Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Siivet lumikauhaan  (Luettu 19688 kertaa)

Hempo23

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
Vs: Siivet lumikauhaan
Itsekin tuota ergonomiaa sen verran arvostan, etten kaivurikuormaajaani traktoriin ensimmäisenä ole vaihtamassa. On se kuitenkin mukava hydraulisella esiohjauksella, joka tuossa käsinojassa sijaitsee, kuormaajaa käyttää ja vaihteisiinkaan ei tarvitse työpäivän aikana sekaantua muuten kuin siirtoajossa, ja tietenkin suunnanvaihdossa. Ketteryyskin aivan eri luokkaa. Yksi päivä tuli tehtyä traktorilla+2,5m takalanalla, aikaa kului tuplasti enemmän ja illalla tunsi kyllä töitä tehneensä.

Ketjun aloittelija oli kiinnostunut siipien teosta omaan olemassaolevaan kauhaan. Ilmeisesti suurinosa on pihoja tai vastaavia, jos kauhalla on toimeen tullut. Siihen kauhaan kun siivet lisäät, niin tehokkuus kasvaa huomattavasti. Todennäköisesti kannattava teko, niiden siipien teko ei vähänkään osaavimmissa käsissä vaikeaa ole. Kannattaa varmaan jotkut tikut siipien kärkiin laittaa, että tiedät missä ne liikkuvat. Varmasti halvin toteuttaa noin, kannattavaakin jossain määrin. Itse jos jaksaa rakennella niin mikäs...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
"hydraulinen esiohjaus" ?? Yleensä ne on sähköisiä esiohjauksia joilla ohjataan hydrauliikkaa!!  ;) Kaivurikuormaajassa on siirtonopeuden lisäksi hyvä puoli se että jos pitää puomin mukana niin ei perettäessä riko hyttiä niin helposti kun puomi vaimentaa törmäystä esim. seinään tehokkaasti. Ja onhan se tosi ketterääkin heilua sen "hännän" kanssa. No, mut jos puomin viitsii ottaa lumitöihin pois niin sitten onkin eri juttu. Turbiinikytkin on kyllä asiallinen keksintö ihan oikeestikin. Mutta mukava huomata että on paljon erilaisia mieltymyksiä, makuasia sano Musti kun muniaan nuoli :)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Siivet lumikauhaan
Kaivurikuormaajassa on siirtonopeuden lisäksi hyvä puoli se että jos pitää puomin mukana niin ei perettäessä riko hyttiä niin helposti kun puomi vaimentaa törmäystä esim. seinään tehokkaasti. Ja onhan se tosi ketterääkin heilua sen "hännän" kanssa. No, mut jos puomin viitsii ottaa lumitöihin pois niin sitten onkin eri juttu. Turbiinikytkin on kyllä asiallinen keksintö ihan oikeestikin. Mutta mukava huomata että on paljon erilaisia mieltymyksiä, makuasia sano Musti kun muniaan nuoli :)
[/quote]

Itse auraan taloyhtiön pihoja kaivurikuormaajalla ja nivelauralla ja eipä ole "HÄNNÄSTÄ" vielä haittaa ollut: saa käännettyä taakse poikittain nättiin pakettiin ;D! Ja kääntyy kolme kertaa pienemmässä tilassa kuin vastaavan kokoinen traktori (nelipyöräohjaus). Eikä tarvitse vaihekeppien kanssa sohia kun ei ole: viiksessä eteen-taakse ja hidas-nopea.
Henri

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
pitää paikkansa...mehumaija on hyvä. Ja niissä on käsittääkseni vahvemmat kuomaajan aisat kuin traktoreissa. Itselläni on mennyt jo kahdet aisat mutkalle traktoreissa  :( Ja nostotehokin ilmeisesti on suurempi. En ole varma mutta korjatkaa jos olen väärässä. Nelipyöräohjaus kuulostaa myös hyvältä.
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Hempo23

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 99
Vs: Siivet lumikauhaan
Meillä koneena tuollainen 965 Fermec, vm. 2000, sähköinen se esiohjaus ei ole, proportionaalisuudesta ei tietoakaan. Liekö saanut tuolloin vielä länkkäriinkään sähköllä ohjausta. Sähköisellä esiohjauksellahan tarkoitetaan siis jonkinmoista väyläohjausta. Muttei ole mekaaninenkaan. Itse ainakin aina hydr. esiohjauskesta puhunut, jollain voi olla toisenlainen termi tuohon. Mitä siihen häntään tulee, eipä ole häirinnyt kun on pystytassut ja sivusiirto(puomi siis konetta vasten nipussa). Nelisen tonnia tuolla suurinpiirtein nostaa, joten menee kyllä reilusti yli traktorin kuormaajien nostotehot, eikä lumihommissa aisoja mutkalle saa. Ei tule kyllä heti mieleen ainuttakaan kaivurikuormaajaa jossa puomi olisi mennyt töissä mutkalle :-\

