Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Puimurin päivitys  (Luettu 9512 kertaa)

ponydiesel

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Puimurin päivitys
Pitäisi ensikaudelle vaihtaa  rahtipuima tuoreempaan. Vaihtoehtoina Sampo C8 tai vähän käytetty JD W540. Mitenkä noi Comiat on kestäny, epäilyttävän paljon on vähän ajettuja vaihtokonerivissä tarjolla. C8 olis esikela kun taas JD on yhdellä kelalla. Kokemuksia ja heikkoja paikkoja kaivataan.

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Puimurin päivitys
Esikelakone sitten vaatii säätöjen uudelleen opiskelua hieman, reagoi nimittäin herkästi puintiväliin ja kelanopeuksiin, mutta toisaalta saa helposti säädettyä mieleisen kun viitsii vähän perehtyä, mulla siis käytössä neljättä syksyä vanhemman pään Sampo-Massikka 28, jossa vastaava etukelasysteemi kuin C8-mallissa, ja nyt alkaa olla säädöt onnistuneet helposti. Tällä saa seulastoa helpolla ylikuormitettua kaikenlaisella muhjulla jos liian raju puinti, ylikypsä vehnäkin vaatii vähän isommat puintivälit kuin ohjekirja suosittaa, ja kauralla voi myös ajaa isommalla välillä niin ei tule olkisilppua säiliöön.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

kylmis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12221
  • Virolaista kiitos!
Vs: Puimurin päivitys
C8:n ongelma on juurikin seulasto. Tuplakela pui tehokkaasti, mutta seulasto ei pysty käsittelemään massaa. Ei pysty ajamaan yli 5km/h, ettei tappiot kasva. Sitten kun kone ei olekkaan niin tehokas kuin on ajateltu, niin se pistetään vaihtoon. Näin on kerrottu, mutta mikä on totuus. Toi mitä Sami jutteli, on avainasemassa. Puintiväli oltava isolla, muuten alkaa suoranaisesti tukkia, varsinkin kostealla kasvustolla. Varsinaisista tyyppivioista on pahin taka-akselin repeäminen vasemmalta puolen. Kollega oli vikamahdollisuudesta tietoinen ja tarkkaili tilannetta, silti vahinko kävi äkkiä ja yllättäen. Sitten olikin vasen takarengas irti ja Porin keikka edessä. Tehtaalla oli kuitenkin tyhjä paikka hyllyssä. Osa ilmeisesti tehtiin sitten siinä isännän odottaessa. Tätä on ollut varsinkin alkupään koneissa, kannattaa ottaa vakavasti ja selvittää onko kyseinen yksilö jo korjattu ja tarvittaessa laittaa se paikka heti kuntoon, välttyy isolta murheelta. Muista vioista on esiintynyt lähinnä tyhjennystorven päätylaakerin hajoamista. Kannattanee vaihtaa jo ennakolta. En tiedä onko tullut jotain korjaussarjaa tms. tuon tiimoilta.

Summa rum. Voi olla hyvä kone, jos pärjää säätöjen kanssa ja seulaston ongelmat ovat johtuneet nimenomaan huonoista säädöistä. Kyseessähän on kuitenkin varsin uusi tekniikka isännille ja ei voi poissulkea sitä mahdollisuutta, että konetta ei ole osattu käyttää. Riskin tässä kuitenkin ottaa, ettei säädöistä huolimatta ole niin tehokas kuin on ajateltu. Maaseudusta kattelin, että Agco myi käytettyjä jo reilulla alennuksella, joten kysyntää ei liikaa ole. Tästä mallista voi tehdä hyvätkin kaupat.

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Puimurin päivitys
C8:n ongelma on juurikin seulasto. Tuplakela pui tehokkaasti, mutta seulasto ei pysty käsittelemään massaa. Ei pysty ajamaan yli 5km/h, ettei tappiot kasva. Sitten kun kone ei olekkaan niin tehokas kuin on ajateltu, niin se pistetään vaihtoon. Näin on kerrottu, mutta mikä on totuus. Toi mitä Sami jutteli, on avainasemassa. Puintiväli oltava isolla, muuten alkaa suoranaisesti tukkia, varsinkin kostealla kasvustolla. Varsinaisista tyyppivioista on pahin taka-akselin repeäminen vasemmalta puolen. Kollega oli vikamahdollisuudesta tietoinen ja tarkkaili tilannetta, silti vahinko kävi äkkiä ja yllättäen. Sitten olikin vasen takarengas irti ja Porin keikka edessä. Tehtaalla oli kuitenkin tyhjä paikka hyllyssä. Osa ilmeisesti tehtiin sitten siinä isännän odottaessa. Tätä on ollut varsinkin alkupään koneissa, kannattaa ottaa vakavasti ja selvittää onko kyseinen yksilö jo korjattu ja tarvittaessa laittaa se paikka heti kuntoon, välttyy isolta murheelta. Muista vioista on esiintynyt lähinnä tyhjennystorven päätylaakerin hajoamista. Kannattanee vaihtaa jo ennakolta. En tiedä onko tullut jotain korjaussarjaa tms. tuon tiimoilta.

