Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Teboilin Monitra Super yleisöljy  (Luettu 12852 kertaa)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
>kysyin yhdeltä hydrauliikkafirman kaverilta miten usein hydrauliöljy pitäisi vaihtaa? Totesi siihen, että älä vaihda koskaan

Monenlaista jurpoa sitä on noihinkin hommiin eksynyt

Kyllä mä kuitenkin vaihtaisin. Perusteluja:

- suodattimet eivät pysty luokkaansa pienempiin partikkeleihin
- veden ja muiden kemiallisten epäpuhtauksien sotkuhin suodatus on tehoton
- tai ylikuumenneen eli 'palaneen' öljyn muutoksiin vielä vähemmän. Tuota sisäistä ylikuumenemista aiheuttavat mm. mahdolliset ilmavaivat tai kavitaatio.

On tuohon vaihtamiseen välimuotokin: pidennetyn vaihtovälin aikana öljy ajetaan muutaman kerran erillisen paremman suodatus- ja huoltoyksikön läpi ja palautetaan takaisin käyttöön. Tällaista käytetään hieman suuremmissa kuvioissa kun öljyä on satoja tai tuhansia litroja ja sen vaihtaminenkin on jonkinlainen toimenpide. Vastaavaa käytetään mm laivapuolella moottoriöljynkin suhteen, ja polttoainekin ajetaan kaikenmaailman separaattoreiden läpi. Siellä ei polttoainehygieniakaan ole aina niin täydellistä, ei ole mahdotonta että 500 tonnin polttoainesäiliössä voi olla pohjalla jokunen kuutio vettä ja muuta moskaa... ja raskaan polttoöljyn tilanne nyt muutenkin on vähän mitä on.

Tarkat huoltajat ajavat uudenkin öljyn koneeseen tuollaisen huoltoyksikön kautta. Kuulemma moskaa on löytynyt.

Jotkut kutsuvat tuollaista suodatusvehjettä keinomunuaiseksi :-)

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Joskus sain jonkun tynnyrillisen isossa pyöräkuormaajassa pyörinyttä hydrauliöljyä. Käytimme sitä erään vedestä pahoin likaantuneen järjestelmän huuhteluihin.
Öljyä oli käytetty kai muutama tuhat tuntia ja suodateltu aina välillä ulkopuolella.

Silmällä katsoen öljy oli kirkasta mutta hiukan eri sävyistä kuin vastaava uusi, se oli hiukan tummempaa. Ja haju poikkesi myös selkeästi neitseellisestä tavarasta.
Uskon että partikkelien suhteen tavara oli yhä kelvollista mutta muita muutoksia siinä selvästi oli.

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19939
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Saunan padassa keittelee peräöljystä vedet pois ja siilaa havujen läpi, taas mennään.

-SS-

alpo10

  • Vieras
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
>kysyin yhdeltä hydrauliikkafirman kaverilta miten usein hydrauliöljy pitäisi vaihtaa? Totesi siihen, että älä vaihda koskaan

Monenlaista jurpoa sitä on noihinkin hommiin eksynyt

Kyllä mä kuitenkin vaihtaisin. Perusteluja:

- suodattimet eivät pysty luokkaansa pienempiin partikkeleihin
- veden ja muiden kemiallisten epäpuhtauksien sotkuhin suodatus on tehoton
- tai ylikuumenneen eli 'palaneen' öljyn muutoksiin vielä vähemmän. Tuota sisäistä ylikuumenemista aiheuttavat mm. mahdolliset ilmavaivat tai kavitaatio.

On tuohon vaihtamiseen välimuotokin: pidennetyn vaihtovälin aikana öljy ajetaan muutaman kerran erillisen paremman suodatus- ja huoltoyksikön läpi ja palautetaan takaisin käyttöön. Tällaista käytetään hieman suuremmissa kuvioissa kun öljyä on satoja tai tuhansia litroja ja sen vaihtaminenkin on jonkinlainen toimenpide. Vastaavaa käytetään mm laivapuolella moottoriöljynkin suhteen, ja polttoainekin ajetaan kaikenmaailman separaattoreiden läpi. Siellä ei polttoainehygieniakaan ole aina niin täydellistä, ei ole mahdotonta että 500 tonnin polttoainesäiliössä voi olla pohjalla jokunen kuutio vettä ja muuta moskaa... ja raskaan polttoöljyn tilanne nyt muutenkin on vähän mitä on.

