Tervetuloa, Vieras. Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.
  • Tavallinen aihe

Aihe Viljaruuvi pelletin siirtoon?  (Luettu 7797 kertaa)

maanussi

  • Tulokas
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 49
Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Onko foorumilaiset värkänny viljaruuvia pelletin siirtoon sopivaksi? Äkkiseltään vaikuttaa että tuollaisenaan pyörii liian kovasti ja pelletti murenee?
Tarkoitus olisi tehdä pelletille siilo halonkippaus monttuun johon voi säkin helposti tyhjentää. Siite sitten ruuvilla siirtää oikeaan siiloon mistä ruuvi ottaa itse tavaran kamiinaan.

Tähän mennessä otettu säkki sisään kellariin lavalle ja siitä käsin sankolla täyttäen polttimen siilo.
Paljonko pitäisi olla kierrosnopeus ruuvissa ettei pelletti kärsi siitä.

Kertokoot ne jolla kokemuksia/vastaavaa systeemiä.

IsoPata

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 201
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Ei ole vielä kokemusta, mutta olen miettinyt samaa, kun olisi ylimääräinen ruuvikin tuohon hommaan. Kuullut vain huhuja, että viljaruuvi on niin tiukalla sovitteella, että pelletit jumittaa koko ruuvin. Pitäisi olla ruuvi reilusti putkea pienemmällä halkaisijalla tai sitten spiraali... Ja tosiaan kierroksia ei tarttisi niin paljoa.

Pulu

  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 271
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Ainakin Reikälevyn Samii kanuunakuljettimella pelletti kulkee. Pelletin murenemisesta en ole tiennyt kysyä rakennelman omistajalta

eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
No taajuusmuuttaja väliin niin luulis toimivan. Oon miettiny että miks noita taajuusmuuttajia ei myydä maatalouskaupoissa valmiina pakettina töpseleineen. On meinaan pirun kätevä lajittelussa ja muussakin viljan siirrossa kun saa ruuvin nopeutta säätää portaattomasti.

Paalari

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Aktiivi
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 692
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Pellettiruuveissa on järkiään spiraali ja sekin väljällä toleranssilla.
Tavan viljaruuvi jauhaa papanaa puruksi, josta taas seuraa harmia polttimen kanssa.
Saattaa viljaruuvi mennä totaalijuntturaankin, kun siinä on se keskiakseli kiusana.

Isäntärenki

  • Harjaantunut
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 185
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Varmasti onnistuu  tajuusmuuntajia saa valmiiksi asennettuna kanto kotelossa  potentiometri asennettun,   ees  taas  , 16 ampeerin syötöllä     montako tarvitset.  Hidas kerroksinen moottori  ensin ja sitten vielä taskuun muunnin ,  taajuutta ei voi viedä alle 20 hertsiä heikkenee   vääntö se voi tulla pelleteissä mutta hitaampi moottori sitten.

alpo10

  • Vieras
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
No taajuusmuuttaja väliin niin luulis toimivan. Oon miettiny että miks noita taajuusmuuttajia ei myydä maatalouskaupoissa valmiina pakettina töpseleineen. On meinaan pirun kätevä lajittelussa ja muussakin viljan siirrossa kun saa ruuvin nopeutta säätää portaattomasti.
käsittääkseni tamu räätälöidään aika tarkkaan moottorikohtaiseksi, siksi niitä ei "yleismallisina" löydy... joku kuitenkin törkkää sen vääränmalliseen moottoriin.
Taajuusmuuttajia myydään suoraan moottoriin kiinnitettynäkin
https://www.nettimarkkina.com/taajuusmuuttaja-moottori-danfos/1158577

Toinen harkittava ratkaisu on kulmavaihde, siinä yksinkertainen, halpa ja varmatoiminen tekniikka.
https://www.stmspa.com/eng/products/standard/worm-gearboxes-and-torque-limiters.html#

Kolmas vaihtoehto on ketjut tai hihnat joilla voi nopeutta laskea välitystä muuttamalla.

Neljäs vaihtoehto on ruuvin sijasta käyttää jotain kuppielevaattoria tai kuljetinhihnaa

Viides vaihtoehto on pelletin siirtoon tehdyt imurit/puhaltimet....ääntä ja pölyä mahtuu maailmaan.




eevertti

  • Konkari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 1244
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Mulla on pari taajuusmuuttajaa joihin oon ite laittanu pistokkeet. Toinen on 0.5-1.5kw. Motille ja toinen muistaakseni 2-4kw. Motille. Hyvin on pelannu kunhan kattoo ettei laita tota pienempää muuttajaa isoon ruuviin.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Mulla on pari taajuusmuuttajaa joihin oon ite laittanu pistokkeet. Toinen on 0.5-1.5kw. Motille ja toinen muistaakseni 2-4kw. Motille. Hyvin on pelannu kunhan kattoo ettei laita tota pienempää muuttajaa isoon ruuviin.
Vaatii häiriösuojatun kaapelin ainakin lähdölle, parametrit kohdalleen. Toimii varmaan väärillä arvoillakin, mutta ei osaa suojella moottoria oikein, paljonko tulee häiriötä verkkoon yms.
pessimisti ei pety!