Summa rum. Voi olla hyvä kone, jos pärjää säätöjen kanssa ja seulaston ongelmat ovat johtuneet nimenomaan huonoista säädöistä. Kyseessähän on kuitenkin varsin uusi tekniikka isännille ja ei voi poissulkea sitä mahdollisuutta, että konetta ei ole osattu käyttää. Riskin tässä kuitenkin ottaa, ettei säädöistä huolimatta ole niin tehokas kuin on ajateltu. Maaseudusta kattelin, että Agco myi käytettyjä jo reilulla alennuksella, joten kysyntää ei liikaa ole. Tästä mallista voi tehdä hyvätkin kaupat.

Onko seulasto sama kuin ilman esikelaa? Ei oo Claasilta kopioitu kaksiosaista viettopintaa, jolla suuri osa moskasta siivoutuu ennen seuloja ilmavirran matkaan. Ei oo seulasto ongelma vrt. yksikelakone, ennemminkin yksikelakoneen ongelma. Säätöongelmia en osaa allekirjoittaa, ihan samoin käyttäytyy kuin yhdelläkin kelalla. Rajaisia ja säiliöön tarkkailemalla säädöt tehtävä, seulojen tilanteen ja puintisäädöt näkee niistä.

Tänä vuonna ollut teoriassa hankalat puintiolot, pientä tähkää ja puitava lujasti että saa irti. Oljesta tullut kuohkeaa massaa, karhosta näkee kun ei silppurin läpi aja. Olkisilppua voi tulla väärillä säädöillä paljon ja seuloille kuormitusta. Oletan että olki niin kevyttä, ettei ongelmaa seuloillakaan, tuuli vie mennessään eikä puintituloksessa eroa normaaliin. Ennemminkin toisinpäin, olosuhteet olleet loistavat ja ihan koko puintien ajan sai puida kuivia ja kypsiä kasvustoja. Milloin lie seuraavan kerran.

Puimurikin pääsi todella helpolla, kuljettimia ja ketjuja ei ollut tarvetta kiristellä, ei edes uutta kolakuljetinta. Normaalisti kiristellään usein kesken puintien, tästä voi päätellä että kostean ja puolivihreän massan puiminen rasittaa puimuria moninverroin.
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

teek

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Puimurin päivitys
 minkälainen kone mahtaa olla käytössä tällä hetkellä ja minkälaisia pinta aloja ajetaan.. monesti nähdään suurena asiana ajonopeus puimurilla. itse ennemmin ajattelsin uutta konetta niinpäin että pistää hiukan isompaa pöytää ja ajelee mieluummin 5-6km/h vauhdeilla kuin että yrittää ajaa aamusta iltaan maksimivauhtia täysillä .. makuasioita toki ja tietysti lohkot ja kivisyys vaikuttaa siihen yms

klapikasa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 3128
Vs: Puimurin päivitys
Oli kv lehdessä tää asiantuntija joka vähän raoteli puimurin hienosäädöistä. Kävikö joku hänen kursilla? 

Äkkiseltään tuplasti tehokaampi kela, kun on kaksi, Irtipuinti tehokaampaa ja seuolasto sitten ei ehdi mukaan. Jos kela nopeus ja väli liian raju että tulee olkea seulastoihin. Hellävaraisempi, puiko se sitten tarpeeksi? Ja ehtiikö kohlimet mukaan sitten?