Tarkat huoltajat ajavat uudenkin öljyn koneeseen tuollaisen huoltoyksikön kautta. Kuulemma moskaa on löytynyt.

Jotkut kutsuvat tuollaista suodatusvehjettä keinomunuaiseksi :-)
kannattaa muista se alkuperäinen tilanne eli kysymys oli tavallisen vanhan maataloustraktorin hydraulijärjestelmästä. Uudemmat ja isommat koneet on eri asia.

Jos suodatin on munuainen, niin pumppu varmaankin sydän :) ja pumpun varaosahinta on 410€ eli tällä kokeilulla ei pääse tekemään kovin isoa vahinkoa. Roska öljyä vaihdettaessa voi kyllä aiheuttaa nostolaiteeseen kalliimman huollon (näin on päässyt käymään). Muutama öljynvaihto maksaa melkein uuden pumpun hinnan... moottoriöljyssä säästäminen sen sijaan voi käydä kukkarolle, jos joutuu konerempan tekemään.

Koskaan en ole vielä hydrauliöljyä vaihtanut, pitäiskö kokeilla? :)

Viimeksi muokattu: 28.04.18 - klo:11:17 kirjoittanut alpo10

-SS-

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 19939
  • Rauta ei valita eikä voima kuvia palvele - Ford
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Folkkarin ohjaustehostimen öljy on ollut sama jo noin 9000 tuntia.
Mondeosta vaihdoin, 8000 h kohdalla, oli melko tummaa.
Autoissa ei ole edes vaihteistoöljyn vaihtoa mainittu huoltokirjassa.

Ainoa paikka, josta entisaikaan sain yhdestä autosta vaihdetuksi, oli
pillillä imeä nopeusmittarin pyörittimen aukosta ja uutta tilalle, kun
ei ollut tyhjennys- eikä täyttöroppua. Vaihdoin siksi, että vaihteisto
oli aivan älyttömän jäykkä pakkasella. Tilalle Mobilube I SHC.
Alkoi vaihteet käymään kylmälläkin.

Tiivisteet kestivät kumminkin sitäkin öljyä.

-SS-

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
>kysyin yhdeltä hydrauliikkafirman kaverilta miten usein hydrauliöljy pitäisi vaihtaa? Totesi siihen, että älä vaihda koskaan

Monenlaista jurpoa sitä on noihinkin hommiin eksynyt

Kyllä mä kuitenkin vaihtaisin. Perusteluja:

- suodattimet eivät pysty luokkaansa pienempiin partikkeleihin
- veden ja muiden kemiallisten epäpuhtauksien sotkuhin suodatus on tehoton
- tai ylikuumenneen eli 'palaneen' öljyn muutoksiin vielä vähemmän. Tuota sisäistä ylikuumenemista aiheuttavat mm. mahdolliset ilmavaivat tai kavitaatio.

On tuohon vaihtamiseen välimuotokin: pidennetyn vaihtovälin aikana öljy ajetaan muutaman kerran erillisen paremman suodatus- ja huoltoyksikön läpi ja palautetaan takaisin käyttöön. Tällaista käytetään hieman suuremmissa kuvioissa kun öljyä on satoja tai tuhansia litroja ja sen vaihtaminenkin on jonkinlainen toimenpide. Vastaavaa käytetään mm laivapuolella moottoriöljynkin suhteen, ja polttoainekin ajetaan kaikenmaailman separaattoreiden läpi. Siellä ei polttoainehygieniakaan ole aina niin täydellistä, ei ole mahdotonta että 500 tonnin polttoainesäiliössä voi olla pohjalla jokunen kuutio vettä ja muuta moskaa... ja raskaan polttoöljyn tilanne nyt muutenkin on vähän mitä on.

Tarkat huoltajat ajavat uudenkin öljyn koneeseen tuollaisen huoltoyksikön kautta. Kuulemma moskaa on löytynyt.

Jotkut kutsuvat tuollaista suodatusvehjettä keinomunuaiseksi :-)
kannattaa muista se alkuperäinen tilanne eli kysymys oli tavallisen vanhan maataloustraktorin hydraulijärjestelmästä. Uudemmat ja isommat koneet on eri asia.

Jos suodatin on munuainen, niin pumppu varmaankin sydän :) ja pumpun varaosahinta on 410€ eli tällä kokeilulla ei pääse tekemään kovin isoa vahinkoa. Roska öljyä vaihdettaessa voi kyllä aiheuttaa nostolaiteeseen kalliimman huollon (näin on päässyt käymään). Muutama öljynvaihto maksaa melkein uuden pumpun hinnan... moottoriöljyssä säästäminen sen sijaan voi käydä kukkarolle, jos joutuu konerempan tekemään.

