Valtrasta en tiedä, mutta onkohan se periaate niin että boksi "haistelee nollaa" eli boksilta tulee napeille virtaa 5-12V jännitteellä ja napin painallus kytkee linjan maihin. Silloin täytyy varmistua vielä maadoituksen kunnosta. Boksit osaavat yleensä ainakin sen verran tutkia omaa kuntoaan, että jos virransyöttö napeille ei ole kunnossa niin antavat vikakoodia. Toisaalta mittauksilla virransyöttö tuntuisi kerta olevan kunnossa. Ja vielä kun automatiikkakin toimii, niin boksin aivot tuntuvat toimivan.
Mitään näistä tiedä, mutta elektroniikkagurun opeista muistelisin, että siellä tarvitaan signaalimuunnin tai vastaava, että tieto napin painalluksesta saadaan prosessorille asti. Jokin tällainen voisi tietysti olla pimeänä, eikä boksi tajua sitä.
Varmasti on myös tilanteita, että boksi ei anna vaihtaa vaihdetta, mutta kun automatiikkakin toimii... Alhainen jännite on hyvin yleinen syy näin yleisesti.