Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Maitotiloilla syvä ahdinko  (Luettu 174696 kertaa)

navettapiika

  • Vieras
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Semmoinen vaihtoehto ollut jo pitkään mielessä, että tekisi tynkäpihaton yhdelle robotille ja siirtäisi sitten sopivassa ajankohdassa päätyä ja lypsäisi vielä jonkin aikaa parressakin, noin 30 lehmää tai jotain sinnepäin. Kuitenkin täytyy saada lehmät pihattoon kun tuo laiduntaminenkin muuttuu 90 päivään 2021.
Otappa iso lapio ja kaiva pihalle monttu, mihin panet tuon parsiviritelmän suunnitelmat ihan hyvän sään aikana.
Ensinnäkin tuo vekslaaminen robotilta parteen ja takaisin on yhtä helvetillistä kärsimysnäytelmää, sekä sinulle, että lehmälle.
Toiseksi eikö sitä voisi helpommallakin ittensä tappaa ja akasta eroon päästä kuin tuolla työhelvetillä?
Kolmanneksi, karkotat takuuvarmasti tuolla ainakin sen jatkajan, että paappa repii sitten eläkkeelle ihan yksinään..
Lisää perusteluita löytyy kyllä jos meinaat edes tuolla hifistellä.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Semmoinen vaihtoehto ollut jo pitkään mielessä, että tekisi tynkäpihaton yhdelle robotille ja siirtäisi sitten sopivassa ajankohdassa päätyä ja lypsäisi vielä jonkin aikaa parressakin, noin 30 lehmää tai jotain sinnepäin. Kuitenkin täytyy saada lehmät pihattoon kun tuo laiduntaminenkin muuttuu 90 päivään 2021.
Otappa iso lapio ja kaiva pihalle monttu, mihin panet tuon parsiviritelmän suunnitelmat ihan hyvän sään aikana.
Ensinnäkin tuo vekslaaminen robotilta parteen ja takaisin on yhtä helvetillistä kärsimysnäytelmää, sekä sinulle, että lehmälle.
Toiseksi eikö sitä voisi helpommallakin ittensä tappaa ja akasta eroon päästä kuin tuolla työhelvetillä?
Kolmanneksi, karkotat takuuvarmasti tuolla ainakin sen jatkajan, että paappa repii sitten eläkkeelle ihan yksinään..
Lisää perusteluita löytyy kyllä jos meinaat edes tuolla hifistellä.
Ymmärsitkö sä nyt? Yhden robotin verran makuupaikkoja ja entisessä nuorikarja ja 20-30 lehmää. Kynnys tuohon on paljon pienempi. 20-30 lehmää on ihan nätti hoitaa parressa ja sivussa yks pihatto?
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Semmoinen vaihtoehto ollut jo pitkään mielessä, että tekisi tynkäpihaton yhdelle robotille ja siirtäisi sitten sopivassa ajankohdassa päätyä ja lypsäisi vielä jonkin aikaa parressakin, noin 30 lehmää tai jotain sinnepäin. Kuitenkin täytyy saada lehmät pihattoon kun tuo laiduntaminenkin muuttuu 90 päivään 2021.
Otappa iso lapio ja kaiva pihalle monttu, mihin panet tuon parsiviritelmän suunnitelmat ihan hyvän sään aikana.
Ensinnäkin tuo vekslaaminen robotilta parteen ja takaisin on yhtä helvetillistä kärsimysnäytelmää, sekä sinulle, että lehmälle.
Toiseksi eikö sitä voisi helpommallakin ittensä tappaa ja akasta eroon päästä kuin tuolla työhelvetillä?
Kolmanneksi, karkotat takuuvarmasti tuolla ainakin sen jatkajan, että paappa repii sitten eläkkeelle ihan yksinään..
Lisää perusteluita löytyy kyllä jos meinaat edes tuolla hifistellä.
Ymmärsitkö sä nyt? Yhden robotin verran makuupaikkoja ja entisessä nuorikarja ja 20-30 lehmää. Kynnys tuohon on paljon pienempi. 20-30 lehmää on ihan nätti hoitaa parressa ja sivussa yks pihatto?
Ei.. Älä rupia tuohon. Olen niin montaa viritysnavettaa nähnyt ja vielä aika monessa ne lehmätkin hoitanut, että vielä tiukempi ei.
Sinusta nyt tuntuu, että menee se, mutta entäs sitten, kun tulee sitä ikää ja ne polvet eivät enää niin teräkunnossa ole.
Eikä tuo ole hyväksi niille lehmillekään, vaikka miten ajattelet.
Unohda ne hiivati parret.
Nykyajan navettaan riittää lukkopartta muutamaan kohtaan ja sairaskarsinaan. Ei parsihelvettejä.
Sitä paitsi eläinsuojelulaki ei tunne tuollaista hybridijärjestelmää ja sitten lakien soveltaminen on todella kirjavaa. Tästä on sitten ihan omakohtaista kokemusta.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Ei nyt sä oot ihan pihalla😂. Olen suunnitellut kokonaan eri paikkaa jos pidemmän aikaa. Sinne tulee 6-rivinen sivuruokintqpöydillä sitten kun tulee. Mutta tekisin vain sen verran pituutta että jotain 70-80 paikkaa ja entiseen jää nuorikarja ja lypsettä vielä siinäkin sen aikaa kun tarvii.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Ei nyt sä oot ihan pihalla😂. Olen suunnitellut kokonaan eri paikkaa jos pidemmän aikaa. Sinne tulee 6-rivinen sivuruokintqpöydillä sitten kun tulee. Mutta tekisin vain sen verran pituutta että jotain 70-80 paikkaa ja entiseen jää nuorikarja ja lypsettä vielä siinäkin sen aikaa kun tarvii.
Mutta miksi ruveta leikisti rakentamaan, kun voi tehdä samalla vaivalla kunnolla? Eläimille helpompaa ja itselle tuo työ mukavuutta ja ennen kaikkea terveyttä lisää. Tuo jatke jää äkkiä pysyväksi ominaisuudeksi.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon Valion uudet ajatelmat. Minusta tuntuu, että sieltä tulee vielä lisää painetta laidunnukseen ja sen pihaton suuntaan.