Koskaan en ole vielä hydrauliöljyä vaihtanut, pitäiskö kokeilla? :)

Joo en mä tarkoittanut että tuollainen suodatusyksikkö pitäisi tavalliselle tilalle hankkia. Se on enemmän sellaisten käyttäjien vehkeitä joilla öljyä menee muutamia satoja/tuhansia litroja vuodessa.
Hienompia sellaisia ei edes saa satasilla, vaan tonneilla. Pelkän mekaanisen suodatuksen lisäksi sieltä voi löytyä lämmityksellä ja alipaineella toteutettu veden ja kaasujen poisto, joidenkin tunnettujen aineiden kemiallinen poisto/muunto, pH:n analysointi, hiukkasmäärän analyysi jne. Mutta tosiaan sellaiset on tarkoitettu isompiin ympyröihin joissa raskaasti kuormitettua öljyä voi olla esim 10 000 litraa kierrossa.

Se on kuitenkin asiaa että edes vettä ei oikein saa systeemin omilla suodattimilla kuriin jos vehje on sellainen että kondenssi- tai muuta vettä sinne kertyy. Varmaan vaihtoväliä voi venyttää, mutta siihen en lähtisi että ei ikinä vaihdeta öljyjä. Jos siis konetta on tarkoitus pitää asiallisessa käytössä ja kunnossa. Viimeksi näin kiertopalkintona hevosmieheltä toiselle kiertäneen vanhan Eka-Taso kuormaajan jonka hyde- ja vaihteistoöljyt muistuttivat lähinnä smoothieta. Vettä oli seoksessa riittävästi...

Jotkut antavat öljyn seisoa vuoden, pari tynnyrissä ja sitten imetään 75% päältä muuten sekoittelematta ja liikuttelematta uudelleen käyttöön. Loppu jämä hylätään. Siinäkin suurin osa ongelmista painuu ja jää sinne pohjaan mutta mikään tieteellinen menetelmä se ei ole. Toisaalta sentrifugia (sama idea) käytetään myös puhdistamiseen ja erotteluun, se on vähän nopeampi, ei tarvitse odotella vuotta :-)
Keskipako-linko-suodattimia on ollut ainakin itävehkeissä.

Moerkoe

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 446
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Minulle on tullut sellainen käsitys, että hydrauliikka-, vaihteisto- ja peräöljyjä sekä niiden suodattimia vaihdetaan turhan harvoin. Moottoriöljyjä ja suodattimia taas turhankin usein.

Moottoriöljysuodatin suodattaa parhaimmin ja pienimmätkin partikkelit juuri ennen kuin se menee tukkoon.

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Mä oon kyllä käyttänyt tuossa 605 valmetis 87 vuodesta asti monikäyttö öljyä. Moottori ja hydrauliikka sekä navoissa myös.
Eikä oo laatikkoo tai moottoria tai edes napoja tarvinnu aukoo. Pitäsköhän pian alkaa pelkäämään että jostain hajoo kun ollu vääränlaiset öljyt?

Etuakselissa ja navoissa ei kyllä ole sallittujen listalla. Toki paikalliskäytössä ja puolimoottorilla ehkä...
Ai, jaa? Kyllä mulla on tälläkin hetkellä sielä tuollaiset öljyt. Pitää oikeen ettiä sen käyttöohjekirja kun jaksaa ja tutkia mitä siellä sanotaan....  Mä kyllä myös vaihtelen niitä öljyjä, sekä etuaksilaan ja napoihin.
No, nyt tuli luettua käyttöohjekirjaa ja siellä sanottiin, että hydrauliikkaan (ja samalla jarruihin) stou-luokan öljy gl4 ja napoihin+etuaksilaan gl4 tai gl5.
Sekä moottoriin käy tuo sama gl4.
Onhan tuo nyt 9000 tuntia kestänyt tuolla samalla öljyllä joka paikassa.
En nyt toki oo tutkinut mitä tuon otsikon öljyn luokitukset on, mutta yleisöljystä noin yleensä...

Viimeksi muokattu: 02.05.18 - klo:17:47 kirjoittanut kkk

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7106
  • karkki vai keppana?
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Mä oon kyllä käyttänyt tuossa 605 valmetis 87 vuodesta asti monikäyttö öljyä. Moottori ja hydrauliikka sekä navoissa myös.
Eikä oo laatikkoo tai moottoria tai edes napoja tarvinnu aukoo. Pitäsköhän pian alkaa pelkäämään että jostain hajoo kun ollu vääränlaiset öljyt?

