Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Hankintapuiden teettäminen motolla  (Luettu 19225 kertaa)

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7085
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Tilanne on sellanen että pystykaupalla saa enemmän mania kuin hankintana motolla teetettynä,ja itse ajettuna. Huomenna alkaa husqvarna laulaa vanerikoivuja nurin ja tapiolla pienemmät puut.
Sulla vissiin oli karjaa, mutta miten viljamiehillä, jos on talvella joutoaikaa, niin jos hakkisouvariin laittas jonkun sykeharvesterin ja rauhalliseen tahtiin nauttis metsätöistä koneen kopista nipsutellen puuta nurin?

Mulla ois tuohon nipsutteluun kone myynnissä... Kiinnostuneet voi nakata yyveetä.
Mietin, että tuollaisella olisi kätevä puhdistaa pellonreunat, jos sen laittaisi kaivinkoneeseen. Miksi myyt?

Nälkä kasvaa syödessä. Ostin 51 ketolaisen, tuli siinä kyllä vähän muutakin maalattua rautaa mukana omalla moottorilla :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 968
  • LOS KANTTURAS
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Polttopuiksi leppien ja haapojen teko ja ajo pystykauppa harvennuksen yhteydessä 18€/kiinto. Kyllä minusta on liian kallista. Onneksi ei tullut kovin isoa määrää. Mädätkööt seuraavan kerran metsään.
AkkuPENSASLEIKKURI😬

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Polttopuiksi leppien ja haapojen teko ja ajo pystykauppa harvennuksen yhteydessä 18€/kiinto. Kyllä minusta on liian kallista. Onneksi ei tullut kovin isoa määrää. Mädätkööt seuraavan kerran metsään.
Joo, mutta ei ne muut puulajitkaan sieltä juuri tuon halvemmalla lähteneet. Mielestäni ihan asiallinen hinta tämän päivän taksoilla. Näin se vaan menee.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 968
  • LOS KANTTURAS
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
10€/kiinto tehtynä ja ajettuna lähti toissa vuonna 80 kiintoa koivua itselle polttopuiksi päätehakkuu leimikolta. Minusta se oli ihan jo halpa hinta.
AkkuPENSASLEIKKURI😬

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
10€/kiinto tehtynä ja ajettuna lähti toissa vuonna 80 kiintoa koivua itselle polttopuiksi päätehakkuu leimikolta. Minusta se oli ihan jo halpa hinta.
Sekin oli ihan asiallinen hinta. Joskus tein niin, että ostin päätehakkuulta pelkän puinnin 4e/m3 ja ajoin puut itse tien varteen. Oli aika haastavaa moton ja ajokoneen jäljiltä saada ne puut pois sieltä, mutta tulipahan sitäkin kokeiltua.

Olennaista tässä, että harvennuksella ja päätehakkuulla on eri taksat.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 968
  • LOS KANTTURAS
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Naapurin ukko oli maksanut ennakkoraivauksesta 660€/ha ja nyt teettää palkkaamallaan metsurilla sillä kuviolla harvennusta ja itse ajaa puut tienvarteen ja myy ne hankintana sitten😂.
Sanoin sille jotta VOI VOI!
AkkuPENSASLEIKKURI😬

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4367
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
10€/kiinto tehtynä ja ajettuna lähti toissa vuonna 80 kiintoa koivua itselle polttopuiksi päätehakkuu leimikolta. Minusta se oli ihan jo halpa hinta.
Sekin oli ihan asiallinen hinta. Joskus tein niin, että ostin päätehakkuulta pelkän puinnin 4e/m3 ja ajoin puut itse tien varteen. Oli aika haastavaa moton ja ajokoneen jäljiltä saada ne puut pois sieltä, mutta tulipahan sitäkin kokeiltua.

Olennaista tässä, että harvennuksella ja päätehakkuulla on eri taksat.

Onhan sillä tekijän kannalta vähän eroa että ovatko esim haavat sellaista ujoa riukumetsää vai kuutioluokan metsän kuninkaita. Useamman kuution hirmut alkavat taas olla motomiehelle vähän hankalia kyllä nekin ellei lopeta suosiolla siihen mistä isommat oksat alkavat... oksista saa talven takkapuut jos viitsii sahalla tehdä :-)

Omassa metikössäkin on muutama sellainen että ei kädet yletä edes puoliksi ympäri... pitäisi melkein kaulata ne ensin.

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3118
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Naapurin ukko oli maksanut ennakkoraivauksesta 660€/ha ja nyt teettää palkkaamallaan metsurilla sillä kuviolla harvennusta ja itse ajaa puut tienvarteen ja myy ne hankintana sitten😂.
Sanoin sille jotta VOI VOI!