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Ei nyt sä oot ihan pihalla😂. Olen suunnitellut kokonaan eri paikkaa jos pidemmän aikaa. Sinne tulee 6-rivinen sivuruokintqpöydillä sitten kun tulee. Mutta tekisin vain sen verran pituutta että jotain 70-80 paikkaa ja entiseen jää nuorikarja ja lypsettä vielä siinäkin sen aikaa kun tarvii.
Mutta miksi ruveta leikisti rakentamaan, kun voi tehdä samalla vaivalla kunnolla? Eläimille helpompaa ja itselle tuo työ mukavuutta ja ennen kaikkea terveyttä lisää. Tuo jatke jää äkkiä pysyväksi ominaisuudeksi.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon Valion uudet ajatelmat. Minusta tuntuu, että sieltä tulee vielä lisää painetta laidunnukseen ja sen pihaton suuntaan.
Siksi olen miettinyt tuota vaiheittaista investointia, kun en oikein tykkäisi ottaa tällä hetkellä ja tässä vaiheessa liikaa riskiä. Ja jos se jäisikin pysyväksi ja sen kanssa pärjäisi, pitäisin lopulta vain siinä tynkäpihatossa lehmiä. Ni tämä on yksi vaihtoehto.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Ei nyt sä oot ihan pihalla😂. Olen suunnitellut kokonaan eri paikkaa jos pidemmän aikaa. Sinne tulee 6-rivinen sivuruokintqpöydillä sitten kun tulee. Mutta tekisin vain sen verran pituutta että jotain 70-80 paikkaa ja entiseen jää nuorikarja ja lypsettä vielä siinäkin sen aikaa kun tarvii.
Mutta miksi ruveta leikisti rakentamaan, kun voi tehdä samalla vaivalla kunnolla? Eläimille helpompaa ja itselle tuo työ mukavuutta ja ennen kaikkea terveyttä lisää. Tuo jatke jää äkkiä pysyväksi ominaisuudeksi.
Lisäksi kannattaa ottaa huomioon Valion uudet ajatelmat. Minusta tuntuu, että sieltä tulee vielä lisää painetta laidunnukseen ja sen pihaton suuntaan.