Mitä traktoriin tulee, en ilman turbiinia lumikonetta ottaisi.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
Meillä koneena tuollainen 965 Fermec, vm. 2000, sähköinen se esiohjaus ei ole, proportionaalisuudesta ei tietoakaan. Liekö saanut tuolloin vielä länkkäriinkään sähköllä ohjausta. Sähköisellä esiohjauksellahan tarkoitetaan siis jonkinmoista väyläohjausta. Muttei ole mekaaninenkaan. Itse ainakin aina hydr. esiohjauskesta puhunut, jollain voi olla toisenlainen termi tuohon. Mitä siihen häntään tulee, eipä ole häirinnyt kun on pystytassut ja sivusiirto(puomi siis konetta vasten nipussa). Nelisen tonnia tuolla suurinpiirtein nostaa, joten menee kyllä reilusti yli traktorin kuormaajien nostotehot, eikä lumihommissa aisoja mutkalle saa. Ei tule kyllä heti mieleen ainuttakaan kaivurikuormaajaa jossa puomi olisi mennyt töissä mutkalle :-\

Mitä traktoriin tulee, en ilman turbiinia lumikonetta ottaisi.
ei sitä turbiinia tarvita niinkuin ei edes kytkintä kun suunnanvaihtimella pystyy aivan hyvin touhuamaan  :P 

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
ai ei tarvi kytkintä???  :o  Kyl mä olisin jo tuhannen kertaa ajanut seinään tai jonkun auton päälle jos mä pelkällä suunnanvaihtimella pelailisin... täytyy sanoa että Zetori-xxxx on aika kova (jätkä?). Joka päivä oppii ihan uusia asioita. Kyllä sitä tuntee itsensä todella huonoksi ja tyhmäksi kun näitä juttuja lukee!! Kyllähän se ilman kytkintäkin onnistuu jos on tilaa eikä sen suunnanvaihtopaikan kohta ole niin justiinsa. Täytyy ens yönä kokeilla ajaa koko lenkki ilman kytkintä ja raportoida aamulla kuinka paljon tuhoa tuli... Itse olen tosiaan sen verran huonompi kuski että tiedän että ei minulta kyllä onnistuisi. No, hyvä ei joiltain taittuu  :) 
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
ai ei tarvi kytkintä???  :o  Kyl mä olisin jo tuhannen kertaa ajanut seinään tai jonkun auton päälle jos mä pelkällä suunnanvaihtimella pelailisin... täytyy sanoa että Zetori-xxxx on aika kova (jätkä?). Joka päivä oppii ihan uusia asioita. Kyllä sitä tuntee itsensä todella huonoksi ja tyhmäksi kun näitä juttuja lukee!! Kyllähän se ilman kytkintäkin onnistuu jos on tilaa eikä sen suunnanvaihtopaikan kohta ole niin justiinsa. Täytyy ens yönä kokeilla ajaa koko lenkki ilman kytkintä ja raportoida aamulla kuinka paljon tuhoa tuli... Itse olen tosiaan sen verran huonompi kuski että tiedän että ei minulta kyllä onnistuisi. No, hyvä ei joiltain taittuu  :) 
jarrulla passailee seinien/autojen viereen niin minä ainakin teen  :P  enkä väitä olevani taitava mutta niin minä teen ja niin tekee kyllä pomotkin omilla ajokeillaan  :D hulluhan se on joka kytkintä painelee vielä piha nopeuksissa jos on hydraulinen suunnanvaihdin... ja siis meillä on vain pihoja ja omassa ajokissa on nappikytkin niin vaihteet vaituu sen avustuksella oikeastaan aina. sori vaan jos tunnet itsesi huonoksi ja tyhmäksi ei se mun vika oo  ;D  sillon saattaa kytkin kopsahtaa jos tulee jotain yllättävää vastaan mutta ei kyllä muuten ja saa tulla vaikka yöllä katsomaan ja kyytiinkin pääsee jollei muuten usko  :o

