Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Renkaiden paineet ja ominaisuudet  (Luettu 10804 kertaa)

Poniheinä

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4
Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Olen ajellut nyt sellaisen kuutisen vuotta N141:llä, jossa on alla Contin AC70 kumit. Aiemmin elämässäni olen ajellut kahdella muulla Valtralla, jossa on ollut Michelinit ja Good Yearit. Ainoa hyvä asia, mikä näissä Conteissa mielestäni on, että ne ei pompota tieajossa, mutta se saattaa kyllä johtua myös koneesta, koska ännäläisessä moottorin sijainti akseleihin nähden on kyllä ihan erilainen kuin mezzossa tai 05-sarjassa.

Ongelma nyt kuitenkin on se, että nuo Contit ovat kovat, on sitten kyse peltoajosta tai maantieajosta. Jokainen kuoppa tuntuu penkillä. Parina esimerkkinä, jos vaikka tiellä  on pieni routavaurio ja takarengas siihen osuu niin osuma on ns. melkonen terävä. Toisaalta jos pelto on hiemankin epätasainen niin niittämisestä ei meinaa tulla yli 15 km/h nopeuksilla yhtään mitään. Olen pitänyt viime aikoina eturenkaissa yli 2 k ilmaa ja takana 1,8 k. Syy on se, että koneella ajetaan heinää, eli toisaalta lavetti perässä 50 km/h ja toisaalta taas kuormataan. Olen niittänyt noilla vanhemmilla koneilla aiemmin ja mitään ongelmia ei oikeastaan ole ollut etenkin Mezzo/Good Year yhdistelmän kanssa. Näissä muissakin yhdistelmissä paineet ovat olleet samaa luokkaa.

Onko tällä foorumilla kokemuksia, pystyykö rengaspaineilla vaikuttamaan kyseisen renkaan ajomukavuuteen? Jos näissä asioissa soittaa Mitakselle (Contille), niin lähinnä saa kuulla saarnan siitä kuinka hienosti on menny, kun kumit on kestäneet jo noinkin kauan, kun olen ajanut rajusti ylipaineilla. Minusta tuo kyseinen ac70 kulkee aika lutussa etukuormaajakäytössä 1,6 k paineella.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kyllä eturenkaissa pitää olla kuormainkäytössä painetta, jopa 2 kiloa on liian vähän, ohjekirjassa on joku taulukkokin kantavuudesta eri rengaspaineilla.Tosin siinä ajomukavuus kärsii, mut ei käy rahapussin päälle.

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa . 
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52003
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .

Paina poskes seinään ja tutki.
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

rane

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 55
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Aloittajan kysymykseen: itsellä täsmälleen samat kokemukset. Conti on jotenkin pintakova ja epämiellyttävä pienessäkin epätasaisuudessa, takaset jopa 1,3 bar paineilla. Goodyear tässä ominaisuudessa paras tiellä, pienenä miinuksena GY:ssä oli pieni pykimätaipumus, joka ei kyllä käyttöikää lyhentänyt. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että pyrin välttämään Conteja vaikka ne tuntimäärän kannalta kestävät ovatkin. Omassa käytössä BKT vaikuttaa paremmalta, ja kuuleman mukaan myös Trelle hyvä.

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.

Apilas Jr.

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2325
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.

Renkaat kuin omistajan posket... 🐷🐷🐷
"How dare you godless bastards step on my land?
How dare you touch my daughters and sons?
This will be your last steps, unless you turn
Put your two-headed eagle in your arse and run!"

                                          -Ignea-

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

Dr.Who

  • Vieras
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Viimeksi muokattu: 21.06.18 - klo:09:52 kirjoittanut Dr.Who

sorkkis

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 26672
  • Voimat lisääntyy . Vapise demari
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .
Taistelukanava Agronet
Tiedustelu ykkönen
Totuus on Agronettiä ihmeellisempää

Oikeat vastaukset löytyy muualta , ei agronetistä .

SKN

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 52003
  • Keulamerkki-Erkki ja tähdet
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .

Päätit sitte kuitenkin kysyä täältä... 🤣
Kotimaisia metsän antimia jo vuodesta nolla.. http://psyvault.net/viewtopic.php?f=8&t=430

https://vimeo.com/31482159

lypsyukko

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 9721
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .

Onkohan tuo nyt ihan noin? Maahantuoja on vaan jotain "viisasta" keksinyt. Kouluaikana ainakin opettettiin toisin, mutta toki fysiikka on voinut renkaiden osalta tänä aikana muuttua.

JösseJänis

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2681
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .

Onkohan tuo nyt ihan noin? Maahantuoja on vaan jotain "viisasta" keksinyt. Kouluaikana ainakin opettettiin toisin, mutta toki fysiikka on voinut renkaiden osalta tänä aikana muuttua.

Fysiikka ei ole muuttunut, mutta renkaiden profiilit, rakenne ja materiaalit kylläkin. Nykyrenkaat ovat kulumisen tasaisuuden suhteen melko tunnottomat ilmanpaineille, kunhan nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4391
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Fysiikka ei ole muuttunut, mutta renkaiden profiilit, rakenne ja materiaalit kylläkin. Nykyrenkaat ovat kulumisen tasaisuuden suhteen melko tunnottomat ilmanpaineille, kunhan nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.

Juu. Alipaineinen vyörengas saattaa vieriessään hiertää keskeltä kun muoto muuttuu 'väärin' tiekosketuksessa.

Mutta riippuu ilmeisesti renkaasta, leveydestä ja ties mistä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14965.0

Pasi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2373
Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Fysiikka ei ole muuttunut, mutta renkaiden profiilit, rakenne ja materiaalit kylläkin. Nykyrenkaat ovat kulumisen tasaisuuden suhteen melko tunnottomat ilmanpaineille, kunhan nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.

Juu. Alipaineinen vyörengas saattaa vieriessään hiertää keskeltä kun muoto muuttuu 'väärin' tiekosketuksessa.

Mutta riippuu ilmeisesti renkaasta, leveydestä ja ties mistä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14965.0

Juu noinhan se on etteivät vanhat opit enää päde ja lopputulos riippuu ties mistä...

Mistä te katsotte suositellun paineen kun renkaat ovat alkuperäiset tai auton ohjekirjassa tms. mainitut vaihtoehdot, siis auton kirjasta vai jostain rengasvalmistajan taulukoista? Läheistä autokorjaamoa oli jonkun rengastoimittajan suunnasta neuvottu, että renkaassa pitää olla lähes 0,5 bar suurempi paine kuin auton ohjekirjassa sanotaan vaikka rengaskoko oli asama. He suhtautuivat neuvoon niin että saattaa se noinkin olla tai sitten ei.

Nykytyylin mukaiset vaihtoehtoiset rengaskoot tyyliä "vanne + paksu kumilevyn suikale renkaana" ovat sitten eri juttu.