Agronet

Keskusteluaiheet => Koneet, laitteet ja tekniikka => Aiheen aloitti: Poniheinä - 20.06.18 - klo:11:39

Otsikko: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Poniheinä - 20.06.18 - klo:11:39
Olen ajellut nyt sellaisen kuutisen vuotta N141:llä, jossa on alla Contin AC70 kumit. Aiemmin elämässäni olen ajellut kahdella muulla Valtralla, jossa on ollut Michelinit ja Good Yearit. Ainoa hyvä asia, mikä näissä Conteissa mielestäni on, että ne ei pompota tieajossa, mutta se saattaa kyllä johtua myös koneesta, koska ännäläisessä moottorin sijainti akseleihin nähden on kyllä ihan erilainen kuin mezzossa tai 05-sarjassa.

Ongelma nyt kuitenkin on se, että nuo Contit ovat kovat, on sitten kyse peltoajosta tai maantieajosta. Jokainen kuoppa tuntuu penkillä. Parina esimerkkinä, jos vaikka tiellä  on pieni routavaurio ja takarengas siihen osuu niin osuma on ns. melkonen terävä. Toisaalta jos pelto on hiemankin epätasainen niin niittämisestä ei meinaa tulla yli 15 km/h nopeuksilla yhtään mitään. Olen pitänyt viime aikoina eturenkaissa yli 2 k ilmaa ja takana 1,8 k. Syy on se, että koneella ajetaan heinää, eli toisaalta lavetti perässä 50 km/h ja toisaalta taas kuormataan. Olen niittänyt noilla vanhemmilla koneilla aiemmin ja mitään ongelmia ei oikeastaan ole ollut etenkin Mezzo/Good Year yhdistelmän kanssa. Näissä muissakin yhdistelmissä paineet ovat olleet samaa luokkaa.

Onko tällä foorumilla kokemuksia, pystyykö rengaspaineilla vaikuttamaan kyseisen renkaan ajomukavuuteen? Jos näissä asioissa soittaa Mitakselle (Contille), niin lähinnä saa kuulla saarnan siitä kuinka hienosti on menny, kun kumit on kestäneet jo noinkin kauan, kun olen ajanut rajusti ylipaineilla. Minusta tuo kyseinen ac70 kulkee aika lutussa etukuormaajakäytössä 1,6 k paineella.

Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Dr.Who - 20.06.18 - klo:19:00
Kyllä eturenkaissa pitää olla kuormainkäytössä painetta, jopa 2 kiloa on liian vähän, ohjekirjassa on joku taulukkokin kantavuudesta eri rengaspaineilla.Tosin siinä ajomukavuus kärsii, mut ei käy rahapussin päälle.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 21.06.18 - klo:07:16
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa . 
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: SKN - 21.06.18 - klo:08:18
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .

Paina poskes seinään ja tutki.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: rane - 21.06.18 - klo:08:25
Aloittajan kysymykseen: itsellä täsmälleen samat kokemukset. Conti on jotenkin pintakova ja epämiellyttävä pienessäkin epätasaisuudessa, takaset jopa 1,3 bar paineilla. Goodyear tässä ominaisuudessa paras tiellä, pienenä miinuksena GY:ssä oli pieni pykimätaipumus, joka ei kyllä käyttöikää lyhentänyt. Nyt olen tullut siihen tulokseen, että pyrin välttämään Conteja vaikka ne tuntimäärän kannalta kestävät ovatkin. Omassa käytössä BKT vaikuttaa paremmalta, ja kuuleman mukaan myös Trelle hyvä.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Dr.Who - 21.06.18 - klo:08:51
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Apilas Jr. - 21.06.18 - klo:08:55
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.

Renkaat kuin omistajan posket... 🐷🐷🐷
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 21.06.18 - klo:09:25
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Dr.Who - 21.06.18 - klo:09:35
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 21.06.18 - klo:10:06
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: SKN - 21.06.18 - klo:10:11
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .

Päätit sitte kuitenkin kysyä täältä... 🤣
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: lypsyukko - 21.06.18 - klo:10:14
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .

Onkohan tuo nyt ihan noin? Maahantuoja on vaan jotain "viisasta" keksinyt. Kouluaikana ainakin opettettiin toisin, mutta toki fysiikka on voinut renkaiden osalta tänä aikana muuttua.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: JösseJänis - 21.06.18 - klo:11:08
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .
Onhan ne silloin liian pulleat.
Vyörenkaissa jos on painoa ja painetta liian vähän rengas kuluu keskeltä .
No voit sitten olla sitä mieltä.Rengasvalmistaja on tätä mieltä = https://www.goodyear.eu/fi_fi/consumer/learn/checking-your-tire-treads.html

Rengaskorjaamossa huomauttivat koska misukat kului keskeltä että painetta ollut liian vähän . Maahantuoja samaa mieltä .

Onkohan tuo nyt ihan noin? Maahantuoja on vaan jotain "viisasta" keksinyt. Kouluaikana ainakin opettettiin toisin, mutta toki fysiikka on voinut renkaiden osalta tänä aikana muuttua.