SamiT

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1788
Vs: Puimurin päivitys
En säätöongelmaksi sentään nimittäisi, vaan että säädöt todella vaikuttavat tässä koneessa. Ei tällä nyt sentään 4,8 pöydällä ajonopeusennätyksiä tehdä, 4-6km/h tulee ajeltua hyvässä kasvustossa ja huonommissa sitten kovemmin, mutta kyllä tuo hankintahintansa haukkuu ja ihan kiva ajaa kun on tarpeeksi voimaa moottorissa. Kumma kun Ruotsissa melkein kaikki tällä isoimmalla pöydällä, liekö siellä sitten tapana ajaa hiljempaa isommalla työleveydellä kun tuppaavat leveämpiä äkeitäkin samantehoisilla traktoreilla pikkuhiljaa vetelevän kun taas meillä painetaan tuhatta ja sataa pienemmillä äkeillä.
On vain kahdenlaisia traktoreita: Uusia Valtroja ja vanhoja Valmetteja.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Puimurin päivitys
minkälainen kone mahtaa olla käytössä tällä hetkellä ja minkälaisia pinta aloja ajetaan.. monesti nähdään suurena asiana ajonopeus puimurilla. itse ennemmin ajattelsin uutta konetta niinpäin että pistää hiukan isompaa pöytää ja ajelee mieluummin 5-6km/h vauhdeilla kuin että yrittää ajaa aamusta iltaan maksimivauhtia täysillä .. makuasioita toki ja tietysti lohkot ja kivisyys vaikuttaa siihen yms

Varmaan on monia tapoja hoitaa puinnit. Jotkut ajaa uusilla koneilla täysiä ja vaihtaa muutaman vuoden välein. Toiset ostaa koneen ja ajaa sillä loppuelämänsä.

Entä jos tekisi niin, että ostaisi viisi-kuusi hyväkuntoista vanhaa käytettyä ja kouluttaisi kylän kläpit ajamaan niitä. Lyhytkin puintiaika tulisi hyödynnettyä, kun monta puimuria haukkaisi viljaa samanaikaisesti. Siinä ei paljoa haittaisi vaikka yksi tai useampikin uupuisi kesken puintien. Jos kaikki olisi vielä samanlaisia, voisi yhden tarvittaessa purkaa toisille varaosiksi.

Kyllä koneet huollettuna kestää vaika kuinka kauan, näin tuossa ukkelin joka pui 50 vuotta vanhalla MF 86 puimurilla.

montöör

  • Vieras
Vs: Puimurin päivitys
Lehtien sivuilla peräkammarinpojat elvistelee papan ostamilla
uusilla puimureilla ja muillakin koneilla, luetellen niiden hienoja
lisävarusteita. Sensijaan näitä jo yli-ikäisiä koneita jotka toimivat
jopa paremmin kuin uutena, halveksitaan. Ehkä kateutta, kun ei
itse pysty nyt eikä koskaan samaan. Noottaa, kööllää

teek

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 51
Vs: Puimurin päivitys
minkälainen kone mahtaa olla käytössä tällä hetkellä ja minkälaisia pinta aloja ajetaan.. monesti nähdään suurena asiana ajonopeus puimurilla. itse ennemmin ajattelsin uutta konetta niinpäin että pistää hiukan isompaa pöytää ja ajelee mieluummin 5-6km/h vauhdeilla kuin että yrittää ajaa aamusta iltaan maksimivauhtia täysillä .. makuasioita toki ja tietysti lohkot ja kivisyys vaikuttaa siihen yms

Varmaan on monia tapoja hoitaa puinnit. Jotkut ajaa uusilla koneilla täysiä ja vaihtaa muutaman vuoden välein. Toiset ostaa koneen ja ajaa sillä loppuelämänsä.

Entä jos tekisi niin, että ostaisi viisi-kuusi hyväkuntoista vanhaa käytettyä ja kouluttaisi kylän kläpit ajamaan niitä. Lyhytkin puintiaika tulisi hyödynnettyä, kun monta puimuria haukkaisi viljaa samanaikaisesti. Siinä ei paljoa haittaisi vaikka yksi tai useampikin uupuisi kesken puintien. Jos kaikki olisi vielä samanlaisia, voisi yhden tarvittaessa purkaa toisille varaosiksi.

