Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Valtra Mega, Hitech, Mezzo (vaihteet ja vaihtaminen)  (Luettu 17596 kertaa)

Jouskari

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 28
Välillä törmää erilaisiin väitteisiin ja tapoihin että miten noilla koneilla kuuluu vaihtaa vaihteita.
Että on vaihdettu vaihdetta väärin ja sitten pikavaihteet simahtanu, pakat sileenä.
Se nyt on selvä että H kaavio ja ryöminnät menee kytkimen kanssa, mutta miten renaatte noita kolmea pikavaihdetta esim tieajossa ja peltohommassa, vaikkapa äkeen vedossa? Omat koneet on vakiovireisiä (6850) ja aikalailla keventämättä on vaihdettu ylös ja alas. Niinhän se pikavaihde automatiikkakin tekee jos sitä käyttää. Mutta mitenkäs teillä homma toimii ?
Kangasala.
Valtralla mennään, Sampolla puidaan ja Jaakolla kuivataan

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Mä ajattelin , että sää kysyt justiin tuon normi vaihteen vaihtamisen. Mulle kun ei täs lähes 14v aikana se ole vielä selvinnyt. Uutuuttaan haisevana vaihteiston sanottiin "hioontuvan" tai jotain , jotta ne menevät helpommin "tupaan". No yhtä paskat ne on vieläkin, tosin valmetti miesten mielestä se on vieläkin sisäänajossa  (3800h). Synkronoimattoman vanhan Massikan vaihteistokin tuntuu tuohon verrattuna helpolta vaihtaa /käyttää. Pikavaihteita nyt näpyttelen ihan normisti. Kiihdytyksissä ehkä 1300 kier/min paikkeilla. Tosin moottori tehoja on nostettu ohjelmoinnilla 40hv ja sen huomaa. No vakionahan tuo oli ihan täys pas … 6400

ht

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2514
  • Etelä-Karjala
 6550 eli 100 hv Hitec, turbiini, en kevennä kaasua pikavaihteen kanssa. 5400 h, toistaiseksi ehjä tuolta osin.
-ei kun nappi huuleen ja rinta rottingilla kohti uusia pettymyksiä...

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
8450 Mega -97 reilu 12800h nyt, uusi kytkin ja pikavaihteen korjaussarja laitettu varmuuden vuoksi 9300 tunnin kohdalla kun luulin kuulevani ylimääräistä vinkunaa pikavaihteesta, voi olla että tuuli vinkui vaan korvien välissä. Synkrot jo hiukan kuluneet kun avaamaton vaihteisto edelleen, joten päävaihteet pitää vaihtaa rauhallisesti ilman voimaa ja repimistä, ja kuluneilla synkroilla päävaihde tieajossa vaihtuu sulavasti kun laittaa ensin pikavaihteen kolmoselle ja sitten vaihtaa mekaanisia vaihteita. Pikavaihteet vaihdan joko matalilla kierroksilla tieajossa kytkimen kanssa. PS. Käytän talvella kaksitahtiöljyä 5dl tankillisessa ja alkuperäinen ruiskutuspumppu paikalla edelleen tehtaan jäljiltä. Tehot myös olleet vakiot aina. Öljyt ja filtterit unohtamatta huohotussuodatinta on perään vaihdettu säännöllisesti suunnilleen tehtaan suosittelemalla huoltovälillä ja joskus mennyt tunnit vähän ylikin, imusiivilä putsattu kaksi kertaa vimmeisen 5000 tunnin aikana ja ei siellä ole koskaan oikein mitään ollut kuten ei suodatinkoteloissakaan kun ei ole isoja jarruttomia kärryjä paljoa tieajossa laahattu.

HiTech vaihtaa pikavaihteen nätisti ja siinä ei muuta tarvitse huomoida kuin rauhallinen päävaihteen vaihto niin menee pitkään.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12199
  • Virolaista kiitos!
Ei tuolla pellolla paljon kevennellä, pikavaihteita on pakko lyödä kehiin, silloin kun tarvitaan. Maantiellä on sitten toinen juttu, voi pikkuisen kaasusta höllätä. Hitec vaihtaa sen verran inhimillisesti, että ei tule kytkimeen kajottua. Perusmezzo sen sijaan tarvitsee hiukan sääliä. Pellolla keventämättä, mutta maantiellä käytän kytkintä. Nykiminen on muuten sen verran väkivaltaista, että ei liene terveellinen ilmiö.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
No tiellä kevennän vähän kaasua vaihtaessa isommalle. Pellolla vaihdan täydellä vedolla. 8400:ssa pikavaihteet paljon "pehmeämmät" vaihtaa kuin 6800:ssa jossa varsinkin pinemmälle vaihtaessa töksähtää aika lailla vaikka olis kytkinpohjassa.

nissan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 806
Eikö se ole harhaanjohtamista sanoa kolmiportainen pikavaihde,ei kai sillä pysty kuin kahdesti vaihtamaan isomalle tai pienemälle

Cutana

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 469
asiaan vaikuttane onko viimeisilleen syötetty suomörkö hirmuinen puntti perässä?