alpo10

  • Vieras
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Mulla on pari taajuusmuuttajaa joihin oon ite laittanu pistokkeet. Toinen on 0.5-1.5kw. Motille ja toinen muistaakseni 2-4kw. Motille. Hyvin on pelannu kunhan kattoo ettei laita tota pienempää muuttajaa isoon ruuviin.
Vaatii häiriösuojatun kaapelin ainakin lähdölle, parametrit kohdalleen. Toimii varmaan väärillä arvoillakin, mutta ei osaa suojella moottoria oikein, paljonko tulee häiriötä verkkoon yms.
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Kuivurissa pitäisi olla mielellään sellainen moottori, jossa on oma taajuusmuunnin ja se koteloituna määräysten mukaan. Hyvä peli se on, pysyy turhat räminät ruuveista pois ja saa tavaraa tulemaan sen kun pitääkin, lisäksi saa myös yhdellä vaiheella 3-vaihemoottorin pyörimään tarvittaessa.

Toivo Tonta

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7110
  • karkki vai keppana?
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Mulla on pari taajuusmuuttajaa joihin oon ite laittanu pistokkeet. Toinen on 0.5-1.5kw. Motille ja toinen muistaakseni 2-4kw. Motille. Hyvin on pelannu kunhan kattoo ettei laita tota pienempää muuttajaa isoon ruuviin.
Vaatii häiriösuojatun kaapelin ainakin lähdölle, parametrit kohdalleen. Toimii varmaan väärillä arvoillakin, mutta ei osaa suojella moottoria oikein, paljonko tulee häiriötä verkkoon yms.
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Kuivurissa pitäisi olla mielellään sellainen moottori, jossa on oma taajuusmuunnin ja se koteloituna määräysten mukaan. Hyvä peli se on, pysyy turhat räminät ruuveista pois ja saa tavaraa tulemaan sen kun pitääkin, lisäksi saa myös yhdellä vaiheella 3-vaihemoottorin pyörimään tarvittaessa.
Se on silloin tamun syöttö 1 vaiheinen, ulos 3x230v, ei 3x400v.
pessimisti ei pety!

alpo10

  • Vieras
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
Mulla on pari taajuusmuuttajaa joihin oon ite laittanu pistokkeet. Toinen on 0.5-1.5kw. Motille ja toinen muistaakseni 2-4kw. Motille. Hyvin on pelannu kunhan kattoo ettei laita tota pienempää muuttajaa isoon ruuviin.
Vaatii häiriösuojatun kaapelin ainakin lähdölle, parametrit kohdalleen. Toimii varmaan väärillä arvoillakin, mutta ei osaa suojella moottoria oikein, paljonko tulee häiriötä verkkoon yms.
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Kuivurissa pitäisi olla mielellään sellainen moottori, jossa on oma taajuusmuunnin ja se koteloituna määräysten mukaan. Hyvä peli se on, pysyy turhat räminät ruuveista pois ja saa tavaraa tulemaan sen kun pitääkin, lisäksi saa myös yhdellä vaiheella 3-vaihemoottorin pyörimään tarvittaessa.
Se on silloin tamun syöttö 1 vaiheinen, ulos 3x230v, ei 3x400v.
siis tämä vekotin, vaan vanhempaa mallia. Kotelointi tässä ei täytä tilavaatimusta. Mukana tulee niin selvät ohjeet, että voi antaa tämän normaalin sähkömiehen takuun, takuulla palaa....valo, sulake tai talo :)
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/TM2%2C2V

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Eikös se tamu osaa suojella moottoria ylikuumenemiselta, kun parametrit oikeen?

Säätöjä haettiin kauan kuivurilla olevaan, että saatiin maksimit ulos ilman että moottori palaa. Kuitenkin käytettävä noin 20 hertsin tehoilla, täydellä kuormalla, niin ei kestä kovin mahdottoman kauaa käyttää kun tamu sammuttaa moottorin estäen sitä palamasta. Välityksiä pitäisi rakentaa uusiksi, muttei tilaa eli pitäisi löytää hitaampi käyntinen noin 4kw:n moottori.