Fysiikka ei ole muuttunut, mutta renkaiden profiilit, rakenne ja materiaalit kylläkin. Nykyrenkaat ovat kulumisen tasaisuuden suhteen melko tunnottomat ilmanpaineille, kunhan nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: metsajussi - 21.06.18 - klo:11:50
Fysiikka ei ole muuttunut, mutta renkaiden profiilit, rakenne ja materiaalit kylläkin. Nykyrenkaat ovat kulumisen tasaisuuden suhteen melko tunnottomat ilmanpaineille, kunhan nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.

Juu. Alipaineinen vyörengas saattaa vieriessään hiertää keskeltä kun muoto muuttuu 'väärin' tiekosketuksessa.

Mutta riippuu ilmeisesti renkaasta, leveydestä ja ties mistä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14965.0
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Pasi - 21.06.18 - klo:12:21
Fysiikka ei ole muuttunut, mutta renkaiden profiilit, rakenne ja materiaalit kylläkin. Nykyrenkaat ovat kulumisen tasaisuuden suhteen melko tunnottomat ilmanpaineille, kunhan nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.

Juu. Alipaineinen vyörengas saattaa vieriessään hiertää keskeltä kun muoto muuttuu 'väärin' tiekosketuksessa.

Mutta riippuu ilmeisesti renkaasta, leveydestä ja ties mistä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14965.0

Juu noinhan se on etteivät vanhat opit enää päde ja lopputulos riippuu ties mistä...

Mistä te katsotte suositellun paineen kun renkaat ovat alkuperäiset tai auton ohjekirjassa tms. mainitut vaihtoehdot, siis auton kirjasta vai jostain rengasvalmistajan taulukoista? Läheistä autokorjaamoa oli jonkun rengastoimittajan suunnasta neuvottu, että renkaassa pitää olla lähes 0,5 bar suurempi paine kuin auton ohjekirjassa sanotaan vaikka rengaskoko oli asama. He suhtautuivat neuvoon niin että saattaa se noinkin olla tai sitten ei.

Nykytyylin mukaiset vaihtoehtoiset rengaskoot tyyliä "vanne + paksu kumilevyn suikale renkaana" ovat sitten eri juttu.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: BACKSPACE - 21.06.18 - klo:12:36
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .

Jos pulskan pojan poskiparta alkaa näyttämään harvalta, niin onko karvankasvu heikentynyt vaiko pulska poika lihottanut ns. "tissiposkiaan"
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 21.06.18 - klo:14:34
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .

Jos pulskan pojan poskiparta alkaa näyttämään harvalta, niin onko karvankasvu heikentynyt vaiko pulska poika lihottanut ns. "tissiposkiaan"

Päättele itse , fitun läskihttps://www.google.fi/search?q=jouni+rantala&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiK1tnC1OTbAhUFD5oKHSQLASIQsAQIMQ&biw=1440&bih=752#imgrc=haQAy6gW4PzMhM:&spf=1529580804288
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 21.06.18 - klo:14:35
https://www.proagria.fi/henkilo/rantala-jouni
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: SKN - 21.06.18 - klo:16:29
Onko sorkkis jo korkannut kosandeerin ja ottanut juhannuksen ekan iltapäivätumun?
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: SKN - 21.06.18 - klo:16:30
Jos leveissä avolavan vyörenkaissa , joiden päällä on painoa rutkasti, kuluu rengas keskeltä niin onko painetta liian vähän vai liikaa .

Jos pulskan pojan poskiparta alkaa näyttämään harvalta, niin onko karvankasvu heikentynyt vaiko pulska poika lihottanut ns. "tissiposkiaan"

Päättele itse , fitun läskihttps://www.google.fi/search?q=jouni+rantala&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ved=0ahUKEwiK1tnC1OTbAhUFD5oKHSQLASIQsAQIMQ&biw=1440&bih=752#imgrc=haQAy6gW4PzMhM:&spf=1529580804288

🤣🤣
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 21.06.18 - klo:17:23
Onko sorkkis jo korkannut kosandeerin ja ottanut juhannuksen ekan iltapäivätumun?

Minä juon sivistyneitten viinaa .  8) 8) 8)

Pari paukkua tänään , huomenna sitte enempi
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Dr.Who - 21.06.18 - klo:17:27
Nii, eise mua sen enempi kiinnosta mistä kuluu, mut jos rengas pumpatan killilleen että keskusta on reunoja ylempänä se tienpintaan koskettava  renkaanpinta kuluu ja muu osa ei kulu.Mut paineet vaan kohilleen, niinkun suosituksisa ko rengaskoolle on .
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 21.06.18 - klo:20:03
Nii, eise mua sen enempi kiinnosta mistä kuluu, mut jos rengas pumpatan killilleen että keskusta on reunoja ylempänä se tienpintaan koskettava  renkaanpinta kuluu ja muu osa ei kulu.Mut paineet vaan kohilleen, niinkun suosituksisa ko rengaskoolle on .