N. samanhintainen raivausaha tulee tottumattomallekin maksettu viimeistään kolmanella päivällä. Siis jos vaan viittii. Vs. traktori kuormain hakkupää ja kärry. Sitten myydä niitä kalikoita n. saman hintaan kun pystykaupalla

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 968
  • LOS KANTTURAS
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Eiköön tuo lie tappio kauppa ja ajo vielä päälle. Hankintapuut pitää kyllä itse tehdä ja ajaa,tai sitten on tehtävä suosiolla pystykauppa.
AkkuPENSASLEIKKURI😬

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12200
  • Virolaista kiitos!
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Naapurin ukko oli maksanut ennakkoraivauksesta 660€/ha ja nyt teettää palkkaamallaan metsurilla sillä kuviolla harvennusta ja itse ajaa puut tienvarteen ja myy ne hankintana sitten😂.
Sanoin sille jotta VOI VOI!
Tulee mieleen, että miksei sopinut metsurin kanssa, että se tekee alustaraivauksen sitä mukaan, kun homma etenee. Jos on tosi ryteikköä, niin kiva alkaa metsurityönä vääntämään sinne sekaan harvennusta.

Raivaustaksa kuulostaa ihan ryöstöltä. Täytyy olla jo verollinen hinta, mutta silti kallista. Yhtiön äijä sanoi ennen joulua, että kakkosella alkaa alustaraivausten kustannus vaikka olisi otettavaa jo aika paljonkin. Kolmosella sitten loput. Vaikea sanoa, kun ei tiedä taas taustoja.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Polttopuiksi leppien ja haapojen teko ja ajo pystykauppa harvennuksen yhteydessä 18€/kiinto. Kyllä minusta on liian kallista. Onneksi ei tullut kovin isoa määrää. Mädätkööt seuraavan kerran metsään.

MHY:n korjuupalvelu teki "lumituhoharvennuksen" minun ja parin naapurin vierekkäisille palstoille. 28€/motti. Pienemmän palstan siivoilin sitten itse sahalla ja juontokouralla. Ei kyllä kummassakaan rikastunut, vaan jäivätpähän kuoriaiset nuolemaan näppejään.  :D :D
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Polttopuiksi leppien ja haapojen teko ja ajo pystykauppa harvennuksen yhteydessä 18€/kiinto. Kyllä minusta on liian kallista. Onneksi ei tullut kovin isoa määrää. Mädätkööt seuraavan kerran metsään.

MHY:n korjuupalvelu teki "lumituhoharvennuksen" minun ja parin naapurin vierekkäisille palstoille. 28€/motti. Pienemmän palstan siivoilin sitten itse sahalla ja juontokouralla. Ei kyllä kummassakaan rikastunut, vaan jäivätpähän kuoriaiset nuolemaan näppejään.  :D :D

Nuo taksat riippuvat ihan siitä minkä kokoista puuta ja kuinka helposti ne ovat motolla napsittavissa. Luonnollisesti myös kuljetusmatka vaikukttaa. Lumituhoissa puiden korjuu saattaa muistuttaa enemminkin metsäkoneilla pitkin metsää ajelmista kuin varsinaista hakkaamista joten ei ihmekään että maksaa.

junttieinari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4696
  • Savo savolaisille!
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Polttopuiksi leppien ja haapojen teko ja ajo pystykauppa harvennuksen yhteydessä 18€/kiinto. Kyllä minusta on liian kallista. Onneksi ei tullut kovin isoa määrää. Mädätkööt seuraavan kerran metsään.

MHY:n korjuupalvelu teki "lumituhoharvennuksen" minun ja parin naapurin vierekkäisille palstoille. 28€/motti. Pienemmän palstan siivoilin sitten itse sahalla ja juontokouralla. Ei kyllä kummassakaan rikastunut, vaan jäivätpähän kuoriaiset nuolemaan näppejään.  :D :D

Nuo taksat riippuvat ihan siitä minkä kokoista puuta ja kuinka helposti ne ovat motolla napsittavissa. Luonnollisesti myös kuljetusmatka vaikukttaa. Lumituhoissa puiden korjuu saattaa muistuttaa enemminkin metsäkoneilla pitkin metsää ajelmista kuin varsinaista hakkaamista joten ei ihmekään että maksaa.

Joo. 30mottia/2ha, että ei tuo konemiehellekkään kultakaivos ollut.
"Jos fundamentalistien kanssa pystyisi keskustelemaan järkevästi, ei maailmassa olisi fundamentalisteja."
                                                       -Tuomas Holopainen-

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
siirroissa meni tuokin kahviraha.    kyl taitaa olla parempi jättää mettään..

Varjo79

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4853
  • Suvakki vajakkeja vituttaa!!!!
Vs: Hankintapuiden teettäminen motolla
Tämä mettässä rymyämine jakaa mielipiteitä aina.
Mutta mukavaa siellä on koneilla ryskätä käsipelillä on hyvinkin perseestä.

Eivaantahdo olla raivaajia/energiapuun korjaajia täälläpäin.
Kun ei moista mistään työmaalle saa rahallakaan.

No vaihtoehdoiksi jää jättää hoitamatta vallan "halvin ja helpoin tapa".
Tai modifioida/ hankkia kalustoo lisää.

Päätynen jälkimmäiseen vaihtoehtoon ja myyn ko palvelua muillekki.
Koska kiinnostus asiantiimoilta yllätti allekirjoittaneen että kysyntää onkin näin paljon.

Eu on perseeeestä ja syvältä!!!!!!!!!!!!