Kyllä koneet huollettuna kestää vaika kuinka kauan, näin tuossa ukkelin joka pui 50 vuotta vanhalla MF 86 puimurilla.
[/quot

kestäähän ne huollettuna kyllä.. ja foorumin pohjalla ku mennää ni eihän uusilla ole mitää käyttöä, vain vanha faari tai lexion on puimureita.. ;) mutta aiheeseen.. melko paljon tosiaan on pienillä tunneilla olevaa comiaa vaihtoriveissä.. mistä sitten lie johtuu.. tehottomuudesta...? isännillä ollu liikaa rahaa? tälläinen vuosi kuin nyt antaa taas uskoa ihmiselle että sillä 80 luvun romulla on kiva ajaa.. mutta kun iskee normisyksy ja puintipäivät vähenee reilusti ja kone joutuu syömään raskasta märkää evästä kaivattais tehoja.. tai vaihtoehtoisesti tehoja jotta uskaltaa edes hiukan sillo odottaa parempaa keliä..  lainataan aihetta senverran että onko taittopöydästä kokemusta jengillä.. lähinnä siitä kuinka paljon koneen pituus hankalilla pelto/metsäteillä tuo tuskaa..

Viimeksi muokattu: 02.09.18 - klo:09:30 kirjoittanut teek

montöör

  • Vieras
Vs: Puimurin päivitys
" 80 luvun romulla on kiva ajaa.. mutta kun iskee normisyksy ja puintipäivät vähenee reilusti ja kone joutuu syömään raskasta märkää evästä kaivattais tehoja.. tai vaihtoehtoisesti tehoja jotta uskaltaa edes hiukan sillo odottaa parempaa keliä.."




Ei kaikki vanhat koneet ole romuja, niin kuin ei ihmisetkään. Pienillä, alle 200 ha tiloilla
ei ole kannattavaa vaihtaa koneita uusiin 3 vuoden välein hra tai rva teek:n tavoin. Vaan
eipä konekauppiaskaan juokse perässä mainoslippalakkeineen. Noottaa, kööllää

ponydiesel

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Puimurin päivitys
Jep, nykyisellään siis 2075 sampo jossa esikela, pöytä 4.2. Seulat saa  kyllä täyteen olkisilppua jos säädöt liian tiukalla. Seulasto on sama pykälää pienemmässä mallissa jossa ei ole esikelaa.
Jontikan puintiteho mietityttää kun vakiopöytä on 5.5 ja kuitenkin yksi kela. Kelan halkaisija tosin 66cm joten kompensoiko se esikelan?

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 65280
Vs: Puimurin päivitys
onkohan jontikan puiminen tarkoitettu pieniolkisen viljan puintiin?   kerkiää sitä 20 senttistä läpäistä enemmän kuin 40 senttistä mattoa.   tänä syksynä näköjään sais vaarillakin ajella roimasti nopsempaan..   jotta olis olkea seuloilla.         noooo, huomena näkee ku melkein kasvuista kauraa kokeilen..

Köysti

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 12
Vs: Puimurin päivitys
Pitäisi ensikaudelle vaihtaa  rahtipuima tuoreempaan. Vaihtoehtoina Sampo C8 tai vähän käytetty JD W540. Mitenkä noi Comiat on kestäny, epäilyttävän paljon on vähän ajettuja vaihtokonerivissä tarjolla. C8 olis esikela kun taas JD on yhdellä kelalla. Kokemuksia ja heikkoja paikkoja kaivataan.

Oletko jo puimurin vaihtanut? Kyllä JD:ssäkin on kaksi kelaa, varsinainen ja sitten pienempi jälkipuintikela. Jontikka on tehty sen verran lujasti, ettei siinä ole mitään erityistä pelättävää. Mallihan on pohjimmiltaan sama kuin WTS ja muutenkin, kun tutkii Jontikan puimurimalleja, monet perusratkaisut ovat olleet käytössä jo kauan.

Jos jotain negatiivista niin Jontikka kärsii kosteassa oljessa herkästi kohlintappioista eikä niille tahdo saada tehtyä oikein mitään. Kuivalla kelillä ohranpuinnissakin päästään hyvään tehoon. JD:n kolakuljetin on tarpeeksi pitkä, jotta pöydälle näkee hyvin kun pui ja ergonomia on muutenkin kunnossa jo WTS -mallistossa.

ponydiesel

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 133
Vs: Puimurin päivitys
Juu. WTS 9540 on tulossa. Sattui vähän ajettu ja siisti kohdalle. Vielä kun pääsin koepuimaan niin homma oli selvä. Kaikin puolin eri planeetalta kun Sampo, tosin oma Zampo jo 13 vuotta vanha eikä uudesta ajokokemusta.