Etuakselissa ja navoissa ei kyllä ole sallittujen listalla. Toki paikalliskäytössä ja puolimoottorilla ehkä...
Ai, jaa? Kyllä mulla on tälläkin hetkellä sielä tuollaiset öljyt. Pitää oikeen ettiä sen käyttöohjekirja kun jaksaa ja tutkia mitä siellä sanotaan....  Mä kyllä myös vaihtelen niitä öljyjä, sekä etuaksilaan ja napoihin.
No, nyt tuli luettua käyttöohjekirjaa ja siellä sanottiin, että hydrauliikkaan (ja samalla jarruihin) stou-luokan öljy gl4 ja napoihin+etuaksilaan gl4 tai gl5.
Sekä moottoriin käy tuo sama gl4.
Onhan tuo nyt 9000 tuntia kestänyt tuolla samalla öljyllä joka paikassa.
En nyt toki oo tutkinut mitä tuon otsikon öljyn luokitukset on, mutta yleisöljystä noin yleensä...

Niin ja akseli+navat 80W/90
moottori/ vaihteisto 10w/30
pessimisti ei pety!

Make

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 8361
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy


Niin ja akseli+navat 80W/90
moottori/ vaihteisto 10w/30
[/quote]
Vaihteistoöljyn ja moottoriöljyn asteikot on eri. Ei nuo ihan kauheasti eroa jäykkyydessään.
https://www.teboil.fi/tuotteet/voiteluaineet/yleista-voiteluaineista/suorituskykyluokitukset/
Mystinen kesälaatumies

kkk

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 825
  • romuja, mutta omia
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Mä oon kyllä käyttänyt tuossa 605 valmetis 87 vuodesta asti monikäyttö öljyä. Moottori ja hydrauliikka sekä navoissa myös.
Eikä oo laatikkoo tai moottoria tai edes napoja tarvinnu aukoo. Pitäsköhän pian alkaa pelkäämään että jostain hajoo kun ollu vääränlaiset öljyt?

Etuakselissa ja navoissa ei kyllä ole sallittujen listalla. Toki paikalliskäytössä ja puolimoottorilla ehkä...
Ai, jaa? Kyllä mulla on tälläkin hetkellä sielä tuollaiset öljyt. Pitää oikeen ettiä sen käyttöohjekirja kun jaksaa ja tutkia mitä siellä sanotaan....  Mä kyllä myös vaihtelen niitä öljyjä, sekä etuaksilaan ja napoihin.
No, nyt tuli luettua käyttöohjekirjaa ja siellä sanottiin, että hydrauliikkaan (ja samalla jarruihin) stou-luokan öljy gl4 ja napoihin+etuaksilaan gl4 tai gl5.
Sekä moottoriin käy tuo sama gl4.
Onhan tuo nyt 9000 tuntia kestänyt tuolla samalla öljyllä joka paikassa.
En nyt toki oo tutkinut mitä tuon otsikon öljyn luokitukset on, mutta yleisöljystä noin yleensä...

Niin ja akseli+navat 80W/90
moottori/ vaihteisto 10w/30
Alko oikeen vaivaamaan, että oonko käyttänyt 30 vuotta vääriä öljyjä  :(
No, tuossa käyttöohjekirjassa on oikeen nimeltä mainittu tuo Teboilin Monitra 10W-30, jota voi käyttää joka paikassa tuossa traktorissa.
Varmaan vielä tuo hyvinkin kestää sen mitä tarviikin, kun on tuon 9th kestänyt. Eikä edes tule metallia öljynvaihdon yhteydessä...

metsajussi

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 4392
  • En tiedä mistä on kysymys, mutta vastustan!
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Wanhat Wehkeet eivät yleensä ole niin nirppanokkia. Kunhan on öljyä ja riittävästi.
Voimansiirron mitoituksetkin saattavat olla lähes samat kuin 100 hv isommassa nykypelissä :-/

Rakkine

  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 2308
  • Moon oikees, soot vääräs.
Vs: Teboilin Monitra Super yleisöljy
Jos on laiska traktorin moottoriöljyn vaihtaja, niin käyttää täyssynteettistä m-öljyä, niin pääsee pidemmällä vaihtovälillä, esim. 200 h -> 400 h
Vai mitä?