Viimeksi muokattu: 09.03.09 - klo:23:35 kirjoittanut zetor8045

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
no, kokeilin yön lumilenkillä ja hullu olen. Ei tullu mitään ilman kytkintä. Nopeesti suju kuitenkin: 5,5 tuntia kotoa-kotiin yhdellä kahvitauolla. 14 tunnin urakkalenkki ja lunta oli n.8cm. Kyllähän se tietysti ilman kytkintäkin olis menny mut jokainen suunnanvaihto otti niin paljon aikaa että katsoin parhaaksi käyttää vaan sitä kytkintä kun ei se niin jäykkä ole. Ilman kytkintä olisin vieläkin auraamassa  ;) No, pääasia että Suomineidon peittävä lumikuori saadaan aina putsattua että pääsee kaupunkilaiset kotoo töihin(kellä vielä on). Kukin tekee parhaaksi katsomallaan tyylillä ja sellasin vehkein mitä on. yhtä kaikki,kohta tulee kevät eikä mulla oo kun 14 lumilähtöä tehtynä ja uskon että 25 takuulähdön määrä ei kyllä enää ehdi täyttyä joten minusta olisi parempi jos ei tulisi enää yhtään lunta tänä keväänä. Täytyy oikein hartaasti toivoa että ens talvena ei tulis kun 5 lumikeikkaa että saatas maa valkoseks  ;D
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
no, kokeilin yön lumilenkillä ja hullu olen. Ei tullu mitään ilman kytkintä. Nopeesti suju kuitenkin: 5,5 tuntia kotoa-kotiin yhdellä kahvitauolla. 14 tunnin urakkalenkki ja lunta oli n.8cm. Kyllähän se tietysti ilman kytkintäkin olis menny mut jokainen suunnanvaihto otti niin paljon aikaa että katsoin parhaaksi käyttää vaan sitä kytkintä kun ei se niin jäykkä ole. Ilman kytkintä olisin vieläkin auraamassa  ;) No, pääasia että Suomineidon peittävä lumikuori saadaan aina putsattua että pääsee kaupunkilaiset kotoo töihin(kellä vielä on). Kukin tekee parhaaksi katsomallaan tyylillä ja sellasin vehkein mitä on. yhtä kaikki,kohta tulee kevät eikä mulla oo kun 14 lumilähtöä tehtynä ja uskon että 25 takuulähdön määrä ei kyllä enää ehdi täyttyä joten minusta olisi parempi jos ei tulisi enää yhtään lunta tänä keväänä. Täytyy oikein hartaasti toivoa että ens talvena ei tulis kun 5 lumikeikkaa että saatas maa valkoseks  ;D
juu tehdään niinkuin parhaaksi nähdään  ;D mutta n.20cm tarkkuudella pystyy vaihtamaan suuntaa pelkällä suunnanvaihtimella riippuen alustasta   :P  tappelemaan en rupea tästä aiheesta kun on niin vaikea selittää jos ei oo nähnyt  ::)

Viimeksi muokattu: 10.03.09 - klo:23:23 kirjoittanut zetor8045

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Selvä homma  :-X
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

Teroman

Vs: Siivet lumikauhaan
"hydraulinen esiohjaus" ?? Yleensä ne on sähköisiä esiohjauksia joilla ohjataan hydrauliikkaa!!  ;) Kaivurikuormaajassa on siirtonopeuden lisäksi hyvä puoli se että jos pitää puomin mukana niin ei perettäessä riko hyttiä niin helposti kun puomi vaimentaa törmäystä esim. seinään tehokkaasti. Ja onhan se tosi ketterääkin heilua sen "hännän" kanssa. No, mut jos puomin viitsii ottaa lumitöihin pois niin sitten onkin eri juttu. Turbiinikytkin on kyllä asiallinen keksintö ihan oikeestikin. Mutta mukava huomata että on paljon erilaisia mieltymyksiä, makuasia sano Musti kun muniaan nuoli :)

Itseironiaa tai ei mutta kirjoitukset ovat kautta linjan lyhentyneet sitten alkuaikojen ?

;;;;;;;;Å

Paalaaja

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3179
Vs: Siivet lumikauhaan
Tästä linkistä hieman mallia...http://www.rote-cobra.com/kayttoohjeet/suomi/SLK_FIN.pdf

Missä hinnoissa nuo siipikauhat kulkevat?
Slippin 'n sliding

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Tästä linkistä hieman mallia...http://www.rote-cobra.com/kayttoohjeet/suomi/SLK_FIN.pdf

Missä hinnoissa nuo siipikauhat kulkevat?

 Varmaan alk. 40e/tunti+alv.  ;D (Sori, oli pakko!)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
Tästä linkistä hieman mallia...http://www.rote-cobra.com/kayttoohjeet/suomi/SLK_FIN.pdf

Missä hinnoissa nuo siipikauhat kulkevat?

 Varmaan alk. 40e/tunti+alv.  ;D (Sori, oli pakko!)
Halvalla lähtevät sitten jo liikenteeseen  ;D