Tamu loistava jos normikäyttö täydellä hertsimäärällä, ja tarpeen vaatiessa voi vielä turvallisesti puolittaa kierrosnopeuden tamulla. Vähän hankala jos lähtökohtaisesti pielessä olevaa kierrosnopeutta säädetään tamulla kovin alas, kuten mulla 50hz -> noin 18hz. Ulkoisella moottorin jäähdyksellä voisi pyörittää tuollakin nopeudella vaikka kuinka kauan, mutta jäähdytyksen pitäisi olla pomminvarmaa tai muuten käry käy, moottorin oma jäähdytys ei riitä pitkään raskaseen käyttöön. Parametrejä säätöön löytyy niin paljon, että ihan turhaa itse edes ajatella säätävänsä :)
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)

alpo10

  • Vieras
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Eikös se tamu osaa suojella moottoria ylikuumenemiselta, kun parametrit oikeen?

Säätöjä haettiin kauan kuivurilla olevaan, että saatiin maksimit ulos ilman että moottori palaa. Kuitenkin käytettävä noin 20 hertsin tehoilla, täydellä kuormalla, niin ei kestä kovin mahdottoman kauaa käyttää kun tamu sammuttaa moottorin estäen sitä palamasta. Välityksiä pitäisi rakentaa uusiksi, muttei tilaa eli pitäisi löytää hitaampi käyntinen noin 4kw:n moottori.
tamu suojaa moottoria ja korvaa mm moottorisuojakytkimen, mutta ei ole normaalia että toiminta loppuu säännöllisesti ylilämpösuojauksen takia. Mulla lisäksi tuo tamun kotelointi IP20 ei täytä pölyisen tilan vaatimusta eli kerää pölyä sisään, joka sinänsä on jo paloriski. Parametrit oikein, silloin pitäisi juuri olla kiinteä asennus, käytössä vain yksi moottori ja moottoritkin -70 lukua uudempia :)

Jos sulla 3000 rpm kiertävä moottori, niin eihän se paljon maksa jos vaihtaa 1000 tai 1500 kiertävään. Eikö sopiva kierroslukualue ole välillä 1000-1500?
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SM4H

ijasja2

  • Agronetin kehitysryhmä
  • Mestari
  • Jäsenryhmäluokka:
  • Viestejä: 7092
Vs: Viljaruuvi pelletin siirtoon?
mulla on yksi tamu, jotta käytän kahdelle moottorille.... siinä runsaat puolenkymmentä arvoa, jotka pitää aina syöttää ensin; jännitteitä, nimellisvirtaa, kierroslukua, napalukua, taajuutta.... Eipä tuota viitsi siltikään jättää pyörimään ilman valvontaa. Sähkömoottori kuumenee jos pyörittää isolla kuormalla ja pienillä kierroksilla, myös siinä tamussa on oma jäähdytin.

Eikös se tamu osaa suojella moottoria ylikuumenemiselta, kun parametrit oikeen?

Säätöjä haettiin kauan kuivurilla olevaan, että saatiin maksimit ulos ilman että moottori palaa. Kuitenkin käytettävä noin 20 hertsin tehoilla, täydellä kuormalla, niin ei kestä kovin mahdottoman kauaa käyttää kun tamu sammuttaa moottorin estäen sitä palamasta. Välityksiä pitäisi rakentaa uusiksi, muttei tilaa eli pitäisi löytää hitaampi käyntinen noin 4kw:n moottori.
tamu suojaa moottoria ja korvaa mm moottorisuojakytkimen, mutta ei ole normaalia että toiminta loppuu säännöllisesti ylilämpösuojauksen takia. Mulla lisäksi tuo tamun kotelointi IP20 ei täytä pölyisen tilan vaatimusta eli kerää pölyä sisään, joka sinänsä on jo paloriski. Parametrit oikein, silloin pitäisi juuri olla kiinteä asennus, käytössä vain yksi moottori ja moottoritkin -70 lukua uudempia :)

Jos sulla 3000 rpm kiertävä moottori, niin eihän se paljon maksa jos vaihtaa 1000 tai 1500 kiertävään. Eikö sopiva kierroslukualue ole välillä 1000-1500?
https://www.finnparttia.fi/epages/finnparttia.sf/fi_FI/?ObjectPath=/Shops/2014102905/Products/SM4H

Muistaakseni 1440 kiertävä moottori, sopiva olisi aikalailla puolet tuosta, niin olisi varaa vähän nopeuttaa tamusta mikäli tarvetta, normiajot luokkaa 40hz. Noissa hitaammissa moottoreissa fyysinen koko kasvaa, tulee ongelmaksi, kuten myös välityksien muuttaminen pienemmiksi mahdotonta. Hihna ottaa nyt jo rautaan kiinni, jonka takana betoni. Hihnan vaihtamiseksi pitää irroittaa hihnapyörä :D
"Understeer is when you see the tree you are hitting, if you only hear the tree then it was oversteer". (Walter Röhrl)