Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Siivet lumikauhaan  (Luettu 19689 kertaa)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Mä laitan tonne naamakirjaan kaveripyynnön  :)
Mut kiitti kaljoista...Mä voin laittaa toisen kierroksen sit!
Ps.ja kiitti "myönnytyksestä"
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
Mulla on nivelaura kramer 316s kaivurikuormaajassa. Muuten hyvä mut sais olla vielä yhet siivet lisää että pysyis lumi kunnolla auran edessä!  Pomolla tais olla tuommoinen neljä siipinen nivelaura. Vähempi jää polannetta kun traktorin jäliltä!
riippuu kyllä traktorista... ja sen työkoneista...

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Siivet lumikauhaan
Mulla on nivelaura kramer 316s kaivurikuormaajassa. Muuten hyvä mut sais olla vielä yhet siivet lisää että pysyis lumi kunnolla auran edessä!  Pomolla tais olla tuommoinen neljä siipinen nivelaura. Vähempi jää polannetta kun traktorin jäliltä!
riippuu kyllä traktorista... ja sen työkoneista...
Niinpä ja kuskista... ;D
Henri

sentti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 21
Vs: Siivet lumikauhaan
Mä en o tähän ikään mennessä ymmärtäny tota siipilumikauhan ideaa.Tai sinänsä kyllä mutta minkä takia se kauha siinä tarvii olla.Sil ei voi siirtää lunta kuin ainoastaan eteenpäin ja muutenkin se tulee todella kauas eteenpäin. Se kauhassa kulkeva lumen määrä on aika marginaalinen kuitenkin. Parempi olla pystysuora levy jossa on siivet, ns.u-aura tai nivelaura. Niillä pystyy työntämään enemmän lunta kuin kauhalla ja "tyhjennys" on nopeaa.Lisäksi pelottaa tollasilla kauhoilla törmätä johonkin kaivoon,kadun reunaan tai muuhun esteeseen. Ja sitä en tiedä onko niissä kauhoissa mitään ns.kelluntaa kuten normaaliauroissa on. Jos on 4 metriäkin kauhaa siipineen edessä eikä kelluntaa tai joustoa niin jousto löytyy sitten kuormaajan aisoista, kun ajetaan epätasaiseen paikkaan joita kyllä piisaa. Korjatkaa jos olen väärässä mutta en ole ikinä siipilumikauhaa kokeillut joten kirjoitukseni perustuu ainoastaan omiin päätelmiin.  :)
4 talvee aurasin siipikauhalla kuormaajan kellunta oli ainut "jousitus" kertaakaan ei antanu kuormaajan aisat periksi. muutama kaivo tuli kyllä tonkastua kivasti irti :)  tällä hetkellä 4,3 metrinen u-aura keulassa sen voittanutta ei oo viel löytynyt. kokemusta löytyy kuorma-auton, 5m alue, 3,2m nivel, 5m omavalmiste auroista. ja erilaisista siipilumikauhoista  ;D starkin u-aura ua6000h vois olla ihan kiva   ;) ps: koneena 14tonnin pyöräkuormaaja

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Niin tollanen 6metrinen u-aura ja 14 tonnin pyöräkone olisi kyllä aika jäätävän tehokas etenkin isoilla pihoilla.Nivelauran työleveys kapenee oleellisesti v-asennossa kun taas u-auran kanssa ei tätä ongelmaa ole läheskään niin paljoa...mul on toises konees takanakin ns.u-aura eli suora levy vetovarsissa ja hydrauliset läpät päissä,kokonais leveys n.4 metriä.Kuski käyttää takalevyä paljon enemmän kuin edessä olevaa 3-metrin nivelauraa...
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
en tiedä miten porukka ajonsa laskuttaa mutta kovat saa olla taksat kun yli 10 000€ lumiauroja ostelee  ::) 

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Yhteenveto
Lähetetty: 06.03.09 - klo:20:33Kirjoittanut: zetor8045 
Lainaus
en tiedä miten porukka ajonsa laskuttaa mutta kovat saa olla taksat kun yli 10 000€ lumiauroja ostelee
 
niin...ei ne pienet menot vaan suuret tulot(vanha sananlasku) Tai: hölmö paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä. Tai: joka katajaan kapsahtaa,ei venettä kaada. Tai: Ei matka tapa, vaan toiselle kuoppaa kaivaa.  :P
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Ja niitä perisyntejähän olivat...kateus...  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
Ja niitä perisyntejähän olivat...kateus...  ;)
mulle on aivan sama että miten tekevät ja millä maksavat mutta en näe järkeä kun ostetaan starkin U-aura ja sitten se revolutiooni alusterällä ja perään vielä hese  :o  monta pihaa saa vedellä jo sillä tunnissa vaikkei se näköjään sen nopeampi ole mitä 3m perälevy päätylevyillä ja kauhalla varustetu traktori...  pienet menot ja suuret tulot on parhaita mun mielestä  :o   minun puolestani saa ostella mutta jos 13 kertaa talvessa aurataan niinkuin nyt viimisenä kahtena talvena niin... työmukavuus on sitten tietenkin eri juttu  ;D