Navettapiika on nyt jäljillä. Unohda parsilypsy ja pihattoyhdistelmä. Laajennus tulisi tehdä niin että ei kuljeta enää parsilypsyjen kautta. Remontoi parsinavetasta heti alkuun nuorisolle makuuparsipihatto. Ei tule enää kiusausta kierrättää lehmiä siellä kun on mullimitoituksilla.

Muuten hyvä ajatus laajentaa pienemmällä velalla ja riskillä. Mitä se tynkäpihatto sisältäisi lehmäpaikkoja, entä laajennus? Itekin tuumannut sellaista enintään 60 lehmän kokoluokkaa. Se onnistuisi vanhoja hyödyntäen niin että uutta osaa tarvisi rakentaa enintään 600 neliötä. Velkamäärä jäisi jopa puolet pienemmäksi.

Itsekin noita pyöritellyt ja yllättävän paljon tarvii nuorisollekin varata tiloja.  Lähtisi siitä että nuorkarjaa ei uusiin seiniin. Vanhat tilat käyttöön niille ja uusi lehmälukaali mahdollisimman lähelle vanhaa jotta etäisyydet siirtojen suhteen ok.

Meillä on tullut 90 päivää laidunnusta täyteen koko ajan, että se ei ole ongelma. Se on totta että Valio suosittaa tuottajiaan siirtymään pihattoon, mikäli aikoo laajentaa.


Sirkku

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 182
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Nyt meni kuppi nurin. Iso mustapohjainen mainos siitä kuinka maitotilallisia pitää nyt auttaa-osta juustoa. Ihan aikuisten oikeasti, onko tää niin vaikeeta tajuta, että jos ei pärjää, niin myy vaikka peltoa niille jotka osaa ja joilla on varaa ja maksa laskut. Nytkin on konevuokralaskuja rästissä ties keneltä. Voin mä peltoa ottaa vaihdossa, jos ei oo rahaa maksaa. Tästä lähin teen vaan omat työt ja meidän koneita ei lainata kenellekkään. Oo tässä nyt pikkukylän *****maisin viljelijä ja soittele maksamattomien laskujen perään. Tee töitä ja pistä tila tuottamaan. Jotkut onnistuu eikä vaan valita, ne tekee töitä. Joo, on veemäistä ettei tuotteista makseta ja on veemäistä että viljanhintakin nyt sitten nousee ja on veemäistä kun kaikki maksaa ja kauppa kyykyttää. Ei sitä silti tarvis pistää sellaista kuolonviestiä isoihin lehtiin ja antaa ymmärtää että me ollaan niiiiin tuskissaan täällä lehmänhännän alla. Mä en ole. Musta tää homma on jees ja ei tällä oo ollutkaan tarkoitus rikastua, kun tehdään tästä ensin sellainen meidän näköinen ja maksetaan ne laajennusvelat pois ja rikastutaan sitten ;) :) Tää tilanpito on mulle se rikkaus-sorry niille jotka pitää tätä liiketoimintana jiiänee. Mä vaan tykkään tehdä tätä enkä haluu mitään muutakaan tehdä-maksoi mitä maksoi. Tyhmä tai tosi tyhmä-en tiiä, mut mä en tykkää tollaisesta yleistämisestä, mitä pistetään isolla lehtien kanteen. Mulla ei oo hiki. Piste.