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
Kyllä mää nyt luen noita teidän pikavaihdejuttuja hieman hymy suupielissä. Vai että kytkintä käytätte pikavaihteen kanssa :) En sitten ikinä oo kyllä tuollaista edes ennen kuullutkaan. Fiiaatin traktoreis voi vaihtaa päävaihteetkin ilman kytkintä, vaikka toki kytkimellä vaihdettavaksi ne on tehty.

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1242
No siis lähinnä peltoliittymälle hidastaessa on kytkin pohjassa ja kun ladon pikavaihteet ykköselle niin 6800 vaihdot nykäsee, 8400 ei.
Tosiaan pikku fiiussa voi vaihteet vaihtaa sormen päillä mutta valluissa vaatii miehekkään otteen kepistä :)
En oo kyllä fiussa rohjennu ilman kytkintä hämmentää.

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9596
No siis lähinnä peltoliittymälle hidastaessa on kytkin pohjassa ja kun ladon pikavaihteet ykköselle niin 6800 vaihdot nykäsee, 8400 ei.
Tosiaan pikku fiiussa voi vaihteet vaihtaa sormen päillä mutta valluissa vaatii miehekkään otteen kepistä :)
En oo kyllä fiussa rohjennu ilman kytkintä hämmentää.

No tökkii ne 6400 pikavaihteet melkoisesti, mutta pitänyt asiaa vaan lähinnä "meluna". Suuremmalle vaihdot varsinkin pehmentyneet tuon lisätehon johdosta, ei tartte enää niin huudatella normikäytössä. Toki vääntökin lisääntyi jonkun 35-40%, paljon mielekkäämpi ajella ja tosiaan nuo pikavaihde näpäytykset suuremmalle pystyy tekemään pienemmillä kierroksilla. Toki ehkä pienemmälle laitettaessakin, mutta harvoin tehonpuutteen takia tuota tarttee tehdä, vauhdin kylläkin.

aarne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Mezzossa ja megassa raakana tai vähän kytkimellä pehmentäen siten, että veto on päällä ja aavistuksen "hivottaa" polkimella että luistaa kytkimestä vaihtotapahtuman terävyydeen. Olen ajatellut että kaasulla löysätessä tulee helposti rytkyteltyä välyksiä laidasta toiseen joka ainakin käy boorien päälle, niin mielummin vaikka raakana. 05 oli helpompi näpäyttää kaasulla nykäisy pois.
Hitechillä sitten yleensä raakana jos vakio, viritettynä oikein hyväksi ja muuten jos jaksaa niin samaan aikaan kun näpäyttää nappikytkintä kun painaa pikavaihteen nappulaa ja samalla kun käyttää kaasun pikaisesti ylhäällä saa hitekillä aikaan oikein nopean ja pehmeän pikavaihteen vaihdon. Kuulostaapas monimutkaiselta näin selitettynä.. Muuten suurista vaihteen väleistä johtuen se hitekin vaihto on niin peeeerrskeeetin pitkä vaihtotapahtuma että kerkeää kitkapintaa tympäistä 250 tappiteholla.

aarne

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 37
Ja tuosta valmetin keppien jouhevuudesta piti vielä mainita, kun en itse niitä niin epäjouheina tai hankalana pidä. Alueen vaihto vauhdissa vähän nihkeä mutta siinäkin pärjää kahden käden taktiikalla kun vetää päävaihteen vapaalle kun aluetta alkaa vaihtamaan. Ei kyllä vedä mezzo/hitech linjan kepit vertoja 05 vallujen lovikepeille nopeudessa ja jämäkkyydessä. Toki jos oli säätö löysällä niin oli keppi väärässä välissä ja jos liian kireällä niin sitten tahmoi.
Tahmeana ja hitaana vaihdettavana pidän jontikan mekaanista keppiä 6000 sarjasta eteen päin. Sellaista lyhempää uudempaa versiota powerquadista, missä ei ole niitä syviä "hahloja", ei ole oikein tullut kepiteltyä niin ei pysty sanomaan, mutta -30 sarjaan asti melko kömpelö.

nissan

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 806