Viimeksi muokattu: 07.03.09 - klo:20:02 kirjoittanut zetor8045

jep jep

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 218
Vs: Siivet lumikauhaan
Ja niitä perisyntejähän olivat...kateus...  ;)
mulle on aivan sama että miten tekevät ja millä maksavat mutta en näe järkeä kun ostetaan starkin U-aura ja sitten se revolutiooni alusterällä ja perään vielä hese  :o  monta pihaa saa vedellä jo sillä tunnissa vaikkei se näköjään sen nopeampi ole mitä 3m perälevy päätylevyillä ja kauhalla varustetu traktori...  pienet menot ja suuret tulot on parhaita mun mielestä  :o   minun puolestani saa ostella mutta jos 13 kertaa talvessa aurataan niinkuin nyt viimisenä kahtena talvena niin... työmukavuus on sitten tietenkin eri juttu  ;D
En tiedä miten muualla mutta, meilläpäin urakoitsija auraa samat lumet "KAHTEEN kertaan" ja tietenkin tuntityönä.  ;D
Kyllähän se silloin kannattaa!!
Henri

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
Ja niitä perisyntejähän olivat...kateus...  ;)
mulle on aivan sama että miten tekevät ja millä maksavat mutta en näe järkeä kun ostetaan starkin U-aura ja sitten se revolutiooni alusterällä ja perään vielä hese  :o  monta pihaa saa vedellä jo sillä tunnissa vaikkei se näköjään sen nopeampi ole mitä 3m perälevy päätylevyillä ja kauhalla varustetu traktori...  pienet menot ja suuret tulot on parhaita mun mielestä  :o   minun puolestani saa ostella mutta jos 13 kertaa talvessa aurataan niinkuin nyt viimisenä kahtena talvena niin... työmukavuus on sitten tietenkin eri juttu  ;D
En tiedä miten muualla mutta, meilläpäin urakoitsija auraa samat lumet "KAHTEEN kertaan" ja tietenkin tuntityönä.  ;D
Kyllähän se silloin kannattaa!!
no sitten meitillä on tuntipihat vähissä lähinnä kerta ja urakka hommina  ::)

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Urakalla paljon alaa vähässä ajassa...tuntitöistä ei saa kun tunteja ja kulukorvauksen sekä pienen tuntipalkan itselle. Lisäksi pitää neuvotella takuulähtöjä ainakin 25 lähtöä/talvi.Se on tään lumisodan strategia. Jos vetelee perälevyllä ja kauhalla niin ei niistä urakoista mitään jääkään, kun ei pysty ottamaan riittävää määrää pihoja hoidettavakseen koska aamu tulee aina liian pian. Ja kuten sanottua...jokainen taaplaa tyylillään. Jos tykkää istua koneen päällä 20 tuntia joka lumisateen jälkeen pienellä tuntihinnalla niin turha ihmetellä kun ei pysty/kannata ostaa kalliita auroja ja vehkeitä.Musta lumityöt on niin v-mäisiä hommia että en koe hirveää hinkua niihin koskaan lähteä ja viettää paljoa aikaa traktorin pukilla!!  ;)
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
Urakalla paljon alaa vähässä ajassa...tuntitöistä ei saa kun tunteja ja kulukorvauksen sekä pienen tuntipalkan itselle. Lisäksi pitää neuvotella takuulähtöjä ainakin 25 lähtöä/talvi.Se on tään lumisodan strategia. Jos vetelee perälevyllä ja kauhalla niin ei niistä urakoista mitään jääkään, kun ei pysty ottamaan riittävää määrää pihoja hoidettavakseen koska aamu tulee aina liian pian. Ja kuten sanottua...jokainen taaplaa tyylillään. Jos tykkää istua koneen päällä 20 tuntia joka lumisateen jälkeen pienellä tuntihinnalla niin turha ihmetellä kun ei pysty/kannata ostaa kalliita auroja ja vehkeitä.Musta lumityöt on niin v-mäisiä hommia että en koe hirveää hinkua niihin koskaan lähteä ja viettää paljoa aikaa traktorin pukilla!!  ;)
kyllä sitä perälevylläkin ehtii kun on päätylevyt nii se on kuin U-aura ja saa lastausmontusta vetää lumet suoraan kasan eteen ja kauhalla nostella sitten korkeemmalle  :D  kukin taaplaa tyylillään...

hvinnamo

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4241
  • ******** 50 / 50 % :)
Vs: Siivet lumikauhaan
Lainaus: kyllä sitä perälevylläkin ehtii kun on päätylevyt nii se on kuin U-aura ja saa lastausmontusta vetää lumet suoraan kasan eteen ja kauhalla nostella sitten korkeemmalle    kukin taaplaa tyylillään...