navettapiika

  • Vieras
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Nyt meni kuppi nurin. Iso mustapohjainen mainos siitä kuinka maitotilallisia pitää nyt auttaa-osta juustoa. Ihan aikuisten oikeasti, onko tää niin vaikeeta tajuta, että jos ei pärjää, niin myy vaikka peltoa niille jotka osaa ja joilla on varaa ja maksa laskut. Nytkin on konevuokralaskuja rästissä ties keneltä. Voin mä peltoa ottaa vaihdossa, jos ei oo rahaa maksaa. Tästä lähin teen vaan omat työt ja meidän koneita ei lainata kenellekkään. Oo tässä nyt pikkukylän *****maisin viljelijä ja soittele maksamattomien laskujen perään. Tee töitä ja pistä tila tuottamaan. Jotkut onnistuu eikä vaan valita, ne tekee töitä. Joo, on veemäistä ettei tuotteista makseta ja on veemäistä että viljanhintakin nyt sitten nousee ja on veemäistä kun kaikki maksaa ja kauppa kyykyttää. Ei sitä silti tarvis pistää sellaista kuolonviestiä isoihin lehtiin ja antaa ymmärtää että me ollaan niiiiin tuskissaan täällä lehmänhännän alla. Mä en ole. Musta tää homma on jees ja ei tällä oo ollutkaan tarkoitus rikastua, kun tehdään tästä ensin sellainen meidän näköinen ja maksetaan ne laajennusvelat pois ja rikastutaan sitten ;) :) Tää tilanpito on mulle se rikkaus-sorry niille jotka pitää tätä liiketoimintana jiiänee. Mä vaan tykkään tehdä tätä enkä haluu mitään muutakaan tehdä-maksoi mitä maksoi. Tyhmä tai tosi tyhmä-en tiiä, mut mä en tykkää tollaisesta yleistämisestä, mitä pistetään isolla lehtien kanteen. Mulla ei oo hiki. Piste.
No, valitathan tässä itsekin, kun isännät eivät laskujaan maksa. Siihenkin on olemassa konsti, pistä perintään tai hae tuomio ja ulosottoon. Jospa ne sieltä kautta sitten tulisivat verojen ja mela-maksujen jälkeen..
Ja tottahan se on, ettei niin hyvää aikaa olekaan, ettei jollakin mene huonosti, ja päinvastoin, ettei niin huonoakaan aikaa ole, etteikö jotkut siinä pärjäisi. Kyse on taidosta ja tuurista.

timotej

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 977
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Semmoinen vaihtoehto ollut jo pitkään mielessä, että tekisi tynkäpihaton yhdelle robotille ja siirtäisi sitten sopivassa ajankohdassa päätyä ja lypsäisi vielä jonkin aikaa parressakin, noin 30 lehmää tai jotain sinnepäin. Kuitenkin täytyy saada lehmät pihattoon kun tuo laiduntaminenkin muuttuu 90 päivään 2021.
Voihan ne rahat toki tuhlata pihattoonkin, mutta luulisi olevan helpompiakin tapoja tuhlata ne. Lisää tuhlattavaa saat, kun saman tien alat laiduntaa 120 päivää.

Juba

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 968
  • LOS KANTTURAS
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Semmoinen vaihtoehto ollut jo pitkään mielessä, että tekisi tynkäpihaton yhdelle robotille ja siirtäisi sitten sopivassa ajankohdassa päätyä ja lypsäisi vielä jonkin aikaa parressakin, noin 30 lehmää tai jotain sinnepäin. Kuitenkin täytyy saada lehmät pihattoon kun tuo laiduntaminenkin muuttuu 90 päivään 2021.
Asiahan ei tietysti minulle kuulu mutta eikö nuo navettaan tärvääntyvät rahat voisi syödä itse,että pitääkö ne lehmien kautta kierrättää
AkkuPENSASLEIKKURI😬

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
mut saabiko sen syönnin vähentää verotuksessa?

maidontuottaja

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 5521
  • 250k
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Maidontuotanto on kannattavin ja varmin tuotantosuuntaa, siksi pihatto.
Huonostakin asiasta voi löytyä joskus jotain hyvää.

Oksa

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 64945
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
mut jos onkii vanaha parsinavetta?

Rusina

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 616
Vs: Maitotiloilla syvä ahdinko
Maidontuotanto on kannattavin ja varmin tuotantosuuntaa, siksi pihatto.

Tällä hetkellä ei, mutta sitä toivon että se joskus sitä vielä olisi. Esim. vuosina 2010-2013 (liittyi Valion saalistushinnoitteluun)  jolloin maidosta maksettiin eniten, ei ollut huolenhäivää ja mitään maksukyky ongelmia. Velkaa oli kaksinkerroin. Verotiedoista sen näkee selvemmin, veroa ja mätkyjä maksettiin parempina vuosina lähes kymmenkertaiaesti vii me vuoteen verrattuna..Viime vuonna tulot jäivät niin pieneksi että veroakin kertyi vähän maksettavaksi, sitä vastoin tuotantokustannukset olivat isot. . Katsokaa mitä tämä tekee kansantaloudelle?! Jos tuloveroa ei kerry maataloudesta enää kuin kymmenesosa, niin ala on valtiolle vain kallis taakka ja lisäksi että kriisitukeakin.