välikaasua toki tarvitsee.

Mää luulen, että vanhaisäntä käyttää JD 2650 pikavaihdetta kytkimen kanssa, mut en oo varma. Mutta se on niitä harvoja käyttämiäni traktoreita, joissa alue ei vaihdu pysähtymättä. Mut se ei oo ainoo syy, miksi en siitä tykkää :)

Pyöreähyttisissä aluevaihde vaihtuu vauhdissa, kun päävaihde on kakkosella. Kannattaa kokeilla.

Kaiku

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19
Lypsyukko voisi kiristää vaihdekepppien nivelasetelman hytin runkoon. 4 pulttia 13mm.
Nosta sitä kummisuojaa keppien alapäästä. Ehkä loppuu valitus Valtran vaihdeloodasta.

John Ferguson

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1200
Ei kait noissa Hiteceissä tarvi hidasta aluetta kuin metsässä ja suolla? Ainakaan 8000-sarjan kanssa ei tulisi mieleenkään ajaa minkäänlaista siirtoajoa hitaammalla alueella edes ajoon lähtiessä.

Ja mitä Jd 6-loviseen lootaan tulee, niin ei kyllä ole idioottivarmempaa vaihdevipua tehty. Jos ei ole varma vaihtuuko vaihde seuraavaan loveen, niin katsoo sitten vaikka silmällä. Kyllä semmoinen traktori on kuitenkin paras, jossa ei tarvitse kytkimen ja vaihdekepin kanssa pelleillä (tai edes nappivaihteiden).

MJKA

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 158
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
On ne antiikkisia nuo jenkkien "jättirekat", Nuppi melkein hyttiä ja pitkää nokkaa, perävaunu kiikkun nokastaa rungon päässä. Eikä ole kehitystä tapahtunut vuosikymmeniin. Millähän kuski pysyy tuossa kuvassa kärryilläm että mikä pykälä päällä. Ergonomiasta ei hajuakaan!

Mr. M

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 240
Valmetissa joskus kevennän kaasulla tai kytkimellä, jos haluan mukavampaa vaihtoa. Päävaihteistoa ylöspäin selatessa painan kytkimen pohjaan ja odotan hetken ennenkuin siirrän keppiä niin menee sujuvammin silmään. Huoltoukko sanoi jo muutama tuhat tuntia sitten, että synkrot pitäis vaihtaa - kai ne sit pitäis.

Nopein laatikko oli aikoinaan Belaruksessa kun sai tökkiä vaihteet läpi ilman kytkintä. (silloin kun ajoitus sattui onnistumaan..)

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7071
  • karkki vai keppana?
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g

Miksiköhän niiden keppien pitää olla vielä noin pitkiä... ??
Ei siinä kuitenkaan voimaa näy tarvittavan.

Vai saako siinä sopivaa hartiajumppaa työn lomassa kun kurkottelee kaksin käsin noita kepuloita.
Olisko laitettu nuo jatkovarret, että näkyy paremmin videolla ;D Nuo kaks reunimmaistahan  on normaalisti sähköllä/ilmalla toimivia.
pessimisti ei pety!

115

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 260
Tjaa, joskus mezzolla ajanut ja jäi vaihteiston toiminnasta aika ok vaikutelma, pykälät jämäkästi päälle.
Toisin kuin Fiatin F-sarjassa, toimiiko noissa yhdessäkään vaiihteet kevyesti/täsmällisesti?

NH:n nappivaihteissa tulee jonkin verran höllättyä kierroksia vaihtaessa isommalle.
Ja kytkintä suuntaa vaihtaessa aika paljon jos lähtö ylämäkeen, pehmeää tms. Hidastaminen jarruilla ei pakoilla.

Viimeksi muokattu: 19.12.18 - klo:18:08 kirjoittanut 115

maraani

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3117
  • Jos pyörä ei vedä, se jarruttaa
Näinkö Aarne

https://www.youtube.com/watch?v=8lEYaTvvq4g
On ne antiikkisia nuo jenkkien "jättirekat", Nuppi melkein hyttiä ja pitkää nokkaa, perävaunu kiikkun nokastaa rungon päässä. Eikä ole kehitystä tapahtunut vuosikymmeniin. Millähän kuski pysyy tuossa kuvassa kärryilläm että mikä pykälä päällä. Ergonomiasta ei hajuakaan!
Tässä komiat lähtörituaalit :) ja vähemmän keppejä!

https://www.youtube.com/watch?v=4BdQVKatCME
Melkoista rämpimistä välillä, mutta parhaansa tehden ja kovasti yrittäen. Onnistuminen palkitsee. 1966 - 2016 and counting...