Tavallaan kyllä mutta ei . Vyörengas kuluu eritavalla kuin ristikudosrengas , etenkin painavissa koneissa , autoissa .
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: lypsyukko - 21.06.18 - klo:20:22
Rengaspaineesta vielä .... Viime kesänä vein autoni huoltoon ja sanoin että katto vieläkö nuo renkaat kannattaa tasapainottaa. Siis kyseessä suht kuluneet halpikset, mutta jumputti siten että luulin vanteen olevan solmussa. Hain huollosta niin huoltaja sanoi, että ei viitsinyt enää tasapainottaa mutta lisäs paineet 0,5 kiloa yli normin. Taitaa normi muistaakseni olla 2,0 tai 2,2 ja simpsala pim jumputus oli poissa. Noilla samoilla renkailla se auto seisoo vieläkin pihassa ja joskus kylälläkin saatan käväistä. Menee ainakin tämän kesän :)
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Dr.Who - 21.06.18 - klo:20:34
JUmputus, joka tuntuu alhaisilla nopeuksilla on  runkovaurio.Paineen nostolla hetken menee kunnes posahtaa.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: lypsyukko - 21.06.18 - klo:20:52
JUmputus, joka tuntuu alhaisilla nopeuksilla on  runkovaurio.Paineen nostolla hetken menee kunnes posahtaa.

Runkovauriota se puhelimes epäili, mutta ei enää haettaes. Mistäs minä tiedän onko, joskus oli mutta silloin pintaan alkoi muodostua S-kirjain kulumisen seurauksena. On noilla nyt muutama tonni ajettu tuon lisäyksen jälkeen.
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: BACKSPACE - 21.06.18 - klo:21:25
https://www.proagria.fi/henkilo/rantala-jouni

Sekä sulla että mulla on se ongelma että ollaan vanhoja harmaapartaisia paskiaisia  ;D ;D

Maailma on mennyt molempien ohi ja mitäpä siitä  ;D ;D
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: SKN - 21.06.18 - klo:23:18
https://www.proagria.fi/henkilo/rantala-jouni

Sekä sulla että mulla on se ongelma että ollaan vanhoja harmaapartaisia paskiaisia  ;D ;D

Maailma on mennyt molempien ohi ja mitäpä siitä  ;D ;D

Linkittäminen ei oo koskelaisten vahvimpia puolia, sekään...


http://www.aumanet.fi/~heikki.toivonen/
(http://www.aumanet.fi/~heikki.toivonen/S00CB8E2C.0/15102008_202821_0.jpg)


Jåå, ja tää on sitten mainoksena hekalle...
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 22.06.18 - klo:08:09
https://www.proagria.fi/henkilo/rantala-jouni

Sekä sulla että mulla on se ongelma että ollaan vanhoja harmaapartaisia paskiaisia  ;D ;D

Maailma on mennyt molempien ohi ja mitäpä siitä  ;D ;D

Ohi ? Ehei . Sinulla on lakannut seisomasta mutta mulla ei  8)
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: BACKSPACE - 22.06.18 - klo:08:40
https://www.proagria.fi/henkilo/rantala-jouni

Sekä sulla että mulla on se ongelma että ollaan vanhoja harmaapartaisia paskiaisia  ;D ;D

Maailma on mennyt molempien ohi ja mitäpä siitä  ;D ;D

Ohi ? Ehei . Sinulla on lakannut seisomasta mutta mulla ei  8)

No tee sillä joskus jotain niin eikö se auta 😂😂

Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: sorkkis - 22.06.18 - klo:08:53
https://www.proagria.fi/henkilo/rantala-jouni

Sekä sulla että mulla on se ongelma että ollaan vanhoja harmaapartaisia paskiaisia  ;D ;D

Maailma on mennyt molempien ohi ja mitäpä siitä  ;D ;D

Ohi ? Ehei . Sinulla on lakannut seisomasta mutta mulla ei  8)

No tee sillä joskus jotain niin eikö se auta 😂😂
Totta hitossa. On tehty ja tehdään .
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Oksa - 22.06.18 - klo:10:13
mut asiaan, anja!   on surkia katella kun isäntä pilaa kolmet renkaat liian pienillä paineilla kevättöissä.     vanne leikkaa hyin kun montttu sattuu kohalle,  saa renkaan posket kivasti poikki..
Otsikko: Vs: Renkaiden paineet ja ominaisuudet
Kirjoitti: Viljelijä evp - 22.06.18 - klo:11:47
Fysiikka ei ole muuttunut, mutta renkaiden profiilit, rakenne ja materiaalit kylläkin. Nykyrenkaat ovat kulumisen tasaisuuden suhteen melko tunnottomat ilmanpaineille, kunhan nyt ei ihan äärimmäisyyksiin mennä.

Juu. Alipaineinen vyörengas saattaa vieriessään hiertää keskeltä kun muoto muuttuu 'väärin' tiekosketuksessa.

Mutta riippuu ilmeisesti renkaasta, leveydestä ja ties mistä.

http://www.vagarena.fi/index.php?topic=14965.0
Vaggi areena on teinien höpöpalsta.