  Sen kun ajelet ihan sellasella kalustolla kun ite tykkäät, ihan oma asiasi.Tää on vapaa maa toistaiseksi.
Ajeleehan tossa yks tyyppi paikallisen Abc-liikenneaseman pihaa vanhalla Natikalla ja tavallisella perälevyllä takaikkuna auki. Tuntihinta on halpa ja aikaa menee mutta lopputulos on teettäjän kannalta hyvä kun on monta vuotta tehnyt. Yhtään ei o ollu sellasia tuntemuksia että olispa kiva aurata tolla pelillä.  ;)
   Ja mitä tulee esim. omaan taka u-auraani jonka olen itse tehnyt: kokonaisleveys 4 metriä ja kokonaismateriaali kulut n.1000e(sis.alv) + oma työ. 6 vuotta on sillä ajettu joten en pidä pääomakuluja kovinkaan suurina. 
 Alussa ajoin itsekin jonkun vuoden lingolla ja kauhalla ja kyllä niilläkin kerkes. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja urakkahinnoittelussa on tärkeää että tapahtuu. Tuntipalkka ja työergonomia ovat kasvaneet ihan eri lukemiin kuin vuosituhannen alussa. Itse olen tosiaan sen verran mukavuuden haluinen että en taaksepäin liikaa halua päätäni käännellä.  Elämä on valintoja ja se täytyy sanoa että kyllä se tyhmin poika perheestä aina näihin hommiin jää ;D  Eli jos olis kouluja käyty niin ei tarvis täällä pohtia onko Zetori parempi kun Valmetti ja kannattaako maksaa 500e vuokraa/ha tai onko Claas vai Welgeri parempi paalauskone. Ja jos joku ei tajunnu niin tää oli ns. itseironiaa eikä varsinaista *****ilua.  ;)
  Että tälläinen vuodatus tänä iltana....
Joskus sitä oikein ihmettelee, kuinka paljon kirjatietoa sitä ihmiseen sopiikaan. En puhu nyt siis itsestäni.

zetor8045

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5568
Vs: Siivet lumikauhaan
Lainaus: kyllä sitä perälevylläkin ehtii kun on päätylevyt nii se on kuin U-aura ja saa lastausmontusta vetää lumet suoraan kasan eteen ja kauhalla nostella sitten korkeemmalle    kukin taaplaa tyylillään...

  Sen kun ajelet ihan sellasella kalustolla kun ite tykkäät, ihan oma asiasi.Tää on vapaa maa toistaiseksi.
Ajeleehan tossa yks tyyppi paikallisen Abc-liikenneaseman pihaa vanhalla Natikalla ja tavallisella perälevyllä takaikkuna auki. Tuntihinta on halpa ja aikaa menee mutta lopputulos on teettäjän kannalta hyvä kun on monta vuotta tehnyt. Yhtään ei o ollu sellasia tuntemuksia että olispa kiva aurata tolla pelillä.  ;)
   Ja mitä tulee esim. omaan taka u-auraani jonka olen itse tehnyt: kokonaisleveys 4 metriä ja kokonaismateriaali kulut n.1000e(sis.alv) + oma työ. 6 vuotta on sillä ajettu joten en pidä pääomakuluja kovinkaan suurina. 
 Alussa ajoin itsekin jonkun vuoden lingolla ja kauhalla ja kyllä niilläkin kerkes. Mutta nälkä kasvaa syödessä ja urakkahinnoittelussa on tärkeää että tapahtuu. Tuntipalkka ja työergonomia ovat kasvaneet ihan eri lukemiin kuin vuosituhannen alussa. Itse olen tosiaan sen verran mukavuuden haluinen että en taaksepäin liikaa halua päätäni käännellä.  Elämä on valintoja ja se täytyy sanoa että kyllä se tyhmin poika perheestä aina näihin hommiin jää ;D  Eli jos olis kouluja käyty niin ei tarvis täällä pohtia onko Zetori parempi kun Valmetti ja kannattaako maksaa 500e vuokraa/ha tai onko Claas vai Welgeri parempi paalauskone. Ja jos joku ei tajunnu niin tää oli ns. itseironiaa eikä varsinaista *****ilua.  ;)
  Että tälläinen vuodatus tänä iltana....
juu tuo on varmasti hyvä ratkaisu ja itsekkin ollaan leveämpää harkittu mutta on sellasia sokkeloita ettei tuo 3m levykään mahdu  :o  mutta joku levenevä ja soukkeneva systeemi olis kyllä hyvä ja jos sen saa lähelle traktoria niin aina parempi... 2.5m soukimmillaan ja leveenä 4.5m se olis sopiva mutta kun ei oo eikä oo ees oma  :D  ja peileistä minäkin sitä perälevyä katon  :D  lähivuosina kyllä varmasti tehostetaan kalustoa jos vaan rupeaa lunta satamaan useammin  ::)  ja siis kaluston tehokkuuden ymmärrän mutta en niistä maksettua hintaa...

Viimeksi muokattu: 09.03.09 - klo:00:47 kirjoittanut zetor8045